Corydoras sterbai

#1 - 21 november 2005 20:41
Tudelu!

Varit o köpt mig 4st sterbai (+1 som jag har sedan innan)
Så nu tänkte jag försöka att gemig på att odla denna art.. sååå..
Finns det någon där ute som har erfarenheter av sterbai?

Alla tips o råd tas glatt emot!
#2 - 22 november 2005 09:13
Grattis till en trevlig fisk :)

Sonja har fått sterbais att yngla av sig.. (om jag inte minns fel)

hoppas att hon ser detta inlägg så kommer hon nog med inlägg.

Lycka till med dina sterbais :)
#3 - 25 november 2005 11:19
Tråkigt nog har hon nog missat min tråd.[:-28]
#4 - 25 november 2005 17:12
Jag har fått yngel på sterbai, de är ganska så lätta.
MVH
Magnus
#5 - 26 november 2005 10:09
Sterbaierna är de Corys jag tycker är vackrast. Har en grupp på 17 stycken och dom leker varje höst/vinter av sig själva. Men iom att de är så många så hinner de äta upp det mesta av rommen om jag inte är hemma och vaktar dom.
Jag gör inget speciellt, dom får bra och omväxlande mat samt 30% vattenbyten varje vecka med svalare vatten. Sen sätter dom igång av sig själva. Jag har dom i ett 150-liters kar med lite tetror och otosar.
#6 - 26 november 2005 10:53
hur stora är dina?
Vad gör du när du får rom då?
#7 - 26 november 2005 11:30
Honorna är ca 7-8 cm totalt och hanarna ca 5-6 cm. Är jag hemma då de leker så gör jag iordning ett yngelkar på ca 10-15 liter som jag fyller med vatten från de stora sterbaiernas kar. Sätter ner en liten doppvärmare och en luftsten så det blir lite cirkulation och flyttar rommen med fingrarna. Rena händer förstås och håller rommen under vattnet i min kupade hand. Man kan ta en kaffekopp eller nåt också. Jag brukar försöka undvika att ha rommen över vattenytan i kontakt med luften.
Sen rullar jag försiktigt fast romkornen på framrutan av yngelkaret, dom är klibbiga. Efter ca 4-6 dygn så kläcks det.
#8 - 26 november 2005 11:37
ojda. jag köpte 4 nya i början av veckan för 195kr, men dem är bara ca 3-4 cm.
:(
#9 - 26 november 2005 20:08
När är Sterbai'n könsmogen? han jag köte dem av sa att dem är över 1år gamla, men inte så stora för att han inte hade så varmt vatten o gav dem inget ordentligt foder.

Är det storleken eller åldern som gör dem könsmogna?
#10 - 27 november 2005 07:42
Mina brukar komma igång och leka när dom är 1 år. Speciellt hanarna är pigga på det medan honorna ofta är lite äldre, men inte alltid.
#11 - 29 november 2005 00:47
okej, då tycker du jag ska inreda ett kar som dem kan gå i själva?
har ett kar ståendes, har precis köpt biltemas blästersand.

måste bara berätta att jag fått en klump ancistrus ROM i kväll :)
får se om dem klara sig, vet inte hur jag ska göra för att få dem till att överleva.
#12 - 29 november 2005 03:49
Ancistrusrom behöver man inte göra något speciellt med, så länge man inte har andra fiskar som gärna äter upp rommen i samma kar. Hanen brukar vara duktigt på att fläkta rommen själv. Några som kan äta upp rommen är t ex stora botior. Det råkade jag ut för tidigare.
#13 - 29 november 2005 09:38
men du svarade inte på min fråga :)
Tycker du att jag ska slänga ner dem i ett ensamt kar!? (med blästersand)
har ett kar ståendes tomt (112l)
#14 - 29 november 2005 21:22
[QUOTE=MoZZe]men du svarade inte på min fråga :)
Tycker du att jag ska slänga ner dem i ett ensamt kar!? (med blästersand)
har ett kar ståendes tomt (112l)[/QUOTE]
Hoppsan det missade jag. Jo 112 liters är ju väldigt lagom åt dom. Inte för litet i alla fall. Och dom gillar verkligen att sila blästersand genom gälarna när de letar efter mat.
#15 - 29 november 2005 22:50
har slängt i dem nu, men har inget doppvärme :S
men vissa säger att dem ska klara att gå i en damm, så det ska väl inte vara någon fara?!
#16 - 29 november 2005 22:53
22-25 grader enligt artbeskrivningen
#17 - 30 november 2005 01:28
ajo, jag vet. men jag har läst något tråd där det va någon som hade dem i en damm :S
#18 - 30 november 2005 04:04
jo men bara för man kan göra nåt med en fisk betyder ju inte att man ska göra det.

