Corydoras skäggtömmar...

#1 - 17 oktober 2007 10:26
Jag flyttade mina corydoras till ett helt eget, mindre kar som jag inredde endast för att passa corydoras. I det tidigare hade deras skäggtömmar nötts ner, men jag antar att det inte var på grund av sanden (rund engelsk sjösten) utan på grund av bakterier? Hursomhelst, när jag satte dem i det nya karet med Rådasand började deras skäggtömmar växa ut igen efter ett tag, och jag blev så glad!

Jag är inte säker på vilken rådasand jag har, men det är inte den finkornigaste man kan få tag på i akvariehandeln, utan jag tror den är 0,8-1,2 mm, något sånt.

Men nu märker jag att de börjar försvinna igen... Även den som hade längst och finast skäggtömmar har nu bara hälften så långa! Hjälp, är rådasanden för vass eller för grovkornig? Malarna är små, runt 2-2,5 cm. Rekommenderar ni mindre kornstorlek på rådasanden, eller en helt annan sand?

Kan det bero på något annat? Jag byter 25% vatten i veckan och "ruskar då om" lite i sanden, suger upp lite löst smuts som ligger på sandens yta (nästan aldrig någonting). Matar några gånger i veckan med Hikaris tabletter som malarna verkligen gillar. Allt äts upp och inga rester ligger kvar. Har problem med mycket alger eftersom jag inte har någon algätande fisk. Göder växterna med PMDD... funderar på att köpa räkor snart, men vill i så fall byta sand först..

Filtret är en Fluval 2+ som jag inte är nöjd med för den är stor och klumpig och har för liten filtermassa för min smak (dock ingen nitrit i karet).

Vad ska jag göra? Tycker så synd om mina malar :(
#2 - 17 oktober 2007 11:19
Det finns inga fiskar som biter på dina corydoras i karet?

Jag tror alltså själv att problemet beror på bakterier, inte på att sanden är vass (som jag tror jag nämnt går mina i ett kar där bottnen är snäckskalssand - vassare blir det inte), och min tro är alltså att lösningen är att minska bakteriehalten, så mina råd handlar om att sänka bakteriehalten.

Bra sätt att göra det på...
1) Filtrera mera! Ett extra ytterfilter eller ett innerfilter till, kanske? Och jag vet inte hur det är Fluval 2+, men Fluval 4+ har alldeles för finkornig filtermatta, så man kan förbättra effekten enormt genom att byta mattan mot blå 10 ppi filtermatta. En sak du inte behöver vara orolig för är att det skall blåsa för mycket för Corydoras, de flesta lever i naturen i ganska starkt strömmande vatten.
2) UV-filter eller oxydator. Bägge minskar kraftigt bakterier och virus i vattnet, oxydatorn också på ytor inne i akvariet. Oxydatorn är lätt & billig att göra, men det finns en viss liten risk för skador på fisk och i än högre grad växter, särskilt i små kar; UV-filtret är dyrare och måste underhållas, men kan inte skada fisk eller växter.
3) Större och/eller tätare vattenbyten. Förutsatt att du har bra kranvatten så sänker det bakterie- och näringsämnes-halterna i vattnet.

Svartvatten-akvarier har också mycket låga bakteriehalter, men att göra ett sånt för att rädda corydoras skäggtömmar är lite överkurs tycker jag.
#3 - 17 oktober 2007 14:11
Det är endast corydoras i karet och de bråkar inte...

1.) Jag funderar på att köpa ett sånt filter jag har i det andra karet.. Det är ett "Project Sigma" pumphuvud med 2 stora patroner påsatta undertill, som inte har någon plast utanför sig, om du förstår hur jag menar... Blir mycket filtermassa då. Jag är inte säker på hur filtermattan i Fluval 2+ ser ut om man jämför med 4+, jag bara tyckte rent genrellt att den var för grov... Dessutom flyger det runt små partiklar och skräp i akvariet som inte fastnar i filtret.

2.) Det låter lite för avancerat för min smak, provar hellre bättre filter och tätare vattenbyten i så fall.

3.) Jag tror inte jag har mycket bakterier i vattnet, däremot är det ju (som jag nämnt i andra trådar) det här med Växjös tillsättning av ammoniumsulfat (blir kloramin?) som jag tror strular till det för mina fiskar. Kanske trivs vissa bakterier och virus extra bra i växjös vatten, eller så är det tvärtom, jag vet inte...

Ska jag göra delvattenbyte 2 ggr per vecka, tycker du? 25%? Jag tillsätter Aquasafe och PMDD.. kanske skulle jag försöka minska ner på Aquasafe litegrann. (som jag nämnde i tidigare tråd). Algerna i sig gör väl inte att det blir mycket bakterier i karet? Jag vill som sagt prova med räkor, för att se om de äter lite alger... Kanske ska minska ner svagt på PMDD med, kanske tar inte växterna upp allting.

Men det är hemskt att se att tömmarna försvinner igen :(
#4 - 17 oktober 2007 14:43
Javisst ja, du hade nåt annat problem med ditt vatten också - fiskarna verkade må dåligt av vattenbyten, var det inte så?
I så fall kanske inte tätare vattenbyten är så bra, risken finns ju att det är kranvattnet som är problemet.

Nej, algerna i sig är inget problem annat än utseendemässigt.

