Cryptoheros spilurus, går den att få tag i?

#1 - 9 oktober 2012 21:02
Har pratat lite med innehavaren i "min" butik, och han vill verkligen ha tag i Cryptoheros spilurus, och jag är också intresserad av att få tag i den. Nå´n som vet om/var den går att få tag på, gärna i närheten av Göteborg?
#2 - 9 oktober 2012 21:50
Låter ju som bakterien som härjade i sundsvall och skellefteå :P
Kanske finns kvar om du letar lite ;)
#3 - 9 oktober 2012 22:39
Animaniac skrev:
Har pratat lite med innehavaren i "min" butik, och han vill verkligen ha tag i Cryptoheros spilurus, och jag är också intresserad av att få tag i den. Nå´n som vet om/var den går att få tag på, gärna i närheten av Göteborg?

Ååhh, C. spilurus - brings back sweet memories! Dessa hade man ju förr om åren! Den fanns i "min" butik för något år sedan, små ungdjur förvisso, men det är väl nästan att föredra. Jag skall höra efter om den finns att få tag på. Jag är ganska säker på att det finns privatpersoner som sitter på både lekpar och yngel!
:)
#4 - 10 oktober 2012 00:37
Rätt så lika sajica (T-bone), så hittar du inga spiluros så får du la ta sajica ;) för de finns de la hur mkt som helst av?
#5 - 10 oktober 2012 14:50
Ja, de är rätt lika sajica, men de skiljer sig åt en del i färgen, och det är ju alltid kul att ha nå´t lite ovanligare, som inte ses så ofta nu längre. Senaste gången jag såg spilurus var väl 10-15 år se´n, i en numer nedlagd butik. Och då hade de bara honor inne, om jag minns rätt. Finns även andra i samma släkte jag skulle vilja ha tag i, som t.ex nanoluteus. Den har jag faktiskt aldrig sett i verkligheten.
#6 - 10 oktober 2012 15:48
Kallas dom för tigerciklid? i så fall så fanns det rätt så många på pets utanför karlstad. Kanske lite långt ifrån gbg. :)
Blev själv sugen på dom när jag såg dom i butiken.
#7 - 10 oktober 2012 15:53
Falconer skrev:
Kallas dom för tigerciklid? i så fall så fanns det rätt så många på pets utanför karlstad. Kanske lite långt ifrån gbg. :)

Blev själv sugen på dom när jag såg dom i butiken.

Ja, det är nog den som kallas tigerciklid, i alla fall kallas den för det på ciklid.org :) Vet du vilken grossist de har köpt dem ifrån?
#8 - 10 oktober 2012 15:56
Nej ingen aning. Kan ju hända att det var från en privatperson. Har jag vägarna förbi kan jag höra med dom. Hur stora blir dom?
#9 - 10 oktober 2012 16:13
Tror att hanarna blir ca 12-15 cm, honorna mindre.

Och Mats, igår tänkte jag flytta flaggparet till kuben, för att sätta dem till lek där... Och tror du inte att de hade lekt redan, igen :p När ynglen blir frisimmande (de har nyss kläckts) tänkte jag suga upp dem, och flytta dem och paret till kuben.

Var för övrigt på Herkules idag, och köpte två kurvciklider (hoppas det är en hane och en hona), och tre nyckelhål, till den lilla ensamma som jag förbarmade mig över på Trop häromsistens.
#10 - 10 oktober 2012 16:20
Animaniac skrev:
Tror att hanarna blir ca 12-15 cm, honorna mindre.

Och Mats, igår tänkte jag flytta flaggparet till kuben, för att sätta dem till lek där... Och tror du inte att de hade lekt redan, igen :p När ynglen blir frisimmande (de har nyss kläckts) tänkte jag suga upp dem, och flytta dem och paret till kuben.

Var för övrigt på Herkules idag, och köpte två kurvciklider (hoppas det är en hane och en hona), och tre nyckelhål, till den lilla ensamma som jag förbarmade mig över på Trop häromsistens.

