Corydoras - ägg - sniglar...vad ska jag göra?

#1 - 5 oktober 2003 17:55
ÄNTLIGEN har mina Corydoras Sterbai lagt ägg igen.

I somras lade de ägg vid varje vattenbyte, men de slutade när jag jag skaffade botior för att ta hand om sniglarna. Pansarmalarna har blivit ganska nedtryckta av de mycket aktivare botiorna(Botia Striata). Jag lyckades aldrig få äggen till att kläckas pga diverse otur och inkompetens [:-75], en av gångerna blev de uppätna av en snigel.

I fredags flyttade jag iaf två av sterbaierna till lilla akvariet(jag fick inte tag i alla fyra). Efter att varit borta i helgen fick jag idag till min glädje se att de lekt. Övriga invånade i akvariet är Otocinclus och Pygmépansarmalar, så jag hade tänkt äggen vara kvar för att se om det går bättre än mina tidigare försök. Tyvärr så innehåller det lilla akvariet även en större mängd @-snäckor.

Nu behöver jag lite råd:
* Kan jag låta äggen vara kvar i lilla akvariet?
* Hur skyddar jag dem isf från sniglarna?
* Kan jag få bort sniglarna utan att skada fiskar eller ägg?

/Mona
#2 - 5 oktober 2003 19:22
Eftersom det verkar vara viktigt för dig att lyckas odla corydoras så tycker jag du ska ha ett eget akvarium till äggen utan sniglar. Möjligen med några ottosar. Det finns en risk att pygmeerna kommer äta upp antingen äggen eller ynglen om inte sniglarna gör det.

Ha antimögelmedlet i högsta hugg och lycka till!
#3 - 6 oktober 2003 05:06
Tack Andreas

Jag har några små burkar som jag skulle kunna stoppa dem i. De finns fortfarande kvar på rutor och växter i 54-liters akvariet och verkar ha klarat natten mot både fiskar och snäckor. De ser visserligen såpass vita ut att de nog inte har blivit befruktade. Men jag kanske testar att flytta ett par av dem iaf till ett annat litet akvarium.

/Mona
#4 - 6 oktober 2003 07:55
<font color="red">Det brukar variera från fisk till fisk, men hur tjocka var egentligen dina C. Sterbai när de la äggen?</font id="red">
#5 - 6 oktober 2003 08:09
Honan är större än hanen, men jag ser ingen skillnad på deras tjocklek innan och efter de har lagt ägg. Jag har haft dem i ca 6 månader och jag tror att de i princip var fullvuxna när jag fick dem. Berätta gärna mer om detta med tjockleken och hur det påverkar.

/Mona
#6 - 6 oktober 2003 09:59
<font color="red">Jo jag håller på att mata upp mina Corydoras Metae (http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=307) och det är svårt att bedömma när de är klara att leka. Men jag tror det är från fisk till fisk, vissa blir tjockare andra smalare.
På de här bilderna ser du en Corydoras (ej Sterbai) som sägs vara full med ägg:

http://www.corydorasworld.com/albums/denniswang/tposition.jpg
http://www.corydorasworld.com/albums/denniswang/eggsclamped.jpg

Var det så hon såg ut eller, till tjockleken alltså?</font id="red">
#7 - 6 oktober 2003 10:13
Hon är alltid lite rund - men inte så rund som malen på bilden. Har det inverkan på om äggen blir befruktade eller inte?

Nu har jag startar upp ett lågt plastakvarium med en syresten och lite Baktopur i vattnet(som jag tog från lekakvariet). Jag kommer att flytta några av äggen dit - samt låta några vara kvar. Det är lite åtgång på äggen i lekakvariet, bara de som lagts högt uppe på glaset är kvar nu.

/Mona
#8 - 6 oktober 2003 10:15
<font color="red">Nej det har inget med befruktningen att göra.
Hur många ägg är det? Jag vet ett trix som gör så att inte ägg möglar om inte det är alltför många ägg.</font id="red">
#9 - 6 oktober 2003 10:19
Hon brukar lägga runt 50-60, men nu är det nog bara ett tjugotal kvar. Jag har flyttat tre till kläckningsburken.

/Mona
#10 - 6 oktober 2003 10:26
<font color="red">Om du inte haft i något antimögel medel så är det risk att de möglar och dör bort.
Jag har ett trix för Corydoras som ej är så produktiva; du tar små vita plast muggar och häller i lite vatten från akvariumet i dem och placerar ett egg i varje.
Nu tar du glaslådor och placerar de små bärgarna i, du kan ta frigolit och sätta på glasslådans sidor så man kan vara säker på att den flyter.
Häll i vatten i glasslådan så det räcker upp till halva bägarna, detta för att de skall hålla en bra temperatur.

Nu är det bara låta den flyta runt i akvariumet, och när du ser något ägg som mögglat så är det bara att lyfta bort bägaren.
Om du vill kan du tvätta bägarna med alun, fast det tror jag knappast behövs.
Varje dag häller du i lite avdunstat vatten.

Sedan kan jag berätta om hur du föder upp dem? </font id="red">
#11 - 6 oktober 2003 10:33
Tack för tipset! Berätta gärna om matningen också.
Jag kom just på - sist de lekte så filmade jag dem, filmen finns här: http://w1.581.comhem.se/~u58110549/

/Mona
#12 - 6 oktober 2003 10:39
<font color="red">Kan du vänta 10min, står och hackar daggmaskar till mina C. Metae?</font id="red">
#13 - 6 oktober 2003 11:12
<font color="red">Skriver lite hastigt nu, för mina C. Metae försöker para sig.

