Crystal Red frågor....

#1 - 16 februari 2010 19:29
Jag har precis fått 10 stycken små Crystal Red
Går det att ha dessa i en glassburk på 2 liter ett par dagar/veckor utan syretillförsel och mata dem så de växter till sig innan jag stoppar i dom i det stora karet.
Om det går.... vad skall jag mata med?
Skall jag lägga i någon växt?
Snälla ni som vet.... snabba svar önskas!!
#2 - 16 februari 2010 20:04
Eller yngelkasse i det stora karet.... vad är bäst???
Om jag skickar i dessa små räkor så blir det fiskmat med en gång, och det vill jag inte!!!
#3 - 16 februari 2010 20:05
Det går verkligen inte för sig!
Hoppas inte du har tänkt att ha dom med några större fiskar ,eller fiskar överhuvudtaget.
Då kommer dom troligen att bli fiskmat.
#4 - 16 februari 2010 20:10
Crystal Red

tonpet skrev:
Jag har precis fått 10 stycken

små Crystal Red. Går det att ha dessa i en glassburk på

2 liter ett par dagar/veckor utan syretillförsel och mata

dem så de växter till sig innan jag stoppar i dom i det

stora karet. Om det går.... vad skall jag mata med? Skall

jag lägga i någon växt? Snälla ni som vet.... snabba svar

önskas!!

Jag tycker att de är lite för litet för den mängden räkor.
Jag har själv 10 stycken Crystal Red och jag har dem i ett
eget 20 L akvarie. Vilket är rätt lagom akvarie för Crystal Red.

Jag skulle nog inte stoppa i dem i ett akvarie med andra fiskar
då dom dels är rätt stresskänsliga och sen äts ju avkomman
upp med.

När de gäller växter så är Javamossa att rekomendera för just
Crystal Red och andra räkor. När de gäller matningen så matar
jag mina med Granulat som går att köpa i akvarieaffärerna.
De gillar granulat och de är lätt att ge dem rätt mängd.:)

Tycker inte du ska ha dem i glasburken utan välja något större
för att räkorna ska trivas och ha de bra. 20 L akvarie är rätt
lagom precis som jag sa innan. :)
#5 - 16 februari 2010 20:24
Jag kan verkligen rekommendera dig att, istället för att riskera livet på dina små räkor genom att kasta i dem med fisken, Skaffa dig ett litet akvarium på 20-30 liter så kommer du inse det otroligt härliga i att hålla Crystal Red, det blir inte tomt i karet utan fisk, räkorna känner sig så trygga att de simmar runt i hela karet :)
#6 - 16 februari 2010 20:57
Tack för svaren....
Freddan, Jo tanken är allt att de skall 600 liters karet, men absolut inte nu. Jag vet att det blir fiskmat just nu. Har 5 fullvuxna som klarat sig nu i över ett år i det stora karet med massor av fiskar.
Sultanen, OskarG, Det blir till att starta upp mitt 54 liters kar....
Kanske skall göra som ni säger... göra det till ett rent räkkar.:)

Men klarar dom sig till imorgon i glassbyttan (2 l ) tills imorgon???
Skall jag ha igång pumpen i 54 liters...
Bilagor:
#7 - 16 februari 2010 21:08
Ett rent räkkar tycker jag du gör HELT rätt i som startar! Jag har ett par stycken här hemma och det är så illa sköna småkar :)
Ja, de klarar att vara i en bytta tills imorgon, i påsen också om det skulle vara så. Om du dumpar ner dem i 2l karet så se till att koppa i dem långsamt som du alltid gör med känsliga räkor.

Om intresset skulle växa tycker jag du skall registrera dig på www.redbee.se bra komplement till zoopet när du har räkfunderingar :)
#8 - 16 februari 2010 21:49
Om intresset skulle växa tycker jag du skall registrera dig på www.redbee.se:) bra komplement till zoopet när du har räkfunderingar

Mycket intressant sida.... hinner inte skriva nu, måste tillbaka och läsa.
TACK, Sultanen
#9 - 16 februari 2010 22:16
Crystal Red frågor!

tonpet skrev:
Tack för svaren....

Freddan, Jo tanken är allt att de skall 600 liters karet, men absolut inte nu.

Jag vet att det blir fiskmat just nu. Har 5 fullvuxna som klarat sig nu i över

ett år i det stora karet med massor av fiskar.

