Corydoras Panda

#1 - 30 oktober 2008 22:31
Hej, har tänkt att skaffa mig några corydoras panda..kan någon berätta lite om dom, jag har fastnat för dom bara för att dom är sååååå vackra.

Mvh Nina
#2 - 5 november 2008 15:33
De kan vara både dyra och lite känsliga, satsa hellre på de arter jag nämnde i ett annat forum, C.paleatus eller C.aeneus, betydligt billigare och robustare!
C.aeneus finns dessutom i MÅNGA olika färgvarianter, men då blir det förståss ett HELT annat pris.....
#3 - 5 november 2008 15:57
Själv tycker jag inte C. panda är vidare känslig, utan verkar trivas helt ok i ganska skilda förhållanden.
Annars är det för dem som för de andra flesta corys - att de trivs bäst med en botten utan vassa saker, där sand är bäst osv...du kan läsa om sådant själv på artbeskrivningarna härinne och på andra ställen. :)
#4 - 5 november 2008 16:32
I ett ingånget akvarium är det inga problem att ha C. Panda. De kan vara lite känsliga i nystartade akvarium.
Var noga med inkoppningen och stressa inte i dom.

C. Panda var vår första corydorasmal och fortfarande favoriten. De är otroligt charmiga och aningen mindre än andra pansarmalar (5cm).
De äter allt möjligt som hamnar på botten men är främst köttätare. De silar sanden genom gälarna så finkornig sand är ett måste.
De är dagaktiva och trivs bäst ju fler de är. Är de för få kommer de förmodligen gömma sig.
Denna info gäller inte bara C. Panda utan alla pansarmalar.
#5 - 22 november 2008 20:03
Jag hade från början tio Corydoras panda i ett kar på 720 liter tillsammans med nio L-malar och tjugo Otocinclus vittatus men nu har jag inte en aning om hur många Corydoras panda det är i karet... det är liiite för svårt att räkna alla yngel eftersom föräldrarna leker några gånger i veckan.
#6 - 22 november 2008 20:19
patdah skrev:
Jag hade från början tio Corydoras panda i ett kar på 720 liter tillsammans med nio L-malar och tjugo Otocinclus vittatus men nu har jag inte en aning om hur många Corydoras panda det är i karet... det är liiite för svårt att räkna alla yngel eftersom föräldrarna leker några gånger i veckan.

Några gånger i veckan :eek: Jag vill oxå ha Pandayngel :(
#7 - 22 november 2008 20:48
Nina82 skrev:
Några gånger i veckan :eek:

Ja... jag måste nog skaffa mig några altum snart för att hålla efter pandorna lite...
#8 - 22 november 2008 20:52
Ett tecken på att de trivs iaf [:o]
#9 - 22 november 2008 21:22
Jag tycker också Corydoras panda är väldigt fina, bad häromdagen "min" affär att ta hem ett gäng :)
#10 - 22 november 2008 21:26
Mina pandor har oförklarligt dött som flugor ett tag.. men nu verkar det vara ok igen.
Det konstiga är att det inte skett några ovanliga förändringar ang. vattenbyten, matning etc..
Men pandor är jättefina så kör på för tusan!! :)
#11 - 22 november 2008 21:30
NIC skrev:
Mina pandor har oförklarligt dött som flugor ett tag.. men nu verkar det vara ok igen.

Det konstiga är att det inte skett några ovanliga förändringar ang. vattenbyten, matning etc..

Men pandor är jättefina så kör på för tusan!! :)

Skönt att det är på bättringsvägen [:o]
Då var det som jag trodde. Mystisk plötslig Pandadöd (MpPd) har jag döpt det till ;):D
#12 - 22 november 2008 21:36
Nina82 skrev:
Skönt att det är på bättringsvägen [:o]

Då var det som jag trodde. Mystisk plötslig Pandadöd (MpPd) har jag döpt det till ;):D

:D:D:D
Nina du är klok! :p
Ja, jag är jätteglad att det verkar bli bättre, som du vet hade jag 16, och nu 5 eller 6... :(
Men som sagt, jag har ju ett antal kvar som bökar och bökar, får ju vara glad för det! :)
#13 - 22 november 2008 21:42
NIC skrev:
:D:D:D

Nina du är klok! :p

Ja, jag är jätteglad att det verkar bli bättre, som du vet hade jag 16, och nu 5 eller 6... :(

Men som sagt, jag har ju ett antal kvar som bökar och bökar, får ju vara glad för det! :)

Oj :( Det var inget litet svinn.
Vi hade 11 som mest men föll ner på 6 och där står vi fortfarande. Hittar vi några vi gillar till rätt pris så blir de fler :)
Vill helst ha vita Pandor och inte de som är grådassiga [:o]
#14 - 22 november 2008 21:52
Nina82 skrev:
Oj :( Det var inget litet svinn.

