Corydoras panda som tappat färg? (1 av 6 dog igår)

#1 - 28 april 2011 10:57
Igår dog en av mina pandor... Känns lite ledsamt, och nu funderar jag på lite varför...

Två av mina pandor (varav den ena som dog) började "tappa" färg i lördags, men var väldigt pigga ändå, simmade runt, stimmade med de andra, åt bra och körde "race" i pumputblåset. Så jag tänkte att jag avvaktar i några dagar, vill inte medicinera i onödan.
Gjorde vattenbyte (ca 20%) i söndags.

Ingen av de andra 4 pandorna jag har har tappat färg, de ser ut som de ska och beter sig normalt.

Jag har hört att just pandorna kan vara lite känsliga, men att dom tappar färg bara sådär?! Ingen sjukdom jag läst om riktigt stämmer in, då fiskarna är fina i fenor, kropp och så vidare, men den svarta färgen är i princip helt borta.

Sitter nu och är orolig för att den andra som tappat färg också kommer att dö.
Den som dog igår såg ut att bara ha dött, typ rakt upp och ned, inga skador på fenor eller kropp vad jag kunde se.

Akvariet är på 54 liter, relativt nystartat (3 veckor sen), tog vatten från ett annat akvarie vid uppstart samt haft i lite "safestart".
Det stod i ca 1 vecka innan första fiskarna fick flytta in. Har råda 0,33 blandat med "chinchillasand som bottensubstrat, 3 st rötter som bildar en slags "öppen" grotta, och en del växter (låga, höga samt några flyt) (se bilden).
Övriga invånare i akvariet förutom de numera 5 st pandorna är:
3 st (små) siamesiska algätare & 4 st Nannostomus beckfordi (pennfisk/tetra?).

Så småningom ska dessa fiskar få flytta till ett större akvarie, men just nu är alla fiskarna så små att dom kan bo där tills vidare.

Nån som varit med om nåt liknande?
Tacksam för tips och råd!
#2 - 28 april 2011 11:17
Kan du testa om du har nitrit i akvariet? Låter som att det är en nitritspik du drabbats av. Två veckor med fisk efter en nystart är oftast när man får det.

Edit: Fint akvarium förresten! :) Gillar roten!
#3 - 28 april 2011 12:29
Då ska jag köpa ett test.

Hur beter man sig då? Om man har fått en nitritspik?

Tack för komplimangen! =)
#4 - 28 april 2011 12:54
Sittrica skrev:
Då ska jag köpa ett test.

Hur beter man sig då? Om man har fått en nitritspik?

Tack för komplimangen! =)

Gör ett 50-procentigt (eller mer) vattenbyte o kolla därefter nitritvärdet med en dropptest (som man bör ha hemma) har du nitrivec hemma så pytsa i det efter doseringsanvisningen. Är det nitrit du har så borde fiskarna piggna till efter VB. Ge dom ingen mat på ett par dagar, och mata sedan sparsamt 1ggr/dag räcker.
Lycka till!

//Inger
#5 - 28 april 2011 13:10
gullefjun skrev:
Gör ett 50-procentigt (eller mer) vattenbyte o kolla därefter nitritvärdet med en dropptest (som man bör ha hemma) har du nitrivec hemma så pytsa i det efter doseringsanvisningen. Är det nitrit du har så borde fiskarna piggna till efter VB. Ge dom ingen mat på ett par dagar, och mata sedan sparsamt 1ggr/dag räcker.

Lycka till!

//Inger

Okej! Tack för svaret!
Ska åka direkt efter jobbet och köpa tester och nitrivec.
Nåt annat test man bör ha hemma? Så kan man köpa det på en gång!
#6 - 28 april 2011 13:22
Nitrit och PH brukar räcka till en början.
#7 - 28 april 2011 13:24
Sittrica skrev:
Okej! Tack för svaret!

Ska åka direkt efter jobbet och köpa tester och nitrivec.

Nåt annat test man bör ha hemma? Så kan man köpa det på en gång!

Det räcker långt till att börja med:)

//Inger
#8 - 28 april 2011 13:36
Kan man köpa vilket nitrit & PH test som helst, eller ska man kolla efter nåt särskillt märke?
#9 - 28 april 2011 13:54
Märke är inte så noga. Det ska dock vara dropptest. Inget sånt med stickor.
Jag har ett test som mäter typ mellan 3 och 10 ph. Lite väl stort spann tycker jag. Lite knivigt att se skillnad mellan ph 6-8. Så lite tightare intervall kommer jag iaf att köpa nästa gång.
#10 - 28 april 2011 17:41
Jag har nu gjort vattentest, och nitritvärdet var "normalt" men PH:t var väldigt lågt...

Ska jag göra vattenbyte ändå, eller ska jag bara stoppa i mer kalk?
#11 - 28 april 2011 18:09
Normalt nitritvärde är noll. Vad fick du för värde?

Hur lågt var PH:t?

PH-värdet i ditt kranvatten är förmodligen ganska högt (strax över 7,5 har jag här). Vattenbyte kan hjälpa till att höja PH:värdet. Corydoras panda vill ha 6,5-7,5. Den där roten du har är ganska rejäl. Möjligt att den sänker ph-värdet en del.

