CR's.....

#1 - 24 juli 2007 20:59
Hur ska jag få mina CR's att föröka sig?
Jag har fem stycken, och de ser alla ut att må bra, men de får inga ungar,
fast att jag är ganska säker på att det är både hanar och honor.

De bor i ett 20 l med guppyyngel som sällskap.
Har svart sand på botten, en liten grotta samt javamossa
som de gärna sitter i. Vad kan jag göra för att få dem att trivas bättre?

Kan det vara fel på vattnet?

Tipsa mig gärna!
#2 - 25 juli 2007 09:13
Är karet nytt? mina Crystal red var sega ett tag men nu efter någon månad ser jag att många bär på rom :)

vad matar du dom med? jag brukar mata med lite olika foder och det har jag hört ska hjälpa.

Lycka till
#3 - 25 juli 2007 10:26
Jag har märkt på mina räkor, bl a CR, att när jag flyttar dom så kan dom ta några månader på sig att komma igång igen med förökningen.
Sen så kan CR låta bli att föröka sig om vattnet är för hårt, men jag ser att du bor i Sthlm så det borde inte vara något problem med det.
#4 - 25 juli 2007 16:22
Åhh vad jag känner mig tjatig, men..

:D Trärötter till Crystal... Som jag sagt en massa gånger förut så påstod killarna på Akvarielagret i Bromma att Crystal behöver trärötter för matsmältningen och till skillnad från mina Körsbär och White Pearl så sitter mina Crystal alltid eller oftast och plockar på trärötterna... ;)
#5 - 25 juli 2007 17:04
Våra CR tog säkert 2 månader innan dom började yngla av sig, nu får dom hela tiden istället. Ingen hejd på dom små liven.

//C
#6 - 25 juli 2007 17:16
Mina var också segstartade i början så jag testade med fiskmodellen för att trigga lek.

mer vattenbyten + varierad kost.

tex byt 25-30% 2-3 gr i veckan. (om karet har vart igång ett tag)
sök lite i forumet så hittar du 100 olika maträtter som du kan servera dem, för mig "räkte" :) det att jag åkte och köpte räk pellets.
#7 - 25 juli 2007 20:55
Tack för alla svar!

De har bott där i 4-6 månader.
Karet har varit igång i drygt tre år.

Grottan de har är en rot egentligen, dvs. gjord av trä,
och ja, de sitter gärna på den och plockar!
De gillar också Jawamossan starkt.

Bytter vatten var 10:e -14:e dag, ska prova att göra det lite oftare!

De äter fiskarnas flingfoder samt algtabletter ibland,
och även en och annan ärta!
#8 - 25 juli 2007 21:10
Mat tips...

Sonja säger att de älskar artemia, jag har inte provat än.. Mina älskar fryst cyklops.. Tropical Shrimp Pellets... (Jag fick även veta av Leonard att små frysta räkdjur ger räkorna mer kalcium till deras skal ;)) Granulat har jag för mig att Sonja har skrivit att hennes älskar också... En skalad grön ärta ibland... ;)
#9 - 26 juli 2007 02:49
Har du dom själva eller med fisk? Om du har dom med fisk, vilken sort?
#10 - 26 juli 2007 07:10
Såg idag att en av mina black crystal hade ungar =) och den har bara vart där i några veckor :D
#11 - 26 juli 2007 09:14
Sonja skrev:
Har du dom själva eller med fisk? Om du har dom med fisk, vilken sort?

Jo, jag har dem med Endlersguppy, de flesa väldigt små, så de borde inte kunna ta räkbebisar.
Har endast en gång för flera månader sen sett en hona med rom, men det blev ingenting....
#12 - 26 juli 2007 09:19
Ha ha..

Tekla82 skrev:
Jo, jag har dem med Endlersguppy, de flesa väldigt små, så de borde inte kunna ta räkbebisar.

Har endast en gång för flera månader sen sett en hona med rom, men det blev ingenting....

Är du säker på det???? Skulle tro att du har någon liten rackare som gömmer sig, räklingarna är så små att jag tror säkert att endlers kan knipa dem men några lyckas alltid gömma sig, om man har mycket gömställen alltså...:D

Jag trodde att jag hade flyttat över alla mina räkor till räkkaret i samband med att jag bytte till större fiskkar men det var en hona med rom som stannat kvar i träroten och sedan upptäckte jag henne och hennes avkommor flera månader senare :D Riktiga luringar.. Speciellt bland när de går med fisk...
#13 - 26 juli 2007 09:31
Katharina skrev:
Är du säker på det???? Skulle tro att du har någon liten rackare som gömmer sig, räklingarna är så små att jag tror säkert att endlers kan knipa dem men några lyckas alltid gömma sig, om man har mycket gömställen alltså...:D

Jag trodde att jag hade flyttat över alla mina räkor till räkkaret i samband med att jag bytte till större fiskkar men det var en hona med rom som stannat kvar i träroten och sedan upptäckte jag henne och hennes avkommor flera månader senare :D Riktiga luringar.. Speciellt bland när de går med fisk...

Jag hittade mina första CR räklingar igår, ganska stora så de måste ha gömt sig ett tag. Trodde inte heller det blivit något av de honor som gått med rom eftersom jag flyttat runt dem en del, men det hade det tydligen:)
#14 - 26 juli 2007 21:57
Mina brukar triggas till lek när jag byter med riktigt kallt vatten så temp. sjunker nästan från 26C till 21C.
Det finns iofs en risk för att räkorna chockas av temp. svängningen men verkar funka för mig.
#15 - 26 juli 2007 22:01
Ja, friskt och lite svalare vatten..

Mina brukar simma emot friskt vatten och i värmeböljan här för ett tag sedan simmade t om en romstinn hona upp och satte sig i flytväxterna när jag hällde på nytt vatten. ;)

Tror också att det kan vara syremängden i vattnet, romen måste ju vädras av honorna för att den inte ska mögla och det måste bli ännu svårare om det är varmt och syrefattigt vatten som under en värmebölja, tänker jag?! :)

Annons