Jag har redan sett den där filmen, den är underbar [;)]

Först och främst så ska du se till att ha ett litet akvarium, alltifrån 3-20L tycker jag låter bra, en temperatur på 25 C och vanlig belysning. Du inreder med en syresten och lite växter, typ Vattenpest eller någon liknande snabbväxande, de fungerar som ett "biologiskt filter". Sedan kan du använda glaskulor i akvariumet, som de kan gömma sig under, maten lägger sig också under kulorna.

Ha en del avdunstat vatten och vatten från ett annat akvarium i akvariumet. Nu tillsätter du vatten från akvarium till de små bägarna så de vänjer sig. Gör du inte detta så är risken stor att de dör av osmoschock.

"Berätta om matningen också"
Menar du till ynglerna?

Mata djuren med foder som man droppar i (fodret är drygt), det finns en massa olika i butikerna, det är bara att fråga.
Eftersom vatten kan bli lite smutsig så byt 25% var eller varannan dag, använd ett litet smalt rör och gör en hävert av och sug upp gammal mat också. Skölj också växterna en gång i veckan!

Var det något mer du undrade över?</font id="red">
#14 - 6 oktober 2003 11:21
Tack för all info! Då måste jag skaffa lite saker. Hoppas det går bra med parning och äggläggning för dina Banditer.
/Mona
#15 - 6 oktober 2003 11:25
<font color="red">Har för mig att Sterbai ägg kläcks efter 1 vecka?
Ju snabbare du skaffar grejorna desto mer yngel kläcks för hoppningsvis.
Ger dig ett råd: Skynda!

Glömm inte att berätta om du fick tag i allt!</font id="red">
#16 - 7 oktober 2003 10:17
<font color="red">Mina C. Metae lekte igår Mona [:D] fan va häftigt det var, så... underbart...</font id="red">
#17 - 7 oktober 2003 11:48
Grattis!! Hoppas det går bra för dej med äggen!
/Mona
#18 - 7 oktober 2003 13:06
<font color="red">Jo det hoppas jag med, satt i ungefär 3 timmar och kollade på dem. De slogs om honan [:(].
Jag tog ut (endast) 19 ägg i morse (de lägger 20-30), de hade antagligen käkat några. Hoppas nu på att de kläcks, har 5st ägg i de små plastburkarna, och resten i ett 12L akvarium med kraftigt luftning.

Fick du tag på grejorna?</font id="red">
#19 - 7 oktober 2003 14:08
Jag hoppas att ingen blev skadad av slagsmålet.

Japp, jag fick tag i nästan allt jag behövde. Tre ägg har fått varsin enrummare och flyter omkring i akvariet, 15-20 st rullar/flyter omkring i ett litet lågt plastakvarie med syresten och baktopur och ca 10 är kvar i akvariet. Jag har lagt en bra stund på att plocka snäckor ur akvariet också, de har blivit betydligt färre sedan jag drog ned på matandet. Få se om någon av äggen lyckas kläckas. Det var svårt att flytta ägg från rutor när de suttit där ett tag, precis efter de lagts är de bara att rulla av dem med fingret och fästa någon annanstans.

Det är ganska bra cirkulation i plastakvariet av syrestenen, hoppas att det inte gör äggen något att åka karusell.

/Mona
#20 - 7 oktober 2003 14:25
<font color="red">Det är bara bra att det ör storm/luftning i akvarium, då finns det ännu mindre risk för möggel!
</font id="red">
#21 - 7 oktober 2003 15:02
Vill du lyckas med Corydoras!!?? Gör så här plocka över äggen (skrapa rutan med rakblad) och lägg dom i ett litet glasburk (syltburk), med nån antimögelmedel själv använder jag Metylenblått och vet att det hjälper mot mögel, bakterier mm, alltså häll i några droppar i burken direkt efter det att man plockat över äggen tills vattnet blir lagom blå inte ljusblå och inte heller mörktblått...Då slipper man mögel eller minimerar chansen att få mögel samt ökar chansen att de flesta äggen kläcks, en lyckad tillökning!. Tänk på att äggen kläcks på 3 dar ungefär…och att du måste minska halten Metylenblått tills de kläcks så att när de födds är halten noll eller nästan noll…och då byter du vatten igen.
Jag kan enligt säkert källa rekommendera "Exit" eller "Eccit" som går att köpa på väl sorterade akvariebutiker...det ska fungera lika bra som Metylenblått sägs det, Metylenblått går också att få tag på, på väl sorterade akvariebutiker.
Lycka till
#22 - 7 oktober 2003 15:07
Mona jag skulle inte rekommendera... citat "Det är ganska bra cirkulation i plastakvariet av syrestenen, hoppas att det inte gör äggen något att åka karusell." i det vilda sitter äggen fast på blad och dylik...så det bästa är att låta dessa vara stilla...under det korta tiden som det tar för dom att kläckas...

#23 - 7 oktober 2003 15:43
<font color="red">Poseidion... jag tror inte Mona hade skrivit denna tråd om hur man räddar äggen om hon hade haft Metylenblått. Metylenblått kostar väldigt mycket och det är därför vi har diskuterat om de små bägarna.</font id="red">
#24 - 7 oktober 2003 15:50
Zero...Vill man så kan man!!!
Har du kollat vad Exit kostar?? 79kr tycker ändå att det är rätt så överkomligt...vill man så kan man.
Metylenblått kostar 180kr/liter, det räcker till ett tusentals behandlingar...å andra sidan, så är det inte lätt att lyckas utan hjälp!!!
#25 - 7 oktober 2003 15:53
Jag har försökt få tag i Metylenblått, men de akvariebutiker som jag har besökt kunde inte ens ta hem sådant och trodde att man behövde speciella kontakter för att få tag i det.

Om jag är hemma nästa gång de leker så kommer jag att försöka fästa äggen på rutorna, men denna gången var jag för sent ute. En del av dem sitter på växtdelar som jag låtit följa med.