Är långt ifrån någon expert på det här. Förhoppningsvis finns det fler här som kan komma med tips.
#12 - 28 april 2011 18:14
Nitrit var noll, det var det jag menade med normalt. :P

Skalan på PH var från 6.0 och det var lägre än det... Men tror du även att kalk kan hjälpa till att höja PH:t?
Det är inte bara en rejäl rot, utan tre som vi lagt lite på varandra för att bilda en "öppen" grotta (det är ett stort utrymme även under rötterna)
#13 - 28 april 2011 18:37
Ett ph under 6 utan att använda något annat är rötter känns som att det borde vara svårt att få. Testa igen och skölj mätbehållaren ordentligt i akvarievattnet innan du mäter. Det kan ju faktiskt vara så enkelt som att fiskarna blev stressade av flytten till dit akvarium , om de dessutom inte var i toppskick hos affären så kan även tåliga fiskar helt enkelt "bara gå och dö" , fortsätt att göra mindre dagliga vattenbyten . Var rötterna nya eller gamla använda? Vad har du för Ph om du mäter kranvattnet?
#14 - 29 april 2011 07:02
Efter otaliga tester, och felläsningar av resultatet av 4 personer, så fick vi äntligen nån slags klarhet i vad som är fel på vattnet...
Så, om jag förstår det rätt nu, är det för högt "kolvärde" i mitt akvarium.

Så nu undrar jag vad tusan det kommer ifrån? Och hur sänker man det värdet?

Jag har Råda 0,33 blandat med Chinchillasand som bottensubstrat, 3 st rätt stora rötter (2 st "red rot" och 1 st annan sorts rot), några olika sorters akvarieväxter (låga, höga & flyt), Eheim innerpump modell Pickup (?), Eheim doppvärmare & ca 26 grader i vattnet.

Jag har inte för mycket fiskar, men tänkte ta hem några malaysiska sandsnäckor som hjälp till att luckra upp sanden lite.

Värdena på mitt kranvatten är normalt för orten, och fast jag gjorde ett ca 50%-igt vattenbyte igårkväll så blev det inte bättre...
En kompis kom förbi och gjorde 3 st tester hon med (annat märke), och hennes visade likadant som mina tester på akvarievattnet, före och efter vattenbytet, och på kranvattnet direkt från kranen.

Känner mig lite smått förvirrad just nu...?!
#15 - 29 april 2011 07:42
Har du komunalt vatten borde väl PH ligga på c:a 7,5, men du kanske har egen brunn?
Vad menar du med "att kolvärdet är högt"?

//Inger
#16 - 29 april 2011 07:55
Jag vet inte ens själv vad det menas, tyvärr... =( Min sambo var det som läste instruktionen till testet, och det var det han kom fram till...

Vi har kommunalt vatten.

Testet vi köpte visar resultat för nitrit, nitrat, KH, GH & PH, och det var GH-värdet som var på tok för högt, allt annat var "normalt" efter vattenbytet.
#17 - 29 april 2011 08:31
Vattenkemi är inte min starka sida precis, det får dom mer kunniga svara på. Men jag tror inte du behöver bry dig om GH:t. Mata sparsamt, och håll koll på nitriten när karet är så pass nystartat.

Jag köpte tjugo citrontetror förra veckan, där en dog efter ett dygn. Det är sånt som händer, vissa fiskar kanske har gått länge i butiken och åldern har tagit ut sin rätt.
Jag tycker du ska ta det lugnt:).

//Inger
#18 - 29 april 2011 08:45
Förlåt, jag lyckades tydligen blanda ihop bokstäverna, nu när jag pratade med min sambo så sa han att det var för högt KH-värde, och det var tydligen det han menade med kol. Själv så känner jag mig fortfarande bara förvirrad...
#19 - 29 april 2011 17:19
Ett högt KH värde tyder oftast på ett vatten med högt Kalkinnehåll, för de flesta är det bra att ha ett högt KH-värde då det betyder att vattnet blir "buffrat" det blir stabilare mot svängningar i PH. Min fråga är fortfarande: Vad har du för värden på vattnet som kommer ur din kran, inte akvarievattnet utan direkt ur kranen? PH och KH?

Jag tror som Gullefjun att du kan låta det hela bero, byt lagom med vatten ( ca 10-20% ) varannan dag i 10 dagar till, det är nog tyvärr helt enkelt så att Pandorna inte klarade flytten. Det låter som att du köpt ett "stick test" som testar många saker på en gång, de är inte lika exakta som "dropp tester" utan mera tänkta att visa om det finns stora avvikelser från det normala.

Hoppas att dina övriga Pandor mår bra och att de klarar sig.
#20 - 29 april 2011 17:54
Jag har ett PH som ligger på drygt 8 och ett KH på 7, bägge höga värden men stabila hela tiden, och fiskarna mår hur bra som helst. Tycker fortfarande att ditt PH ligger aldeles för högt om du har kommunalt vatten.
Jag tycker du ska strunta att testa dina vattenvärden på ett tag, utom nitritvärdet, det kan du kolla då o då. Med ett så pass litet kar måste du också vara noga med VB samt inte övermata.
Trevlig helg,

//Inger
#21 - 29 april 2011 18:11
Ja det var ett sticktest som användes. Vet detta då det var mina pinnar som dom tog av. Detta för att dom inte har skaffat egna test preparat (ska göras) och för att jag inte hade något hemma. Pinnarna använder jag och sambon till att kolla om allt verkar ok överlag och inget som används som bas för att bedömma annat än om vi ska göra ett nogrannare test. Självklart har vi bättre test men pinnar är enkla för att kolla daglig bas med..

*edit*
Fick veta av sambon att dom tydligen använde deras stickor med.
Så två olika märken och innköp av stickor.

Annons