Corydoras hämtar luft och kliar sig

#1 - 23 januari 2005 18:04
Jag har märkt de senaste dagarna att mina corydoras trilineatus har börjat klia sig. I dag har jag även sett någon/några simma snabbt upp till ytan för att hämta luft och sen simma ner igen lika fort.

Vad kan detta bero på?
#2 - 23 januari 2005 18:16
Hämta luft skall de ju göra i alla fall de är ju sk tarmandare. Dvs naturligt beteende
Klia sej - något irriterar dem... Många alternativ här...
#3 - 23 januari 2005 18:18
Att de kliar sig mot sanden kan vara någon mindre parasit, inget större problem, men håll ögonen på dem så att de inte får några synliga tecken.
Att de simmar upp till ytan och hämtar luft är naturligt. De är s.k tarmandare och fyller luft i tarmen som sedan transporteras ut i blodet. En typ av andningshjälp liknande den som labyrintfiskar har.

Guy
#4 - 23 januari 2005 19:10
[QUOTE=Guy Palm]Att de kliar sig mot sanden kan vara någon mindre parasit, inget större problem, men håll ögonen på dem så att de inte får några synliga tecken.
Att de simmar upp till ytan och hämtar luft är naturligt. De är s.k tarmandare och fyller luft i tarmen som sedan transporteras ut i blodet. En typ av andningshjälp liknande den som labyrintfiskar har.

Guy[/QUOTE]

Tack för svaren! Känner mig lite lugnare nu :)
#5 - 23 januari 2005 21:34
Det är stor skillnad på deras normala lufthämtande eller om det blir syrebrist, då hämtar de mycket oftare.
#6 - 23 januari 2005 22:58
Och då hämtar även plecon luft oftare, de brukar ju ha lite längre mellanrum annars.
#7 - 24 januari 2005 12:45
[QUOTE=Jesper 2]Och då hämtar även plecon luft oftare, de brukar ju ha lite längre mellanrum annars.[/QUOTE]

Hmm, jag har aldrig sett plecon hämta luft. Men det kanske beror på att hon/han gör det på natten när jag inte ser.
#8 - 25 januari 2005 16:27
Den hämtar luft ibland men är ofta försiktig. Annars är den död.

Mvh Jesper

Annons