Crystal Red med Körsbärsräkor

#1 - 27 oktober 2007 19:40
Kan man ha Crystal Red tillsammans med Körsbärsräkor i samma kar eller kommer dom korsa sig?
#2 - 27 oktober 2007 19:44
dom kan korsa, sig jag tror det
#3 - 27 oktober 2007 19:47
alcar skrev:
dom kan korsa sig

Attans då. Då får jag skaffa ett till kar för körsbären. Jag har två andra kar utan räkor men jag är rädd att dom blir uppätna där. Har silverhjajar i ena och kampfisk i det andra... Jaja, jag får försöka övertala pojkvännen om att det visst får plats ett kar (minst:p) till i lägenheten :D
#4 - 27 oktober 2007 20:06
silverhajarna kommer nog och ta några yngel bara så du vet:)
#5 - 27 oktober 2007 20:11
det finns ett "kornings schema" på nätet ngnstans, kommer inte ihåg vart men tror att det var en tysk sida. kanske ngn som har länken?
jag har white pearl och körbärsräkor, kan dem korsa sig???

H.
#6 - 27 oktober 2007 20:19
White pearl och körsbärsräkor korsar sig, men körsbärsräkor och crystal red korsar sig inte. På artbeskrivningen av körsbärsräkor står det i alla fall "Man skall inte hålla denna avelsform tillsammans andra Neocaridina-arter eftersom korsningsrisken då är mycket stor."
#8 - 27 oktober 2007 20:36
maria_ skrev:
White pearl och körsbärsräkor korsar sig, men körsbärsräkor och crystal red korsar sig inte. På artbeskrivningen av körsbärsräkor står det i alla fall "Man skall inte hålla denna avelsform tillsammans andra Neocaridina-arter eftersom korsningsrisken då är mycket stor."

Enligt den korsningstabell som jag läste så är det troligt med korsning mellan WP och körsbär men osannorligt med kosning mellan Körsbär och Crystal... Alltså inte omöjlig... ;)
#9 - 27 oktober 2007 22:24
men om man har räkor som har korsat sig? Vad gör man då? Bara till att ha som tex foderräkor till större fiskar i andra kar?
#10 - 27 oktober 2007 23:05
Man gosar med dem och säger att man tycker om dem som de är. Glöm inte att det är insidan som räknas!
#11 - 28 oktober 2007 09:05
Släpp INTE ut dem i handeln. Då blir vi översvämmade till slut med konstiga räksorter... foder är en bra idé!

starman_ skrev:
men om man har räkor som har korsat sig? Vad gör man då? Bara till att ha som tex foderräkor till större fiskar i andra kar?
#12 - 28 oktober 2007 09:34
Håller med Mamma_Mia. Det är tillräckligt svårt med alla sorter som finns ute redan. Kommer det ut korsningar också blir det katastrof.
#13 - 28 oktober 2007 09:37
Viltfärger/korsningar av Neocaridina heteropoda/zhangiiajiensis har verkligen inte i handeln att göra. Det förtar hela syftet med att vi (människan) har odlat fram Körsbär, White pearl osv osv. Det blir bra levandeföda, tyvärr.

Sen så behöver man inte vara professor i genetik för att förstå att två helt separata arter, Neocaridina och Caridina INTE korsar sig.

//C
#14 - 28 oktober 2007 15:46
Hur vet jag om dom har korsat sig eller inte?
#15 - 28 oktober 2007 21:54
Det ser du på den fula avkomman sen.

//C
#16 - 28 oktober 2007 22:25
Hur ser vildformen av körsbär ut egentligen?
#17 - 29 oktober 2007 18:24
jag har ju råkat korsat blå räka med körsbär. Men det blåa eller bruna färgen har ju tagit över genetiskt. För en dag sen såg jag att en har blivit röd och det måste vara flera generationer efter att jag hade några rödfärgade i. Då får man hitta någon som behöver lite levandefoder i sitt kar :)

Annons