Jag har himla svårt att tänka mig att aquasafe i sig skall orsaka några andra problem än möjligen att svälta ut nitrifikationsbakterierna, men om det inte luktar tydligt av klor om ert kranvatten kanske det kunde vara idé att testa att halvera dosen?

Vad brukar du mata med? Det är nästan så jag hoppas att du säger 'röda mygglarver' för då har vi en bakteriehärd att börja nysta i...
#5 - 17 oktober 2007 14:51
Alltså, det är endast platy som mått synbart dåligt att vattenbytena. Övriga fiskar är inte sjuka eller döende eller så, bara lite "slöa" tycker jag. De som reagerar bäst på vattenbyte (och blir pigga) är neontetrorna. Jag har 23-24 grader i karet. Jag skrev i mitt första inlägg att jag matar med Hikari's sjunkande tabletter för pansarmalar. Kanske är de för gamla? Kan testa att köpa nya. Jag matar inte varje dag, bara varannan, var tredje...

Ja jag ska testa att öka vattenbytena och halvera Aquasafe, till att börja med. Och sätta lite mer sprutt på filtret. Men problemet är att eftersom karet är så litet så blir det inte så många "lugna" platser där pansarmalarna kan ligga still om jag ökar vattenströmmen.

Om det är matrester eller "smuts" (döda växtdelar eller liknande) i karet som genererar bakterier, skulle räkorna kunna hjälpa även mot detta om de äter upp lite sådant? Jag vet inte hur räkor trivs med Växjö-vattnet, men får jag in en vana att byta 25% 2 ggr i veckan så borde väl inte vattenkvaliteten bli så extremt dålig för räkorna, tycker jag....
#6 - 17 oktober 2007 14:52
Om det är matrester eller "smuts" (döda växtdelar eller liknande) i karet som genererar bakterier, skulle räkorna kunna hjälpa även mot detta om de äter upp lite sådant? Jag vet inte hur räkor trivs med Växjö-vattnet, men får jag in en vana att byta 25% 2 ggr i veckan så borde väl inte vattenkvaliteten bli så extremt dålig för räkorna, tycker jag....
#7 - 17 oktober 2007 15:01
Här är en bild på min massiva algväxt, och tre av pansarmalarna. Den högra har fortfarande tömmar kvar, men de är kortare än förut, den vänstra har som synes inte mycket kvar.
#8 - 17 oktober 2007 15:33
Azur skrev:


Jag tror alltså själv att problemet beror på bakterier,


Nyfiken, kan du utveckla detta med att bakterier skadar skäggtömmarna.
#9 - 17 oktober 2007 15:42
Nu var det ju från Azur du ville ha svar säkert men jag svarar också:

Vad jag förstår så kan ett bakterieangrepp "fräta ner" tömmarna. I mitt förra akvarium nöttes deras skäggtömmar ner och där hade jag inte vass sand alls, däremot så trivs ju pansarmalar bättre i finkornig sand där de kan "böka" så det var därför jag flyttade dem. När deras skäggtömmar växte ut trodde jag det berodde på sanden, att de äntligen fått bättre sand, men samtidigt har Azur rätt för sanden i mitt förra akvarium var inte alls vass. Och som han säger kan de leva även i mer "vass" sand utan att få mindre tömmar...

Problemet är bara: Hur får man bort skadliga bakterier från akvariet, när man redan matar sparsamt och inte har höga nitrit-halter, samt gör regelbundna vattenbyten?

Antar att jag får göra ännu fler vattenbyten som sagt... och se till att sanden är "ren" från skit...

Jag matar som sagt sparsamt (varannan, var tredje dag), men skulle egentligen vilja mata lite oftare för deras runda magar hinner försvinna och de ser ofta smala ut när jag matar.... Men nu vågar jag inte mata oftare om det är bakterier som orsakat tömmarnas försvinnande.
#10 - 17 oktober 2007 16:08
Finns det någon form av bevis för detta med bakterieangrepp?

Nyfiken för jag köpte fem Corydoras sterbai 2005-08-06, det var de fem sista och två av dem hade mindre skador på ryggfenan och skadade skäggtömmar.

2006-09-04 var de två skadade döda, de dog under sista veckan i augusti och fram till angivet datum.

Ryggfenorna på de skadade växte aldrig ut, trots att jag hade dem ett helt år. Annars brukar skadade fenor på fiskar återställas ganska snabbt.

Mina tre andra lever fortfarande, två hannar och en hona som jag kan se leka till och från. Men deras skäggtömmar är sisådär. Upplever att längden på dem varierar över tiden, men aldrig är perfekta. Jag har ett sjögrus, alltså naturligt rundslipat, med en storlek på 2–3 mm.

De går nu i ett 400 liters, tidigare 180 liters, och jag har aldrig sett några antydningar till att andra fiskar skulle vara intresserade av att nafsa efter deras skäggtömmar.

Det finns inga andra pansarmalar i karet.
#11 - 17 oktober 2007 17:00
Ja då har du troligen samma problem som mig... Det måste vara något i vattnet, kanske till och med i kranvattnet, som inte är bra för dem, om det inte är andra saker (dåligt foder, parasiter som lever vid botten, eller liknande).