Sultanen, OskarG, Det blir till att starta upp mitt 54 liters kar....

Kanske skall göra som ni säger... göra det till ett rent räkkar.:)

Men klarar dom sig till imorgon i glassbyttan (2 l ) tills imorgon???

Skall jag ha igång pumpen i 54 liters...

De låter som en klok idé att starta upp ditt 54 liters akvarie
och göra de till ett rent räkkar. Så får du säkert lite fler räkor
efterhand som de förökar sig.

De klarar sig säkert i glasbyttat tills imorgon men byt vatten i
den när du vaknar imorgon så att där finns lite friskt och
syrerikt vatten tills du flyttat över dem.

Jag tycker nog du ska köra med pumpen i ditt 54 L akvarie.
Men de kan vara bra att sätta en nylånstrumpa eller något
för insuget för att undvika att räklingar sugs in. För pumpen
är även bra för att förhindra alltför stor alg till växt.

Om ditt hus eller lägenhet inte är alltför kallt så klarar du dig
utan doppvärmare men vattentempen får inte vara kallare än
20 grader.
#10 - 16 februari 2010 22:21
Ja nu blir det en räkbytta på 54 liter.
Får nu sitta och läsa in mig på allt om räkor.... många trådar...:)
#11 - 16 februari 2010 22:25
Det kan lungt gå ner till 18 grader utan några problem också, det är hög temperatur som är ett stort problem, 26grader och uppåt är INTE bra för CR
#12 - 17 februari 2010 14:22
Vilken tur att jag gjorde som ni sa här..... jag har dragit igång ett 54 liters kar och koppat i mina små CR.
Å gissa om det blev fart på dom. Dom simmar runt överallt, dom verkar stormtrivas med en gång. Det var lite skillnad mot glasslådan där de bara satt still i mossan.
Jag hade ett litet innerfilter igång i 600 karet som jag satte i räkkaret, hoppas att det skall få igång detta kar rätt så snabbt.
En rot, en halva kokosnöt och lite växter. Skall nu bara få köpt någon fin mossa också att ha i.
Börjar bli riktigt biten av detta med räkor....
#13 - 17 februari 2010 16:47
tonpet skrev:
Vilken tur att jag gjorde som ni sa här..... jag har dragit igång ett 54 liters kar och koppat i mina små CR.

Å gissa om det blev fart på dom. Dom simmar runt överallt, dom verkar stormtrivas med en gång. Det var lite skillnad mot glasslådan där de bara satt still i mossan.

Jag hade ett litet innerfilter igång i 600 karet som jag satte i räkkaret, hoppas att det skall få igång detta kar rätt så snabbt.

En rot, en halva kokosnöt och lite växter. Skall nu bara få köpt någon fin mossa också att ha i.

Börjar bli riktigt biten av detta med räkor....

Som icke goldmember kan man inte skicka in bilder :(
Så du får gärna länka till någon annan sida :)
#14 - 17 februari 2010 17:03
Åter till rubriken...
11 stycken Crystal Red som är mellan 2-8 mm stora.
1,, MAT, vad skall jag mata med? Flingor, nykläckt artemia, grönsaker...
2,, LJUS, hur mycket eller lite? Har 15 W lysrör. 10 timmar??
3,, VATTENBYTEN, som vanligt eller??? en gång / vecka ??
4,, GÖDNING, för växterna så vill jag köra PmDD, okey eller??
5,, TEMP, ligger nu på 23 grader, min/max 18-28 eller??

Finns det någon liten fisk man kan ha i detta kar när de växt till sig som inte äter upp de små? förslag !!
Och till sist... finns det nått mer som jag måste veta för att lyckas med dessa 11 små CR.

Ps. Ångrar nu att jag inte gjort detta tidigare... med räkkar,
snyggt och roligt Ds.
#15 - 17 februari 2010 17:05
Jag har varit guldmedlem och är på G igen...
När det är klart så kommer det bilder.
#16 - 17 februari 2010 19:09
11 stycken Crystal Red som är mellan 2-8 mm stora.

