Corydoras sterbai

#1 - 17 februari 2004 11:38
Hej !
Är lite osäker på de här med Corydoras lek. Hur skall ett lek kar se till dem?
Har ett tomt 60 liters som jag tänkt göra iordning åt dem och se om jag inte kan få till lite lek. Skall det innehålla något speciellt förutom det vanliga, dvs. Lite sten någon rot och lite växter?

Har även hört att de bara leker på hösten, stämmer det?

Tack på förhand !

[:-5] Mvh Jesper
#2 - 17 februari 2004 13:58
Mina leker varje gång det kommer ett regnfall på hösten. Sen händer det någon gång under året att jag ser dom leka efter vattenbyten. Men ett odlingsförsök borde göras på hösten och med fiskar som lekt innan.
MVH
Magnus
#3 - 17 februari 2004 16:29
Mina sterbaier har lekt med jämna mellanrum från mitten av november till nu. Oftast efter ordentliga vattenbyten med kallt vatten.
#4 - 17 februari 2004 16:43
Ursprungligen skickat av Sonja

Mina sterbaier har lekt med jämna mellanrum från mitten av november till nu. Oftast efter ordentliga vattenbyten med kallt vatten.

Har du någe speciellt i karet eller?
eller är det, det kalla vattenbytet som är lite "trigger" ?
#5 - 17 februari 2004 18:40
Det är kalla vattenbyten och lågtryck som är trigger. Därav så leker dom nästan ofelbart varje gång man byter vatten på hösten.
MVH
Magnus
#6 - 17 februari 2004 18:45
Ursprungligen skickat av Sonja

Visst gör de det Sonja...
Å Magnus när dessa är VF så kanske är det som du säger.
#7 - 17 februari 2004 18:58
Tackar för de svaren.

Så då är det lite lönlöst att sätta dem till lek nu då eller?

#8 - 17 februari 2004 19:20
Det är lönlöst att sätta fiskar till lek om dom aldrig förr lekt. Låt dom gå tillsammans i ett kar, mata bra och gör bra med vattenbyten. När dom har börjat att leka så kan du sätta dom till lek i ett odlingskar. Problemet med odlingskar och "att sätta dom i lek" är att sådanna lösningar oftast är tillfälliga. I ett lekkar har man sällan tillräcklig filtrering och oftast för lite vatten för en lekgrupp. Därför så ser jag ingen anledning att sätta några fiskar till lek i särskillt lekkar förrän dom lekt i sitt vanliga kar. Om du har malar som leker på våren eller sommaren så tycker jag inte det är fel att odla på dom under dessa tider.
MVH
Magnus
#9 - 17 februari 2004 19:29
Ursprungligen skickat av Tropfrog

Det är lönlöst att försöka att odla på fiskar som aldrig förr lekt. Låt dom gå tillsammans i ett kar, mata bra och gör bra med vattenbyten. När dom har börjat att leka så kan du sätta dom till lek i ett odlingskar. Problemet med odlingskar och "att sätta dom i lek" är att sådanna lösningar oftast är tillfälliga. I ett lekkar har man sällan tillräcklig filtrering och oftast för lite vatten för en lekgrupp. Därför så ser jag ingen anledning att sätta några fiskar till lek i särskillt lekkar förrän dom lekt i sitt vanliga kar. Om du har malar som leker på våren eller sommaren så tycker jag inte det är fel att odla på dom under dessa tider.

MVH

Magnus

Ursäkta men där har du helt fel...Allt beror på hur angegerad du är att få dessa i lek som avgör saken.
Eller hur mycket man har lärt sej om just den sortens för att få de i lek.
Här vissar jag dej en ställning med kontinuerlig förökning av det som diskuteras i tråden.
http://www.ystart.net/upload/20040214/1076769952.jpg
PS: VF kan vara svåra ett tag sen tar driften att föröka sej överhand.!!!
#10 - 17 februari 2004 19:38
Ursäkta, men var har jag fel??
Mig lyckades du förvirra i alla fall.
MVH
Magnus
#11 - 17 februari 2004 19:43

Problemet med odlingskar och "att sätta dom i lek" är att sådanna lösningar oftast är tillfälliga. I ett lekkar har man sällan tillräcklig filtrering och oftast för lite vatten för en lekgrupp.

MVH

Magnus

Odlar man så gör man det seriös å inte som du påstår i ditt inlägg!!!
#12 - 17 februari 2004 20:50
Jag har fyra odlingskar på 54 liter vardera som alltid är igång.
Jo, jag pysslar med seriös uppfödning av fisk, har bara
aldrig provat att dra upp Corydoras malar förr.

