CR stendog

#1 - 3 september 2007 05:25
Köpte 5 st crystal red igår (ville inte köpa för många om alla skulle gå och dö, för det är inte kul). Alla verkade friska och krya i påsen och jag tog det lugnt på vägen hem.

När jag kom hem la jag ner hela påsen i karet och där låg den ett tag, säkerligen 20-30 minuter.

Eftersom jag inte har några andra varelser annat än sandsnäckor i det karet sedan innan så testade jag vattnen innan jag började inkoppningen, och allting såg bra ut.

Vid inkoppningen verkade allt vara frid och fröjd och till slut kom de ju in i karet.

Efter kanske 20-30 minuter märkte jag att en räka var jäkligt inaktiv, den satt på en av mina flytväxter i ett par timmar. Till slut kunde jag inte låta bli att peta lite på den för att se om den levde. Då simmade den ner på bottnen och satte sig på ett ställe, och satt där i flera timmar.

Nu på morgonen hittar jag räkan död, helt stel i kroppen. De andra 4 räkorna verkar dock trivas bra och kilar omkring i karet hela tiden.

Det är på 18,5 liter, 25-26 grader och har varit igång i 2-3 veckor.

Vad borde jag göra? Kontakta djuraffären och kolla om man kan få en ny (de är ju inte direkt billiga!)? Vänta och se om fler dör?

Jag behöver råd!
#2 - 3 september 2007 06:47
Kolla med akvarieaffären och hör efter vad dom tycker. Det är inte helt ovanligt att någon ny dör i början.
#3 - 3 september 2007 06:52
Sonja skrev:
Kolla med akvarieaffären och hör efter vad dom tycker. Det är inte helt ovanligt att någon ny dör i början.

Han i butiken är väldigt kunnig (tror hans finns reggad både här, på zoonen och han har en blogg om sina akvarier) och han rådde mig ju till att inte köpa för många från början.

Började fundera mest pga att vatten kvalitén var bra så det känns lite som "det är inte mitt fel"... och det är klart att det är trist att en har dött (det är ju så otroligt fina).

Men jag skall nog ringa dom idag och höra... och ha koll på de andra räkorna.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 3 september 2007 06:58
Alla omställningar innebär en risk och räkor är ganska känsliga för nya miljöer så det är kanske sådant som man får räkna med.
#5 - 3 september 2007 07:02
Alla omställningar innebär en risk och räkor är ganska känsliga för nya miljöer så det är kanske sådant som man får räkna med.

Jo, det är nog tyvärr så.

Har cherry sedan innan och där har räkor dött lite då och då pga ålder men inte pga vatten kvalitét eller av att de flyttat.

Har hört att CR är mer ömtåliga... är det stor skillnad på CR och cherry?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 3 september 2007 07:14
Annaica skrev:
Jo, det är nog tyvärr så.

Har cherry sedan innan och där har räkor dött lite då och då pga ålder men inte pga vatten kvalitét eller av att de flyttat.

Har hört att CR är mer ömtåliga... är det stor skillnad på CR och cherry?

Stor skillnad vill jag inte påstå - men körsbär är väl den räka som är tåligast.
#7 - 3 september 2007 09:54
Får se hur de övriga mår när jag kommer hem. Tänkte i alla fall ge dom lite lite käk idag! ^^
#8 - 3 september 2007 10:42
Är inte Crystal Red och Red Cherry samma sak?
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 3 september 2007 10:49
Azur skrev:
Är inte Crystal Red och Red Cherry samma sak?

Detta är väl red cherry http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=3
och detta crystal red http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=1
#11 - 3 september 2007 10:53
Aha, där ser man.
#12 - 3 september 2007 11:18
Det ÄR förvirrande när folk använder förkortningarna Cr och Rc (och ofta skriver fel i hastigheten). Därför vurmar jag för det försvenskade namnet Röda biräkor, Svarta Biräkor och Körsbär. Då tar man inte fel... (varför kalla dem Crystal överhuvudtaget, är det något kristallartat över dem, tycker ni??)
#13 - 3 september 2007 12:03
personligen tycker jag väl inte att "biräka" låter snyggt alls ;)

När jag kom hem nu kunde jag i alla fall se 3 av räkorna och de var jäkligt aktiva... hoppas att den 4:e också är det ^^
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 3 september 2007 12:22
Mamma Mia skrev:
Det ÄR förvirrande när folk använder förkortningarna Cr och Rc (och ofta skriver fel i hastigheten). Därför vurmar jag för det försvenskade namnet Röda biräkor, Svarta Biräkor och Körsbär. Då tar man inte fel... (varför kalla dem Crystal överhuvudtaget, är det något kristallartat över dem, tycker ni??)

Alltid svårt det där med namn - speciellt rörigt verkar det vara med räkorna.
Det finns dock vissa fördelar med de internationella namnen eftersom de är bra att ha när man letar info på nätet
#15 - 3 september 2007 12:34
Trots bortgången i morse så är jag ju jättekär i just crystal red, de är så vackra! Och som jag skrev i början; anledningen till att jag köpte så få var just att jag ville inte köpa för många om det skulle vara så att alla trilla av pinnen pga dåligt vatten eller liknande.

Min plan var ju hela tiden att jag vill ha ca 10 st. Men när borde jag köpa fler...? Räcker det med att jag väntar någon vecka och ser hur de resterande 4 klarar sig eller borde jag vänta längre?
#16 - 3 september 2007 21:05
Jag skulle nog väntat lite längre, kanske två veckor till. Karet är rätt nystartat och det är bra att inte ha bråttom. Speciellt inte med räkor. En annan sak jag brukar göra med räkor är att koppa in dom mycket längre än med fisk. Jag håller på i flera timmar och byter ut lite i taget av vattnet som räkorna kom i. Brukar hälla över dom i en bättre bunke direkt i stället för plastpåsen också.
#17 - 3 september 2007 21:36
Jag har också upplevt att de är mycket känsligare, alla red crystals jag försökt mig på har stendött för mig i samma vatten som körsbär, bin och amanos har frodats och lever lyckliga liv i :|
Och då har jag ändå varit löjligt noga med vattenvärdena.
#18 - 4 september 2007 04:38
20-30 minuter är lite för fort för att räkorna skall vänja sig vid nya karet.
Det tog oss en timme innan vi släpper in räkorna i nya karet.
Bilagor:
#19 - 4 september 2007 05:27
abbimicke skrev:
20-30 minuter är lite för fort för att räkorna skall vänja sig vid nya karet.

Det tog oss en timme innan vi släpper in räkorna i nya karet.

folk kanske missförstod mig. Påsen låg oöppnad i karet i 20-30 minuter. Själva inkoppningen tog 2-3 timmar ;)
#20 - 4 september 2007 08:51
Annaica skrev:
folk kanske missförstod mig. Påsen låg oöppnad i karet i 20-30 minuter. Själva inkoppningen tog 2-3 timmar ;)

Ja det är mer som jag brukar göra :)
#21 - 4 september 2007 08:59
Sonja skrev:
Jag skulle nog väntat lite längre, kanske två veckor till. Karet är rätt nystartat och det är bra att inte ha bråttom. Speciellt inte med räkor. En annan sak jag brukar göra med räkor är att koppa in dom mycket längre än med fisk. Jag håller på i flera timmar och byter ut lite i taget av vattnet som räkorna kom i. Brukar hälla över dom i en bättre bunke direkt i stället för plastpåsen också.

Det var ett bra tips, varför har jag inte tänkt på att använda en bunke? :D

Annons