Här kommer ett tips till alla Corydorasodlare! När jag upptäckte rom i mitt kar häromdagen hade jag inte tid att fixa till ett lämpligt kläckningskar, utan jag behövde något att förvara äggen i så länge...
Jag blir alltid irriterad när bra brännbara förpackningar blir utbytta till plastdito... så som dom gjort med äggkartongerna här uppe. Förr var de i papp, nu är de i blå transparent plast! Men just häromdagen kunde jag glömma irritationen...
Jag letade igenom vår sopsortering efter lämpligt kärl och ögonen föll då på ägglådorna. Bottendelen är äggformad men med fyra fördjupningar i... jag tog en ägglådebotten och kollade flytkraften... jodå, den flyter perfekt! Ett romkorn i varje fördjupning, alltså fyra romkorn i varje "äggrop" i lådan, innebär alltså att man kan förvara 24 st romkorn i varje låda... kan det bli bättre!!! Nu, två dagar senare så flyter lådorna omkring och inte ett enda romkorn har möglat ännu... hoppas den trenden håller i sig!!! Tänkte ta en dosspruta i dag och byta lite vatten i varje fack för att minska risken för mögel... testar nämligen utan metylenblått denna gång.