1,, MAT, vad skall jag mata med? Flingor, nykläckt artemia, grönsaker...
Köp dig ett anpassat räkfoder, det tjänar du på i längden, till en början kan du mata med algtabletter och små bitar grönsaker, tänk på att mata ungefär varannan dag och du behöver verkligen inte mata mycket med så få djur :)
Kan rekommendera dig att köpa fodret Johnny säljer på www.ebishop.se! Kostar lite men en burk håller en halv evighet.
2,, LJUS, hur mycket eller lite? Har 15 W lysrör. 10 timmar??
Spelar ingen större roll för räkorna, 10h är rätt lagom
3,, VATTENBYTEN, som vanligt eller??? en gång / vecka ??
Jag byter vatten en gång per vecka, byt inte några större volymer då räkor vill ha stabila vattenvärden. 10-15% per vecka är rätt lagom
4,, GÖDNING, för växterna så vill jag köra PmDD, okey eller??
PMDD är INTE okey, även om de kanske inte dör med låga doser PMDD så kan de inte föröka sig vilket i sin tur leder till att de dör ut så småningom, kör inte någon form av gödning alls om du har CrystalRed
5,, TEMP, ligger nu på 23 grader, min/max 18-28 eller??
18-24 möööjligen 25 grader, rekommenderat är väl att ligga på 18-23, temperaturen är väldigt viktig för CR och en temp på 28grader tar mycket troligt livet av dina räkor snabbt som attan

Finns det någon liten fisk man kan ha i detta kar när de växt till sig som inte äter upp de små? förslag !!
Vill du få ut maximalt av ditt räkkar skulle jag verkligen vilja uppmana dig att inte ha någonting annat än dessa små vackra ting i karet, de blir väldigt tillbakadragna med fisk i karet, utan däremot simmar de runt som tokar och beter sig allmänt underbart :) Det går att ha vissa riktigt små microrasboror men skippa hellre det, finns ingen fisk som inte skulle se 1-2mm små räklingar som mumsig mat.

Och till sist... finns det nått mer som jag måste veta för att lyckas med dessa 11 små CR.
Vattenkvalitet, vattenkvalitet och vattenkvalitet, mata aldrig för mycket, varje dag är onödigt, varannan är rätt lagom och då i små doser. Chocka aldrig räkorna med stora omställningar genom vattenbyte, matning, tempändringar osv. Rengör alltid filtret försiktigt genom att krama ur det i lite akvarievatten, det skall inte bli rent, bara lite mindre igenkläggat. Rengör inte filtret om du inte verkligen behöver det, dvs. rengör det inte om du inte ser att cirkulationen avtagit pga ansamlingar av skit.

Det var väl det, hoppas det klargjorde något :)
#17 - 17 februari 2010 19:19
Vad bra du svarade på frågorna Sultanen!
Det är ju nästan så man blir lite sugen på att ha räkor :)
#18 - 17 februari 2010 19:47
En liten temp fundering......

Jag har ett litet 16L med 7 C.R. och lite snäckor (med tillhörande snäcklingar)...
Men jag lyckas inte få ner temperaturen lägre än 25 grader...

Hur sänker man tempen i ett litet akvarium??
#19 - 17 februari 2010 19:53
Sultanen vad skall jag säga... Du e otrolig.
Tackar så himla mycket för dina svar och kan lova dig att går det bra för dessa små RC så är det din förtjänst. För jag kommer nu att göra precis som du har föreslaget.
Återigen, tackar för svaren.
PiaJo Det tycker jag verkligen att du skall göra. Jag kan tänka mig vad rofullt det kommer att bli att titta på detta lilla kar om ett månader när dom har växt till sig, då det redan nu är full aktivitet på dessa små.
#20 - 18 februari 2010 09:03
Precis som "PiaJo" så blir man extra intresserad när man läser det här...
Men jag har inget litet bra akvarium förutom mitt 60l fast där har vi för stora fiskar för små räkor... :S
Men jag ska höra med lokala djuraffären vad typ ett guppy hotel kostar så får vi se...:)

Lyck till "Tonpet" med räkorna så ska du se att alla kommer må prima! ;)
#21 - 18 februari 2010 09:06
Måste bara övertyga min man att skaffa ett kar till, kan bli svårt för jag har precis fått starta upp 54l igen...han är inte lika förtjust i akvarium som jag :( men men får väl lägga huvudet på sne och blinka med ögonen=be lite snällt;)
#22 - 18 februari 2010 09:09
Eller så skaffar man en hund till det jobbet :P
#23 - 18 februari 2010 13:32
Igår satt jag säkert en timme och tittade in i ett 54 liters kar med 11 små räkor, samtidigt som jag har ett 2 meters kar på 600 liter med ett par scalarer som leker på ett blad och palleter som simmar omkring med ungar.
Jag tycker det säger lite om hur biten man kan bli på dessa små kryp.

