Corydorasyngel!

#1 - 6 maj 2008 11:25
I fredags lekte mina metallpansarmalar. Jag tog då försiktigt upp rommen och satte fast den på rutan i en flytande liten yngelbox.

Runt den satte jag en nylonstrumpa så inte ynglen skulle försvinna ut genom springorna.

Jag har öst i 2-3 dl vatten varje dag och har ett bubbel i.

Och idag har rommen kläckts!!! :D Små söta yngel vimsade runt i flytboxen.
Jag la ner en välvd flisa av en stock och knöt fast en liten javaormbunke på den. Dit under flydde genast ynglen.

Nu till några frågor :confused:, detta är premiär för mig:

Det sitter fortfarande brunaktiga klumpar med rom på rutorna. Kommer den att kläckas eller är det bara skalen som lämnats kvar?
Ska jag ta bort den?

Hur länge kan dom vara i flytboxen, den är ju rätt liten...
Jag har problem med var jag ska göra av dom sen. Måste ordna något snabbt...

Vad ska jag mata dom med? Jag har läst Sonjas beskrivning och enligt den så lever dom på gulesäcken ett tag. Men jag ser ingen sådan. Dom ser ut som spräckliga minifiskar.

Jag har micromask och artemiaägg att kläcka. När ska jag börja mata?

Skulle vara så roligt om några klarade sig så alla tips är jättevälkomna!!! :)
#2 - 6 maj 2008 11:36
Jag har matat upp flera med micromask från det att dom kläckts i yngelkassen, när dom sedan börjat se ut som små minicorydoras så har jag flyttat dom till eget kar med andra små malar.
Dom har överlevt utan problem tillsammans med små L333 och ancistrusar.
#3 - 6 maj 2008 11:40
Tack för svaret!
Det låter ju smidigt! Då kan jag ha kvar dom i yngelkassen ett tag till.
Ska sätta en sats mikromask till så jag har hela tiden.
#4 - 6 maj 2008 21:42
Kul med Corys. Dom brukar börja äta efter ca 4-6 dygn. Jag brukar se det på att de börjar leta mer systematiskt utefter botten och inte vimsa omkring i cirklar. Mikromask och nykläckt artemia är precis rätt som förstafoder. Men se till att det inte följer med okläckta artemia eller skal, dom kan ge ynglen förstoppning har jag märkt.
Låt du det bruna sitta kvar några dygn till. Det kan vara både skalrester och okläckt rom.

Ett litet akvarium på kanske 10-15 liter, kan vara en plastback, kan funka bra som första akvarium när du tycker yngelkassen blir för trång. Men ha inget på botten, mer än något skydd som flisan med javaormbunken. Det är lättare att mata och hålla rent om dom går på en tom botten i början.
#5 - 7 maj 2008 09:32
Tack för svaren! :)

Ser ynglen ibland utanför stockflisan jag la ner.
Men jag väntar väl med att mata då.
Igår köpte jag Liquifry 1, är det bra att börja med?

Tänkte att kanske t.o.m. micromask är för stort, dom är ju så otroligt små, ynglen! [:o]
Men några gulesäckar tycker jag inte jag ser...
#6 - 7 maj 2008 20:29
Nej mata inte med Liquifry, i alla fall har jag väldigt dålig erfarenhet av att mata just Corydorasyngel med det :( Dom äter mikromask/nykläckt artemia som förstafoder utan problem.
Nykläckt artemia är inte stora och mikromask föder levande ungar så du kan ju tänka dig hur små dom är ;)
#7 - 7 maj 2008 20:47
Sonja skrev:
Nej mata inte med Liquifry, i alla fall har jag väldigt dålig erfarenhet av att mata just Corydorasyngel med det :( Dom äter mikromask/nykläckt artemia som förstafoder utan problem.

Nykläckt artemia är inte stora och mikromask föder levande ungar så du kan ju tänka dig hur små dom är ;)

[COLOR=navy]Ajdå... Jag som gav dom idag![/COLOR]

[COLOR=#000080]Dom har börjat fnatta runt lite mer nu! Upp och ner på rutan och runt lite.[/COLOR]
[COLOR=#000080]
Ska kanske testa micromask i morgon då, i stället.[/COLOR]

[COLOR=#000080]Synd jag köpte Liquifry då! Vem kan vilja ha det? Guppy- o molly-yngel?

