Jag flyttade mina corydoras till ett helt eget, mindre kar som jag inredde endast för att passa corydoras. I det tidigare hade deras skäggtömmar nötts ner, men jag antar att det inte var på grund av sanden (rund engelsk sjösten) utan på grund av bakterier? Hursomhelst, när jag satte dem i det nya karet med Rådasand började deras skäggtömmar växa ut igen efter ett tag, och jag blev så glad!
Jag är inte säker på vilken rådasand jag har, men det är inte den finkornigaste man kan få tag på i akvariehandeln, utan jag tror den är 0,8-1,2 mm, något sånt.
Men nu märker jag att de börjar försvinna igen... Även den som hade längst och finast skäggtömmar har nu bara hälften så långa! Hjälp, är rådasanden för vass eller för grovkornig? Malarna är små, runt 2-2,5 cm. Rekommenderar ni mindre kornstorlek på rådasanden, eller en helt annan sand?
Kan det bero på något annat? Jag byter 25% vatten i veckan och "ruskar då om" lite i sanden, suger upp lite löst smuts som ligger på sandens yta (nästan aldrig någonting). Matar några gånger i veckan med Hikaris tabletter som malarna verkligen gillar. Allt äts upp och inga rester ligger kvar. Har problem med mycket alger eftersom jag inte har någon algätande fisk. Göder växterna med PMDD... funderar på att köpa räkor snart, men vill i så fall byta sand först..
Filtret är en Fluval 2+ som jag inte är nöjd med för den är stor och klumpig och har för liten filtermassa för min smak (dock ingen nitrit i karet).
Vad ska jag göra? Tycker så synd om mina malar :(