Sultanen rådde mig att inte ha några fiskar i räkkaret och jag fattar nu vad han menar.
Jag har vuxna räkor i det stora karet men dom ser man sällan, å ser man dom så går dom på botten och äter bara.
Men i 54 liters så simmar dom runt överallt, hela tiden!

Så... PiaJo, Blinka på..[:-38]
#24 - 18 februari 2010 13:37
Igår satt jag säkert en timme och tittade in i ett 54 liters kar med 11 små räkor, samtidigt som jag har ett 2 meters kar på 600 liter med ett par scalarer som leker på ett blad och palleter som simmar omkring med ungar.

Sultanen rådde mig att inte ha några fiskar i räkkaret och jag fattar nu vad han menar.
Jag har vuxna räkor i det stora karet men dom ser man sällan, å ser man dom så går dom på botten och äter bara.

#25 - 22 februari 2010 19:55
Crystal Red frågor...

tonpet skrev:

De var ju jag och sultanen som rådde dig att bara ha räkor i
ditt akvarie. För att göra dig lite glad och kanske bidra lite till
att ditt intresse för dessa fina räkor. Så kan jag berätta att
jag haft mina i 5 veckor på onsdag och idag upptäckte jag
att en av honorna bad på rom. :)

De syns tydligt kan jag tilläcka. Till en början så är tydligen
äggen mörka och övergår sen i vit. Har jag för mig att någon
sa.

Jag har också märkt att räkorna better sig helt annorlunda
om man hardom i ett eget akvarie så dom får vara ifred. :)
#26 - 22 februari 2010 20:22
Ja, rommen är ungefär de första tre veckorna riktigt mörkröd/brun för att sedan övergå till rosavit och nu ser man faktiskt ögon inne i rommen. Ungefär 1-1,5 vecka därefter släpper honan räklingarna :)
#27 - 27 februari 2010 12:09
Nu har det gått 11 dager sen jag fick mina små räklingar och det verkar som att de flesta har överlevt. Det är lite svårt att räkna in alla samtidigt.
Jag tycker att dom verkar trivas mycket bra, de växer mycket fort tycker jag.

Har nu fått i lite växter och en del olika mossor. En lite rot (som dom älskar) och ett halva kokosnöt finns också.
Funderar redan nu på att fixa ett räkkar till köket, men det får vänta lite.
#28 - 28 februari 2010 16:41
Kan detta vara möjligt....
En av mina RC bär rom, men det stämmer inte riktigt mot vad jag har försökt att läsa mig till.
För det första så vet jag ej hur gammal hon är, men hon
är ca: 18-20 mm lång!
För det andra så ser rommen gulaktig/brandgul ut.
Jag såg detta i morse, och har sen försökt ett flertal gånger att
kolla närmare men hon sitter bakom min pump hela tiden.

Är det räklingar på g, eller?
#29 - 28 februari 2010 16:44
Ja, är hon väldigt passiv kan du ha räklingar imorgon till och med =)
#30 - 28 februari 2010 16:47
Va... e de sant?
Men stämmer det att rommen skall vara gulaktig?
#31 - 28 februari 2010 16:56
Mina honor blir väldigt passiva dagen innan de släpper rommen, brukar ligga gömda och fläkta för sig själva, iprincip helt stilla hela dagen. Likaså brukar de ligga och trycka någon dag efter när det är dags för nästa omgång rom, då gömmer de sig för hanarna som jagar dem i jakt efter att befrukta henne.

Japp, gulaktig och små röda "ådror" i eller typ ett "öga" i, svårt att förklara riktigt men ja, den ljusnar ungefär en vecka innan honan släpper rommen.
#32 - 28 februari 2010 17:11
Häftigt...
Hur gör hon... släpper hon rommen som senare kläcks eller kläcks den samtidigt som släpper den, alltså släpper färdiga räkor.
Något jag skall gör när dom har kommit, eller klarar dom sig själva?
#33 - 2 mars 2010 20:55
Än har det inte blivit några räkyngel. Nu har hon varit
framme hela dagen.
Sitter oftas på en och samma rot hela tiden
och fläktar rommen och äter.
Rommen har samma färg som tidigare (gulaktig) men jag tycker
mina dåliga ögon kunna urskilja en liten svart prick i varje
romkorn.
Bilder kommer senare
Inget är som väntans tider.....snart smäller det [:-108]
#34 - 3 mars 2010 18:53
Här kommer en bild på mitt 54 liters räkkar, med 11 st CR.
Skall försöka ta en bild på räkorna senare!