/Mona
#26 - 7 oktober 2003 15:56
<font color="red">Okay de var ju inte så dyrt, har hör vissa snacka om 400kr och uppåt. Kan man inte köpa på apoteket?</font id="red">
#27 - 7 oktober 2003 15:57
För en tid sedan experimenterade jag med några Corydoras Aeneusägg där jag lät vattnet vara helt utan några tillsatser och resultatet lät inte vänta på sig. Det var omkring 40-50 ägg, av dessa möglade mer än 70 % bort. 9 st. klarade sig. Visst vill man inte manipulera allt för mycket, men det är så tråkigt att förlora ägg… När man kan hjälpa dessa på traven.
Det var experimentet som fick mej att inse sanningen...att, vill man lyckas så måste man hjälpa dom!!
#28 - 7 oktober 2003 16:03
På Arken” i Norrköping 011-101750 kostar en liter 185:- Tag kontakt med dom så kanske de kan skicka det...???
#29 - 7 oktober 2003 16:22
<font color="red">Frågar igen; kan man inte köpa Metylenblått på Apoteket?

Är det inte så att Aeneus ägg är kännsligare än andra arters, den är ju lite sönder avlad.</font id="red">
#30 - 7 oktober 2003 16:44
Zero...vet faktiskt inte om det går, annars är det bara och ringa å fråga...Eller hur???
Cory Aeneus är inte kännsligare än andra cory-äggs, jag har ett antal olika corys å kan inte instämma med att Aeneus skulle vara kännsligare på nåt sätt.
#31 - 7 oktober 2003 19:26
<font color="red">Vad för Corydoras odlar du?</font id="red">
#32 - 8 oktober 2003 07:50
Är det olika kläckningstid på olika Corydoras?

Om det är tre dagar på Sterbai så borde mina vara kläckta nu - isf har jag misslyckats igen. Jag kan inte heller se att det ligger yngel i de ägg som jag har - de är fortfarande vita eller brunskimrande. I lekakvariet så har det iaf varit äggfest inatt, alla äggen är nu uppätna.

/Mona
#33 - 8 oktober 2003 12:22
till ZeroZ...
Jag har odlat och odlar Corys dem jag har lyckas med är C. Aeneus, C. Paleatus, C. Sterbai, Köpte för en tid sedan några C. Adolfoi yngel som går på tillväxt...till nästa år odlingssäsong. Dem jag inte lyckas med än är C. Agasizzi och ska även försöka med C. Arcuatus den här odlingssäsong, som för den delen har redan börjat med första kullen av Aeneus på ca. 50st.
Långsträcktpansarmal är ingen Cory men av dessa har jag även lyckas att få i lek...nu väntar jag bara på att dom kläcks...
#34 - 8 oktober 2003 12:25
Några bilder på Corydoras Agasizzi
http://images.google.se/images?q=Corydoras+agassizi&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv&btnG=Google-s%C3%B6kning
#35 - 8 oktober 2003 13:25
Hehe jag kan ganska mycket om alla Corydoras arterna. Är medlem på alla Corydoras foumen, har pratat med nästan alla stora odlare. Har lyckats odla Corydoras metae (mitt första försök), och nu skall jag bli serös med odlandet. På lördag ska jag köpa en odlingshylla, köpa "ett" till odlingskar, köpa 5st Corydoras elegans och börja odla dem också.

Senare kommer jag sammla på mig mer och mer Corydoras, t.ex: Sterbai, Adolfoi, Panda, Aeneus och en massa mer!

En fråga, var bor du?
#36 - 8 oktober 2003 13:39
Metylenblått finns inte på apoteket. Jag har (då jag har eget företag) kunnat införskaffa genom ett kemiföretag. Är det någon som vill köpa av mig skickar jag gärna i ett kuvert (pulverform, löses enkelt i vatten). Maila i så fall: tommy.k@sverige.nu
#37 - 8 oktober 2003 13:41
Till ZeroZ!!!
Norrköping...Mmm en fråga "Stora odlare" vilka är dessa?? Menar du komerciellaodlare eller vad?
#38 - 8 oktober 2003 14:15
Ian Fuller t.ex.

Hyffsat många på foumen är "stor" odlare.

Tommy K, vad skall du ha för ett paket?
Till hur många gånger räcker det?

Poseidon, är ditt Metylenblått också i pulverform?
#39 - 8 oktober 2003 15:18
Hmmm...nu leker mina pansarmalar igen!!
/Mona
#40 - 8 oktober 2003 15:28
<font color="red">Hehe, är det samma hona?</font id="red">
#41 - 8 oktober 2003 15:31
Zero, det har det varit fast nu är den flyttande...[;)]
#42 - 8 oktober 2003 15:49
http://www.corydoras.pwp.blueyonder.co.uk/spawning_logs.htm
Vill man odla Corys så är Ians erfarenheter mycket bra att ta till vara.
#43 - 8 oktober 2003 17:43
<font color="red">Hehe, har läst alla!</font id="red">
#44 - 8 oktober 2003 19:23
Ursprungligen skickat av ZeroZ

<font color="red">Hehe, är det samma hona?</font id="red">

Ja, samma par igen. De triggar varje gång jag häller i lite nytt vatten i deras akvarie. Det var inte mer än någon liter denna gången.

/Mona
#45 - 8 oktober 2003 19:30
<font color="red">Hur 17 kan samma hona leka igen på så kort tid?! [:D]</font id="red">
#46 - 8 oktober 2003 20:18
Ingen aning, men det är bara de två i det akvariet - så jag kan inte ha tagit fel. Det blev runt 25 ägg denna gången, två av dem hade hamnat på kopparna som flyter runt med ägg....