Här är några kort jag hittade på zoopet där man verkligen ser hur fina skäggtömmar ska se ut:
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=6168
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=6381
#12 - 17 oktober 2007 17:07
toccata skrev:




Här är några kort jag hittade på zoopet där man verkligen ser hur fina skäggtömmar ska se ut:





Dåligt samvete [B)][B)][:o][:o]:confused::confused:
#13 - 17 oktober 2007 17:14
Det var inte tänkt att ge DIG dåligt samvete, utan jag ville bara visa på de bilder som jag tittat på och förstått att mina har för små skäggtömmar.. (Och visa andra som läser denna tråd, så att de också kan göra något åt problemet om de har det.)

Men jag fattar inte vad jag ska göra om det inte hjälper med fler vattenbyten och lite slamsugning :(

Det är ju många som har mycket vassare sand än den jag har som sagt, så jag tror inte att det är sanden. Skäggtömmarna växte ju ut först i denna sand, först de senaste 3-4 veckorna har de försvunnit igen. Stackars malar [:(]
#14 - 17 oktober 2007 17:18
Tror att det är fler än jag som har/borde ha dåligt samvete. Hur många är det som har malar med perfekta skäggtömmar:confused:
#15 - 17 oktober 2007 17:47
Nej, de kan ju faktiskt skadas... Men i mitt fall har de gått från att knappt synas alls, till att växa ut igen, till att sakta försvinna igen... Så därför blir jag så ledsen. Jag ska börja med att byta vatten oftare så får vi se...
#16 - 17 oktober 2007 19:44
Mina sterbai har perfekta skäggtömmar, långa och oranga. Jag har dem på vanlig markbäddsand (inte akvariesand) i mitt yngelakvarium för malawi.

Jag behandlar akvariet på samma sätt som det stora malawiakvariet, med rejäla vattenbyten och ordentlig omsättning på vattnet. Det verkar passa dem bra, de växer och frodas.

Jag vet inte vad idéerna om bakterier som förstör deras skäggtömmar baseras på men jag vet att toxiska effekter på fiskar kan bero på en hel del olika faktorer och allra troligast synergier av flera. Nitrithalt är inte ett bra mått på hur mycket bakterier det finns. Dött material kan brytas ner av massor med bakterier och nitrifikationen kan gå fort om det finns gott om syre.

Tänk på att nedbrytning av organiskt material (döda fiskar, växter etc) kan ge organiska syror som i sin tur sänker pH. Utfällda joner kan då lösas ut igen och blir därmed tillgängliga för fiskarna (exempelvis visas metaller). Det är därför en bra balans är så innerligt viktigt.
#17 - 17 oktober 2007 20:39
Har läst att även höga halter av ammonium i bottensubstratet kan skada skäggtömmarna.
Några enkla saker som jag skulle testa:
1. Slamsuga bottnen då och då - samt förstås byta vatten ofta.
2. Vara extra försiktig med matningen.
3. Se till att det blir cirkulation längs bottnen, kanske med liten extra pump.
4. Skaffa snäckor som renhållningsarbetare - jag lyckades till exempel inte odla "green stripe" förrän jag stoppade ner ett par äppelsnäckor. Malajsiska sandsnäckor borde också göra massor av nytta.
Själv har jag märkt att grovkornig bränd lera (Aquaclay) är ett kanonbra substrat, både för växter och fiskar (även om den kanske inte är den allra roligaste för Corys att böka runt i). Fast att byta sand/grus är ju en omfattande operation.
#18 - 18 oktober 2007 08:17
Ja, någon (Azur tror jag) sade ju att jag troligen hade höga halter av ammonium i denna tråd om mitt akvarievatten. Kanske är det det, men det har nog i så fall mycket att göra med kranvattnets sammansättning här i Växjö.

Jag har satt pumpen på "full sprutt" nu, pansarmalarna flyger omkring ;) Ehum.. De har iallafall svårt att vara längs akvariets andra kortsida..

Jag ska även skaffa snäckor!
Och så ska jag byta lite vatten 2 ggr per vecka istället för en gång.
Hur stora är äppelsnäckor? Detta är som sagt ett 42-liters-akvarium.
Men malaysiska snäckor vore bra för de kan ju gräva ner sig i min sand och hålla ruttnande grejor borta.

Men som sagt, jag matar redan nu varannan eller oftat bara var tredje dag... Och jag vill ju att pansarmalarna ska vara lite runda om magen :(
#19 - 18 oktober 2007 08:47
Testa att ha ett tunnare lager sand (bara en cm eller så). Då blir det mindre bakterier och annan skit i sanden...
#20 - 18 oktober 2007 08:51
Hej Ebba!

Jag har haft råda 0,8-1,2 mm i det akvariet där mina corys bor och jag tror inte att den är för vass. Däremot på gränsen till för grovkornig. När jag bytte till en fifty-fifty blandning av råda 0,33 och 0,4-0,8 mm märkte jag hur nöjda de blev av att äntligen kunna böka.

Har man fin sand ska man nog inte ruska i sanden, utan bara suga upp det som ligger ovanpå sanden.

Att deras skäggtömmar kunde skadas av bakterier hade jag aldrig hört tidigare. Men nånting är det ju. Tyvärr vet jag inte vad.

Corys vill äta ofta, så några gånger i veckan låter lite lite.