Det låter spännande! Ja, dom jädra flaggorna alltså... det är ena riktiga rackare på att leka!
Vill du att jag skall höra mig för om C. spilurum?
#11 - 10 oktober 2012 16:24
Det låter spännande! Ja, dom jädra flaggorna alltså... det är ena riktiga rackare på att leka!

Vill du att jag skall höra mig för om C. spilurum?

Hehe, ja, de tycks vara ett väl sammansvetsat par :) Ja, det vore kul om du kunde göra det. Lät på honom i affären som det också var lite av en "nostalgifisk" för honom, och han hade tydligen rätt många så´na när han hade grossiströrelse.
#12 - 10 oktober 2012 16:33
Animaniac skrev:
Hehe, ja, de tycks vara ett väl sammansvetsat par :) Ja, det vore kul om du kunde göra det. Lät på honom i affären som det också var lite av en "nostalgifisk" för honom, och han hade tydligen rätt många så´na när han hade grossiströrelse.

Ja... men det beror nog lite på vem man snackar med. Dom har ju haft C. spilurum (ungfisk) inne för inte så länge sedan - det gäller bara att luska ut var de kommer ifrån! Jag skall kolla iallafall!
Nostalgifisk var ju även N. nudiceps - för en av boysen där - men de gick här hemma i godan ro...
" target="_blank">
#13 - 10 oktober 2012 16:39
Ja, Nanochromis är också favoriter :) Lyckades föda upp några Nanochromis transvestitus för några år se´n. Men Nanochromis ser man inte heller så ofta. Du råkar inte ha yngel av dem nu? Blev lite sne häromsistens när han hade Pelvicachromis taeniatus inne, men så klart var det bara hanar :p
#14 - 10 oktober 2012 17:14
Kolla med Nol ciklidhobby, det var inte så länge sedan jag såg dom där.
#15 - 10 oktober 2012 18:19
Hmm, tja, nu när man har en bil med GPS så kanske man skulle försöka ta sig dit :p Om den gatan finns med förstås...
#16 - 10 oktober 2012 22:07
Sväng bara av 45an där de står NOL och kör mot sskolan, ligger i de gula lägenhetshusen. Lr bara fråga vem som helst på gatan i NOL, alla vet vart han håller hus ;)
#17 - 11 oktober 2012 12:02
Animaniac skrev:
Hmm, tja, nu när man har en bil med GPS så kanske man skulle försöka ta sig dit :p Om den gatan finns med förstås...

Gatan finns med på gps:en och adressen finns på hans hemsida.
#18 - 11 oktober 2012 16:37
Parachanna skrev:
Gatan finns med på gps:en och adressen finns på hans hemsida.

Det beror väl på hur uppdaterad GPS:en är? Men hur som helst så kollade jag, och den finns med :) Men han i "min" butik sa att det är en massa vägarbeten (surprise surprise) på den vägen, nå´n som vet hur det ser ut, och om det påverkar resvägen? GPS:en lär väl inte ta hänsyn till avstängda vägar?
#19 - 11 oktober 2012 19:13
Det är lite vägarbeten här och där, men inget som direkt påverkar körningen dit, det är bra skyltat till Nol. Kommer du från Göteborg är det bara att följa 45:an tills skyltarna dyker upp. Själva butiken ligger i ett tegelhus bredvid en skola.
#20 - 11 oktober 2012 19:24
Min gps är fyra år och den visar perfekt.
Jag tycker det är helt ok att köra dit, max ett par min längre tid för vägarbeten.
#21 - 11 oktober 2012 19:44
Ok :) Låter bra. Ska nog försöka ta en tur dit imorr´n då. Blev förvånad att det inte var längre, och att det inte tar mycket längre tid än till "min" butik.
#22 - 11 oktober 2012 20:57
Jag pendlar Trollhättan Gbg varje dag och ja visst är de vägarbeten och ja visst kan man bli galen på folk som ligger i 40 bara för att de lite vägkonor här och där. Men mellan Gbg och NOL är de ganska färdigt, iaf många ställen att köra om på så man kommer fram lika fort som vanligt ;)

och adressen är skolallen 4 öppet onsd och fred 13-19 och fredag lördag 11-16.
#23 - 11 oktober 2012 21:04
Öppet söndagar också! :)
#24 - 11 oktober 2012 21:07
Maligne skrev:
Öppet söndagar också! :)