[ATTACH]28306[/ATTACH]
#35 - 3 mars 2010 19:08
Ja, ta en närbild på räkorna nu ;)
#36 - 3 mars 2010 20:34
Sultanen skrev:
Ja, ta en närbild på räkorna nu ;)

Det var inte så lätt å få en riktigt fin närbild.
Men jag får fortsätta att få till en bild som ser skaplig ut. Sen skall dom vara framme också....
Men nu när jag satt och klickade så fick jag se en annan räka som bar rom :)
#37 - 3 mars 2010 20:37
Vad härligt :)
Det är inte det lättaste att ta närbilder på de små liven men jag börjar lära mig nu, äntligen :p
#38 - 3 mars 2010 20:58
Kul det går bra för dej, välkommen till räkträsket.
Snart skaffar du fler räkbaljor :)
#39 - 4 mars 2010 07:45
Rom "bollarna" under mina räkor är nästan svarta...
Betyder de att de är nya?? Ljusnar de efterhand??
#40 - 4 mars 2010 07:49
Rom "bollarna" under mina räkor är nästan svarta...

Betyder de att de är nya?? Ljusnar de efterhand??

Jag hittade svaret själv.. [:o]
Tänk att jag skulle öppna truten innan jag letade efter svaret.... Otippat!?:d

Jaja då får vi se om det blir lite smått så småningom.
#41 - 5 mars 2010 18:34
j@nne skrev:
Kul det går bra för dej, välkommen till räkträsket.

Snart skaffar du fler räkbaljor :)

Tackar tackar...
Ja det finns risk för det,,,, skulle vilja ha ett litet kar i köket också.
Men vi får se, skall köra igång detta jag nu har, och försöka att
lära mig mer om räkor.
#42 - 8 mars 2010 09:28
Det har inte blivit räklingar än här,,, men det kan inte vara så länge kvar nu.
Men jag har en lite fråga angående den här "fläcken" som vissa av räkorna har bak i nacken.
Tittar mycket noga så kan jag tycka ett det är små "korn".
Om detta är rommen... Hur fungerar det ???
#43 - 19 mars 2010 11:04
Nu har det blivit en massa små räklingar.
Det var igår kväll när jag satt och tittade så fick jag se nått väldigt lite simma genom hela karet som bara va 1-2 mm stort.
Och mycket riktigt så var det en liten (görliten) räka.
Jag började söka igenom hela karet och kunde då se 6 stycken små... men det finns säkert fler.
Sen jag såg rommen så har det gått 26 eller 27 dygn.
Men det kommer mera.... fyra räkor till bär rom nu
#44 - 22 mars 2010 12:08
Ni som har fått yngel kanske kan hjälpa mig med min döda räka(CR). Har en hona som burit på rom i ca 14dagar som låg död imorse. Kan det vara så att det blir för stor påfrestning av att bära rom så att hon kolade vippen av sådana orsaker eller är det något skit på gång i mitt akvarium?
Kollat ph och det ligger runt 7-7.5 och har nära noll i nitrit. Gjorde ett vattenbyte för säkerhets skull men man är ju lite nojjig när man aldrig haft räkor tidigare.
#45 - 22 mars 2010 15:08
Jag har inte något svar på din fråga, men jag har oxå förlorat räkor som burit på rom, känns ju alltid lite extra retligt!

Skaffade några ny CR häromdagen, och fick med en som var svart.... finns det såna mutationer bland CR eller är det någon annan räka jag fick med? I butiken sa dom att det var en CR.
#46 - 22 mars 2010 16:25
robinason skrev:
Jag har inte något svar på din fråga, men jag har oxå förlorat räkor som burit på rom, känns ju alltid lite extra retligt!

Skaffade några ny CR häromdagen, och fick med en som var svart.... finns det såna mutationer bland CR eller är det någon annan räka jag fick med? I butiken sa dom att det var en CR.