Nu står det ena utan fisk då jag sålde bort alla guppys idag,
så då tänkte jag att det kunde vara kul att prova med Corydoras.

#13 - 17 februari 2004 21:18
Poseidon du har f*n attitydsproblem !
Har du något emot mig så håll dig borta från mina trådar då !

Allt du kan är väl att snacka en massa skit!

#14 - 17 februari 2004 22:18
Ursprungligen skickat av Quartex

Sterbai är...har inga som helst tider eller otider för å komma i lek i akavrie miljö, som jag sagt tidigare allt beror på den som försöker med mer eller mindre kunskaper om arten.
Vatten kvalitet, syrerikedom å temperatur alla Corys reagerar olika på en viss temperatur, beroende på vart i deltan de är uppfångad eller uppväxt. Det finns Sterbai som simmar längst stranden å dessa har stora revyer, att som fångad Ex. eä mycket svåra att anpassa til akvarie miljö.
Sen kan det gälla F1ór, F2ór eller F3ór så måste man ändå ha de grunläggande kunskaper om arten för att kunna få dessa i lek.

#15 - 17 februari 2004 22:43

-Quartex …Du har redan snot/plagierat min favorit citat å min signatur vad mer vill du?.
-Dina kunskaper är ynkliga när det gäller Corydoras och ändå vill du inte ta del av det faktiska att jag har en hel del kunskaper som jag vill dela med mej till andra Zoopet medlemmar när det gäller Corydoras…INTE bara för att det ä du som startat tråden kan det ge dej rätten att, säga att det jag skriver är skit!!! Tyvärr eller ska jag säga att så är det...att det har kostat en å annan slant att oppnå dessa kunskaper som jag nu besitter.
Dessa är inte för dej om du inte vill...men det finns andra som kan
ha fördel av dom.!!!!

PS: "tycker inte om folk som parasiterar på andra" så som du har vissat göra!.
#16 - 18 februari 2004 06:43
Dina kunskaper är säkert stora det betvivlar jag inte de minsta, det tråkiga är din attityd i dina svar.

"-Quartex …Du har redan snot/plagierat min favorit citat å min signatur vad mer vill du?."

Förstår inte vad du menar ? Påstår du på något sätt att du har ensamrätt på smilys?!?!

Har jag snott ditt citat???
Detta är tagit från din info.

Favorit citat "Never argue with idiots, they will drag u down to their level and beat u with experience"

ÄR DU INTE LÄSKUNNIG ????

Ser inga likheter med mitt citat?

Mina kunskaper e ynkliga när det gäller Corydoras. Jo det är de, det är ju därför jag vänder mig till forumet, där kunskap finns.

Sen att du skriver ett inlägg och efter att jag har svarat på det tar bort ursprunginlägget visar ju bara hur feg och patetisk du är Poseidon.

Sen att du påstår att det kostat dej en och annan slant att uppnå dina kunskaper betvivlar jag inte heller, men det är väl inte mitt fel, vill du inte ge seriösa svar så kan du ju alltid låta bli, de finns andra på forumet som är villiga att dela med sig av sina kunskaper.

Jag har aldrig kritisert dina kunskaper endast din attityd och ditt sätt.

Åter insätt inlägget du raderade, men det vågar du väl inte, din patetiska skit!

#17 - 18 februari 2004 07:50
Det är möjligt att jag har attityd...men är nog inte ensam om det Quartex!!!
Du ä ju till å mä grov i mun!!! Men för å visa att jag är en människa som har fel å brister men även med karaktär å ödmjukhet då å då...Ber jag om ursäkt för det som varit, å så…Tycker jag eller…Vad sägs om att gräva ner yxan !!!??? för en trevligare forum.
#18 - 18 februari 2004 08:04
Tonen, mina herrar, tonen. Det finns så mycket att gråta över i denna värld, och livet är så kort, aå det är inte värt att träta över en signatur eller någon mindre upplevd oförätt, åtminstone inte i ett öppet forum! Hitta ett chatt eller maila varandra!

Mina Corydoras Sterbai (14 st i ett 120 liters) har lekt för första gången de senaste två veckorna. Vattenbyte och en starkare pump var väl förändringen. Det blev inte så många romkorn, jag lämnade de flesta kvar i akvariet, de blev uppätna. Jag tog över några i en mindre burk med rejäl cirkulation, de möglade. Jag hoppas på rejäl lek nästa höst och då ska jag vara beredd med yngelakvarium och metylblått eller vad det nu heter.
#19 - 18 februari 2004 08:17
Fine by me.

