Cryptoheros nigrofasciatus - vem ska man tro på?

#1 - 6 januari 2007 14:12
Jag blir lite förvirrad... :confused: zoopet och nordiska ciklidsällskapets beskrivning av Elfenbenscikliden skiljer sig ganska rejält på två punkter.... om den passar i ett sällskapsakvarium samt om den är känslig eller tålig....

[COLOR=black][FONT=Times New Roman][SIZE=4][B]Cryptoheros nigrofasciatus - Elfenbensciklid:[/SIZE][/FONT][/B][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]www.zoopet.com[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]”Den är en aggressiv och revirhävdande fisk och passar därför inte i ett sällskapsakvarium” … ” Denna ursprungligen mycket tåliga och populära fisk är idag alltför ofta en relativt känslig fisk, sannolikt pga inavel”[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]www.ciklid.se:[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]” De trivs bra och leker gärna i ett sällskapsakvarium tillsammans med andra vanligt förekommande akvariefiskar”… ”Detta är en av de mest hårdföra, tåliga och lekvilliga ciklider som man kan hålla i ett akvarium” …” Dessa egenskaper gör arten till en av de mest lättskötta och intressanta cikliderna för oerfarna” [/SIZE][/FONT]

Är det någon som har egna erfarenheter som stödjer den ena eller andra teorin? Jag tycker de är fina men har aldrig haft ciklider samt skulle vilja ha dem tillsammans med mina corydoras, ancistrus samt kanske ett stim med tetror.
#2 - 6 januari 2007 14:39
Elfenbens(zebra)ciklider skulle inte jag ha i ett vanligt sällskapsakvarium. Vad man menar med sällskapsakvarium är ju förstås upp till var och en, ett akvarium med blandade fiskar kan väl kallas sällskapsakvarium oavsett om det är ungfödare och fredligare ciklider, eller olika aggressivare ciklider.

Men ett sällskapsakvarium som man normalt tänker på när man hör ordet, är nog inget för Cryptoheros nigrofasciatus, som leker ofta, och är mycket hängivna beskyddare av avkomman. De kan lätt ta hela akvariet, om det är av "normal" storlek.

Corydoras och små tetror är inget att rekommendera ihop med zebror. Däremot kanske zebrans släkting Cryptoheros sajica kan funka, om inte tetrorna är för små, den är mycket fredligare än zebran.
#3 - 6 januari 2007 15:25
[quote=Mamma_och_Simon;894256]Jag blir lite förvirrad... :confused: zoopet och nordiska ciklidsällskapets beskrivning av Elfenbenscikliden skiljer sig ganska rejält på två punkter.... om den passar i ett sällskapsakvarium samt om den är känslig eller tålig....

[COLOR=black][FONT=Times New Roman][SIZE=4][B]Cryptoheros nigrofasciatus - Elfenbensciklid:[/SIZE][/FONT][/B][/COLOR]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]www.zoopet.com[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]”Den är en aggressiv och revirhävdande fisk och passar därför inte i ett sällskapsakvarium” … ” Denna ursprungligen mycket tåliga och populära fisk är idag alltför ofta en relativt känslig fisk, sannolikt pga inavel”[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]www.ciklid.se:[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]” De trivs bra och leker gärna i ett sällskapsakvarium tillsammans med andra vanligt förekommande akvariefiskar”… ”Detta är en av de mest hårdföra, tåliga och lekvilliga ciklider som man kan hålla i ett akvarium” …” Dessa egenskaper gör arten till en av de mest lättskötta och intressanta cikliderna för oerfarna” [/SIZE][/FONT]

Är det någon som har egna erfarenheter som stödjer den ena eller andra teorin? Jag tycker de är fina men har aldrig haft ciklider samt skulle vilja ha dem tillsammans med mina corydoras, ancistrus samt kanske ett stim med tetror.[/quote]

En svart pist kan klassas som lätt av de allra bästa skidåkarna :-)
#4 - 6 januari 2007 15:27
[quote=Micke_A;894272]Cryptoheros sajica kan funka[/quote]

På en del bilder tex nedersta bilden på denna sidan: http://www.ciklidbladet.se/artregister/artreg_visa.asp?ID=377
ser sajican väldigt vacker ut. Medans på andra bilder (tex. den här på zoopet) ser firren duktigt tråkig ut....

Hur ser den ut egentligen?

Annons