Parotocinclus jumbo (LDA25) är bra på att äta alger och dessutom lever de ungefär som corys. Snäckor är bra på att äta döda växtdelar och annat som man inte vill ha i akvariet. Rekommenderas.
#21 - 18 oktober 2007 09:28
Ja, jag har funderat på att byta till den finare rådasanden, eftersom mina är så små nu så kan de inte "filtrera" den sand jag har. Det var dock den enda som fanns här i närheten just när jag skulle fixa akvariet. Men jag får införskaffa finare kanske då...

men som Azur sade så går det att ha mycket vassare sand utan att tömmarna skadas (även om det inte är roligt för pansarmalarna). Så jag tror inte det är sanden.

Så jag tror mer på det här med höga ammonium-halter på botten, vad det nu kan bero på (Ammoniumsulfatet och kloraminet i kranvattnet?).

Jag ska öka cirkulationen, suga upp mer från botten, mata MINDRE men oftare då... Och skaffa snäckor.

Hittar inte fisken i art-informationen. Vill helst inte ha någon Pleco-liknande fisk, men detta kanske var en liten otocinclus? Men de ottosar jag haft har dött, även om de åt jättemycket alger först..

Har jag stark vattenström i akvariet trivs väl inte räkor heller. Så jag testar med tätare vattenbyten, bättre cirkulation och snäckor först, tror jag.
#22 - 18 oktober 2007 10:28
Om du har bra omsättning på vattnet och har mätt noll på nitrit under en längre period borde inte ammonium vara problemet. Med god syretillförsel och de bakterier som tillsätts på flaska (och givetvis med naturliga nitrifierare) borde du någon gång sett nitrit/nitrat eftersom ammonium oxideras.

Men som sagt, allt kan inte förklaras av kvävefraktionerna i vattnet. Det finns många andra akuttoxiska effekter på fisk, vissa kanske vi inte ens mäter eller känner till. Tänk också på att förändra i små, små steg. Fiskar är känsliga för snabba ändringar, även till det bättre.

Jag kan rekommendera vanlig markbäddsand som du tvättar. Den är i det närmaste inert och mina sterbaier filtrerar den hela tiden.
#23 - 18 oktober 2007 10:38
Har hänt ett och annat i den här tråden ser jag...

1) Vad är underlaget för teorin att förlust av antenner hos Corydoras beror på bakterier?
I stort sett bara observationen att förlust av antenner är helt okorrelerat till bottensubstrat. Man kan hitta Corydoras med antenn-erosion eller med fina antenner vilket substrat som än använts. Jag har t.ex. använt AquaClay, sand ifrån ungarnas sandlåda (jag tog bort fimparna och kattskiten), sand ifrån närmsta sjö, faksekalks-kross, grovt korallgrus, Biltemas blästersand, och snäckskalssand från västkusten, utan att nånsin få antenn-erosion, men har sett erosion på Corydoras som gick i ett kar helt utan substrat.

Jag köper bakterie-teorin för att den är rimlig och till skillnad från "förlust av antenner beror på vassa sandkorn" teorin inte motsägs av observationer, men man kommer inte ifrån att den egentligen bara är fri spekulation. Anledningen kan mycket väl vara nån helt annan, fast jag vet inte vad.

Det var dock mycket intressant det som Daniel sa om snäckor - jag har alltid ett gäng olika snäckor i mina burkar, dels för att de gör nytta och dels för att jag gillar snäckor. Det är mycket tänkbart att det är en faktor, de äter ju upp organiskt material på bottnen och rör om sanden.


2) @toccata: dina alger har garanterat ingenting med antenn-erosion eller dålig vattenkvalitet att göra, och personligen tyckte jag inte du hade några algproblem heller - det var ju en snygg algmatta du hade där!
Jag rekommenderar personligen aldrig Otocinclus när folk vill ha nåt som äter alger, eftersom de har en tendens att snabbt äta upp de ganska få algtyper de äter, och sen svälta till döds pga att de är så dåliga på att konkurrera med andra fiskar om fiskmaten. Ibland händer det också att Otocinclus hellre än att svälta till döds börjar äta på andra fiskar.

Otocinclus passar bra i stora växt-kar, där det alltid finns alger och ruttna blad för dem att äta, eller tillsammans med tillbakadragna fiskar så de kommer åt fiskfodret, men annars är Parotocinclus jumbo, som batski rekommenderade, vanlig ancistrus eller siamesisk algätare betydligt bättre: de äter fler sorters alger och är lättare att få att ta ersättningsfoder när de alger de äter tar slut.



3) Räkor och Corydoras tar inte illa upp av kraftig vattenrörelse, och lär sig snabbt att hantera det. Mina Corydoras "aeneus" schultzei och mina Amanoräkor, har inga problem med strömmen trots att jag har 30x vattenväxling per timme i karet. Jag hade ett tag pyttesmå Aspidoras pauciradiatus i det karet också utan problem, men de undvek de strömmaste delarna förutom vid matdags.
De genomsnittliga strömhastigheter vi normalt har i våra akvarier är egentligen väldigt beskedliga jämfört med strömmen i en flod eller bäck, eller på grunt vatten i en större sjö.
#24 - 18 oktober 2007 10:57
Azur:

Har någon gjort ett api eller liknande för att bestämma vilka bakterier som finns i akvarier, generellt och vid olika "avvikande" förhållanden.

Jag tror på dig när det gäller sanden. Det verkar konstigt att ju tömmarna skulle skavas av utan att fiskarna får andra, allvarligare skador på kroppen eller gälarna. Det sprutar ju ut sand när de drar fram!