Tycker det är väldans tråkigt när det blir så här.
Mycket storsint av dig, det tackar jag för, och ber samtidigt om ursäkt för det som varit. Blev väl lite driven oxå av det som varit innan och sen rann det över.

ang stridsyxan, så minns jag inte vars den finns längre !

Dumpar nu min smily oxå i min signatur.

Mvh Jesper
#20 - 18 februari 2004 15:38
OKI, tagga ner nu båda två.
Angående min "lögn" så måste jag inflika att det är ett välkänt faktum att corydorasmalar kommer igång av lågtryck. Det är vid lågtryck kallt vatten strömmar till där dom kommer ifrån. Alla som bor i Serige vet också att hösten är en väldigt regnig period med mycket lågtryck. Därför så är hösten en bra tid på året för corrydoras odling, inte minst för att intresset är på topp då. Men att få dom till lek resten av året är inte omöjligt, i bland räcker det med ett vattenbyte med kallt friskt vatten.
Vad jag menar med att man inte bör sätta dom till lek att man skall låta dom gå i en långsiktigt hållbar lösning tills dom leker. Sedan måste man sära på föräldrarna och romen på något sätt, det är här problematiken kommer in.Inte vid att få dom till att leka, det är ganska så lätt. Om man väljer att flytta föräldrarna för att ta hand om romen i deras "hemkar" så är det ok. Om du väljer att avlägsna romen är det ok. Sen kommer det tredje alternativet som jag trodde quartex var inne på, nämligen att sätta malarna i en tillfällig odlingsburk, få dom till lek, ta bort dom igen. Kör man på detta sätt att "sätta dom i lek" så brukar man inte köra med tillräckliga filter efterssom romen inte behöver filtrering. Det var detta sätt jag trodde quartex hade tänkt sig med att "sätta till lek", och det verkar helt onödigt om dom inte lekt innan efterssom fiskarna inte kan gå kvar i karet en längre tid. Men om man har ett hemmakar åt malarna som är en långsiktig lösning och triggar till lek för att sedan ta hand om romen på något sätt som du, posseidon,gör så anser jag inte att det på något sätt är fel.
Vad jag nu önskar av dig är dels en ödmjukare attityd, det tjänar både du och vi på. Sen önskar jag att du inte går på med att någon har fel, för det finns sällan inte många rätt och fel i denna hobbyn. Jag anser mig själv vara ganska så hyffsad på att utrycka mig i skrift, men denna gång nådde jag inte riktigt fram. Men någon lögn eller uppenbar osanning fanns inte i mitt inlägg, det fanns nog bara i din tolkning. Sen att du är bättre på att odla corrydorasmalar än mig det erkänner jag, men när det gäller ödmjukhet så ligger du ljusår ifrån mig [;)]
MVH
Magnus
#21 - 18 februari 2004 15:47
Det är vid lågtryck kallt vatten strömmar till där dom kommer ifrån. Alla som bor i Serige vet också att hösten är en väldigt regnig period med mycket lågtryck. Därför så är hösten en bra tid på året för corrydoras odling, inte minst för att intresset är på topp då.

<font color="red">Exakt, men som du skriver, detta betyder inte att det är omöjligt att få dem i lek en annan tid. Corydoras leker "mest" på <b>hösten</b> våren och sommaren.

Kan bara önska dig lycka till Quartex, det finns inget roligare än att se sina Corydoras leka... lovar dig [;)].</font id="red">
#22 - 18 februari 2004 17:02

Men någon lögn eller uppenbar osanning fanns inte i mitt inlägg, det fanns nog bara i din tolkning. Sen att du är bättre på att odla corrydorasmalar än mig det erkänner jag, men när det gäller ödmjukhet så ligger du ljusår ifrån mig [;)]

MVH

Magnus

Vart å letat i mina inlägg på tråden här å TRO mej jag hittar inte att jag har kallat det du sagt för lögn...

#23 - 18 februari 2004 17:08

Det är lönlöst att försöka att odla på fiskar som aldrig förr lekt.

MVH

Magnus

Dt är ju det som är det roliga med hobbyn...Att klara av det andra säger eller menar är "lönlöst".

Eller i annat fall så hade jag fortsatt med ciklider för de odlar sej själva värre än guppys.