Jag har flyttat äggen till stormakvariet, nu hann jag att ta dem innan de slutade vara klibbiga så det gick att fästa dem på rutorna.

När jag har fått tag i metylenblått ska jag testa burk-varianten.

/Mona
#47 - 9 oktober 2003 07:43
Ursprungligen skickat av Tommy K

Metylenblått finns inte på apoteket. Jag har (då jag har eget företag) kunnat införskaffa genom ett kemiföretag. Är det någon som vill köpa av mig skickar jag gärna i ett kuvert (pulverform, löses enkelt i vatten). Maila i så fall: tommy.k@sverige.nu

Tommy, jag har mailat - har det kommit fram?
/Mona
#48 - 9 oktober 2003 08:30
Mona!!! Har du kollat på den här länk..???
http://www.corydoras.pwp.blueyonder.co.uk/spawning_logs.htm
Licka till
#49 - 9 oktober 2003 08:40
Japp, jag kollade på den innan när du länkade in den. Intressant läsning!

Eftersom de flesta ägg kläcks på fjärde-femte dagen så har nog söndagens kull misslyckats - få se om den omgång som kom igår klarar sig bättre. Tyvärr så har jag ju fortfarande inte tillgång till Metylenblått, men jag fortsätter att leta. Det verkar ju som att mina pansarmalar är frögurkor, så jag lär ju få fler chanser. Jag hoppas bara att de inte sliter ut sig, men jag vet inte hur jag skulle kunna hindra dem eftersom jag måste ju göra vattenbyten.

/Mona
#50 - 9 oktober 2003 09:48
Hej alla ni som vill ha metylenblått. Jag har mailat er.

Hälsningar Tommy
#51 - 9 oktober 2003 10:47
<font color="red">Tyckte min hona som lekte såg lite småfet igen, hoppas hon leker!</font id="red">
#52 - 9 oktober 2003 11:01
Ursprungligen skickat av ZeroZ

<font color="red">Tyckte min hona som lekte såg lite småfet igen, hoppas hon leker!</font id="red">

Hon som lekte i måndags? Hur har det gått med dina ägg?

/Mona
#53 - 9 oktober 2003 11:30
<font color="red">Jo de borde kläckas fredag eller lördag. Ser små saker inutti vissa. [:D]</font id="red">
#54 - 9 oktober 2003 13:30
Kan pansarmalar leka ihjäl sig? Nu leker mitt par IGEN!!! De lekte igår och i söndags. Jag tar 2 liter vatten från lekakvariet(54 liter) till kläckningsakvariet(4 liter) för att äggen ska få nytt vatten som är lite moget och fyller på med nytt i det andra. Det verkar som om varje vattenbyte triggar igång lek. Kan detta vara farligt för dom? Isåfall får jag flytta dem tillbaka till det stora akvariet där botiorna hämmar deras leklust.

I den senaste omgången(från igår) så kan jag se att det är några små saker där inne i äggen. *håller tummarna*

/Mona
#55 - 9 oktober 2003 13:42
<font color="red">Ehh...? Fan va skumt, verkar ju lite mystiskt...

Jag tror inte de kan lekaihjäl sig. [:D]
Det svåra är att föda upp ynglena, inte att kläcka dom... tyvärr...</font id="red">
#56 - 9 oktober 2003 14:59
<b>Till Mona
Citat:</b> "Jag tar 2 liter vatten från lekakvariet(54 liter) till kläckningsakvariet(4 liter) för att äggen ska få nytt vatten som är lite moget och fyller på med nytt i det andra."

-Jag skulle nog avråda dej med tanke på att moget vatten innehåller en del oönskade organismer som framkallar mögel m.m.

Jag skulle göra så här i ditt fall, ren kranvatten och inget mer...jag gör nämligen som så att när jag flyttar äggen till glasburken så har jag ren kranvatten plus Metylenblått just för att komma ifrån mögelproblemet...eftersom du inte har MB så rekommenderar jag bara rent vatten...
#57 - 9 oktober 2003 16:38
Det var (nästan) falskt larm, han fick bara ur henne två ägg.

Hmmm...om det svåra är att föda upp dem och jag inte ens har lyckats att kläcka dem trots otaliga försök så har jag nog låååångt kvar.

Men Poseidon, förra omgången fick jag reda på att jag skulle använda samma vatten som föräldrarna gick i för att äggen inte skulle få en chock. Men om du säjer det så får väl de två nya äggen flytta till en burk med kranvatten, få se om det går bättre.

/Mona
#58 - 9 oktober 2003 16:46
Mona det är inte så svårt när man väl skaffat sej info från dom som har gjor det och gör det...sen man kommit över det första kullen...då vill man göra om å om å om igen...det är fantastiskt att lyckas, det är en otroligt kännsla.

Håll dej till rent vatten och ska du se att du lyckas du med.
#59 - 9 oktober 2003 17:07
<font color="red">"Over the years I have formed a particular routine, to start with it will depend on how many eggs have been laid. As a rule of thumb, if there are 20 eggs or less I will remove the eggs and put them in a container and if it is a first spawning I will float the container in the spawning tank. Once I have successfully raised that particular species and noted the details I put the hatching container on a shelf made for the purpose. In both cases the containers will have 3 - 4 of drops of Meth Blue in the water and an air stone. After a day I change about 30% of the water to reduce the strength of the Meth. Blue, using water from the spawning tank, this is repeated on the second day and a small clump of Java moss added, this helps to keep the water sweet and to give the emerging fry some security.

The way I remove the eggs is dependant on the nature of the adult fish. If they are prone to eating their eggs then I will remove them quite soon after they have been laid, the trouble here is they are very delicate and are easily damaged. Cory eggs are stickiest when they are first laid and are best removed with a razor blade, to which they will stick to, they are then easy to gently pick of and put into a hatching container.

