Corydoras panda!!

#1 - 15 februari 2006 22:40
Ska nog börja odla Corydoras panda men undrar då bara om man lägger ner ett gäng på 6 stycken i ett odlingsakvarium och tar upp alla sen när dom har lagt eller om man bara tar ner en hane och en hona, akvariet kommer ligga på 50-60 L..

Mvh//Max
#2 - 16 februari 2006 00:49
när dom har lagt egg kan du antingen avlägsna föräldrarna eller romen.
gör det som passar dig bäst. Eller så struntar du i det och hoppas på det
bästa ;)

/Baggen
#3 - 16 februari 2006 01:13
Okej.. har läst att man ska ha något medel som gör att rommen inte möglar, måste man ha det?

Tack för svaret baggen //Max
#4 - 16 februari 2006 06:39
En del har i det endel inte... Skulle du använda dig av något behandlingsmedel bör det vara "borta ur vattnet" när rommen kläcks, dvs efter ca 3 dagar.

Det är rekomenderat att ha ett lekpar på en hona och två hanar, men det kan säkert variera lite... Har haft pansisar som gått igång på bara en hona å en hane... men men, ge henne en chans att välja. ;)

Lycka till! /Åsa
#5 - 16 februari 2006 09:24
Okej.. Tack, vad har den där "borta ur vattnet" för funktion?

Mvh//Max
#6 - 16 februari 2006 11:35
hihi, vad jag menar är att du ska ha hunnit byta vattnet där rommen är på tre dagar så att allt mögelmedel har försvunnit. Småttingarna uppskattar inte sådana tillsatser när de kläcks... ;)
/Åsa
#7 - 16 februari 2006 13:10
hehe okej :p ska kolla med en kompis hur stora akvarierna va, för han skulle sälja sina ställningar..

tack för svaren//Max
#8 - 16 februari 2006 15:44
Hur ser man skillnad på hane och hona? så man inte tar fel eller bara honor :P

//Max
#9 - 16 februari 2006 19:59
.....
#10 - 16 februari 2006 21:36
Just panda är lite luriga att odla på traditionellt sätt. De leker nämligen lite och hela tiden. Det blir inte så många romkorn av det om man sätter dem till lek.

Jag har odlat dem framgångsrikt på två sätt.

Det ena hade jag ett akvarium med 5 st och en stor tuss javamossa. Ungefär var 5:e dag flyttade jag javamossan till en kläckningsakvarium, samtidigt flyttade jag en annan tuss javamossa som fanns i kläckningsakvariet tillbaka till fiskarna. Det gör inget att du flyttar mossan genom luften, rommen tar inte skada av det.

Det andra sättet blev av en slump när jag lämnade javamossan kvar. Rötter, fin sand, filtermatta, javamossa, flytväxter och en hel del yngel klarade sig med föräldrarna. Hade inga andra fiskar. Faktiskt matade jag bara med torrfodertabletter, och ingen speciell yngelmat. 30 fiskar på några månader blev det.

Jag har inte haft i något medel, det har gått bra ändå.

Honorna är lite större och en aning tjockare än hanarna. Lycka till!
#11 - 16 februari 2006 21:45
Okej.. jag ska ta å köpa runt 6 stycken nu någon dag, men om jag har ett 50-60 L akvarium, hur stort filter ska jag ha? det blir nog att jag har alla i akvariet och sen tar ut javamossan emellanåt, men ska man lägga dom i ett nytt 50-60 L akvarium eller räckerdet att lägga dom i en yngelkasse i samma akvarium tills man vet att dom äter bra?

Tack för svaret //Max
#12 - 16 februari 2006 21:58
Nej, yngelkasse fungerar inte för malar, de måste ha bättre förhållnaden för att klara sig och växa.

Jag har använt både litet akvarium (20-30L) och plastback som kläckningsplats. Oftast "bubbelfilter" i kläckningskvariet, men även ett innerfilter på ca 200L/h i det lilla akvariet gick bra. I odlingsakvariet (100L) har jag haft filermatta+cirkulationspump på 300L/h. Bara inte ynglen kan fastna i filtret så spelar det nog ingen roll hur stora filtren är.
#13 - 16 februari 2006 22:02
går det att ha ett 50-60 L akvarium som lekakvarium? eller blir det för litet? jag menar att ha dom i yngelkasse tills dom kläcks och har börjat äta.. och sen flytta dom, för man lär ju ha några kullar i samma uppväxtakvarium, så om man lägger ner rom där blir väll det uppätet?

