Cryptocoryne lägger sig??

#1 - 15 mars 2005 23:02
Tjenis.
Har en växt som identifierats som trolig Crypt. Walkeri, har den planterad på 4 olika ställen och på 2 av dessa ställen "lägger" sig bladen ned mot botten, bladen är brun/rödaktiga och ser välmående ut detta till trots. Plantorna verkar i övrigt må bra då jag märkt att dem skjuter skott under sanden flera centimeter från "moderplantorna".
Har 60 watt aquarelle på 240 liter, tillsätter co2 och PMDD (vilka ämnen som tillsätts varierar lite från gång till gång, men göder enligt estimative index med 50% vattenbyte i veckan)
Kan även tillägga att det finns knappnåls-stora hål här och var på vissa blad...
Har även cryptocoryne parva som visar på väldigt dålig tillväxt, någon med ett bra tips för dessa oxå?
#2 - 16 mars 2005 08:04
Knappnålsstora hål tyder på kaliumbrist. Öka dosen khpo4 och kno3.
MVH
Magnus
#3 - 16 mars 2005 19:11
ja just, det får jag allt ta och göra, fenomenet att bladen lägger sig ned då? ingen som känner igen detta??
#4 - 16 mars 2005 23:46
till viss del beror det på vad för ljus du har.
i naturen ska växter växa på höjden tills dom är överst och först då bre ut sig så att dom snor så mycket ljus som möjligt.

men vissa lysrör har en tendens att få växterna att tro att dom är skuggade hela tiden, medan andra får växter att tro dom nått upp överst och därför får växterna att bre ut sig.
#5 - 17 mars 2005 00:45
Visst har man hört att aquarelle ska vara bra på att "trycka ned" växter men så bra??? 0.25 w/l med reflektorer borde inte räcka tycker jag.
Men tja, jag får försöka skugga över dem plantorna som ligger ner och se vad som händer.
#6 - 18 mars 2005 04:29
Bra ljus får Cryptocyronne:er att krypa. Jag har några sådanna som blir ca 1 cm hög direkt under lysrör, men blir efter ett tag 1-2 dm höga, när de börjar konkurera med varandra. Svårplanterade när man inte vet ;-)
Förgrundsväxt i början, men mellanväxter efter ett tag.

Lämna Crypt. ifred, så börjar de växa efter ett tag. Kan ta några månader innan de kommer igång.
#7 - 18 mars 2005 08:00
Lämna Crypt. ifred, så börjar de växa efter ett tag. Kan ta några månader innan de kommer igång.

Ett av dom missförstånd som jag inte tycker hör hemma i ett forum. Om cryposarna har allt dom behöver så växer dom. Om dom inte har allt dom behöver så växer dom inte. Om dom tar flera måndaer på sig att komma igång så beror det på att det tar ett tag att accumuleras tillräckliga mängder näring i vattnet. Den processen kan man givetvis skynda på så att tillväxten är igång dagen efter plantering.

Jag tror inte att tropica som odlar fram cryptosarna accepterar att dom står stilla i tillväxt i flera månader.
MVH
Magnus
#8 - 18 mars 2005 08:08
Tom Barr sammanfattade häromdagen ganska bra vad man hittills vet om Crypt-rot, eller "Cryptocoryne-sjukan":
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200503/msg00265.html
#9 - 18 mars 2005 09:55
[QUOTE=Adnan_]ja just, det får jag allt ta och göra, fenomenet att bladen lägger sig ned då? ingen som känner igen detta??[/QUOTE]
Vet inte med just C.walkeri, men tex C.wendtii växer gärna nära botten om det finns plats.
#10 - 5 april 2005 03:16
C. behöver aklimatisera sig (och beroende på omgivningen, ljus, CO2, etc, så går det fort eller långsamt). Men mina erfarenheter (och tydligen Tom Barr :-) ) så mår de dåligt av ljusförändringar och flytt. Men när de har fått stabilt ett tag, så växer de lika fort som vilken annan växt som helst (nästan). Så nog har de snabbväxande plantor hos Tropica, men de ser nog till att hålla stabila förhållanden för C.

Andra erfarenheter med C. wendtii. Mycket ljus så kryper de gärna efter bottnen. Men när de börjar växa och täcka varandra, så blir de snabbt större och högre. Detta för att komma över de andra bladen och upp i ljuset. Därför är de svårplanterade. I början en perfekt förgrundsplanta (ca 5 cm hög), men efter ett tag blir de 15-20 cm höga. Och nej, de växer inte långsamt hos mig, bara jag inte flyttar runt dem eller ändrar ljusförhållandena för mycket, då smälter blad.
Dvs trög tillväxt i början, men sedan accellererar tillväxten och verkar inte vilja sluta öka, om de får bra förutsättningar ;-)

Annons