Corydoras Sterbai - en racerfirre?

#1 - 29 januari 2004 09:21
Köpte 2 st Sterba-pansarmalar i tisdags.
De kör runt som racerbåtar i akvariet, jag trodde det var en lugn sort.
Verkar nästan som Följa John blandat med lite Chicken Race.

Övriga fiskar (neontetror, svärdbärare, guppy) lugna och fina
men något förundrade över de raciga nykomlingarna.

Vattenprov för någon vecka sedan visade OK värden.

Har någon annan erfarenhet av dessa firrar?
Lugnar de sig med tiden?
#2 - 29 januari 2004 09:55
De är väl stimfiskar och vill vara fler än 2st.
#3 - 29 januari 2004 10:04
Jo, jag läste det om dem innan jag köpte, men affären (Arken i Norrköping) tyckte att 2 st till ett 100l skulle räcka.
#4 - 29 januari 2004 10:33
De blir lite mindre stressade när de är många. Jag 8 st i mitt 540 kar och de kan ändå fara fram som vildar ibland. En otroligt vacker och rolig pansarmal. En annan rolig detalj med dem är att de stimmar så bra, De är allt alla åtta tillsammans när de far fram över bottnen i jakt efter något ätbart.

Tipset lyder, köp fler !

[:-5] Mvh Jesper
#5 - 29 januari 2004 10:37
OK. Får göra en "fisk-cm" beräkning så jag inte trillar över kanten och överbefolkar karet
#6 - 29 januari 2004 11:54
Ursprungligen skickat av Segelflyg är också kul

Jo, jag läste det om dem innan jag köpte, men affären (Arken i Norrköping) tyckte att 2 st till ett 100l skulle räcka.

Du är faktiskt inte den första som fått felaktiga råd från okunniga handlare. Jag tycker att du skall antingen skaffa fler eller göra dig av med dom du har.
MVH
Magnus
#7 - 29 januari 2004 13:46
Göra sig av med såna vackra firrar?
Nej det kan jag inte, räknade däremot efter att jag kan få in två till.

/Magnus
#8 - 29 januari 2004 16:22
Vackra fiskar det håller jag med om, jag har ca 15-20 stycken i mitt växtkar. Dom blir fler varje höst så jag har dålig koll. Men ju fler du har desto roligare blir dom.
MVH
Magnus
#9 - 29 januari 2004 16:43
Ursprungligen skickat av Tropfrog

Vackra fiskar det håller jag med om, jag har ca 15-20 stycken i mitt växtkar. Dom blir fler varje höst så jag har dålig koll. Men ju fler du har desto roligare blir dom.

MVH

Magnus

Du har alltså lyckats med att odla dem eller ?
Har funderat på att göra i ordning ett kar och se om jag kan få dem till att leka. Skulle ju vilka ha fler, men de e ganska dyra de små rackarna.

[:-5] Mvh Jesper
#10 - 29 januari 2004 16:45
Nja, jag har inte odlat dom, de har odlat sig själv. Varje höst så ser jag några nya små, men dom är skygga när dom är små och jag har väldigt mycket växter. Så jag vet inte riktigt hur många "odlade" jag har men misstänker runt 5 st.
MVH
Magnus
#11 - 29 januari 2004 17:02
Ursprungligen skickat av Segelflyg är också kul

Det kan jag inte tro om arkenspersonalen i Norrköping på St: Persgatan
Bättre service å kunskap kan du leta efter. För det var där du köpte C.Sterbaierna eller?
...Menar du arken i Hageby!!! Då är det raka motsatsen tyvärr än vad arken i stan är.

Tony å Nina har fortsatt familjetraditionen, med djuraffär å framför allt akvariefiskar som deras föräldrar en gång startat. De har haft affäern i flera decenier å ett stort kunnande bakom sej.
Därför min undran!!??

#12 - 29 januari 2004 18:12
Jodå, det var faktiskt Arken S:t Persgatan. Jag tycker också att de är mycket seriösa.
#13 - 29 januari 2004 18:24
Vem var det som expederade dej då?? Var det Tony? Eller var det nån av de yngre medhjälpare??

Annons