Crackad?

#1 - 29 november 2005 00:23
Tjosan!?
Undrar om det bara e min dator eller om det verkligen är så att zoopets "framsida" har blivit crackad?!

Hoppas alla vet vad skillnaden är på att bli hackad o crackad!?
#2 - 29 november 2005 00:29
Nej det är inte bara din dator. Det är här också. Men crackad?
Hmm trodde man crackade spel/program och hackar hemsidor.
#3 - 29 november 2005 00:29
Jo

Akvariehobby relaterade sidor har tyvärr varit populära mål för script kiddies på senaste tiden.

/hansh
#4 - 29 november 2005 00:44
Okaj!

jo, crackad o hackad e helt olika saker.

HACKAD = någon har tagit sig in i din dator men rör inte den. vanligt för datanördar. som sitter o testar o lär upp sig.

CRACKAD = du har blivit hackad, MEN dem försöker antingen att radera alla dina grejer, kolla alla dina mail, bilder, textfiler, lösen osv osv. det e skillnaden

Alltså, hackad märker du inte av. Dem tar sig in o går ut igen.
crackad du märker av det, din dator får virus eller dyligt.

detta måste väl till och med en viss blond brud fatta :D
#5 - 29 november 2005 01:34
crackad gäller spel när man på ett eller annat sätt gårunt kopieringskyddet.

detta är hackad.
HACKAD = någon har tagit sig in i din dator men rör inte den. vanligt för datanördar. som sitter o testar o lär upp sig.

CRACKAD = du har blivit hackad, MEN dem försöker antingen att radera alla dina grejer, kolla alla dina mail, bilder, textfiler, lösen osv osv. det e skillnaden

såvar det iallafall förr
#6 - 29 november 2005 01:49
Lika illa här.
Gogglade på DOMTEAM. De är tydligen kreativa.
Det är en å annan sida som har fått påhälsning
Moget!!
admin
Christian Alfredsson
#7 - 29 november 2005 06:29
#8 - 29 november 2005 08:28
För att citera en "hacker". "Hackers bygger upp saker medans Crackers förstör dom!"

Hackers är godsinnade. dom kan bryta sig in i din dator men bara på skojj, för att hitta säkerhets luckor osv. därför "bygger dom upp", dom hittar säkerhetsluckor och div saker som hör med det. medans crackers går in förstör "plundrar" osv.
#9 - 29 november 2005 09:37
[QUOTE=Raven]crackad gäller spel när man på ett eller annat sätt gårunt kopieringskyddet.
såvar det iallafall förr[/QUOTE]

får man fråga vilken fakta du utgår ifrån?
För om detta nu stämmer, så måste jag nog ta o kontakta dem som gjorde våra läroböcker när jag gick IT/nätverks linjen i gymnasiet. För i dem böckerna står det precis som jag säger.

Hacker är "godsinnig"
Cracker är "elaksinnig"

hacker "rör inte" din dator
Cracker förstör din dator
#10 - 29 november 2005 10:00
[QUOTE=MoZZe][QUOTE=Raven]crackad gäller spel när man på ett eller annat sätt gårunt kopieringskyddet.

får man fråga vilken fakta du utgår ifrån?
För om detta nu stämmer, så måste jag nog ta o kontakta dem som gjorde våra läroböcker när jag gick IT/nätverks linjen i gymnasiet. För i dem böckerna står det precis som jag säger.

Hacker är "godsinnig"
Cracker är "elaksinnig"

hacker "rör inte" din dator
Cracker förstör din dator[/QUOTE]

Går du på vad svenska lärobäcker skriver om ett ämne de inte kan med?

Finns ingen tydlig gräns på de som förstör eller inte förstör, jag har tillhört en grupp en gång i min ungdom och kan säga att med din definition så var vi nog en hybrid av båda.

För att komma förbi ett skydd blir man oftast tvungen att slå ut det och då har man ju förstört något och är elak, eller hur?