Ja haha skrev fel lördag söndag 11-16
#25 - 11 oktober 2012 23:10
Ja, var och tittade på hans sida igår :) Skulle vara kul om han hade spilurus.
#26 - 12 oktober 2012 17:38
Hmm, inte var det särskilt lätt att ta sig dit inte :p Vägen som GPS:en ville leda in mig på var helt avstängd, och jag blev lite förvirrad... Har lokalsinne som en blind mullvad. Lyckades hitta till en rondell, och efter lite snurrande så kom jag ut på rätt väg. Det löjliga var att där vägen var avstängd, gick en bro till vänster, men den svängde ner åt vänster, till nå´t konstigt, avspärrat industriområde. Hem gick det väl lite smidigare, men fattade inte alltid vad GPS:en snackade om...

Men hur som... Inga spilurus, däremot skulle han få in om några veckor. Däremot köpte jag ett par Pelvicachromis taeniatus "Nigeria Red" och fyra röda häxmalar.
#27 - 12 oktober 2012 19:02
Man får ha tur om gps fungerar när man kör på en ikke ombyggd väg, en väg som de byggt och byggt och byggt igen de senaste Åren är helt hopplöst :) men gött du hitta dit! Hade han kvar ett 720l kar som stod rätt mkt ivägen? Så jävla sugen på att köpa det men flyttar inte in i nya hemmet fören om 3 veckor...
#28 - 12 oktober 2012 19:12
Hehe, tänkte inte på det, ett tomt? Men det är ju rätt trångt rent allmänt :p Han skulle som sagt få in spilurus om en eller ett par veckor, vilket innebär att jag får försöka krångla mig dit igen...

Hoppas jag får lek av taeniatusarna, de såg ut att vara ett par i butiken. Har fått lek av taeniatus för ett antal år se´n, men har för mig att det var Moliwevarianten.
#29 - 12 oktober 2012 23:10
Ok, inga spilurus, eller ens amerikanska ciklider, men eftersom Mats redan har lagt upp en film på Nanochromis så kan ju jag visa paret som fick följa med hem från Nol :)
#30 - 12 oktober 2012 23:49
Yes ett tomt, han hade fått in de begagnat och skulle sälja det billigt. Fina fiskar, var de dom du fick med dig idag? Såg ju ut som de redan var heta på gröten :) väldigt lika paletter, spec honan såg ju precis likadan ut.
#31 - 13 oktober 2012 08:10
Animaniac skrev:
Ok, inga spilurus, eller ens amerikanska ciklider, men eftersom Mats redan har lagt upp en film på Nanochromis så kan ju jag visa paret som fick följa med hem från Nol :)

Jättefina! Där ser det ju ut att vara cooking redan! Härligt!:)
#32 - 13 oktober 2012 12:21
Jättefina! Där ser det ju ut att vara cooking redan! Härligt!:)

Ja, de satte igång med en gång :) De hamnade i kuben, så flaggorna får vänta lite.
#33 - 13 oktober 2012 14:56

Kom och besök mig, fanns tio femton stycken inne på Pets :)
#34 - 13 oktober 2012 15:08
Kom och besök mig, fanns tio femton stycken inne på Pets :)

Hehe, ja, det vore trevligt. Men det är ju en bit att åka...
#35 - 13 oktober 2012 17:41
Ingen i närheten som har lust att samåka till Nol om nå´n vecka eller så? :o)
#36 - 13 oktober 2012 21:25
Animaniac skrev:
Ingen i närheten som har lust att samåka till Nol om nå´n vecka eller så? :o)

