Crystal Red Shrimp

#1 - 11 november 2005 09:12
Vet någon om den "föder" i sötvatten eller om det krävs bräktvatten?
#2 - 11 november 2005 09:34
De vill ha sötvatten.
#3 - 11 november 2005 12:15
Det är i egentligen bara rödnos och amanoräkan som behöver bräktvatten. Alla andra "vanliga" räkor som finns att köpa i Sverige - crystal red, körsbärs, gröna, tiger, humle, whitepearl och bi-räkor födda färdiga miniaturräkor och inga larver.

Hejhopp. ralp
#4 - 11 november 2005 12:17
Är det vanligt att de (sötvatensräkorna asså) ynglar av sig? Bara undrar appropå... :)
#5 - 11 november 2005 13:17
Ja. De finns två olika fortplantningstyper. Den enkla typen som föder larver, oftast flera hundra. De larver behöver bräktvatten för att kunna vidareutveckla sig till räkor. Och den andra typen som kallas "spezialiserade" som gör så som jag ovan beskrev. Jag kan tipsa om en bra, international räkforum: http://shrimpnow.com

Hejhopp. Ralp
#6 - 11 november 2005 17:48
Mina Crystal Red har rom nu, så jag väntar bara på minipluttarna! :D
#7 - 11 november 2005 21:09
Oj vad kul! Mina CRs dog alltid när de äntligen hade ägg. :( Din filterinsug är väl räkyngelsäkrad - eller? Vilken färg har äggen? Brun eller gul? Brun = befruktad. Gul = obefruktad. Håll oss uppdaterad!

Hejhopp. ralp
#8 - 11 november 2005 21:15
Dom är bruna! :D Gud vad roligt. Ska bli så roligt att se dom små! På A-lagret har dom en stor grupp som förökar sig hela tiden. :)
#9 - 14 november 2005 10:17
Tack för svaren.
#10 - 4 december 2005 01:12
Hejsan!
Jag har också Crystal red räkor, hur ser man skillnad på könet på dem, har 8 stycken och hoppas på yngel, men trodde de var "yngelfödande", men de bär alltså omkring på äggen? Mer info (på svenska!!!) efterfrågas.....någon som är duktig på tyska kanske kan översätta lite här? :)
#11 - 4 december 2005 01:14
provat babelfish.altavista.com ?
kan översätta tyska till engelska.
#12 - 4 december 2005 10:16
[QUOTE=ralp]Ja. De finns två olika fortplantningstyper. Den enkla typen som föder larver, oftast flera hundra. De larver behöver bräktvatten för att kunna vidareutveckla sig till räkor. Och den andra typen som kallas "spezialiserade" som gör så som jag ovan beskrev. Jag kan tipsa om en bra, international räkforum: http://shrimpnow.com

Hejhopp. Ralp[/QUOTE]

inte för att leka besserwisser men... det finns 3 typer. dock är ingen av den typen tillgänglig i sverige vad jag vet.

annars grattis på dom små liven! om dom klarar sig då, kan vara knepigt det där! ;).
#13 - 4 december 2005 10:24
Det är ganska svårt att se skillnad på könen innan de burit på sin första kull ägg, sedan blir honorna betydligt rundare i formen och då är det lätt att se skillnad. Så om du ser en Crystal Red som är betydligt rundare än övriga i butiken så är det med stor sannolikhet en hona.

Mina Crystal Red bär också på ägg för närvarande och det skall bli kul att se hur många som klarar sig och hur färgteckningen blir. Föräldrarna är av sk. klass C (eller B) som är de enda som går att få tag i Sverige för tillfället. Men med lite urval så bör det gå att få upp standarden även här. Måste dock säga att jag tycker de är väldigt snygga även om de inte är av högsta klass eftersom de har en tydlig polkagriskänsla som gör att de utmärker sig i akvariet.

Daniel
#14 - 6 december 2005 11:42
skulle man kunna ha kakaduaciklider i samma kar som dessa räkor?? Cikliderna låter mina ancistrus yngel vara ifred iaf...?
#15 - 6 december 2005 13:52
[QUOTE=tummen]Hejsan!
Jag har också Crystal red räkor, hur ser man skillnad på könet på dem, har 8 stycken och hoppas på yngel, men trodde de var "yngelfödande", men de bär alltså omkring på äggen? [/QUOTE] Först och främst är det ganska så säkert att du har fått båda kön om du köpt ÅTTA stycken. De bär på ägg som sedan utvecklas till pyttelite små men färdiga miniräkor. När det gäller könsskillnad så svarade daniel redan på det men här på crystalred.de finns det en utmärkt bild på båda könen brevid varandra.

