Corydoras julii

#1 - 26 maj 2012 17:24
Hej!

Idag köpte jag 6 st corydoras julii. Det är ju alltid roligt att få fiskungar så då undrar jag om det finns något speciellt just corydoras julii vill ha?

MVH,

Sofia.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 26 maj 2012 20:38
Nej de flesta Corydoras fungerar på ungefär samma sätt och även om arten är relativt lättodlad så är den lite känsligare än de flesta andra Corydoras.
Artbeskrivningen http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=306&SOK=1
#3 - 26 maj 2012 20:43
Jo jag har läst den men finns det något tips som gör att de leker? :)
#4 - 1 juni 2012 14:12
Corydoras brukar leka när Amazonas svämmar över med smält/regnvatten. Då finns det också rikligt med mat. Förutsättningarna att fortplanta sig är då de bästa.

Jag brukar göra kallvattenbyten som simulerar denna typ av vattenflöden från Amazonas.

Om du har 120 L, pröva med att tappa 30 L en gång i veckan och låt 30 L så kallt vatten som du kan få från kranen rinna ner i karet.
Det brukar funka för mina Corydoras Schultzei. De har lekt 3 gånger den här våren (ca varannan vecka). Nu har jag dock svårt att få igång dem igen.
#5 - 1 juni 2012 14:55
Goldstripe skrev:
Corydoras brukar leka när Amazonas svämmar över med smält/regnvatten. Då finns det också rikligt med mat. Förutsättningarna att fortplanta sig är då de bästa.

Jag brukar göra kallvattenbyten som simulerar denna typ av vattenflöden från Amazonas.

Om du har 120 L, pröva med att tappa 30 L en gång i veckan och låt 30 L så kallt vatten som du kan få från kranen rinna ner i karet.

Det brukar funka för mina Corydoras Schultzei. De har lekt 3 gånger den här våren (ca varannan vecka). Nu har jag dock svårt att få igång dem igen.

Men då undrar jag hur det går för de andra fiskarna då? Nu när jag har kollat närmare på mina corydoras ser de mer ut som någon sorts korsning mellan julii och nattereri.. Eller vad kan det vara?
#6 - 1 juni 2012 20:41
Det är ju inte direkt nollgradigt vatten jag häller i.
Men temporärt (några timmar) blir det väl en temperatursänkning på kanske 2-3 grader. Det klarar i alla fall mina andra fiskar (bl.a. sugmalar. barber, endlers).
#7 - 2 juni 2012 06:53
Goldstripe skrev:
Det är ju inte direkt nollgradigt vatten jag häller i.

Men temporärt (några timmar) blir det väl en temperatursänkning på kanske 2-3 grader. Det klarar i alla fall mina andra fiskar (bl.a. sugmalar. barber, endlers).

Okej :) Tack!

Annons