Corydoras Panda som putsarfisk??

#1 - 2 november 2012 13:54
Ja precis.. frågan är som rubriken. Fungerar Corydoras Panda som putsarfisk??
Sen en tid tillbaka putsar de mina båda slöjisar. Till en början försökte slöjisarna ruska dom av sig. Och jag blev lite skraj att de skulle börja bita dom i slöjorna. Men så var inte fallet. Istället tycks de putsa slöjorna.. och hela firren från munnen och ända ut ut på slöjorna. Nu accepteras det och de tycks som att de gillar det utom på vissa ställen.

Finns det någon här på zoopet som vet något om detta beteende?
#2 - 4 november 2012 09:36
Jamen tack! Att även du sett det beteendet! Jag såg det i en Djuraffär och trodde först att Corysen bet på L-malen den höll på med. Men malen låg kvar och lät den fortsätta. Efter en stund insåg jag att den kanske putsar! Jag har också försökt finna info om detta, lagt ut lite trådar här och var, pratat med folk etc. Men ingen verkar ha sett det förr. Så tack! Att du delar med dig :) Då är jag inte ensam om det iaf!

Dock har jag inget svar nej, men är intresserad av ett svar :D

Det var ingen Panda som jag såg dock, minns tyvärr inte vilken det var heller.
#3 - 4 november 2012 09:49
Jo, jag vill ju gärna veta varför? Om det är ett vanligt beteende. Då får vi hoppas att fler läser detta och kanske kan ge ett svar. Jag ska fråga i mina akvariebutiker också om de kan ha nåt svar på det här beteendet.
#4 - 9 november 2012 19:58
Kanske är det du och jag som ser i syne? Någon mer måste ju sett detta.

Någon? :)
#5 - 19 december 2012 15:58
[QUOTE=Likan;1619737]Kanske är det du och jag som ser i syne? Någon mer måste ju sett detta.

Någon? :)[/QUOTE]

Nej jag har då absolut inte sett i syne. De fungerar utmärkt som putsarfisk. Det gör numera även de Endlers/guppies som huserar även i stora karet.

Och varför då??

Jo.. parasiter.. har jag upptäckt att det är frågan om. Mina slöjisar har fått parasiter på sig!! Upptäckte detta för några veckor sedan. Antagligen ankarmask/lernea av vad det ser ut som.

Så nu har vi fått svar på den frågan.
#6 - 19 december 2012 16:34
Aldrig sett detta beteende men kan ju vara så att de äter av de större fiskarnas slemlager och det är inte alltid bra. Dock bara en teori.
#7 - 19 december 2012 16:53
Jag har sett en typ av putsning av corysar på discus, under korta stunder. Försökte hitta en filmsnutt som jag vet att jag har någonstans i arkivet som visar detta, men det är några hundra filmer att gå igenom...
Om/när jag hittar filmsnutten skall jag lägga in den här!
:)
#8 - 19 december 2012 18:13
[QUOTE=AffeAlien;1627560]Aldrig sett detta beteende men kan ju vara så att de äter av de större fiskarnas slemlager och det är inte alltid bra. Dock bara en teori.[/QUOTE]

I det här fallet vet jag nu att det är parasiter de noppar bort. Parasiter som sitter på slöjan/stjärtfenan. Båda mina slöjisar har nu synliga parasiter på/vid slöjan. Medicin är beställd mot detta. Känns inte så kul att medicinera eftersom då också mina sandsnäckor kan stryka med. Jag har dock blivit lovad nya från min butik.

Annons