På vad sätt har du dålig erfarenhet av det? Mår dom inte bra av det?[/COLOR]
#8 - 7 maj 2008 20:53
Jag förlorade några kullar med yngel då jag provade det. Kanske det funkar för dig, men jag kommer inte att våga prova igen.
Vilken mikromask är det du har? Inte vinägermikro va, utan den som sjunker till botten?
#9 - 7 maj 2008 20:57
Sonja skrev:
Jag förlorade några kullar med yngel då jag provade det. Kanske det funkar för dig, men jag kommer inte att våga prova igen.

Vilken mikromask är det du har? Inte vinägermikro va, utan den som sjunker till botten?

[COLOR=navy]Ehhh??? Jag vet faktiskt inte... [:o][/COLOR]

[COLOR=#000080]När jag släpper ner den blir det som ett vitt moln i karet. Sedan vet jag inte vart den tar vägen.[/COLOR]
[COLOR=#000080]Den är ju så liten![/COLOR]

[COLOR=#000080]Den lever i havremust och jag matar den med torrjäst...
Kan det vara till någon ledning?[/COLOR]
#10 - 7 maj 2008 21:25
Japp, då är det inte vinägermikro utan den sorten som funkar så bra till Corydorasyngel. Dom faller ner på botten där dom ligger och slingrar sig rätt länge till glädje för ynglen.
#11 - 7 maj 2008 21:31
[COLOR=navy]Tack så hemskt mycket för all hjälp!
Då ska jag mata med micromask i morgon och skippa Liquifry!

Konstigt de kan sälja sånt som är farligt för ynglen![/COLOR]

[COLOR=#000080]Skulle vara sååå roligt om några klarade sig! Premiär för mig med cory-yngel ju![/COLOR]
#12 - 7 maj 2008 21:35
Hepp! Jag måste ju fråga... vart får jag tag på micromask i stockholm?
#13 - 7 maj 2008 21:53
Ledsen att kappa tråden men vad är micromask? :confused:
Passar den till alla yngel eller bara till corydoras?

Mask låter inte bra, men det är go´bit för fiskarna, förstår jag. Kan de inte blir för många i akvariet...jag vet ingenting om de. Försökte hitta mer info, men jag är nog dåligt på det. Hittade info bara om matning ej "gör så här"
Mina metallplansarmalar är på g. Har redan ätit upp de första romkorn men jag kanske lyckas med nästa.

Det var mycket intressant att läsa tråden, bra tips för såna som jag. :)
#14 - 7 maj 2008 21:56
Birgitta W skrev:
[COLOR=navy]Tack så hemskt mycket för all hjälp!

Då ska jag mata med micromask i morgon och skippa Liquifry!

Konstigt de kan sälja sånt som är farligt för ynglen![/COLOR]

[COLOR=#000080]Skulle vara sååå roligt om några klarade sig! Premiär för mig med cory-yngel ju![/COLOR]

Jag har bara märkt att just unga Corys hos mig inte mår bra av det. Det funkar säkert bra för andra yngel.
#15 - 7 maj 2008 21:56
Jag har fått min micromask av en kompis.
Man odlar den i en gröt man gör av havremustpulver o vatten.
Och matar ca en gång i veckan med pulverjäst.

Den är pytteliten, som ett moln när man har i den i vattnet.

Även mina större fiskar gillar den! Tetror, Black Molly t.ex. Plus då alla yngel, jag har mest gett den till levandefödares yngel.

I morgon ska jag testa på mina cory-yngel!

Jag vet inte var man får tag i den, om den säljs i affärer. Men säkert är det någon som är kunnigare än jag som svarar snart.
#16 - 8 maj 2008 06:19
patdah skrev:
Hepp! Jag måste ju fråga... vart får jag tag på micromask i stockholm?

Jag vet att erikthur i alla fall har haft tidigare. Dra iväg ett pm och fråga honom.

Annons