Corydoras och sand

#1 - 6 september 2006 10:58
Måste bara berätta om mina corydoras :)

I mitt 250 liters bor 13 st corydoras (7 C. trilineatus och 6 C. adolfoi), men förrut var det knappt så att jag såg dem. De höll sig gömda för det mesta och vara bara framme när jag matade dem.

I förgår bytte jag från min gamla Rådasand 0,8-1,2mm till finare sand (blandad Råda 0,33mm och 0,4-0,8mm) och vilken skillnad det har blivit!

De ser så nöjda ut :p Simmar och bökar i sanden och när de vilar gör de det framme så man ser dem. Jättekul att se!

Man borde verkligen aldrig hålla corys om man inte har fin sand på botten.
#2 - 6 september 2006 11:53
Ja, det var ju det jag sa :). De älskar det!
#3 - 6 september 2006 12:03
:D :p
#4 - 6 september 2006 15:33
Skönt att höra!!

Jag har nämligen rådasand 0.3 mm i mitt kar:) Var rädd att den skulle vara för fin, t.o.m vass.. Ska tilläggas att jag inte har så bra koll på sand! Det kan lika gärna vara så att ju större det är ju vassare är det:)

/Hans
#5 - 6 september 2006 16:21
Nej den funkar finfint för dem :p
#6 - 13 september 2006 14:17
Hur funkar det när man gör rent i akvariumet när det är sand i, åker det inte med i slangen? Hört att det blir en äcklig stank.
#7 - 13 september 2006 14:34
Det beror på. Om du bara kör med en vanlig tunn slang så gör den säkert det, men om du använder en sån hävert som man kan köpa i akvariebutiker och bara suger upp skiten som ligger ovanpå sanden är det ingen fara.

Stank? Jag antar att du menar i fall det skulle bildas sumpgas. Ja det kan hända, men risken är nog mindre i fall du har mycket växter.
#8 - 15 september 2006 10:58
Det var intressant, tack för att du delade med dig av det.

Mina corysar är skygga och håller sig också undan förutom när det är matdags. Kanske är det substratet som är lösningen till att få dem att trivas bättre.
#9 - 15 september 2006 11:04
Jag ser en märkbar skillnad i deras beteende sen jag bytte sand iaf.

Annons