Mvh/Max
#14 - 17 februari 2006 21:38
Jag tror inte du kan ha dem i yngelkasse från det ögonblicket de kläcks. Och tveksamt innan de kläcks om rommen sitter i javamossa, rommen behöver syre och i javamossan blir vattnet stillastående om det är nedtryckt i yngelkasse.

Över en månads åldersskillnad på ynglen går bra. Största problemet är inte att de små blir uppätna, det är att de stora tar all maten för de små så att de små inte växer.

50-60L går säkert utmärkt.
#15 - 17 februari 2006 21:39
Tänk på att det kan ta ganska lång tid innan de börjar leka, det tog ca 8 månader från det att mina kom från affären tills de började leka.
#16 - 17 februari 2006 22:04
Okej tack för svaren, jag läste på en gammal tråd att man kunde ha 1 hane och 3 honor i ett lekakvarium på 25 L, tyckte det lär lite, men om man kan det så kan man ju låta dom allra minsta gå i den andra delen om man delar av ett akvarium och sen har ett till 50-60 L akvarium som man har dom större ynglerna i..

Går det tror du? och vad ska jag ha för filter i? ska jag ha cirkulationspump + filtermatta eller ett luftdrivet filter? i lekakvariet, i yngelakvariet har jag luftfilter..

Tack för alla svar, det har varit till stor hjälp :), om det kan ta 8 månader är det nog bästa att skafaf dom snart :p //Max
#17 - 18 februari 2006 15:27
Tror inte det spelar så stor roll vilket filter.
#18 - 18 februari 2006 16:41
Okej, får se vad det blir för filter sen då.. TAck för alla svar :)

Mvh//Max
#19 - 23 februari 2006 18:38
Kan man mata corydoras med ärtor och andra grönsaker? eller är det bara malar som äter det?

//Max
#20 - 23 februari 2006 19:18
Mina kan äta lite av grönsakerna men tex hela räkor är mycket intressantare.
#21 - 23 februari 2006 19:24
okej, jag undrarmest för annars går det åt så jäkla mycket frysfoder eftersom mina diskusar får det 3 gånger per dag + massa annat och om dom ska ha det också 2-3 gånger per dag, då tar ju maten slut skit snabbt :P men kan man mata dom med frys en gång per dag och algtabletter en gång per dag och sen lite grönsaker/räkor en gång per dag? funkar det eller blir det för mycket/för lite mat? nu menar jag till odlingen, till föreldraran och ynglen, i det stora akvariet kommer dom få massa mat :P

Tack för svaret Linda //Max
#22 - 23 februari 2006 20:57
[quote=Ibbe89]okej, jag undrarmest för annars går det åt så jäkla mycket frysfoder eftersom mina diskusar får det 3 gånger per dag + massa annat och om dom ska ha det också 2-3 gånger per dag, då tar ju maten slut skit snabbt :P men kan man mata dom med frys en gång per dag och algtabletter en gång per dag och sen lite grönsaker/räkor en gång per dag? funkar det eller blir det för mycket/för lite mat? nu menar jag till odlingen, till föreldraran och ynglen, i det stora akvariet kommer dom få massa mat :P

Tack för svaret Linda //Max[/quote]

Yngeln måste du ju mata flera gånger per dag, men de vuxna tycker jag klarar sig med en gång per dag. Men jag har inte haft några yngel heller eller pandor speciellt länge.
#23 - 23 februari 2006 20:58
okej, joo ynglena matar jag mer då, men dom vuxa räcker det med 1-2 gånger eller?

//Max
#24 - 23 februari 2006 21:12
Jag matar inte mina vuxna mera än så i alla fall än en gång per dag. Vissa dagar inget alls.

