Corydoras julii

#1 - 28 augusti 2004 21:22
Jag är intresserad av att få tag i den här arten och i fiskaffären så säger dom att det är denna arten men dom ser inte ut som dom gör på bilden här på forumet. Dom ser mycket blekare ut, hur kommer det sig? har dom verkligen rätt pansarmal i affären eller kan det vara en annan Corydoras?

http://www.fohrman.se/akvarium/fisk.asp?NR=306
#2 - 28 augusti 2004 21:35
Det finns flera sorter som liknar varandra, t ex trilineatus, julii och leopardus. Det finns fler. Din butik kan ha fått fel, men malarna har också lite olika färgstyrka, och mönster också. Är de oroliga så brukar de bli ljusare. En del sorter mörknar om de går på mörk botten, och tvärtom. Sen kan det vara olika färgstyrka på olika individer också. Jag såg på din profil att du bor i Göteborg. Där finns det väl rätt mycket olika akvariebutiker. Du skulle kunna gå runt till flera och jämföra var dom snyggaste finns. Om du inte vill åka runt i "onödan" kan du ju ringa först och kolla om dom har såna inne. Dom är inte ovanliga alls.
#3 - 28 augusti 2004 21:39
Jag köpte 10 st C Julii här... när jag sedan lade ut bilder på Zoonen så fick jag reda på att det vara C Triliniatus jag hade... När jag tog upp detta med handlaren så sa han att det är från leverantören det är fel namn... de fortsätter att få Triliniatus som Julii... Så om det är samma leverantör till din handlare så...
#4 - 28 augusti 2004 21:51
Tant Nancy: Du kan mycket väl ha rätt i att det är dom istället, ser faktiskt mer ut som dom. Första gången jag var i den affären dock så är jag övertygad om att det var julii för dom hade mycket starkare färger än dom som dom har nu.

Annons