I find the hatching rate of of eggs remove straight after spawning can be quite low. There are some species that their eggs are a tough as old boot and no matter what you do to them they all hatch out, but for this discussion I am referring to species like C. sterbai seeing as they have been the topic of discussion in recent posts.

If the fish do not seem interested in eating their eggs I will leave them where they have been put by the female, then at the end of the third day after spawning I will tease the eggs into a hatching, by this time they are less sticky and will roll of the glass or leaf easily, the hatching rate of these egg is usually quite high even as high as 100%.

When I have spawnings where larger numbers of eggs have been laid it is my practice to remove the adult fish and treat the water with meth blue. If the adults are prone to egg predation they will be removed straight after spawning has stopped, if not I will leave them until the end of day three. For those eggs that in both cases were left until day three no Meth. Blue was used and again in both cases the hatching rate was higher. Obviously the Meth. Blue has a slight adverse effect but without it the results are very poor."

/ Ian Fuller</font id="red">
#60 - 9 oktober 2003 17:21
Zero det hade varit bättre med en länk...
http://www.corydoras.pwp.blueyonder.co.uk/art%2001_starting_with_corydoras.htm
#61 - 9 oktober 2003 17:30
<font color="red">Jag har inte tagit faktan ifrån hans sida.</font id="red">
#62 - 9 oktober 2003 17:41
Var har du hämtat den Info ifrån???
Det är nämligen så att han hittat sitt eget sätt att lyckas med Corys, å det måste du åxå göra, det är inte så säkert att det han provat stämmer med dina betingelser, typ annat vatten kvalitet, hårdhet osv. det tar tid och man lär ett å annat hela tiden...
Simma lungt.
#63 - 9 oktober 2003 17:45
<font color="red">Så du menar att jag ska hitta ett eget sätt att föda upp dem på?! Han har ju typ 40 års erfarenhet av Corydoras, det han gör tror jag på, därför håller jag mig till hans fakta.</font id="red">
#64 - 9 oktober 2003 17:49
Visst med hjälp av hans erfarenhet men du måste anpassa dessa till dina betingelser missförstå mej rätt nu...
#65 - 9 oktober 2003 17:51
Här får du en tråd som kan vara intressant när det gäller vattenkemi...
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10425&SearchTerms=Beredningsmedel,vara,eller,icke,vara
#66 - 9 oktober 2003 18:20
<font color="red">När du triggar dina malar till lek, hur kallt vatten använder du, och hur mycket byter du?</font id="red">
#67 - 9 oktober 2003 18:46
Lekkar på 25L å byter 50% vatten 22 grader å efter några timmar så börjar dom å leka...
#68 - 9 oktober 2003 19:15
<font color="red">Oki, jag använder 37L som jag gör 50% vattenbyte med 7-8C gradit vatten i, temperaturen sjukner till 19-21C.
Gjorde ett nyss, alla fiskarna har börjat göra rent en massa ytor att fästa rom på, sulle inte förvåna mig om det är lite romkorn här och där imorrn. </font id="red">
#69 - 9 oktober 2003 19:42
Lycka till då...
Jag håller tummarna!!
#70 - 9 oktober 2003 19:42
Jag använder JBL Fungol medicin mot svamp som antimögelmedel med lyckat resultat. Det är möjligt att det är MB för det är blått eller så är det bara färgat som så många andra mediciner.
#71 - 10 oktober 2003 05:21
Det finns ett annat preparat som heter EXIT för den som inte får tag på MB!!!
#72 - 10 oktober 2003 13:25
<font color="red">Undrar en sak... hur ser egentligen ett möggligt ägg ut?
Alla mina ägg som jag har ser helt OK ut, med små saker inuti. </font id="red">
#73 - 10 oktober 2003 15:37
Jag har nog aldrigt sett det där som du beskriver, citat:
"Alla mina ägg som jag har ser helt OK ut, med små saker inuti. ". Dom där små sakerna inuti som du beskriver har jag aldrigt sett, men ändå. Det befruktade äggen ser ljusbruna ut, dom obefruktade ser vita ut, De mögliga ser ut som en förminskad Punkares huvud med beige hår...
#74 - 10 oktober 2003 15:38
Metylenblått

Det går att få tag på metylenblått i olika mängd från Bie&Berntssen, ett Kemiföretag i Malmö. Man kan beställa i pulverform eller flytande. Själv beställde jag och en kompis en 1-liters flaska(2%) som vi sedan spädde ut till 1% och delade. Det hela kostade 300 kr inkl frakt, men det är mycket drygt så på sikt lönar det sig förmodligen. Apoteket har det ej vad jag vet.

Bie&Berntssen
040-6892581

Hälsn
Peter N
#75 - 10 oktober 2003 15:48
<font color="red">Poseidion, alla odlare jag talat med säger att man kan se ynglena i ägget, jag såg till och med att det rörde sig inuti ett.</font id="red">
#76 - 11 oktober 2003 08:18
ZeroZ antingen, har du mikroskop eller så har du världens skarpaste synen.
#77 - 11 oktober 2003 08:32
<font color="red">Tror det är alternativ nr2, alltså att jag har världens skarpaste syn.</font id="red">
#78 - 11 oktober 2003 09:40
Patetiskt...att vi som har hållit på i 100år inte sett det å att en pojkvasker som började igår hunnit se det...!!!
#79 - 11 oktober 2003 10:35
Sitter ägget på frontrutan är det inga problem att se när de sprattlar i äggen.
#80 - 11 oktober 2003 14:59
<font color="red">OCH att det dessutom är vitt bakom ägget gör att man ser allt innuti, såg nu igen att det rörde sig.
Tro det eller ej...</font id="red">
#81 - 11 oktober 2003 21:54
<font color="red">Nu har i alla fall 2 ägg kläckts.</font id="red">
#82 - 12 oktober 2003 19:18
Inga av mina ägg kläcktes denna gången heller, de möglade bort som vanligt. Mitt lekpar har iallafall precis lekt igen, tio nya ägg att försöka med. Nu har jag satt dem i en skål med kranvatten, syresten och en vattenpest. Imorgon ska jag förhoppningsvis ha tillgång till Metylenblått. Ska jag droppa i det imorgon kväll eller är det försent för denna omgången ägg?