PS: Nu ä jag hemma = bredband på morrn jobbet = duocom-modem.
#24 - 18 februari 2004 17:30
Det är lönlöst att försöka att odla på fiskar som aldrig förr lekt.

<font color="red">Eller inte?</font id="red">
#25 - 19 februari 2004 07:07
Jag tackar för de svar jag fått,
och jag har bestämt mig för att ligga lågt tillsvidare.

Ska göra ett försök i vår istället.
Ska inreda ett special kar för Corydoras lek.

Mvh Jesper
#26 - 19 februari 2004 07:39
Du får tänka på att de gillar bredbladiga-blad typ svärdplanta eller liknande där de brukar lägga romen på. Fast det händer att man hittar rom över allt ibland på rutan å på PowerHeads utblås...Men oftast på bladen, fin sand å så några gömställe i form av krossade lerkrukor eller stenar med skyfferplattor som tak.
Om du tänker börja till våren så är det bra om du börjar mata med god-kvalitetmat redan nu så att när du börjar simulera rengperioden så ä dom feta å i god form att inleda leken.
Citat:
Diet: Corydoras are omnivorous, and will accept everything from flake to frozen foods. To maintain them in good health a variety of foods should be offered, including live foods such as worms and daphnia. They are bottom feeders, which can prove to be a problem due to the fact that other fish may consume most of the food before it reaches the bottom. Owners should observe them at feeding time to ensure they are getting a sufficient amount of food.

Jag ger mina hackad Mysis, svarta mygglarver, lax-kraftfoder, å så ibland Mikromaskar så att de får nåt levandeföda.

Lycka till med försöket.

#27 - 19 februari 2004 08:05
Lyfter på hatten inför det svaret Poseidon !

Karet jag skall sätta ihop mäter L=100, B=40, H=40.
Beställde glaset igår.
Inredning blir fin sand, trärötter, stengrottor samt svärdsplantor.

Funderar lite på att låta dem gå konstant i det karet sen.
Vad säger du om det?

Det blir som deras kar. Har 5 st Sterbai 3 honor och 2 hanar.

Mvh Jesper
#28 - 19 februari 2004 08:13
Ursprungligen skickat av Poseidon

[Ursäkta men där har du helt fel...

Det var här du sade att jag far med osanning utan att fråga mig vad jag menar. Att fara med osanning är i allafall i min familj att ljuga. För jag svarar ALDRIG på frågor som jag inte kan något om så det är förutom på tentorna där jag försöker att rädda skinnet för att jag läst för lite och surfat för mycket zoopet. Så fel av okunskap är uteslutet :)

Jag har nu ändrat inlägget som iriterar många tydligen, det finns 5 citat från mig även efter att jag förklarat mig. Lite jobbigt känns det att anses som en lögnare för att folk inte förstår vad jag skriver. Vad jag menar är att man "sätter till lek" i ett provisoriskt akvarium för att malarna skall få gå ifred för andra fiskar, denna lösning är oftast en tillfällig setup och lämpar sig inte för fiskar som aldrig innan lekt. Men inte mindre så är det den absolut vanligaste formnen för odling. Dels för att folk i allmänhet inte tycker att det är snyggt med 20 odlingskar i en ställning i vardagsrummet, dels för att romen och senare larverna inte vill ha filter för att dom kan sugas in.
Men om man har ett eller tjugo permanenta lekkar så kan man givetvis försöka att trigga lek även om dom inte lekt innan. Nu är jag trött på alla missförstånd, var snälla och lägg ner det nu. Jag kan inte tänka mig att där kan finnas några fler missförstånd.
MVH
Magnus
#29 - 19 februari 2004 08:47
Ursäkta Magnus jag sa att du hade fel å inte att du ljög men tycker även att du har några bra poäng i några av dina resonemang...Det är visst skillnad om att ljuga. Dina påstående om lågtryck skulle jag vilja se källan till om du kunde vara så snäll.

Odlingskar är inte tillfälliga om det handlar om Corys det ä deras hem. Äggen sugs inte in då dessa ä så klibbiga att när Corys lägger dom så sitter de fast där dom läggs, romen tar man hand om genom att ta bort dom från där de varit lagda å flyttar dom till en mindre skål eller dylik (Jag navänder potatis saladdsburkar) där dom får kläckas för att sedan efter nån vecka flyttas yngel till ett annat kar där 15-20 liter för å växa till sej lite till c.a. 2cm...därefter flyttas dom igen till det riktiga uppväxtkaret som är på 160 Liter å får fortsätta sin tillväxt tillsammans med ett hundra tal andra Corydoras-yngel.