Hade jag gärna gjort det, men bor ju på andra hållet :) får la ses där annars och härja galet i metropolen NOL :D
#37 - 13 oktober 2012 21:54
Jag vill faktiskt åka till Nol ;o Men Zoopet Väst ska ju dit 27 oktober ett gäng.
#38 - 13 oktober 2012 22:32
Är bara inte särskilt pigg på att åka dit ensam igen, då jag har uselt lokalsinne, och dåligt minne om hur man skulle köra :p Men hade det inte varit för vägarbetena, så hade det säkert gått bättre. Vill inte vänta för länge, eftersom jag inte vill att de ska ta slut. Han sa att risken finns att särskilt en sort som han skulle få in om nå´n vecka, och som jag väldigt gärna vill ha, kunde gå åt rätt fort.
#39 - 13 oktober 2012 22:36
Majkie88 skrev:
Hade jag gärna gjort det, men bor ju på andra hållet :) får la ses där annars och härja galet i metropolen NOL :D

Apropå inget, såg du att jag lagt in bilder på malen, du skrev ju i den tråden? :)
#40 - 13 oktober 2012 23:08
Animaniac skrev:
Apropå inget, såg du att jag lagt in bilder på malen, du skrev ju i den tråden? :)

Nu vet jag inte riktigt vilken tråd vi snackar om? Lr vilken mal :)
#41 - 13 oktober 2012 23:11
Majkie88 skrev:
Nu vet jag inte riktigt vilken tråd vi snackar om? Lr vilken mal :)

Min tråd om den gula Ancistrusen med en svart fläck på sidan :)
#42 - 13 oktober 2012 23:26
Misstänker förresten att taeniatusarna har lekt. Båda for runt akvariet från första stund, fram till förut ikväll, då honan helt plötsligt var borta, och hanen höll sig också mer i skymundan.
#43 - 13 oktober 2012 23:39
Hittade tråden :)
och håller tummarna för en lyckad lek ;)
#44 - 14 oktober 2012 11:35
Tack :) Ingen taeniatuslek vad det verkar, honan var framme idag igen, och såg fortfarande rätt rund ut.
#45 - 17 oktober 2012 13:15
Gjorde en fuling förut, och lyfte på en rot, och där fanns en rätt ansenlig mängd ägg :) Hehe, börjar kännas lite OT att skriva om mina taeniatus här, men tror ju knappast att nå´n är tillräckligt intresserad så att det är nå´n mening att starta en ny tråd om dem.

Får väl se det så här: tråden började som en tråd om huruvida spilurus går att få tag på ---> Kent i Nol skulle få in spilurus, men hade inga just då ---> men däremot hade han Pelvicachromis taeniatus, som jag köpte ett par av... Alltså hör det ihop, om än vagt ;)
#46 - 17 oktober 2012 13:18

Vagt är ok på forumet ;)
#47 - 17 oktober 2012 13:21
Vagt är ok på forumet ;)

Hehe, låter bra :) Kan ju kompensera, och göra tråden lite mer amerikansk igen genom att berätta att även kurvcikliderna jag köpte i förra veckan har lekt. Och att mina Agassizii har yngel.
#48 - 17 oktober 2012 13:28
Han skulle förresten få in ytterligare en Cryptoheros, som jag aldrig någonsin har sett i nå´n butik, och hemskt gärna vill ha tag i. Så nu har jag två anledningar att åka tillbaka. Hoppas som sagt bara att jag är mindre förvirrad av vägarbeten och annat nästa gång.
#49 - 29 oktober 2012 21:29
Han hade inte fått in spilurus, däremot nanoluteus.
#50 - 8 oktober 2017 12:14
Letar efter C Spilurus nu jag. Hittat tre på Akvarielagret. En stor hane och två mindre/yngre. Kan vara tre hanar. Nån som vet vart det kan finnas fler att få tag på?

Annons