Det är troligen en Crystal black, nästan lika vanlig som CR
och parar den sig med en CR får du fler CB:)
#47 - 23 mars 2010 09:39
mm, CB är väl ursprungsformen av CR som är en mutation. Verkar dock som att dom flesta får fler CR än CB när en CR och CB parar sig(av vad jag läst mig till här på forumet).
#48 - 23 mars 2010 10:16
Grottbert skrev:
Ni som har fått yngel kanske kan hjälpa mig med min döda räka(CR). Har en hona som burit på rom i ca 14dagar som låg död imorse. Kan det vara så att det blir för stor påfrestning av att bära rom så att hon kolade vippen av sådana orsaker eller är det något skit på gång i mitt akvarium?

Kollat ph och det ligger runt 7-7.5 och har nära noll i nitrit. Gjorde ett vattenbyte för säkerhets skull men man är ju lite nojjig när man aldrig haft räkor tidigare.

Jag är inte så duktig på det här med räkor, men vet att de är känsliga
med varierande vattenkvalitet.
Jag byter i mitt 54 liters räkkar ca: 10 liter i veckan, för att hålla en så jämn kvalitet som möjligt i vattnet.
Vet ej om det är det optimala men så gör jag. Och det har fungerat.
Sen detta med maten tror jag är rätt så viktigt också, framförallt
mängden. Jag matar varannan dag nu, och väldigt lite.
#49 - 23 mars 2010 10:21
Tänkte på en sak till....Temperaturen!!!
Det kan inte vara så att du får för varmt i ditt kar.
Som jag har fattat det så skall man sträva efter att aldrig
ha över 26 grader, för då kan det vara gonatt.
Hoppas att det löser sig för dig med dina räkor.
#50 - 23 mars 2010 14:35
Jo, temperaturen har jag koll på, har 23 grader och kallare än så är svårt att få(22,4 grader inne). Jag matar dock varje dag men mest för att jag har en snigeluppfödning i samma akvarium som jag matar mina botior med.
Det jag har kommit fram till kan vara att hon dog av kvävning på natten, för lite kalk i vattnet för att byta skal eller nitritförgiftning. Nitritförgiftning har jag uteslutit i princip då jag har hela akvariet överfullt med växter. Det leder dock in på kvävning.
Akvariet är som sagt fullt med växter men just när hon dog var 2/3 av ytan full av andmat med. På natten när växterna suger syre ur vattnet istället för att ge så kan jag tänka mig att syrehalten blir rätt så låg i vattnet. Har heltäckande ramp med så mycket pekar just på kvävning.
#51 - 23 mars 2010 15:03
Fast man ska nog inte överanalysera en död räka och börja vidata massa åtgärder. håll bara koll om någon annan visar tecken på att må dåligt, den kanske hade medfött hjärtfel, vad vet jag? :)

Har du någon kalksköldpadda eller äggskal eller något annat för att kalka upp vattnet, snäckorna suger ju också åt sig kalk för skalet?
Bilagor:
#52 - 23 mars 2010 15:44
Glömde nämna att jag har äggskal i karet. Snäckornas skal började se lite klena ut så det var då jag hade i äggskal.
Jo jag ska hålla ett öga på dom små krabaterna. En gång är ingen gång men två gånger så får jag gräva djupare.
#53 - 28 mars 2010 15:30
Grattis till räklingarna! Själv tog det nästan 2 månader från det att jag upptäckte rom tills såg de första räklingarna - men det var mest för att jag råkade ut för ett missöde och blev av med de flesta räkor (bl.a. de som bar på rom). Konstigt nog klarade sig räklingar.

Pansarmalar verkar funka bra med räkor. Jag har Albino pansarmalar tillsammans med CB i ett 54 l, och t.o.m. räklingarna har klarat sig bra. Räkorna är inte särskilt skygga, de håller till i hela karet även om jag för tillfället bara har två vuxna.
#54 - 29 mars 2010 10:02
Vad matar ni era räklingar med? Jag har precis upptäckt ett 5 tal räklingar i mitt akvarium och undrar om jag kan mata dom med samma sticks som deras föräldrar får?
Eller ska man smula sönder flingfoder till dom?
#55 - 29 mars 2010 13:18
Jag måste ha haft räklingar i någon månad innan jag upptäckte dem, och de har klarat sig finfint utan någon särskilt kost. Brukar slänga i lite artemia ibland, kanske de äter av dessa. Annars verkar de mest hitta saker att äta i javamossan och på roten.

Annons