Citat:
"Vad jag menar är att man "sätter till lek" i ett provisoriskt akvarium för att malarna skall få gå ifred för andra fiskar, denna lösning är oftast en tillfällig setup och lämpar sig inte för fiskar som aldrig innan lekt. Men inte mindre så är det den absolut vanligaste formnen för odling."

-Håller till viss del med om det...Men jag har mina förbehåll.

Citat:
"Dels för att folk i allmänhet inte tycker att det är snyggt med 20 odlingskar i en ställning i vardagsrummet, dels för att romen och senare larverna inte vill ha filter för att dom kan sugas in.

Hur vet du all du säger "dels för att romen och senare larverna inte vill ha filter för att dom kan sugas in" Det går visst att ha filtrering å det finns olika varianter på det Billifilter (luftdriven) Jag kör med ett ytterfilter kopplad till ett väldigt fin filterpatron på insugssidan ytter filtret är en Fluval 203 till ett kar på 18 liter snacka om överdimentionerat. Så att det även finns lite biologisk rening!!
Vad folk i allmänhet gör å inte gör är det deras ensak...Men har man satt i sikte att odla så bör man va på det klara med att det behövs fler burkar för att klara av projektet med goda resultat.
Å förresten alla som har varit hem hos mej tycker att det ä skitsnyggt så som jag har löst det...Men som sagt "Smaken ä som baken"

Ha det det så bra nu Magnus...
#30 - 19 februari 2004 09:30
Jag har inga som helst vetenskapliga belägg för mina påstående, har du? Jag vill gärna se källan på att ditt sätt att odla är det enda rätta. När jag odlade vanliga matallpansarmalar så använde jag mig av odlingskar där jag satte i fiskarna i en vecka och stimulerade lek. Efter en vecka tog jag bort lekgruppen igen oavsett om dom lekt eller inte. Om dom lekt kläckte jag romen och matade upp ynglena till 1 cm storlek i det karet. När dom var redo så satte jag i ett redan fungerande filter och minskade på vattenbytena. När dom var 1 cm (ibland innan) så satte jag över dom till ett 200*60*20 kar där dom gick med andra tills det var dags att antingen ta in dom i en lekgrupp eller sälja dom till butik. Jag brukade sälja dom vid 15mm storlek.
Så då undrar jag om det jag gjorde var fel? Jag hade i vilket fall 1000 friska malar om året att sälja till min lokala handlare. Jag vet med största sannolikhet att handlaren inte tyckte att jag gjorde fel.

Angående påståendet om att lågtryck stimulerar dom så har jag läst det på många ställen, dock inte i vetenskaplig literatur så källor är överflödiga. Däremot så har jag den erfarenheten själv, nämligen att det ofta regnar ute när mina corrys leker. Kanske är det för att regnet triggar dom eller så är det för att regnet triggar mig att sitta och titta i karet och att det är därför jag ser att dom leker. Det kan man aldrig riktigt veta. Vad jag förstår så leker dom i vilket fall under lågtryck i naturen, i vilket fall när temperaturen sjunker pga regn.

Du skriver att:
"Odlingskar är inte tillfälliga om det handlar om Corys det ä deras hem. Äggen sugs inte in då dessa ä så klibbiga att när Corys lägger dom så sitter de fast där dom läggs, romen tar man hand om genom att ta bort dom från där de varit laggda å flyttar dom till en mindre skål eller dylik (Jag navänder potatis saladdsburkar) där dom får kläckas för att sedan efter nån vecka flyttas yngel till ett annat kar där 15-20 liter för å växa till sej lite till c.a. 2cm...därefter flyttas dom igen till det riktiga uppväxtkaret som är på 160 Liter å får fortsätta sin tllväxt tillsammns med ett hundra tal andra yngel."

Allting däri ser ut att vara något som du anser är en universell sanning, om du har en källa på det är det enda rätta så kan jag aceptera det, men jag kommer inte att betala tillbaka pengarna till butiken jag sålde fiskarna till:) . Som du ser ovan så har jag lyckats någorlunda bra med en annan metod. Jag säger inte att din metod är fel jag säger bara att det finns andra metoder.

Om jag inte minns fel så har det varit en lika lång och utdragen diskusion i ämnet där du innan gått in med en jag vet bäst attityd. Efter den så beslutade jag mig för att plocka lite rom av mina sterbaier och lägga i burkar för kläckning. utav 8 försök så kläcktes inte ett enda korn. Det innebär ju inte att din metod är dålig bara att den tydligen inte passar mig, jag har utarbetat en metod som fungerar bättre för mig (men kanske inte för dig).

