Fiskar kliar sig ibland mot botten, och har även sett det ibland hos mina pansarmalar. De liksom stannar upp, och gör en snabb rörelse mot botten. Gör de det inte ofta, så brukar det inte vara nå't problem, men om de håller på hela tiden så är det väl ett tecken på att nå't i vattnet inte är som det ska, kanske hög förekomst av skadliga bakterier. Om pansarmalarnas skäggtömmar försvinner, så kan det nog bero på samma sak, skadliga bakterier i vattnet och/eller bottenmaterialet.
Jag hade det problemet med mina Corydoras arcuatus, skäggtömmarna försvann, och man kunde se på t.ex mina nyckelhål att slemskiktet var vitt och irriterat på sina ställen. Jag började salta vid varje vattenbyte (pansarmalar påstås tåla salt dåligt, men mina har inte tagit skada av det), och efter ett tag växte deras skäggtömmar ut igen, och nyckelhålens slemskikt läkte.
Så om dina bara kliar sig ibland, och fiskarna ser fina ut i övrigt, så behöver du nog inte oroa dig, men kolla efter skadade skäggtömmar, och om de andra fiskarna ser bra ut.