en doppvärmare kostar inte många kroner
#19 - 30 november 2005 07:34
nej nej, det vet jag... men uppenbarligen trivdes den e denna dammen, för han hade fått yngel i den också. O JO, doppvärme kostar många kronor för den som inte har 50öre i inkomst i månaden. Jag sitter i en klyfta på om jag ska få alfakassa eller inte. Jag har inte fyllt 20, så jag har inte rätt till det. Alltså kan jag inte få pengar av en kotte!
#20 - 30 november 2005 08:50
Oftast funkar det bra utan värmare. Det beror på vilken temp du har i rummet, hur mycket värme ljusrampen ger, samt hur mycket pumpen/filtret ger. Du får hålla lite koll.
Sen är det så att Corys kommer från olka delar av Amazonas. Somliga vill ha det svalare t ex barbatus som kommer högt upp från flöden där vattnet är kallt. Just dom har odlats i dammar ute. Men knappast i Sverige va?
#21 - 30 november 2005 09:07
synd att jag inte mins vad tråden hette, annars hade vi kunnat kolla i den, e nästan säker på att det gällde Sterbai, annars hade jag inte kollat i just den tråden.

Men men, jodu, det e rätt kallt i just det rummet faktiskt. vattnet kanske kommer till att hålla ca 18-19 grader. tror du det e plågeri av mina sötisar?!
#22 - 30 november 2005 17:16
[QUOTE=MoZZe]O JO, doppvärme kostar många kronor för den som inte har 50öre i inkomst i månaden. Jag sitter i en klyfta på om jag ska få alfakassa eller inte. Jag har inte fyllt 20, så jag har inte rätt till det. Alltså kan jag inte få pengar av en kotte![/QUOTE]

får du inte pengar från nåt håll har du ju soc å gå till men dom ställer vissa krav som att du ska va arbetsökande till exempel
#23 - 30 november 2005 23:01
[QUOTE=MoZZe]synd att jag inte mins vad tråden hette, annars hade vi kunnat kolla i den, e nästan säker på att det gällde Sterbai, annars hade jag inte kollat i just den tråden.