Angående inredning så är jag övertygfad om att din flickvän inte varit med och planerat vardagsrummets inredning, har jag fel?
Ingen som varit hemma hos mig har någonsin sagt att dom tycker att mitt vardagsrum ser för jävligt ut, trots att jag är övertygad om att det har varit folk hemma hos mig som tycker det. Bara för att ingen har sagt att det inte ser bra ut med 20 kar i vardagsrummet så innabär det ju inte att alla som sett det tycker att det är snyggt. Jag skulle själv säga att det inte är snyggt (när man ser bilden) men att jag gärna skulle byta ett snyggt vardagsrum (i rent allmän betydelse) mot ett vardagsrum där jag trivs och kan göra det jag tycker är roligt. Detta har lett till att jag har fått ett eget rum till mina hobbys eftersom min flickvän (som dom flesta flickvänner) inte uppskattar massor av småkar överallt i lägenheten.
MVH
Magnus
#31 - 19 februari 2004 09:55
Det finns som sagt olika vägar som leder till Rom!!! Metylenblått!!!

Det jag beskriver är mina erfarenheter å bestrider felaktiga påstånde typ det där om filtrering, som kan ge fel information åt dem som vill försöka odla.

Du har gjort på ditt sett å lyckats.

Du säger att du flyttar hellre omkring på dina firrar efter lek oavsett de har lekt eller inte. Tycker själv att det är lite väl stressande för firrarna...men det ä ditt sätt.

Vi har firrarna i artificiellmiljö redan å det är vi som bestämer deras framtid...å det ä vi som kan förendra deras miljö när vi vill ådstakomma en viss förändring eller vid odling.
MVH
P
#32 - 19 februari 2004 09:58
Som sagt var?? Du har i vilket fall aldrig sagt det, förrän nu.
MVH
Magnus
#33 - 19 februari 2004 10:19

Det jag beskriver är mina erfarenheter å bestrider felaktiga påstånde typ det där om filtrering, som kan ge fel information åt dem som vill försöka odla.

Det jag skriver är mina erfarenheter också, varför skulle jag ha ett större krav på mig om källor än dig??

Vilket felaktigt påstående om filtrering syftar du på? Jag trodde att jag hade ändrat allt som kan leda till missförstånd, jag trodde inte att det gick att missförstå mig längre. Men vill man så kan man:)
MVH
Magnus
#34 - 19 februari 2004 19:18
18 liter kar plus fluval 203. garanterar lagom bra vatten kvalitet, plus syresten, å så ingen botten substrat. Vatten bytte 50% vart tredje-dag.

http://www.ystart.net/upload/20040219/1077217302.jpg

Cory kläckningsapparat 100% garanterat kläckning (nästan) det går inte å göra så mycket åt obefruktade ägg, några droppar Metylenblått å så syre sten. Med plats för fyra kläcknings-bytor.

http://www.ystart.net/upload/20040219/1077217470.jpg

#35 - 19 februari 2004 19:52

Funderar lite på att låta dem gå konstant i det karet sen.

Vad säger du om det?

Mvh Jesper

Det låter bra tycker jag...men tycker nog att karet blir lite för stort 160L. Det är ganska bra så som du hade tänkt i från början nämligen 54L karet plus en powerhead med filter matta som pumpar c.a. 200L/h.
Snälla ta inte det jag säger som ett måste...en del verkar/vill göra gällande att det finns bara en väg att gå å dä ä min.

Jag kör med 54L Aqua-El akvarier har 9st å sex av dessa är igång i Corys odlingsställ där jag har just nu 7 olika sorters Corys i ett av karet har jag delat i två för att inte blanda ihop deras ägg.

Dessa akvarier är relativt billiga, köpte dessa NYA för 185:- st bara karen utan tillbehör.
Kolla i din Zooaffär vad du kan få ge för dessa där. 185:- kostar inte ens det fädigt skurna glaset ju!!!.
#36 - 19 februari 2004 20:04
Tackar för tipset, och nej jag tar inte det du säger som lag, men det e fantastiskt bra att få råd från en som kan, coh sen får man göra efter sina egna förutsättningar och tycke. Är mycket glad över all denna info ni båda har harklat ur er i denna tråden.

Har nu mängder av idéer som bara väntar på att förverkligas.