Idag är jag data/nätverkstekniker samt applikationsprogrammerare och jobbar en del med säkerhet och jag anser att ordet cracker/hacker betyder olika för olika personer även om det en gång har betytt specifika saker.

/Henke
#11 - 29 november 2005 10:04
nu har vi inte gått in detaljerat i vad dem gör, utan generella skillnaden på en hacker resp. cracker.

Men oftast så förknippas cracker/crackad med spel, eftersom att man gör om/förstör orginal .exe filen.
#12 - 29 november 2005 10:10
[QUOTE=MoZZe]nu har vi inte gått in detaljerat i vad dem gör, utan generella skillnaden på en hacker resp. cracker.

Men oftast så förknippas cracker/crackad med spel, eftersom att man gör om/förstör orginal .exe filen.[/QUOTE]

Tror boken menar att en hacker utnyttjar systems luckor och därigenom inte förstör något på det viset, byter de ut tex en startsida har de ju ändå skadat något men inte i samband med att de tog sig in i systemet.

/Henke
#13 - 29 november 2005 10:36
Inte helt...

Båda begreppen är samlingsbegrepp och inom kulturen finns det än fler definitioner (sub-definitioner). Hursomhelst, Hacker är inte alltid god och en cracker är inte alltid ond. Den världen är lika lite svart och vit som "den andra" världen.

/J
#14 - 29 november 2005 10:46
Finns väl väldigt många definetioner på de bägge orden ja. Utgå _inte_ från svenska läroböcker eller vad lärare säger. Vanligtvis stämmer det väldigt illa ;)
Det finns väl ingen glasklar gräns mellan de bägge, men allmänt brukar man säga att en hacker är en godartad person som KAN bryta sig in i ett system. Då i syfte att förbättra systemet. Men om man tar sig in i ett system med syfte att förstöra eller manipulera så är man en cracker.
Susning.nu har väl rätt bra beskrivnignar
http://susning.nu/Cracker
http://susning.nu/Hacker
#15 - 29 november 2005 10:49
[QUOTE=Joacim]Båda begreppen är samlingsbegrepp och inom kulturen finns det än fler definitioner (sub-definitioner). Hursomhelst, Hacker är inte alltid god och en cracker är inte alltid ond. Den världen är lika lite svart och vit som "den andra" världen.

/J[/QUOTE]

En "ond hacker" är väl egentligen en cracker? ;)
Däremot behöver väl inte en cracker vara ond kanske. Jag har tagit mig in i system och "manipulerat" för att få dem att uppmärksamma att de bör täta vissa hål.
Kul att ta sig in i kompisars servrar och lägga in "Du kanske borde uppdatera din sendmail? /y0da" i motd eller så.. hehe
#16 - 29 november 2005 10:54
[QUOTE=y0da]
Däremot behöver väl inte en cracker vara ond kanske. Jag har tagit mig in i system och "manipulerat" för att få dem att uppmärksamma att de bör täta vissa hål.
Kul att ta sig in i kompisars servrar och lägga in "Du kanske borde uppdatera din sendmail? /y0da" i motd eller så.. hehe[/QUOTE]

Finns det verkligen folk som fortfarande kör med sendmail?

Var på ett företag som prompt skulle köra med just sendmail och bind som servrar och det var ett helvete att hålla hackers därifrån då det dagligen upptäcktes nya hål ;)

Som mailprogram gick jag över till qmail som dels hade bättre kapacitet och var säkrare mot intrångsförsök.

/Henke
#17 - 29 november 2005 10:59
jag kan säga som så, att jag litar bättre på vad min dåvarande lärare sa än vad som står på susning.nu

Min lärare jag hade var våran/skolans nätverkstekniker. Han kunde allt man frågade om. han kan hacka/cracka osv osv. för tillfället är han i LA för att plugga vidare.

men men, strunt samma.

hackers är dem snälla
crackers är dem dumma.

kan vi slå ett slag för detta nu :D
#18 - 29 november 2005 12:05
[QUOTE=MoZZe][QUOTE=Raven]crackad gäller spel när man på ett eller annat sätt gårunt kopieringskyddet.