Jag vill framhålla att jag är nybörjare på akvarier men doktorand i vattenrening så jag har hittills mest erfarenhet av vad som dödar fisk, inte vad som håller den vid liv =)
#25 - 18 oktober 2007 11:58
Azur:

Har någon gjort ett api eller liknande för att bestämma vilka bakterier som finns i akvarier, generellt och vid olika "avvikande" förhållanden.

Det görs tyvärr mycket litet grundforskning på akvarieförhållanden - det lilla inom akvaristiken som har vetenskaplig grund baseras oftast på avloppsrening eller på fiskodlingsdammar, dvs kraftigt belastade miljöer, eller är direkt produktutveckling.
Det närmaste jag känner till av en utredning om normalflora i akvarium är en studie för bara nåt år sedan där man kom på att Nitrosomonas europea och Nitrobacter winogradskyi inte är särskilt betydande i akvarier, utan att det mesta "jobbet" utförs av andra arter plus ett spektrum kocker och spiriller (Nitrosococcus, Nitrosospira...).

Man skulle önska att Craig Venter fick för sig att shotgun-sekvensera alla bakterie-genom i ett hundratal slumpvis valda akvarier... :D
Men i brist på det tror jag man kan ha sämre arbetshypotes än att antenn-erosion orsakas av opportunistiska nedbrytare/patogener som Pseudomonas och Aeromonas.

Jag vill framhålla att jag är nybörjare på akvarier men doktorand i vattenrening så jag har hittills mest erfarenhet av vad som dödar fisk, inte vad som håller den vid liv =)

Två sidor av samma mynt, egentligen.
#26 - 18 oktober 2007 14:38
Jag hade inte för avsikt att köpa otocinclus, bara missuppfattade det namn som Batski skrev och trodde det var dessa hon menade. Grejen är att ancistrusliknande malar är vad jag har i andra karet och jag flyttade Corysarna till detta 42-liters för att de skulle få komma iväg från Ancistrusarna. Dessa var helt galna, vilken mat man än lade i så jagade de bort alla andra fiskar från tabletterna och corysarna hade aldrig runda fina magar... Jag flyttade dem alltså därför att 1.) Jag ville att de skulle få vara i sand och 2.) De skulle få äta sig mätta.

Jag har inget problem med dessa alger som är som en grön "matta", det är värre med bruna beläggningar på glaset och bruna alger på växternas blad.

Nu gjorde jag vattentester i karet med Tetras dropptester för säkerthets skull men de visade ju ingenting. Jag vet redan att jag har mjukt vatten och högt pH, kanske inte världens bästa kombination.

GH: 60mg/l (soft)
KH: 60mg/l (soft)
pH: 7,8
Nitrit: 0
Ammoniak: 0

Jag har också en rot i karet, som färgat vattnet lite gult... Kan den bidra till ökad bakteriemängd? Syramängd? utfällningar som inte är bra? Behöver corydoras en rot? Annars kan jag ta bort den, men då kanske pH höjs ytterligare? (Inte bra antar jag... är redan så högt).


Det är absolut inte så att pansarmalarna ligger och flåsar eller verkar må dåligt.. En hanne jagar ofta en kraftig hona och försöker para sig med henne och de äter samtliga med god aptit. Någon enstaka gång har jag sett att någon av dem "kliat sig" mot blad, även då det inte fanns mätbar nitrit i karet, då har jag genast gjort ett delvattenbyte och då har de slutat klia sig.

Men som sagt, deras tömmar vill jag ju ska vara kvar :(
Jag har märkt att ju kortare tömmar de får, desto mindre verkar de vilja böka i sanden.. Det kanske gör ont rentav!
#27 - 18 oktober 2007 14:43
Som sagt tycker jag att du ska prova med ett tunnare lager sand. Ær inte sæker, men tror at det kan bildas gaser och bakterier som førstør tømmarna om sandlagret ær før tjockt.
#28 - 18 oktober 2007 14:48
Okej, förlåt att jag inte svarade på ditt tidigare meddelande. Problemet är att jag har ganska mycket växter som spridit sig med sina rötter ner i sanden. Visst kan jag "ösa upp" sand ur akvariet och försöka plantera dessa i sanden som är kvar, men kanske ogillar växterna så lite sand? Har inte jättemycket sand nu, bara runt 3-4 cm.

Jag har ju även ökat cirkulationen väldigt i karet nu. Och jag ska testa att köpa snäckor som lufta sanden lite.
#29 - 18 oktober 2007 16:39
Azur skrev:
Jag har t.ex. använt AquaClay, sand ifrån ungarnas sandlåda (jag tog bort fimparna och kattskiten)


Inga batterier eller krossat glas? Det var ju alltid nåt.
#30 - 18 oktober 2007 16:44
toccata skrev:
Jag hade inte för avsikt att köpa otocinclus, bara missuppfattade det namn som Batski skrev och trodde det var dessa hon menade. Grejen är att ancistrusliknande malar är vad jag har i andra karet och jag flyttade Corysarna till detta 42-liters för att de skulle få komma iväg från Ancistrusarna. Dessa var helt galna, vilken mat man än lade i så jagade de bort alla andra fiskar från tabletterna och corysarna hade aldrig runda fina magar... Jag flyttade dem alltså därför att 1.) Jag ville att de skulle få vara i sand och 2.) De skulle få äta sig mätta.