Är det lagom med 5 st i ett 54 liters då ?
eller ska man bara ha en hane och en hona i ?

Skall in till mina handlare och kolla på sådana kar imorgon. 185 spänn var ju hyfsat billigt=)

TACK POSEDION OCH TROPFROG !

Mvh Jesper

#37 - 19 februari 2004 20:08
Snälla ta inte det jag säger som ett måste...en del verkar/vill göra gällande att det finns bara en väg att gå å dä ä min.

<font color="red">Jag kör med Dubbla Biofaum filter i mina Corydoras odlingskar, fungerar mycket bra. Sedan när jag vill ha ännu mer cirkulation så slänger jag bara i en syresten. Jag får nya kar i helgen, så då kan jag visa hur min "setup" ser ut. Så här ser den ut nu:

http://www.zoonen.com/res/user/85600/galleri/132759/Bild2005_orig_SE.jpg

Så här inreder jag akvariumerna:

http://www.zoonen.com/res/user/85600/galleri/132761/Bild2001_orig_SE.jpg
http://www.zoonen.com/res/user/85600/galleri/161235/bild2005_orig_SE.jpg
http://www.zoonen.com/res/user/85600/galleri/161239/bild2004_orig_SE.jpg

Obs. Inte direkt bra bilder, det kommer fixas i helgen [;)]

</font id="red">
#38 - 19 februari 2004 20:21

Är det lagom med 5 st i ett 54 liters då ?

eller ska man bara ha en hane och en hona i ?

Mvh Jesper

Ju det är det...opp till 8-9st fördelad 3honor å resten hanar är åxå mycket bra...
#39 - 20 februari 2004 11:24

[brDet låter bra tycker jag...men tycker nog att karet blir lite för stort 160L. Det är ganska bra så som du hade tänkt i från början nämligen 54L karet plus en powerhead med filter matta som pumpar c.a. 200L/h.

Förlåt att jag frågar,, men hur kan karet vara för stort?
#40 - 20 februari 2004 11:45
Ursprungligen skickat av jolon

[quote]Ursprungligen skickat av Poseidon

[brDet låter bra tycker jag...men tycker nog att karet blir lite för stort 160L. Det är ganska bra så som du hade tänkt i från början nämligen 54L karet plus en powerhead med filter matta som pumpar c.a. 200L/h.

Förlåt att jag frågar,, men hur kan karet vara för stort?
[/quote]
Det är lättare för ett gäng 6-9 Corys att ha det tryggt i ett mindre kar än i större om de inte är ett hundratals Corys i ett 160L för att de ska känna sej trygga. Det vet jag av egen erfarenhet lägger ut bilder på min 160L snart...den är fullt med Corys av olika storlekar å sorters å de verkligen trivs att vara många, Men hade jag bara haft några st. så hade dessa bara legat å tryckt i ett av akvariet hörn. (prova det jag kan ha fel...)hehehe.

<b>Å dessutom förenklar rom/ägg plockningen en aning.!!!

Allt detta gäller vid odling å inte att förväxla med vanlig fiskhållning!!!</b>
#41 - 20 februari 2004 11:53
Tillägg:
Det finns odlare som förespråkar ännu mindre kar typ 25 liter baljor för Corys odling vissliggen med serie koppladfiltrering genom en centralfilter bl.a.
Jag måste nog fråga JE är inte säker på om det var han som nämde det eller inte.
Återkommer om det senare.

#42 - 20 februari 2004 15:28

Det är lättare för ett gäng 6-9 Corys att ha det tryggt i ett mindre kar än i större om de inte är ett hundratals Corys i ett 160L för att de ska känna sej trygga. Det vet jag av egen erfarenhet lägger ut bilder på min 160L snart...den är fullt med Corys av olika storlekar å sorters å de verkligen trivs att vara många, Men hade jag bara haft några st. så hade dessa bara legat å tryckt i ett av akvariet hörn. (prova det jag kan ha fel...)hehehe.

Allt detta gäller vid odling å inte att förväxla med vanlig fiskhållning!!![/b]

Men,, finns det nån botten kvar då? om en sterbai blir 8cm så snackar vi 8 m fisk på botten det låter dj***ligt trångt.. men du har nog rätt men jag är skeptisk:)
#43 - 20 februari 2004 21:42
Det finns odlare som förespråkar ännu mindre kar typ 25 liter baljor för Corys odling vissliggen med serie koppladfiltrering genom en centralfilter bl.a.