får man fråga vilken fakta du utgår ifrån?[/QUOTE]

datasupport gymnasiet vi va över 180man och ingen vad jag kan minnas hade annan åsikt om hacker/cracker
#19 - 29 november 2005 13:46
[QUOTE=port513][QUOTE=y0da]
Kul att ta sig in i kompisars servrar och lägga in "Du kanske borde uppdatera din sendmail? /y0da" i motd eller så.. hehe[/QUOTE]

Var på ett företag som prompt skulle köra med just sendmail och bind som servrar och det var ett helvete att hålla hackers därifrån då det dagligen upptäcktes nya hål ;)

Som mailprogram gick jag över till qmail som dels hade bättre kapacitet och var säkrare mot intrångsförsök.

/Henke[/QUOTE]

Förhoppningsvis inte :P
Men detta var rätt längesen också.. Sen hänger väl sendmail fortfarande med de flesta distarna tror jag? kör man slack "full install" så får man ju in sendmail.. å stoppar man inte sendmail sen så har man ju det aktivt.. annars var det inte många som verkligen använde sig av sendmail..
#20 - 29 november 2005 14:22
[QUOTE=y0da][QUOTE=port513][QUOTE=y0da]

/Henke[/QUOTE]

Förhoppningsvis inte :P
Men detta var rätt längesen också.. Sen hänger väl sendmail fortfarande med de flesta distarna tror jag? kör man slack "full install" så får man ju in sendmail.. å stoppar man inte sendmail sen så har man ju det aktivt.. annars var det inte många som verkligen använde sig av sendmail..[/QUOTE]

Bind är ju standard i de flesta distar och den skulle jag fasen inte våga använda ;)

Samma är det nog med sendmail att den låg som standard hos de flesta distar men de är väl inaktiverade vid installation idag tror jag.

/Henke
#21 - 29 november 2005 14:49
Hmm.. jo.. stämmer nog.. har för mig att den var inaktiverad vid min senaste installation.. vet att den har varit aktiverad default tidigare iaf. Vet inte hur länge den har varit inaktiverad.. är ju inte så ofta man ominstallerar sina linuxboxar ;)
#22 - 29 november 2005 15:08
Begreppen har blivit så media-förstörda tycker jag. Men iaf... Då jag började med datorer på 80talet så var begreppen dessa:

Hacker - Ond eller God. Hack tar sig förbi säkerhet som är uppbyggd för att förhindra intrång. Det kan vara för att komma åt information eller att förstöra den. Men, kan lika väl vara för att upptäcka svagheter i ett datorsystem för att kunna rätta till dem.

Cracker - Tar bört säkerhetsskydd för bla kopiering i mjukvaror. Helt enkelt gör han detta för att kunna fritt sprida mjukvaran.
#23 - 29 november 2005 15:12
Håller fullständigt med dig Gimbo.
#24 - 29 november 2005 17:05
[QUOTE=Gimbo]Begreppen har blivit så media-förstörda tycker jag. Men iaf... Då jag började med datorer på 80talet så var begreppen dessa:

Hacker - Ond eller God. Hack tar sig förbi säkerhet som är uppbyggd för att förhindra intrång. Det kan vara för att komma åt information eller att förstöra den. Men, kan lika väl vara för att upptäcka svagheter i ett datorsystem för att kunna rätta till dem.

Cracker - Tar bört säkerhetsskydd för bla kopiering i mjukvaror. Helt enkelt gör han detta för att kunna fritt sprida mjukvaran.[/QUOTE]

precis de jag lärt mej också om ordens betydelse och de som i mina öron låter rätt.
#25 - 29 november 2005 17:55
Utöver det så har varje kategori subkategorier beroende på tex vad du gör och vilka metoder du använder för att göra det.
#26 - 29 november 2005 20:31
Japp. Instämmer med det svaret, Gimbo.
Men det var många år sen man höll sig uppdaterad på det där :-)
#27 - 29 november 2005 21:08
Jo, det var ett par år sedan man var hetlevrad :)

Annons