Parotocinclus jumbo är inte stora och tuffa som ancistrusar, utan de är trevliga små (5 cm) fiskar som trivs i grupp precis som corys. I mitt SA bor det både corys och P. jumbo utan problem. Här kan du läsa lite om dem: http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=236

PS. batski är en han :) DS.
#31 - 18 oktober 2007 17:13
batski skrev:
Inga batterier eller krossat glas? Det var ju alltid nåt.
Inte vad jag minns, men det fanns avklippta bitar av ståltråd.

(Det är alltså alldeles sant. Jag behövde sand till ett akvarium, hade inte bilen, och det var helg, så vad gör man? Man tar två hinkar och går till lekplatsen. Det var tillochmed rätt snygg sand: http://www.planetcatfish.com/catelog/image.php?image_id=5072 )
#32 - 18 oktober 2007 18:06
Har börjat köpa sten och grus hos den lokala plattförsäljaren. Dom har ett oväntat stort utbud av sten och grus. Numera anlägger man Japanska trädgårdar med sten och grus. Dom har till och med engelsk sjösten, det traditionella akvariegruset. Priserna är på en helt annan nivå än i fackhandeln. (Om nu akvarieaffärer är fackhandel för sten & grus):confused::D
#33 - 18 oktober 2007 18:09
haha, jag skriver alltid fel till hon och han här i forumet trots att jag vet vad ni har för kön, förlåt, har lite problem :D

Hmm, men jag vet inte, folk sade till mig att även ancistrus är fredliga.. Och visst, de kan inte bitas jättebra med den munnen men jag har aldrig sett nån som värnar så om sin mat... Min ancistrus "hoppar" upp från botten och anfaller neontetror som sneglar på hans mat... Det roliga är att han jagar bort fiskar så mycket hela tiden så att han glömmer att äta. Men tyvärr blev pansarmalarna stressade av att hela tiden bli bortjagade som sagt.. Nu är de inte stressade (men väldigt rädda när man går förbi akvariet, trots gömställen). De malar du beskriver har jag inte sett i någon handel här i Växjö faktiskt. Men som sagt, vill inte ha fler malar, vill att corysarna ska vara själva för närvarande.

Jag testar hellre med snäckor och räkor först, för att få bukt med bakterienivåer och alger.. Algerna stör mig inte så mycket men jag hoppas såklart att de ska minska lite om jag får bättre näringsbalans i akvariet. Nu gäller det bara att få tag på snäckor... Och förutom små malaysiasnäckor, hitta någon annan snäcka som trivs... hmmm. Inte för stor heller..

Jag frågar igen:
Jag har också en rot i karet, som färgat vattnet lite gult... Kan den bidra till ökad bakteriemängd? Syramängd? utfällningar som inte är bra? Behöver corydoras en rot? Annars kan jag ta bort den, men då kanske pH höjs ytterligare? (Inte bra antar jag... är redan så högt).
#34 - 18 oktober 2007 20:18
Azur skrev:
Inte vad jag minns, men det fanns avklippta bitar av ståltråd.


Hjälp :eek:
#35 - 18 oktober 2007 20:27
toccata skrev:
haha, jag skriver alltid fel till hon och han här i forumet trots att jag vet vad ni har för kön, förlåt, har lite problem :D


Hehe, det är lungan :) Det är därför jag påmminner dig ;)

toccata skrev:
Hmm, men jag vet inte, folk sade till mig att även ancistrus är fredliga.. Och visst, de kan inte bitas jättebra med den munnen men jag har aldrig sett nån som värnar så om sin mat... Min ancistrus "hoppar" upp från botten och anfaller neontetror som sneglar på hans mat... Det roliga är att han jagar bort fiskar så mycket hela tiden så att han glömmer att äta. Men tyvärr blev pansarmalarna stressade av att hela tiden bli bortjagade som sagt..


Kan verkligen inte tänka mig att någon P. jumbo skulle bete sig på det sättet :p

toccata skrev:
Nu är de inte stressade (men väldigt rädda när man går förbi akvariet, trots gömställen).


Såna är mina med :(

toccata skrev:
De malar du beskriver har jag inte sett i någon handel här i Växjö faktiskt. Men som sagt, vill inte ha fler malar, vill att corysarna ska vara själva för närvarande.


Jag förstår. Parotocinclus jumbo är tyvärr inte så lätta att få tag på. Men ibland kan akvarieaffärer ta in dem om man ber snällt ;)

toccata skrev:
Jag testar hellre med snäckor och räkor först, för att få bukt med bakterienivåer och alger.. Algerna stör mig inte så mycket men jag hoppas såklart att de ska minska lite om jag får bättre näringsbalans i akvariet. Nu gäller det bara att få tag på snäckor... Och förutom små malaysiasnäckor, hitta någon annan snäcka som trivs... hmmm. Inte för stor heller..


Jag skulle rekommendera posthornssnäckor.

toccata skrev:
Jag frågar igen:

Jag har också en rot i karet, som färgat vattnet lite gult... Kan den bidra till ökad bakteriemängd? Syramängd? utfällningar som inte är bra? Behöver corydoras en rot? Annars kan jag ta bort den, men då kanske pH höjs ytterligare? (Inte bra antar jag... är redan så högt).


