11 stycken Crystal Red som är mellan 2-8 mm stora.
1,, MAT, vad skall jag mata med? Flingor, nykläckt artemia, grönsaker...
Köp dig ett anpassat räkfoder, det tjänar du på i längden, till en början kan du mata med algtabletter och små bitar grönsaker, tänk på att mata ungefär varannan dag och du behöver verkligen inte mata mycket med så få djur :)
Kan rekommendera dig att köpa fodret Johnny säljer på
www.ebishop.se! Kostar lite men en burk håller en halv evighet.
2,, LJUS, hur mycket eller lite? Har 15 W lysrör. 10 timmar??
Spelar ingen större roll för räkorna, 10h är rätt lagom
3,, VATTENBYTEN, som vanligt eller??? en gång / vecka ??
Jag byter vatten en gång per vecka, byt inte några större volymer då räkor vill ha stabila vattenvärden. 10-15% per vecka är rätt lagom
4,, GÖDNING, för växterna så vill jag köra PmDD, okey eller??
PMDD är INTE okey, även om de kanske inte dör med låga doser PMDD så kan de inte föröka sig vilket i sin tur leder till att de dör ut så småningom, kör inte
någon form av gödning alls om du har CrystalRed
5,, TEMP, ligger nu på 23 grader, min/max 18-28 eller??
18-24 möööjligen 25 grader, rekommenderat är väl att ligga på 18-23, temperaturen är väldigt viktig för CR och en temp på 28grader tar mycket troligt livet av dina räkor snabbt som attan
Finns det någon liten fisk man kan ha i detta kar när de växt till sig som inte äter upp de små? förslag !!
Vill du få ut maximalt av ditt räkkar skulle jag verkligen vilja uppmana dig att inte ha någonting annat än dessa små vackra ting i karet, de blir väldigt tillbakadragna med fisk i karet, utan däremot simmar de runt som tokar och beter sig allmänt underbart :) Det går att ha vissa riktigt små microrasboror men skippa hellre det, finns ingen fisk som inte skulle se 1-2mm små räklingar som mumsig mat.
Och till sist... finns det nått mer som jag måste veta för att lyckas med dessa 11 små CR.
Vattenkvalitet, vattenkvalitet och vattenkvalitet, mata aldrig för mycket, varje dag är onödigt, varannan är rätt lagom och då i små doser. Chocka aldrig räkorna med stora omställningar genom vattenbyte, matning, tempändringar osv. Rengör alltid filtret försiktigt genom att krama ur det i lite akvarievatten, det skall inte bli rent, bara lite mindre igenkläggat. Rengör inte filtret om du inte verkligen behöver det, dvs. rengör det inte om du inte ser att cirkulationen avtagit pga ansamlingar av skit.
Det var väl det, hoppas det klargjorde något :)