crystal duo

#1 - 20 maj 2005 06:02
Har nyss gått och köpt en ny pump till mitt 95 l akvarium.
det är en Hydro crystal duo R0511.
och i bruksanvisningen så står de att jag ska tömma i aktivt kol i en behållar ovanför filtret.
men sen har jag läst att aktivt kol ska man använda om man har medicinera fiskarna för att få bort de sista resterna av medicinen.
och att aktivt kol kunde förstöra något hos växterna, vad minns jag inte..

Så jag undrar om jag ska ha aktivt kol i min pump eller om jag ska låta bli?
#2 - 20 maj 2005 07:20
nej det ska du inte ha...
mvh \\ stefan
#3 - 21 maj 2005 06:07
Ok, då kan man ju undra varför de står så där in beskrivningen..

Men tack så mycket för svaret.
#4 - 21 maj 2005 06:35
"men sen har jag läst att aktivt kol ska man använda om man har medicinera fiskarna för att få bort de sista resterna av medicinen"
Du har ju själv givit svaret, för du skall väl inte medecinera hela tiden?
Aktivt kol behövr man inte använda regelmässigt, utan bara vid behov. Kolen tar dock inte bort något för växterna vad jag vet.
Du kan kanske ha något annat där när du inte bever använda kol, Ehfisubstrat eller något liknande.
#5 - 21 maj 2005 11:15
Har haft samma filter tidigare och fyllde det, precis som Karon påpekar, med annat filtermaterial istället. Fungerade finfint. Spara dock det aktiva kolet, det kan komma väl till pass vid ett senare tillfälle då du kanske medicinerat eller liknande.

Högaktningsfullt
Gud bevare Tsaren
#6 - 21 maj 2005 11:33
ok då ska jag kolla på djuraffären om de har nån sån.
men så länge kan man väl köra pumpen utan nånting där i va?

tack för svaren!
#7 - 21 maj 2005 11:44
jag har hört att orsaken till att det sitter kolfilter i filter eller att det rekomenderas att filtrera genom kol i bruksbeskrivningar för filter beror på att vattnet i utomnordiska länder är mycket mer behandlat med "tillsatskemikalier" och att vi i Sverige har förhållandevis rent vatten.
Jag kan själv inte bedömma sanningshalten i dessa påståenden men det låter ju logiskt.

Annons