Mer info (på svenska!!!) efterfrågas.....någon som är duktig på tyska kanske kan översätta lite här? :)
Visserligen är jag tysk och skulle kunna översätter men det är nog föööör mycket jobb. Vid enkla, korta frågor hjälper jag dock gärna. Alla som är intresserade skall nog kika på crystalred.de som är en UTMÄRKT sida med mycket matnyttigt info & bilder. Annars kan jag återigen rekommendera shrimpnow.com som engelsk forum.

Hejhopp. Ralp
#16 - 14 december 2005 09:28
Mina Crystal red har också börjat föda sina yngel nu.. Jag var lite orolig ett tag då de gick betydligt längre tid med äggen än tex Körsbär. Men idag såg jag några stycken så det verkar funka att odla dem. Jag har 5-6 honor med ägg i "väntläge". Nu får man se hur pass många som klarar sig och hur fort de växer till sig.

"Gladhertha" har du möjlighet att fotografera dina Crystal red med yngel? Det vore kul att jämföra färgteckningen på dem

Daniel
#17 - 16 december 2005 21:39
Hej guineapig. Jag har nu över 20st småpluttar och en annan större räka har rom.
Ja visst tog deras "graviditet" lång tid. Började undra efter 3-4 månader om det var något fel. :) Har några dåliga bilder på min zoon. Ja har lite olika färgklasser på mina. VIssa är jättefärgstarka och har mindre genomskinlighet.
#18 - 31 december 2005 21:35
hur ser man att Körsbär är med barn? Har ett litet 2 liter UTAN pump, skulle man skaffa luftpump ifall att? Dom skulle kunna gå där! Har MASSOR av växter i stora karet, kan låna en därifrån! kul med räkbebisar:) !
#19 - 31 december 2005 22:19
sålänge man inte är blind går det inte att missa då honan bär på en massa gulaktiga ägg.
dessutom simmar hon inte omkring utan går endast.
#20 - 1 januari 2006 13:59
Brukar hon gömma sig? Har två räkor som jag dock döpt till Fred och George, då jag inte visste kön! Kanske ska en får heta Georgina... F.n George gömmer sig ofta, borde jag då kalla honom Georgina?
#21 - 2 januari 2006 21:13
man kan man låta de små bäbisräkorna vara kvar med sina föräldrar, eller kan föräldrarna skada dom på nått sätt ??
#22 - 3 januari 2006 09:50
Ja - du kan låta vara de kvar men ser till att filterinsuget är bebissäker. Till exempel med hjälp av en skumpatron eller nylomstrumpa. Annars blir det räkcocktail.

Hejhopp. Ralp
#23 - 3 januari 2006 17:38
bottenfilter funkar super med räkor och räkungar
#24 - 21 februari 2006 12:25
Jag köpte två honor med rom och nu verkar den rommen ha kläckts... hoppas att allt går bra!
#25 - 15 mars 2006 16:32
skumpatron... vad är det för något? Att använda en nylonstrumpa var ju en fiffig idé, men nån sån finns tyvärr inte i mitt hushåll:-)

Fuderar lite smått på hur jag skulle gå tillväga om jag vill ha räkor i mit 50-liters, är ganska bra genomströmning där...
#26 - 17 mars 2006 14:46
[QUOTE=robinason]skumpatron... vad är det för något? ... [/QUOTE]
En filter som man använder till luftdrivna filter (t.ex. tetras billi-filter). Antingen köper hela "kitet" eller så köper du enbart själva skumpatronen som någon slags reservdel... Om du stoppa skumpatronen över insuget av din vanliga filtret så slår du två flugor med en smäll:

1. Filtret blir räkbebissäkrad (de är så pyttepyttesmå).
2. Du ökar filtervolymen.

Hejhopp. Ralp
#27 - 12 november 2007 13:43
Tror att 2 liter är mycket för litet även för dom små bäbisarna!

Annons