Corydoras - hur skapa optimala förhållanden?

#1 - 20 juni 2008 12:57
Att man skall ha fin sand i karet som de kan sila har jag förstått.:)

Jag har ju haft mina i bara några dagar men under denna korta tid har jag märkt att de periodvis samlar sig i ett tätt stim för att simma motströms där vattendraget är starkast. De kan hålla på så i timmar och verkar gilla det.

Resten av tiden bökar de runt i sanden och på morgonen kan det se ut som spår av minitraktorer som farit runt i sanden. De har också perioder då de ligger helt still och vilar. Först trodde jag att de hade tuppat av, men tydligen gör de så.

Sanden ser också mycket renare ut än när jag bara hade två ancistrus som gick i karet. Antagligen bökar corydorisarna ner skiten i sanden för de äter väl inte upp ancistrusbajs?:confused:

Är det viktigt för artens trivsel att man skapar detta starka vattenflöde i något del av karet?

Vad annat bör jag tänka på så att mina corydoras håller sig pigga och friska?
#2 - 20 juni 2008 14:11
Verkar som om dina Corydoras trivs i ditt akvarium, en sak som de uppskattar är kallare vatten vid vattenbyten
#3 - 20 juni 2008 14:58
Guy Palm skrev:
Verkar som om dina Corydoras trivs i ditt akvarium, en sak som de uppskattar är kallare vatten vid vattenbyten

Tack för tipset Guy. Menar du att jag skall hälla i kallt kranvatten vid byten? Mitt kar har en temp på 24-25 grader.

Jag har märkt att ancistrusarna gillar när jag häller kallt vatten i karet vid vattenbyten men nackdelen är att tempen då sjunker med upp till 5 grader i vattnet. Ett 112 liters kar vid 50% vattenbyte med kallvatten.

De senaste dagarna har jag kört 20 liters vattenbyten och då sjunker tempen i karet med bara ett par grader om jag kör kallvatten från kranet.
#4 - 20 juni 2008 15:10
5 grader kallare är inget problem, vissa lägger i isbitar till Corydoras för att få dem att leka.
#5 - 20 juni 2008 15:12
Guy Palm skrev:
5 grader kallare är inget problem, vissa lägger i isbitar till Corydoras för att få dem att leka.

jag brukar lägga i petflaskor som jag frysit in med vatten i, detta brukar sänka tempen rätt så bra så är det bara ta upp när man nått sitt mål....
#6 - 20 juni 2008 16:14
Om jag förstått det rätt så gillar corydoras kallare vatten än de 24-25 grader jag har i karet. Vilken är den optimala temperaturen för dem?

Hur är det med strömt respektive stillastående vatten för dessa firrar?

Gillar de starkt utflöde (vilket mina verkar gilla periodvis) eller har ni långsamt flytande vatten?
#7 - 20 juni 2008 18:00
Det är nog både och, men har du starkt flöde i ett kar enligt dig och mig, så är det nog en fis i rymden om man jämför med hur det är i naturen;).
Kallt vatten rätt ner i skallen på dem brukar trigga till lek, och gör du detta med några dagars mellanrum så kommer kanske att se ett gäng romkorn på växter och rutor i hela karet, om fiskarna är stora nog för lek.
Detta blir ungefär som om regntiden kommer med kallare vatten, och då kan det vara bra att leka så ynglen får gott med mat.
Att tempen sjunker 5 grader är inga som helst problem för fiskarna.
#8 - 21 juni 2008 10:03
- När jag gör mindre delvattenbyte (20-30%) använder jag oftast bara "kallt" vatten (15-17) till alla mina kar. Det är intressant att se hur fiskarna reagerar positivt på denna temperatursänkning. För övrigt har jag corydoras i burkar med både grövre och finare grus. Det verkar trivas lika bra för det. Dammsuger som vanligt med andra ord.
#9 - 22 juni 2008 13:17
Tack för era svar. Då är jag inte rädd att göra vattenbyten med kallvatten längre.
Men vilken är den optimala normalvattentemperaturen för Corydoras om man inte vill trigga dem till lek?
#10 - 22 juni 2008 13:18
Det beror på vad det är för sort, men runt 26 grader tål de flesta.
#11 - 3 juli 2008 15:51
Ansjo: Skönt o höra!! Jag tänkte nämligen försöka hålla dem med ett gäng kardinaler som inte gärna har det för kallt:).

Intressant det där med kallvattnet för övrigt!

MVH Simon B:D!

Annons