Corydoras hur stor chans -????

#1 - 6 november 2003 20:28
Hej alla akvarister undrar om ni kan svara på denna något underliga fråga.!
Hur stor chans har mina cory ägg att klara sig ihop med Kardinal Tetror som redan börjat picka på Äggen./
Viste inte dom lekte såg efter vattenbytet att dom gick loss o la ägg överallt 60 st Fläckig pansarmal om ni undrar har bara 2 st tydligen tur att dom är ett par.:):):)
Förväntade mig inte detta så jag är helt oförbered på detta som är så skoj..!
Just nu går det ca 20 malawi yngel 2 ancistrus 10Kardinal o mina Corys.)
Frågan är Hur stor chans att nån överlever attackerna från Kardinal tetrorna det hade varit kul o få ett par men jag vill inte odla nån Corys kan tänka mig senare.!!
#2 - 6 november 2003 20:34
<font color="red">De kommer med största sannorlighet bli uppätna...
Var sitter äggen?

Varför inte ta upp äggen och lägga dom i en glassbytta?!</font id="red">
#3 - 6 november 2003 20:37
Överallt glaset på växter även stenar .)
Visa ligger illa för kardinalerna men vissa lätt at ta./
Jag har flyttat nån allt som satt på växterna är flyttade men glaset vet ej hur man beter sig för att flytta dom utan att förstöra dom små söta äggen 60 ägg snacka om produktiv :)
#4 - 6 november 2003 20:38
<font color="red">Har du plastmuggar?</font id="red">
#5 - 6 november 2003 20:39
Tänkte på det hur gör man då drar man muggen över glaset eller.??
#6 - 6 november 2003 20:40
<font color="red">Svara bara på frågan! Det är brottom!</font id="red">
#7 - 6 november 2003 20:43
ja det finns
#8 - 6 november 2003 20:45
Har plastmuggar vad göra .?
#9 - 6 november 2003 20:48
<font color="red">Jag skrev lite till Mona förut hur jag gjorde när jag inte hade antimögelmedel :

"Jag har ett trix för Corydoras, du tar små vita plast muggar och häller i lite vatten från akvariumet i dem och placerar ett egg i varje.
Nu tar du glasslådor och placerar de små bärgarna i, sedan tar du frigolit/trä och sätter på glasslådans kortsidor, sätt sedan en gummisnodd runt om på glasslådans sidor och över frigoliten/trät så man kan vara säker på att den flyter.
Häll i vatten i glasslådan så det räcker upp till halva bägarna, detta för att de skall hålla en bra temperatur.

Nu är det bara låta den flyta runt i akvariumet, varje tag häller du i lite mer vatten eftersom det dunstar bort och de behöver nytt fräsht vatten. När du ser något ägg som möglat så är det bara att lyfta bort bägaren.
Om du vill kan du tvätta bägarna med alun, fast det tror jag knappast behövs. Kör med varmvatten."</font id="red">
#10 - 6 november 2003 20:51
Hur tar jag äggen från glaset stod det ej.??
#11 - 6 november 2003 20:52
<font color="red">Jag skulle FÖRSIKTIGT dragit med fingret över ägget så det antingen faller ned i din hand eller fastnar på ditt finger. Du kan använda ett rakblad, men jag tycker det oftast mosar ägget.

Även om inte äggen har kläckts efter 3-5 dagar så vänta till dag 7, för en del ägg tar långt till på sig!

Glöm inte att berätta hur det gick!</font id="red">
#12 - 6 november 2003 20:55
Rgr that ses o hörs TACK för tipsen peace out.!!
#13 - 7 november 2003 12:04
Följdfråga skall jag stänga av mitt inerfilter Eheim 2010 .??
kan man täcka insuget men nåt mjukt filter mtrl utanpå för att minimera yngel i filtret .??
#14 - 7 november 2003 20:01
ZeroZ gör livet lite väl svårt för sej ibland men titta på den här länk å hoppas på att du får hjälp ut av det...
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15199&SearchTerms=Poseidon
#15 - 8 november 2003 10:16
<font color="red">Eftersom jag skrivit hälften av alla inlägg däri så vet jag nog att den tråden fanns.
Tänkte jag kunde skriva mer personligt till honom istället för att skriva "läs detta" - Också är han tvugen att läsa en jädrans massa inlägg.</font id="red">
#16 - 8 november 2003 10:42
Tack ZeroZ för du underlättar för mig.!
#17 - 8 november 2003 10:43
Jo men det är matnyttigläsning...ZeroZ

alltså mina inlägg ;-} hehehehe (skojar)
#18 - 8 november 2003 11:04
<font color="red">[:P]</font id="red">
#19 - 8 november 2003 11:13
Mina sterbai lyckas att få några yngel då och då trots att jag har 100 kardinal i samma kar. Men man kan inte räkna med för stora kullar.
MVH
magnus
#20 - 9 november 2003 11:13
Det kan du verkligen inte förvänta dej det ;-}
#21 - 11 november 2003 09:30
Så var det färdigt 10 st yngel simmar ut från äggen Skitkul mina första corys is born.!
O dom små liven lyckades smita undan mitt yngelkar.!
Jag placerade dom i en breeder tank som flyter på ytan men dom simma rakt igenom dom små springorna så nu får dom klara sig själv .!!
Hoppas mor o far håller ett getöga på dom.!
#22 - 11 november 2003 11:24
jag har ett lekakvarium på ca 10-12l med 2 honor och en hanne vad jag vet dom andra vet jag inte vad de är men i djuraffärn sa dom att dom inte va tillräckligt stora för att se vad de va men han tog dom 3 smallaste nu till frågan hur ska jag göra för att få lek på dom här jag har ca 24-25 grader,något annat ni kan föreslå.de är metallpansarmalar,
#23 - 11 november 2003 12:01
Sänk vatten temperaturen några grader till ca. 20 grader så efter några timmar eller nåt sånt så att de börja leka...kolla på tråden om corydoras...
#24 - 11 november 2003 12:06
Jag vet faktiskt inte mina gjord har bara 2 st så det visade sig vara en hona en hane .)
Tydligen glada för kallt vattenbyte.:)
Sate igång dom direkt men du måste nog mata upp dem lite innan dom börjar leka.!
#25 - 11 november 2003 17:11
Ju ibland kan man ha tur...hehehe ;-)

Annons