De flesta corys kommer från områden där det finns en hel del hummusämnen i vattnet, så jag kan inte tänka mig att roten skulle vara nåt problem. Jag har en hel del rötter i mitt SA och mina corys har långa skäggtömmar.
#36 - 18 oktober 2007 20:38
Tänkte mest om det skulle vara något problem med just den roten. Den verkar "fälla" ganska mycket små små bitar trä nämligen, typ om man skrapar lite på den.... Det kanske är ett tecken på att den ruttnar eller iallafall luckras upp? Det är en helt vanlig liten del från en stor rot som varit i ett akvarium tidigare (Fick med den när jag köpte begagnat akvarium.)

Men jag har aldrig sett snäckor i affärerna, till salu, annat än jättestora (4-6 cm) stora snäckor med gult skal... och en sådan har jag haft en gång men vill inte ha igen. Posthornssnäckor, är de lätta att få tag på eller?

Jag har ju snäckor i karet nu, såna där med pyttesmå posthornsliknande skal, 2-5 millimeter stora skal... De förökar sig i mängder.. Plockar bort alla jag ser ibland, när jag orkar, nästa dag ser jag en tredjedel så många som jag plockade bort, dagen efter hälften, tredje dagen 100% igen, hehe....hrm... Så jag HAR snäckor i karet, men jag vill ha stora snäckor som verkligen gör nytta och rör sig mycket i sanden.
#37 - 18 oktober 2007 20:46
toccata skrev:
Tänkte mest om det skulle vara något problem med just den roten. Den verkar "fälla" ganska mycket små små bitar trä nämligen, typ om man skrapar lite på den.... Det kanske är ett tecken på att den ruttnar eller iallafall luckras upp? Det är en helt vanlig liten del från en stor rot som varit i ett akvarium tidigare (Fick med den när jag köpte begagnat akvarium.)


Jaha, då kanske du borde byta rot, för säkerhets skull.

toccata skrev:
Men jag har aldrig sett snäckor i affärerna, till salu, annat än jättestora (4-6 cm) stora snäckor med gult skal... och en sådan har jag haft en gång men vill inte ha igen. Posthornssnäckor, är de lätta att få tag på eller?


Åh ja, jag fick mina med växter :D

toccata skrev:
Jag har ju snäckor i karet nu, såna där med pyttesmå posthornsliknande skal, 2-5 millimeter stora skal... De förökar sig i mängder.. Plockar bort alla jag ser ibland, när jag orkar, nästa dag ser jag en tredjedel så många som jag plockade bort, dagen efter hälften, tredje dagen 100% igen, hehe....hrm... Så jag HAR snäckor i karet, men jag vill ha stora snäckor som verkligen gör nytta och rör sig mycket i sanden.


Om du slutar döda dem kan de nog växa upp till "stora" fina snäckor på ca 1 cm diameter..
#38 - 18 oktober 2007 21:07
toccata skrev:
Hmm, men jag vet inte, folk sade till mig att även ancistrus är fredliga.. Och visst, de kan inte bitas jättebra med den munnen men jag har aldrig set
Den är fredlig - men revirhävdande, och försvarar mat. Även ciklider har ofta respekt för stora ancistrus.
Tricket med fisk som försvarar mat (siamesisk algätare gör det också, f.ö.) är att mata på flera ställen samtidigt.


Jag frågar igen:

Jag har också en rot i karet, som färgat vattnet lite gult... Kan den bidra till ökad bakteriemängd? Syramängd? utfällningar som inte är bra? Behöver corydoras en rot?
Svaret är nej på alla frågor utom syra. Ja, den läcker små mängder tanniner, och de är sura och sänker pH något. Det är också de som färgar vattnet. Det avtar med tiden.
Men roten är inte ditt problem (under förutsättning att den inte är impregnerad med insektsgift, dieselolja, mögelmedel, koppar...shit happens, men risken är extremt liten).
#39 - 19 oktober 2007 07:21
Batski
Så posthornssnäckor ÄR alltså de snäckor jag har? Jag har haft dessa även i mina akvarier för 10 år sedan, och då plockade jag aldrig bort dem, men de behöll alltid denna storlek och blev aldrig större än 4 millimeter över skalet... Kanske finns det olika sorter? Dessa förökar sig så otroligt snabbt, det är typ små babysnäckor på 0,1 millimeter i hela akvariet...

Jag vill ha någon större snäcka! Malaysiska snäckor är kanske bra för sanden, ska försöka få tag i såna...? Finns det nån annan som blir typ 2-3 cm över skalet?

Azur:

Så med mitt höga pH är det bara bra att roten ligger kvar? Men frågan är bara: behöver corydoras en rot? Alltså, jag tänkte så här att även om roten inte i sig fäller skadliga ämnen, så kanske den "skrovliga" ytan och det biologiska materialet i roten triggar tillväxten av bakterier i akvariet? Så att det är lättare att hålla mer "rent" från bakterier (förutom nyttobakterierna såklart) utan roten? Hmm...
#40 - 19 oktober 2007 08:04
toccata skrev:
Batski

Så posthornssnäckor ÄR alltså de snäckor jag har? Jag har haft dessa även i mina akvarier för 10 år sedan, och då plockade jag aldrig bort dem, men de behöll alltid denna storlek och blev aldrig större än 4 millimeter över skalet...
Det låter som "kanelbullesnäckor", dvs planorbider av något slag. Harmlösa, fast kan bli besvärande många om betingelserna är bra.

