Crystal red eller Körsbär?

#1 - 20 januari 2007 17:55
Hej!

Jag har ett tomt 26-liter som jag tänkte ha räkor i.
Till slut kom jag fram till Crystal red eller Körsbär. Men vilken av dom???
Nu sitter jag här och tänker köpa än den ena, än den andra.
Skulle nån kunna dela med sig av sina erfarenheter av resp. arter?
#2 - 21 januari 2007 11:16
jag har båda arterna i samma kar! faktum är att dom inte korsar sig. dom kommer ju från olika släkten.

jag tycker att körsbär är väldigt lättodlad, har kanske 40 yngel och har haft åtta vuxna i 2-3 mån. crystal red är enligt mig mycket snyggare men svårare att odla. om jag vore du skulle jag köpa minst 10 av varje :D ha då mycke växter och någon mörkare hörna! någon flytväxt skulle också passa bra!

lycka till du det än blir :D :D :D

mvh christoffer
#3 - 21 januari 2007 11:28
Ok, tack för tipset!
Jag hade tänkt mig ungefär som du sa
plus en liten rot.

Vill köpa räkor nuuu!!! :D
#4 - 21 januari 2007 11:57
Kan man ha så många räkor i ett litet kar?
#5 - 21 januari 2007 12:14
mm no problemas
#6 - 21 januari 2007 15:54
Nja, nöj dig med 10 st att börja med. Det blir snabbt bebisar och man bör räkna 1 räka per liter i ett kar med filtrering. Att dom sen blir fler av naturen är en senare fråga att tampas med. :p

Jag skulle börja med körsbär för att lära mig bättre att ta hand om räkor. Att dom är lite billigare att köpa är ju bara ett plus.. :D
#7 - 21 januari 2007 16:31
Ok, då börjar jag nog med ca 10 körsbär.

Förresten finns det nåt som är speciellt krångligt med räkor?
#8 - 21 januari 2007 16:41
Nä, jag kommer inte på nåt. Man bör förstås vara noga med vattenbyten och inte vara för flitig med att slamsuga eftersom det är väldigt svårt att se nykläckta yngel.

Lycka till!!!:D
#9 - 21 januari 2007 16:42
Nej, egentligen inte.. man ska ju alltid vara nogrann. Ta det bara extra lugnt med inkoppningen eftersom de kan vara lite känsliga för snabba förändringar...
#10 - 21 januari 2007 17:52
Lövbrist...

Ja, de vill ju ha bok eller eklöv och nu har ju snön fallit... ;)

Räksäkert filter är lite kämpigt också... Jag har ett litet fluval som jag inte trodde någon skulle kunna ta sig in i, bara 1,5 mm insug, men det gjorde de, WP och körsbär :mad: , inte crystal av någon anledning???

De gillar mossa också, speciellt bebisarna tydligen... Jag har inte haft några problem att få yngel på mina Crystal och jag är en ren amatör som har utsatt dem för prövningar i början...
Crystal är regel dyrare men jag fick 5 halvstora bebisar med när jag köpte 5 stora på Akvarielagret i Bromma, så för mig blev de billiga... :p
#11 - 9 februari 2007 23:57
5 CR på köpet? Lyllo dig! Jag tycker CR/red bee är snyggast....

Jag håller WP-räkor i ett 60-liters akvarium, köpte 11 av Sonja i somras och har långt över 100 nu, dessutom har jag massa microfiskar i akvariet + lite malar....går hur bra som helst...tyvärr så är WP svårsålda, så jag vet faktiskt inte vad jag skall göra snart när de passerar 200-gränsen.....[:o] Tacksamt problem eller hur?:D:D:D

Annons