/Mona
#83 - 12 oktober 2003 19:33
Det är det nog Mona, Å just det syresten kan du vänta med tills äggen är kläckta annars kommer de bara att snurra med som i en tvättmaskin...låt dom bara vara i lung å ro...friskt vatten å inget mer...
MVH
#84 - 12 oktober 2003 19:37
De sitter fast på glaset (jag flyttade dem medan de fortfarande var klibbiga), så de snurrar inte runt. Bör jag ändå vänta med syrestenen?

/Mona
#85 - 12 oktober 2003 19:54
Nä i det fallet tycker jag nog inte det, då är det bara å köra å önska lycka till den här gången åxå...*L*
#86 - 13 oktober 2003 07:54
<font color="red">Om du aldrig har kläckt ett ägg så kanske ditt lekpar är sterila.

Pratade med en odlare från Schweiz förut; "Mörker och Luftning (syresten) hindrar äggen från möggel (hon använder inga antimögelmedel)."

Nästa gång skall jag testa att låta en massa glasslådor flyta i mitt 94L akvarium utan någon direkt ljus och ha dem styckförpackade.

Mona, dina malar leker ju så ofta eller hur, jag funderar helt allvarligt om de inte är sterila...

Några odlare sa att de leker efter minst 1 vecka igen, dina leker ju jämnt. Äggen kanske är helt felutveckalde så hon kan släppa ut dem när som helst? Hanens mjölke är det fel på? Eller så kan det finnas andra faktorer.
Är det bara det paret som leker?
Kan du se något i nått ägg vid dagarna 3-5?
Vad har du för hårdhetet i kläcktnings vattnet?
</font id="red">
#87 - 13 oktober 2003 18:15
ZeroZ...Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
#88 - 13 oktober 2003 18:25
<font color="red">Vad syftar du på nu?</font id="red">
#89 - 13 oktober 2003 18:25
Eftersom jag förlorar alla äggen till mögel runt tredje/fjärde dagen så tror jag inte att det är fertiliteten det är problem med(inte i första hand iaf). Många ägg hinner bli bruna innan de möglar bort.

Det är bara det ena paret som leker. Nu vet jag ju inte om det alltid har varit så eftersom jag har fyra stycken, de lekte tidigare i det stora akvariet men slutade när jag skaffade botior. När jag flyttade två av dem till det lilla akvariet så började de genast leka. Nu när de har lekt så mycket som de gör så har "kullarna" blivit betydligt mindre, tidigare lade de ett femtiotal ägg - nu bara runt tjugo.

Direkt efter läggningen tills äggen möglar eller blir bruna(och sedan möglar) så kan jag se en icke genomskinlig "prick" på någon milimeter i det nästan genomskinliga ägget. Hårdheten kan jag inte svara på.

/Mona
#90 - 13 oktober 2003 18:27
<font color="red">Hårdheten har påverkan på äggen, om det är stor hårhet så har ynglen svårt att ta sig ur äggen. Om det är låg hårdhet så är det lättare.
Man kan använda en pipett och spruta lite vatten på äggen och hjälpa yngel på traven.</font id="red">
#91 - 13 oktober 2003 18:29
ZeroZ...Presis vad som står...där å inget annat
MVH
#92 - 13 oktober 2003 18:34
<font color="red">"Okej", fattar inget men jaja...</font id="red">
#93 - 14 oktober 2003 06:27
<font color="red">Nu leker mina C.metae igen [:D]</font id="red">
#94 - 14 oktober 2003 06:28
<font color="red">När du föder upp dina yngel Poseidion, vad använder du då, jag menar akvarium? Inredning? Filter? Mat?</font id="red">
#95 - 14 oktober 2003 08:43
Mona!

Ditt Metylenblått är skickat.

Hälsningar Tommy
#96 - 14 oktober 2003 09:15
Citat från ZeroZ:
"När du föder upp dina yngel Poseidion, vad använder du då, jag menar akvarium? Inredning? Filter? Mat?"

När dom är små och håller på å växer, får de hållas i ett yngelkar på 5L å ingen inredning plus syresten, där brukar jag ha de det första 2 månaderna, sedan introduceras dem till en uppväxtkar med inrednig och välfungerande biologi på 70L med olika andra yngel, från olika levande födare plus andra sorters yngel som för tillfället finns. Där får de växa till sig mellan 6 till 8 månader innan de är klara för försäljning.
Nyckläckt artemia och Micromaskar är bland det första de får, tredagar efter kläckningen, sedan forsätter jag med ett kraftfoder för lax yngel och hackad Mysis som jag själv fångat.