Jag måste nog fråga JE är inte säker på om det var han som nämde det eller inte.

Återkommer om det senare.

Förespråkar vet jag inte men Ian Fuller som en del känner till har ett litet fiskrum (4-5 m²) med 72 kar...de flesta runt 25 L men även några större (70-80 L) där han odlar och odlat ett 70-tal olika arter av Corydoras sedan början av 70-talet, men det går säkert inte mer än 2-3 fiskar i varje lekkar om det inte är små arter då han kan ha 5-6 st till lek.
Dessa kar har större bottenyta än "standard" och är ca L60xB20xH20 cm(tum i england) en del delade i två avdelningar...stående på tvären i stativ med en kortsida utåt för att få plats med så många som möjligt, förrutom de som är delade samt några längre låga kar som är delade i flera sektioner.
Men,, finns det nån botten kvar då? om en sterbai blir 8cm så snackar vi 8 m fisk på botten det låter dj***ligt trångt.. men du har nog rätt men jag är skeptisk:)

Nu tror jag inte han menade att alla är 8 cm i storlek utan snarare en massa olika storlekar på yngel, men han har en poäng i sitt resonemang...få Corys i ett stort kar är mycket skygga men i ett litet kar med lite sten o växter gör dem mer trygga...troligtvis är det av den anledningen att i ett stort kar har de ingen överblick och faror kan lura överallt medans i ett litet kar känner de till varenda liten vrå.
Corydoras är stimfiskar och litar på sina kamrater...är de lugna och trygga så är jag det också...tänker de (om de kan tänka), i naturen så lever de i stora stim mellan ett hundratal till tusentals.

Mvh Janne
#44 - 20 februari 2004 22:43
<font color="red">Sitter och läser i hans bok nu.

18st 450 x 300 x 200 akvarium
2st 900 x 450 x 200 akvarium
2st 900 x 375 x 200 akvarium
2st 500 x 450 x 250 akvarium
12st 450 x 250 x 250 akvarium
12st 250 x 250 x 250 akvarium
</font id="red">

2-3 fiskar i varje lekkar om det inte är små arter då han kan ha 5-6 st till lek.

<font color="red">Stämmer väl inte riktigt, han brukar ha ett genomsnitt på runt 5-6st oavsett art (obs. Inte större arter såsom C. barbatus, C. kronei m.m.). Jag skulle våga säga att runt 10st Corydoras i en medmåttig längd låter bra för ett 40L.

Måste bara tillägga en sak anågende Corydoras. De behöver <b>INTE</b> grottor! I naturen så lever de i små "bäckar" men sand och inte alls så många gömmställen, även om jag själv har gömmställen åt dom.</font id="red">
#45 - 20 februari 2004 23:20
Kanske stämmer med storleken på karen...men han förklarade bara rent generellt vilken storlek på kar han har i tum så jag skrev bara ur minnet och när han sätter dem till odling så använder han oftast 2 hannar och en hona = 3, förutom de som normalt leker i par.
Vet inte vilken bok du läser ur men tror nog att hans senaste upplaga behandlar hans nya fiskrum och till mig berättade han att han har 72 st kar i detta lilla utrymme, och jag tyckte det stämde rätt bra med vad jag skrev tidigare...kanske inte exakt men inte långt ifrån i alla fall :)

Mvh Janne
#46 - 21 februari 2004 09:26
Ahh, missade den tanke gången,, leker med tanken på nån sorts corrar till mitt 120l och vart liiite intresserad av idén med 100 stycken i ett så litet kar,, skulle onekligen vara aningen maffigt. :) Men tanken i mitt fall skulle vara fullvuxet och inte yngel,, jaja tillbax till kuhlli iden *suck*
#47 - 21 februari 2004 14:39
Som jag lovat...här kommer bilder på 160 liters Corys-uppväxtkar uppemot 400-600 yngeln i.

http://www.ystart.net/upload/20040221/1077373905.jpg

http://www.ystart.net/upload/20040221/1077373978.jpg

http://www.ystart.net/upload/20040221/1077374024.jpg

#48 - 21 februari 2004 23:08
Vet inte vilken bok du läser ur men tror nog att hans senaste upplaga behandlar hans nya fiskrum och till mig berättade han att han har 72 st kar i detta lilla utrymme, och jag tyckte det stämde rätt bra med vad jag skrev tidigare...kanske inte exakt men inte långt ifrån i alla fall :)

<font color="red">Jag läser i den nya upplagan. :)</font id="red">

Annons