corydorasrom?

#1 - 14 januari 2006 16:15
när jag nyss granskade akvariet såg jag en liten vit kula på rutan... sen såg jag några fler. Jag pillade bort kulorna och la dem i en yngelbur i samma akvarium. Kornet var kanske 2mm i diameter.

I akvariet går bla corydoras sterbai (2st) och 2 andra corys som liknar corydoras julii.. osäker på vad den senare är för sort. Kan det vara coryrom?

Övriga invånare är guramis och sorgmanteltetror men ingen av dom lägger såna stora korn. Och ancistrus då, stackars hane som får ta hand om 2 honor och deras rom :( 3e kullen nu sen i december.

korna satt fast ganska hårt på rutan så jag fick nästan ta i lite med skeden för att få bort dom.. korna är vita och man ser nåt ännu vitare inuti.. Hittade även några tomma skal. antar att de var obefruktade..

tips emottages tacksamt, första gången jag har coryrom *hoppas*
Lenis
#2 - 14 januari 2006 17:06
japp visst är det corydoras rom alltid! Fick rom av mina sterbai i förrgår, dom håller på och leker i ett par timmar och fäster 3-4 romkorn på rutan åt gången! Tyvärr så kan jag inte ge dig några tips eftersom det var första leken för mig med!

Lycka till Mvh Ljungqvist.
#3 - 14 januari 2006 18:34
hehe okej!

jag hittade ett korn på ett ställe, och 3 på ett annat. Har bara 3-4 st i min yngelbur.

Du vet inte hur ofta de leker? I hur stort akvarie har du dem i? och vilka andra fiskar går med dem? Låter du rommen vara kvar som den är?
Lenis

Annons