Jag tippar dock Batski menade några lite större arter med ungefär samma skalform som har blivit populära senaste åren; vet inte hur mycket de förökar sig.

Jag vill ha någon större snäcka! Malaysiska snäckor är kanske bra för sanden, ska försöka få tag i såna...? Finns det nån annan som blir typ 2-3 cm över skalet?
Malajsisk sandsnäcka är nog det du skall ha, det är en grävande snäcka som rör om i sanden. Även den blir extremt talrik om förhållandena är bra.
Snäckor som förökar sig långsammare eller inte alls är t.ex. äppelsnäcka (Pomacea bridgesii) och zebrasnäcka (Neritidae spp.).

Alla är de harmlösa alg- och/eller detritus-ätare. Zebrasnäckan är mest problematisk, pga att den uteslutande äter alger och inte accepterar ersättningsfoder.

Får man för många snäckor är ett bra trick att vikta ned ett salladsblad över natten, och på morgonen ta bort salladsblad + de snäckor som sitter på det. Gör man så några gånger kan man kontrollera storleken på populationen rätt bra.

Så med mitt höga pH är det bara bra att roten ligger kvar?
Nä, det är likgiltigt om roten ligger kvar.
Men frågan är bara: behöver corydoras en rot? Alltså, jag tänkte så här att även om roten inte i sig fäller skadliga ämnen, så kanske den "skrovliga" ytan och det biologiska materialet i roten triggar tillväxten av bakterier i akvariet? Så att det är lättare att hålla mer "rent" från bakterier (förutom nyttobakterierna såklart) utan roten? Hmm...
Nej, Corydoras behöver inte rot, men roten är nästan ren cellulosa och jag betvivlar att den heller är nåt större "bakterietillhåll" - du märker säkert hur långsamt den bryts ned. Är du missnöjd med roten för att de är ful eller för att den färgar vattnet ta för all del bort den, men jag betvivlar att den har nåt med antenn-erosion att göra.
#41 - 19 oktober 2007 08:28
Azur skrev:
Den är fredlig - men revirhävdande, och försvarar mat. Även ciklider har ofta respekt för stora ancistrus.

Tricket med fisk som försvarar mat (siamesisk algätare gör det också, f.ö.) är att mata på flera ställen samtidigt.

Svaret är nej på alla frågor utom syra. Ja, den läcker små mängder tanniner, och de är sura och sänker pH något. Det är också de som färgar vattnet. Det avtar med tiden.

Men roten är inte ditt problem (under förutsättning att den inte är impregnerad med insektsgift, dieselolja, mögelmedel, koppar...shit happens, men risken är extremt liten).


Kan inte exempelvis fenolen (även naturliga) vara skadliga för viss akvariefisk? Jag skriver just nu en artikel om fenoler och läste på WHO´s hemsida att EC50 för Daphnia magna är 7-9 mg/l, för fisk och kräftdjur varierar det mellan 3-200 mg/l, beroende på vilka fenoler och vattenkvaliteten. Mot de siffrorna skulle inte jag behålla en "fällande" rot i mitt akvarium.
#42 - 19 oktober 2007 09:43
"För allan del", som Tintin säger :)

Jag kanske skaffar en sån där ful låtsas-grotta till då, och tar bort roten. Grottan är ändå så täckt med alger att man knappt ser att den är av plast...hehe. Just nu ligger roten snett med en sten under ena änden, så att det blir en liten grotta där under. Tar jag bort den måste jag ersätta med något annat bra gömställe.

Kan ju ta bort den och se om det blir bättre (+ fler små vattenbyten), så får vi se... Låter den starka cirkulationen vara kvar också, pansarmalarna flyger längs långsidan som sagt, "Weeee!"... men håller de sig på botten går det bra. Mina gillar dock att ligga uppe på bladen, där gungar det rejält. De verkar gilla den starka cirkulationen.
#43 - 19 oktober 2007 13:16
toccata skrev:
Batski

Så posthornssnäckor ÄR alltså de snäckor jag har? Jag har haft dessa även i mina akvarier för 10 år sedan, och då plockade jag aldrig bort dem, men de behöll alltid denna storlek och blev aldrig större än 4 millimeter över skalet... Kanske finns det olika sorter? Dessa förökar sig så otroligt snabbt, det är typ små babysnäckor på 0,1 millimeter i hela akvariet...


Då är de nog inte posthorn ändå, men det lät så på din beskrivning. Mina posthorn ser ut som små kanelbullar när de är små, men de förökar sig inte så där explosionsartat. Vissa affärer har posthornssnäckor. Hade vi bott i samma stad hade du gärna fått ta över några av mina.

toccata skrev:
Men frågan är bara: behöver corydoras en rot?


Corys behöver inte rötter på samma sätt som cellulosa-ätande fiskar, men de behöver gömställen och rötter kan var bra sådana. Jag kan inte heller tänka mig att träytan kan vara skadlig. Den är trots allt mjukare än sten.
#44 - 21 oktober 2007 08:08
Nej jag menade inte att träytan skulle vara skadlig i sin struktur, mera som härd för bakterietillväxt som i sin tur kan skada, men Azur trodde ju inte att så var fallet. Men jag kommer nog ändå att byta ut roten mot annat gömställe, för säkerhets skull.
#45 - 21 oktober 2007 12:18
Ok, jag förstår.











Annons