Costapur - hur många dagar?

#1 - 5 juni 2007 09:48
Tyvärr fick jag vitapricksjukan i mitt akvarium. Har behandlat med Costapur 3 gånger med en dags mellanrum. I bruksanvisningen står att man skall medicinera dag 1 och 3 och i svårare fall även dag 5 och 7. Men vad räknas som svårare fall? Kan jag sluta medicinera nu eller skall jag ta "dag 7" också? Prickarna försvann efter dag 3 och alla fiskarna verkar må bra. Det var framförallt tetrorna som var prickiga men även platyhonan.

Och när jag slutat medicinera när kan jag göra vattenbyte?
#2 - 5 juni 2007 10:44
Ta du dag 7 också - för säkerhets skull!
Det KAN finnas outvecklade parasiter (ägg) kvar, och dem tar ej medicinen på. Medicinen tar de utvecklade parasiterna.

Jag brukar ha i sista dosen, låta verka c.a 48 timmar - och sedan göra vattenbyte/avsluta.
#3 - 5 juni 2007 12:01
Jag ha också haft VP sjukan,gjorde så som Healena sa. Dag 7,just in case:)

(rättstavat?):D
#4 - 5 juni 2007 14:07
Jag med och nu är fiskarna friska! :p
#5 - 5 juni 2007 15:52
Hej

Det beror på vilken temp du har i karet!!

Water temperature has a tremendous influence on how fast the life cycle for "Ich" ( Figure 1 ) is completed. At warm temperatures (75-79°F), the life cycle is completed in about 48 hours, which means that chemical treatments should be applied every other day. At cooler temperatures the life cycle is prolonged and treatments should be spaced further apart. For example, at a water temperature of 60°F, treatments should be spaced 4 or 5 days apart. In warm water, a minimum of three treatments applied 2 to 3 days apart is required. In cooler water, a minimum of five treatments should be applied 3 to 5 days apart.
#6 - 5 juni 2007 18:11
Det är nog inte så vanligt med neråt 15grader i dom flesta akvarierna.
#7 - 6 juni 2007 06:06
Det är sant men man bör ju veta vad man behandlar emot och vilka livscykler parasiterna har!!
Resultatet blir så mycket bättre då!!
#8 - 6 juni 2007 08:21
Självklart är det bäst att veta vad man har för sjukdom. Nu visste dom ju att det var vita prick.

Annons