Igår dog en av mina pandor... Känns lite ledsamt, och nu funderar jag på lite varför...
Två av mina pandor (varav den ena som dog) började "tappa" färg i lördags, men var väldigt pigga ändå, simmade runt, stimmade med de andra, åt bra och körde "race" i pumputblåset. Så jag tänkte att jag avvaktar i några dagar, vill inte medicinera i onödan.
Gjorde vattenbyte (ca 20%) i söndags.
Ingen av de andra 4 pandorna jag har har tappat färg, de ser ut som de ska och beter sig normalt.
Jag har hört att just pandorna kan vara lite känsliga, men att dom tappar färg bara sådär?! Ingen sjukdom jag läst om riktigt stämmer in, då fiskarna är fina i fenor, kropp och så vidare, men den svarta färgen är i princip helt borta.
Sitter nu och är orolig för att den andra som tappat färg också kommer att dö.
Den som dog igår såg ut att bara ha dött, typ rakt upp och ned, inga skador på fenor eller kropp vad jag kunde se.
Akvariet är på 54 liter, relativt nystartat (3 veckor sen), tog vatten från ett annat akvarie vid uppstart samt haft i lite "safestart".
Det stod i ca 1 vecka innan första fiskarna fick flytta in. Har råda 0,33 blandat med "chinchillasand som bottensubstrat, 3 st rötter som bildar en slags "öppen" grotta, och en del växter (låga, höga samt några flyt) (se bilden).
Övriga invånare i akvariet förutom de numera 5 st pandorna är:
3 st (små) siamesiska algätare & 4 st Nannostomus beckfordi (pennfisk/tetra?).
Så småningom ska dessa fiskar få flytta till ett större akvarie, men just nu är alla fiskarna så små att dom kan bo där tills vidare.
Nån som varit med om nåt liknande?
Tacksam för tips och råd!