Crystal red dör, värför?

#1 - 14 december 2007 08:11
Jag förstår att det kanskte är lite svårt att ställa diagnos på det lilla jag har att gå på, men om ni har tips är jag tacksam!

Vi har nyligen startat upp en 60-litersburk med moget akvarievatten, mycket javamossa och en del jättevallisneria. Satte i fem nyinköpta Crystal Red. och nu tre veckor senare är det bara två (eller kanske tom bara en idag) kvar.
* Vattentemp 22-23 grader
* Enkelt innerfilter av yngelsäker typ.
* Det går inga fiskar eller annat i burken.
* Ett par alkottar och ett par aspblad från i höstas har jag lagt i.
* Överlevaren/na är pigg och äter och simmar omrking, ser inga sjukdomstecken.

Märkligt, jag har körsbärsräkor i sällskapsakvariet och i Endlersakvariet och där förökar de sig och verkar trivas toppen. Crystal Red kanske är svårare?
#2 - 14 december 2007 09:17
Japp, crystal är svårare. Hurdant ph har du? Bottenmaterial? Var växterna nyköpta? Kan det ha varit något skit på kottarna och löven? Har du matat? Nitrit?
#3 - 14 december 2007 09:58
Jag matade just med en bit av en tablett och blev glad för nu såg jag att tre räkor har klarat sig! Så det kanske inte är så dåligt ändå?

Mamma Mia, här är svaren på dina frågor:
Ph 7.2-7.4
Bottenmaterial: engelsk sjösten
Inte nya växter, jag tog dem från sällskskapsakvariet
Tror inte det kan ha varit nåt på kottarna, är plockade drån träden förra året, men vem vet?
Matat med speciella algtabletter för skaldjur
Ingen nitrit alls
#4 - 14 december 2007 10:26
Men då kanske de lever allihop då ;) Har du sett någon död?
#5 - 14 december 2007 14:28
Nej det har jag inte, men har fått för mig att de kan gå upp i rök när de dör, att sniglar och andra räker äter upp liken?
#6 - 14 december 2007 14:33
Pazappa skrev:
Nej det har jag inte, men har fått för mig att de kan gå upp i rök när de dör, att sniglar och andra räker äter upp liken?

Fast det tar nog ett tag om det inte är väldigt, väldigt mycket sniglar.
Är det något jag lärt mig av mina år med räkor så är det inget lik så är de inte döda :p Har många gånger trott att de dött för man itne ser så många, men se plötsligt är alla där igen. De har en grym förmåga att gömma sig om de vill, även om de är ganska många.
#7 - 14 december 2007 19:37
Sen så är det ingen höjdare med nystartade kar och räkor. Det brukar inte funka så bra. Vill man vara försiktig så kan man låta några startfiskar och snäckor gå in karet först i någon månad. Sen placerar man dit räkor, och flyttar fiskarna om dom inta ska gå där.

Annons