#97 - 14 oktober 2003 14:40
<font color="red">Okej, alla mina yngel förutom <b>ett</b> har dött av någon konstig anledning. Tror det har o göra med att jag har sand i akvariumet (11L). Jag kör också med ett botten billiflter som jag tror jag ska köra utan.
De har lagt nya ägg nu, jag lyckades tyvärr bara rädda 10st. Men när de kläckts så ska jag tömma 11L och bara ha en syresten i.
Hoppas det funkar bättre.</font id="red">
#98 - 14 oktober 2003 14:54
<font color="red">Tommy, är det OK om jag också beställer?</font id="red">
#99 - 14 oktober 2003 15:40
<font color="red">Poseidion, vad har du fått tag på dina micromaskar?</font id="red">
#100 - 14 oktober 2003 15:50
Har haft det i några år fick de ut va en kompis som åxå odlar akvariefirrar...men jag har hört att det ska finnas i väl sorterade akvariebutiker, man köper en kultur som man sedan impar, det finns olika sätt att föda upp dem...om du får tag på dessa och om du vill så kan jag nog ge dej ett å annat råd om hur du ska göra...det äe bra å fråga.
#101 - 14 oktober 2003 16:01
Micromaskar (Tubatrix silusiae) får du inte tag på dom...så kan jag skicka en start kultur i så fall maila mej så ordnar vi det praktiska...
#102 - 14 oktober 2003 17:19
ZeroZ kolla på den tråd så slipper jag skriva om igen om det...
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10434
#103 - 14 oktober 2003 17:23
<font color="red">Kan du skicka lite?</font id="red">
#104 - 14 oktober 2003 17:33
Visst du får maila mej
#105 - 14 oktober 2003 17:47
<font color="red">Har gjort det. Maila tebax.</font id="red">
#106 - 14 oktober 2003 17:52
ZeroZ svarat!!
#107 - 15 oktober 2003 13:14
Nu har senaste omgången ägg möglat bort, trots rent vatten och 50% vattenbyte varje dag. Idag fick jag Metylenblått från Tommy, TACK!

/Mona
#108 - 15 oktober 2003 14:11
<font color="red">Kan du berätta vilka dagar dina Sterbai har lekt?</font id="red">
#109 - 15 oktober 2003 14:32
De lekte den 5:e, 8:e och 12:e. Äggen brukar vara mögliga inom tre dagar. De leker samma dag eller dagen efter varje vattenbyte. Anledningen till att de lekt oftare än en gång i veckan har varit att jag tagit vatten från deras akvarie till kläckningsburken. Normalt byter jag vatten en gång i veckan.

/Mona
#110 - 15 oktober 2003 14:58
<font color="red">Konstigt att honan kan lägga så många ägg under så kort tid. Är du säker på att äggen är som de ska?</font id="red">
#111 - 15 oktober 2003 16:12
Jag har ingen aning om äggen är som de ska. De flesta brukar bli bruna innan de möglar, vilket ska vara ett tecken på att de är befruktade enligt vad jag har läst. Jag har funderat på om det är för att jag rör vid äggen med fingrarna när jag flyttar dem från lekkaret. Nästa gång ska jag iaf testa med metylenblått, syresten och kranvatten.

/Mona
#112 - 15 oktober 2003 17:03
<font color="red">Jag tar mina med fingrarna.

Poseidion, kan du skicka en filmrulleburk me micromaskar?
Du svarar ju aldrig på mailen!</font id="red">
#113 - 15 oktober 2003 17:19
ZeroZ
Å vart ska jag skicka det då...ditt mail var tomt jag måste ju ha en adress om man ska skicka nåt, å så lämnade jag mitt tel. nr. så att vi kunde komma överens, men dit har du heller inte ringt.
Så!!! Hur f-n ska du ha det???
#114 - 15 oktober 2003 17:59
<font color="red">Jag mailade... konstigt att det vart tomt...?
Har du MSN så kan vi ta det där?</font id="red">
#115 - 17 oktober 2003 09:49
ZeroZ: Har du fått tag i micromask ?
Eftersom du bor i Stockholm så kan jag hjälpa dig med en startkultur.
#116 - 17 oktober 2003 12:04
<font color="red">Poseidion tänkte skicka på måndag.</font id="red">
#117 - 19 oktober 2003 19:32
Nu har jag ägg igen. Fyra tog jag igår, klibbiga - direkt efter att de lagt dem. Jag fäste dem i en skål med kranvatten och metylenblått. 13 st hittade jag idag(hårda), de fick en egen balja med kranvatten och metylenblått. Nu får vi se...

/Mona
#118 - 20 oktober 2003 07:45
<font color="red">Mona, i hur mycket vatten blandade du ditt metylenblått du fick av Tommy?

Grattis till äggen [;)]</font id="red">
#119 - 20 oktober 2003 13:35
1 liter

/Mona
#120 - 20 oktober 2003 14:36
<font color="red">Okej, hur mår äggen nu då?</font id="red">
#121 - 20 oktober 2003 14:48
Vi får väl hoppas på att MB hjälper...

Ha det...
#122 - 20 oktober 2003 15:23
Ännu så länge så ser det bra ut, men det är för tidigt att säga. I ena burken har jag syresten eftersom äggen sitter på rutorna, i andra inte eftersom de flyter omkring. Få se hur det går. Varje dag byter jag 50% så att halten går ned till den eventuella kläckningen.

/Mona
#123 - 21 oktober 2003 14:41
<font color="red">Imorrse så lekte mina malar igen. Men så ska ju såklart skolan förstöra allt...
När jag kom hem lyckades jag i alla fall rädda 18 ägg.