Men men, jodu, det e rätt kallt i just det rummet faktiskt. vattnet kanske kommer till att hålla ca 18-19 grader. tror du det e plågeri av mina sötisar?![/QUOTE]
Hm... 18-19 är inte speciellt varmt det. Men du kan väl kolla upp det noggrannare? Pumparnas motorer och akvariebelysningen brukar få upp tempen mer än man tror. Jag kan inte säkert säga om dom skulle fara illa av så låg temp. Hade du haft barbatus så hade det varit helt perfekt för odling. Där brukar det vara lite problem att få ner tempen.
När jag gör vattenbyten och vill försöka trigga mina Corys extra mycket till att komma igång att leka, där ibland sterbai. Då brukar jag byta med riktigt kallt vatten så att tempen sjunker till neråt 18-20 grader. Men sen får doppvärmaren jobba upp tempen igen. Både Coryna och dom tetror dom går med klarar det här utmärkt. Men jag vet att en del fiskar inte mår bra av för låga temeraturer under längre tid. Motståndskraften verkar bli sämre och dom får lätt sjukdomar.
#24 - 12 december 2005 00:14
Nu har jag iaf ett värmedopp som håller ca 25 grader.
hur ser man att dem leker? alltså, hur ser leken ut o hur beter dem sig innan/under leken!?
tyvärr har jag bara ett luftdrivet innefilter än så länge... men det är ju iaf något.
#25 - 12 december 2005 22:33
ingen som kan svara på min fråga?
#26 - 14 december 2005 14:21
Dom gör inget speciellt innan, mer än äter upp sig lite. När dom leker så jagar 2-3 hanar en romstinn hona rätt ivrigt. Sen stannar dom till, en av hanarna simmar framför honan och kopplar fast hennes känselspröt med ena bröstfenan. Dom ligger still en stund i den här positionen som kallar T-position och honan fäller ihop sina bukfenor till en liten korg där hon klämmer fram 5-7 romkorn (när det gäller C.sterbai) och dom blir befruktade i samma stund. Efter det släpper hanen henne och hon börjar leta efter ett bra ställe att klämma fast romkornen mot. På glasrutorna, under växtblad eller pumpen.
Fiskarna vilar lite och sen sätter dom igång igen. En stor hona lägger väl uppåt 100 romkorn. Men dom är väldigt bra på att äta upp rommen själva.
#27 - 14 december 2005 15:44
okej, tack för den detaljerade infon!

så då e det istort sett bara till att vänta tills man ser romkorn på rutan?
#28 - 14 december 2005 17:30
Tjaaa... dom ska vara tillräckligt gamla, av olika kön och ha fått bra mat. Det är väl vad jag gör för mina och då leker dom några gånger per senhöst/vinter. Det finns folk som är riktigt duktiga på att trigga igång Corydoras till lek. Men mina får hålla på som dom vill. Har slutat samla in rom.
#29 - 15 december 2005 00:28
hm, okej. Minna går i ett kar på 112l men blästersand en liten rot som inte velat sjunka än, lite sten o för tillfället ett luftdrivet innefilter.

jag ger dem allt möjligt foder... ger dem aldrig samma mat 2dagar irad.
det skiftar mellan dafnier, frusen artema, flingfoder, mygglarver, algtabletter och räkmix, men den verkar dem inte vara så glada i.

har inte mycket växter i än, men det kommer allt eftersom det växer i mitt växtkar. har 5st där i.

synpunkter?
#30 - 15 december 2005 10:01
Det låter bra. Kan inte komma på något du borde göra annorlunda.
#31 - 21 mars 2007 16:10
Jag lånar tråden lite...

Är det någon som vet om det finns handlare i Örebro som har Sterbai? Jag vill ha 6-8 st
#32 - 22 mars 2007 21:13
Om vi utökar arean en bit... typ Västerås, Karlstad etc, någon som vet om det finns någon affär som säljer Sterbai där?
#33 - 22 mars 2007 23:38
För den som är intresserad av att odla Corydoras eller andra malar, så finns ett antal bra artiklar på engelska. Kolla in på http://www.aquarticles.com/articles/breeding/Catfishes/index.html
#34 - 23 mars 2007 05:50
topcabbie skrev:
För den som är intresserad av att odla Corydoras eller andra malar, så finns ett antal bra artiklar på engelska. Kolla in på http://www.aquarticles.com/articles/breeding/Catfishes/index.html

Tackar för tipset, har odlat ett antal olika Corydoras, men det var ett tag sen. Man fick diplom och grejjer genom akvarieklubben här i stan :p

Men nu som sagt behöver jag fiskar att odla på :) ... Jag får väl ta och åka runt i alla affärer och spana om ingen vet.
#35 - 23 mars 2007 06:01
synd att jag inte bor nära dig för jag har 23 Corydoras sterbai jag vill bli av med xD
#36 - 23 mars 2007 09:14
Ja det var synd, Finland är ju en bit :(

Annons