Vi hade 11 som mest men föll ner på 6 och där står vi fortfarande. Hittar vi några vi gillar till rätt pris så blir de fler :)

Vill helst ha vita Pandor och inte de som är grådassiga [:o]

Så sant, antikvita tack! (eller vad man nu ska kalla de...)
200 spänn för 4 stycken i Lund, man kommer väl inte undan mycket billigare i vanliga affärer skulle jag tro..?
#15 - 22 november 2008 21:58
NIC, vad har du för temperatur i karet med Corydoras panda nu och var det samma temp när dom dog?
#16 - 22 november 2008 21:58
NIC skrev:
Så sant, antikvita tack! (eller vad man nu ska kalla de...)

200 spänn för 4 stycken i Lund, man kommer väl inte undan mycket billigare i vanliga affärer skulle jag tro..?

Nej, de ligger väl däromkring.

Ska till Åleds i februari så har vi inte hittat några innan dess så blir det säkert några där [:-94]
Gäller att ha framtidsplaner vettu :p
#17 - 22 november 2008 22:07
patdah skrev:
NIC, vad har du för temperatur i karet med Corydoras panda nu och var det samma temp när dom dog?

Har ingen värmare i det karet där jag har haft de flesta av pandorna och där ligger tempen runt 22-24. (där har det kolat 8 eller 9 st.)
Hade 2 stycken i ett odlingskar med scalarer där tempen låg på 28 grader. (båda e numera väck)
Hade 2 st varav en fortfarande finns kvar i ett kar med ca. 23 grader. (med värmare)
#18 - 22 november 2008 22:07
Nina82 skrev:
Nej, de ligger väl däromkring.

Ska till Åleds i februari så har vi inte hittat några innan dess så blir det säkert några där [:-94]

Gäller att ha framtidsplaner vettu :p

Rajt on! :p
#19 - 22 november 2008 22:50
Dom kan ju bli lite stressade av för varmt vatten och 28 grader är på tok för varmt för dom. Yngel och yngre Corydoras panda kan stendö redan vid 26 grader så jag försöker ligga mellan 20 och 24 grader nu vilket verkar funka bra.

Hur många år brukar en Corydoras panda överleva i ett akvarium i normalfall?
#20 - 23 november 2008 08:43
patdah skrev:
Ja... jag måste nog skaffa mig några altum snart för att hålla efter pandorna lite...

Du kan väl lägga ut en annons här på forumet! Och sälja till akvariebutiker.
#21 - 23 november 2008 09:42
Linapina skrev:
Du kan väl lägga ut en annons här på forumet! Och sälja till akvariebutiker.

Jag brukar lämna in fiskar till en akvarieaffär när dom blir för många men i det här fallet så går fiskarna i mitt sällskapsakvarium och det är liiiiite bökigt att jaga fiskar i ett 720-literskar så där ser jag nog hellre till att det inte blir för många av en art med hjälp av någon större art.

Eventuellt sätter jag upp ett 180-liters för odling av Corydoras panda om någon månad eller så när jag får ork till det... då kan jag lägga ut annons men då blir det på blocket eftersom man inte måste vara medlem där för att annonsera...
#22 - 24 november 2008 20:18
Fyra av mina nio pandor har dött i mitt välskötta kar. Det har gått ungefär en och en halv månad sedan jag köpte dem. Mysko!
#23 - 24 november 2008 20:22
MattiasL skrev:
Fyra av mina nio pandor har dött i mitt välskötta kar. Det har gått ungefär en och en halv månad sedan jag köpte dem. Mysko!

Håller med!!
Måste vara känsliga mot något ju...
#24 - 24 november 2008 20:40
NIC skrev:
Håller med!!

Måste vara känsliga mot något ju...

MpPd ;):p [SIZE=1]Jag menar :([/SIZE]
#25 - 25 november 2008 17:51
Nina82 skrev:
MpPd ;):p [SIZE=1]Jag menar :([/SIZE]

Yup!
#26 - 25 november 2008 18:47
NIC skrev:
Yup!

Har precis koppat in 5st nya Pandor :D
Har 11st nu :p
#27 - 25 november 2008 20:23
Lycka till... men bered dig på några begravningar!
#28 - 25 november 2008 20:28
MattiasL skrev:
Lycka till... men bered dig på några begravningar!

Nejdå! Var nu inte så pessimistisk ;)
Har inte haft mystisk plötslig Pandadöd sen i våras och har varit noga med inkoppningen så jag hoppas det ska gå bra [:o]

Annons