Men det beror med på om du ska mata upp dem till lek med eller inte. :)

Mina verkar trivas i alla fall.
#25 - 23 februari 2006 21:16
Okej, joo till lek är det.. om det nu är så att jag får plats med dom där ställningarna.. måste få ut lite andra saker först :P

Tack Linda för svaren //Max
#26 - 23 februari 2006 21:22
Så lite. :) Hoppas att det kommer någon som kan ge dig bättre svar än så här.
#27 - 23 februari 2006 21:57
det va väll bra svar?.. fick ju veta det jag ville veta :P

Hur många akvarium tror du man behöver? räcker det med 3 stycken 30 L akvarium, ett till lek-akvarium och sen 2 stycken där man lägger ner en kull i varje, eller måste man ha flera, vet ju inte hur ofta/fort dom växer till säljbar storlek?.. :/

//Max
#28 - 23 februari 2006 22:02
[quote=Ibbe89]det va väll bra svar?.. fick ju veta det jag ville veta :P

Hur många akvarium tror du man behöver? räcker det med 3 stycken 30 L akvarium, ett till lek-akvarium och sen 2 stycken där man lägger ner en kull i varje, eller måste man ha flera, vet ju inte hur ofta/fort dom växer till säljbar storlek?.. :/

//Max[/quote]
Hehe jo men jag har ingen direkt erfarenhet av yngel eller så jag kan ju ha fel på de punkterna. :)

Humm jag vet inte faktiskt 30 liter låter för lite i längden faktiskt.
#29 - 23 februari 2006 22:04
sen lägger jag ner dom i 375:an där dom får växa till sig helt, där får dom mycket mat också :P
#30 - 24 februari 2006 10:41
Hej!

Jag odlade Pandor för några år sedan och skrev en artikel om det som finns att läsa på www.akvariet.tripnet.se om du är intresserad. Klicka på Akvariet, nya artiklar och Corydoras panda.

Lycka till med din odling, du kunde inte valt en trevligare art!

Fiskhälsningar Cine
#31 - 24 februari 2006 13:53
Har redan läst den Cine :P lärde mig mycket av det :)

//Max
#32 - 25 februari 2006 14:57
Någon som vet om det är lätt att få iväg sina odlade corydoras till affärer? om det är så att odm brukar köpa in många flera gånger? för det är väll ändå inte så många som köper corydoras, eller? :confused:

för man vill ju kunna få bort dom så att man inte har massa sen som man inte har någonstans att ha [:-13]
#33 - 26 februari 2006 22:41
någon som vet det ovanstående och om man måste ha termostatvärmare till dom om det är så att vattnet kommer ligga på runt 22-24 grader utan det? måste dom ha varmt och sen sänka temperaturen eller så?

tacksam för svar
#34 - 27 februari 2006 14:33
ingen som vet?..

vet att jag tjatar om att jag vill ha svaren fort :p ,gör det eftersom jag måste planera hur jag ska fixa allt och hur mycket alla saker kommer gå på mm..
#35 - 27 februari 2006 18:22
[QUOTE=Ibbe89]...måste dom ha varmt och sen sänka temperaturen eller så?
...[/QUOTE]
Jag har mina vid jämn temperatur och de leker ändå. Har ingen aning om hur varmt. Gissar 25ºC.

[QUOTE=Ibbe89]...för man vill ju kunna få bort dom så att man inte har massa sen som man inte har någonstans att ha ...[/QUOTE]
Det är ett av de stora problemen. Yngel försvinner inte från dina akvarier utan din arbetsinsats, t.ex. genom att sätta in annonser, ligga på akvarieaffärer och hoppas att få komma in mellan två inköp från grossist, auktioner osv.

Är du inte beredd på det arbetet så odla inte upp större kullar än att du och dina kompisar kan ta hand om alla!

Jag har tröttnat för tillfället. Alla mina akvarium är fulla, det är odla jag tycker är kul, och är det fullt så går inte det och intresset minskar.
#36 - 27 februari 2006 19:01
nej, intresset kommer inte gå ner för att det är fullt, rättare sagt tvärt om :).. men jobbigt att ja runt 50 stycen i 375 L akvariet och sen minst 10 stycken i varje mindre akvarium :P, men jag ska kolla lite med affärer vad dom säger så får vi se..

Ställningarna och akvarierna kommer vara klara innan sommarn har jag räknat med, men kommer börja odlingen efter, eftersom jag är borta några veckor under lovet..

Tack för svaret :)

Annons