Min beställning av Metylenblått har inte heller kommit [:(]

</font id="red">
#124 - 21 oktober 2003 16:33
Är det verkligen nödvändigt med metylenblått.??
O en anna fråga jag är rätt petig med att köpa samma sort men i olika affärer vad gäller fiskar så man inte får sönderavlade djur hur gör ni.?
#125 - 21 oktober 2003 18:30
Nu har jag skickat en startkultur micromaskar till ZeroZ...hoppas att han vet hur man gör...Jag har försökt att råda honom att göra som jag gör, men han envisas med att prova andra metoder.
#126 - 21 oktober 2003 18:39
<font color="red">[:P] Hade bara sett andra som användit andra metoder. Havregryn är billigare än jäst [;)]

Tack än en gång!</font id="red">
#127 - 22 oktober 2003 07:39
ZeroZ... visserligen lyckas posten procentuellt bra med att hitta rätt adressat... men skriver man ingenting alls på kuvertet så lär det inte komma fram. Vill du ha ditt Methylenblått så måste du ge mig ditt namn och adress!
#128 - 22 oktober 2003 08:23
Metylenblått verkar funka bra mot mögel. Mina ägg har ännu inte möglat. Men de är såpass vita att jag inte tror att de är befruktade, vilket förklarar varför de alltid möglat hittills. Nu har mitt andra par Sterbaier också lekt(i sjukstugan), få se om de äggen är befruktade.

/Mona
#129 - 22 oktober 2003 09:33
Hej Mona.
Du har, precis som du skriver, troligtvis obefruktade ägg. Jag har råkat ut för precis samma sak med ett scalarepar där hanen var dålig på att befrukta rommen. Äggen möglar inte när man använder methylenblått, men de blir vita. Men - vid ett tillfälle - då äggen blev vita så lät jag akvariet stå. Glömde helt enkelt av det några dagar. När jag sedan skulle rengöra det så var det till min stora förvåning fyllt av frisimmande scalareyngel. Detta har bara hänt en enda gång, men om du vill kan du ju prova...
#130 - 22 oktober 2003 09:42
Skönt att höra. Jag har tänkt låta de vita äggen stå till de är åtminstone sju dagar, just nu är de fyra dagar. Den omgången som jag har fått från sjukstugan inatt ser mer färgade ut, kanske är den hanen bättre på att befrukta(trots sin skäggtömsskada). Jag har precis flyttat den till en liten plastlåda med metylenblått i.

/Mona
#131 - 22 oktober 2003 12:22
<font color="red">Konstigt att du inte fick adress och namn, jag skrev det nämligen...

Nu har jag skickat ett till mail.</font id="red">
#132 - 22 oktober 2003 12:50
Tommy det hände samma sak när ZeroZ bad om att få en kultur Micro...då skickade han ett tom mail...Hehehehe

Man får väl ursäkta dagens ungdomar!!!
#133 - 22 oktober 2003 14:06
Idag lekte mina C pygmeus bland ek och boklöven jag har lagt i karet, ska se om det blir nått då ett av äggen är nära rutan och lätt att titta till.
#134 - 22 oktober 2003 17:33
Hej!
Det måste ju fungera med en liten dos vitaprick medicin som antimögelmedel oxå?
Det brukar ju inehålla en del metylenblått.

/Lukas (som håller på att sätta upp två burkar avsedda för pansarmalsodlingsförsök...)
#135 - 22 oktober 2003 18:12
Jag testade Baktopur som är mot svamp, det innehåller Metylenblått - men det funkade inte. Iallafall inte med den dos som stod i beskrivningen.

/Mona
#136 - 22 oktober 2003 18:17
Hej igen!
Ok, då kanske det inte är någon ide med att använda det då...
/Lukas
#137 - 23 oktober 2003 08:22
ZeroZ!
Då är ditt MB skickat!

Hälsningar Tommy
#138 - 23 oktober 2003 13:09
<font color="red">Det verkar som mina C. metae ägg har klarat sig bra nu, och denna gång använder jag inte ens MB.
Testar som sagt en ny teknik.

Okay, tack Tommy!</font id="red">
#139 - 24 oktober 2003 12:35
Jag har väl hunnit å testa det mesta...
ZeroZ!!!
Vad har du för överraskning???
#140 - 24 oktober 2003 13:48
<font color="red">Har lagt äggen i en glasslåda (bigpack) som rymmer 2 liter.
Sedan har jag lagt ned lådan i en byrålåda med en syresten i.
Tillsist har jag lagt locket över 80% av glasslådan.

Idag fick jag också MB, tack Tommy!</font id="red">
#141 - 24 oktober 2003 18:06
Jag trode att du skulle överraska mej!!!

Det funkar inte på alla sorters Corydoras...det finns en sort som bara leker i mörkret Corydoras Robinae å dessutom lägger äggen i mörker eller skuggad plats så att dom nästan aldrig ser dax ljuset.

C. Metae gör väl inte så eller???
#142 - 24 oktober 2003 18:20
<font color="red">Hade hört en annan odlare göra så, tänkte bara testa en gång, dessutom så har inte ett enda ägg mögglat... än...

Vet ej om C. metae lägger äggen på mörka ställen i naturen. De gör de i alla fall inte i akvariumet.</font id="red">
#143 - 24 oktober 2003 18:23
Det finns säkert flera sorter som leker i mörkret...men i alla fall...Lycka till!!!
#144 - 24 oktober 2003 18:33
Köpte ett par snyggingar idag!!!
Nämligen C. Burgesi dom är så fräcka å snygga att jag ska kohandla med butiksägaren i morrn. 98 Kr st.

Jag ville göra en byttes affär men expediten hade inga såna befogenheter...men sade ändå att återkomma imorrn å prata med chefen han är inte omöjlig att göra med, var hennes kommentar.

Jag har 50st C. Paleatus som ska erbjudas i byttes affären å ca. 20 st kvar av C. Aeneus i butiken finns det ca. 5-6 st kvar av C. Burgesi, jag vill ha alla.
#145 - 25 oktober 2003 15:57
<font color="red">Och idag köpte jag 5st Corydoras leucomelas för 245kr. [:D] </font id="red">
#146 - 27 oktober 2003 08:19
I går såg jag hur en av mina corydoras sterbai la ut romkorn på stenar och glasrutan :-) Idag på morgonen verkade alla vara uppätna :-(
#147 - 27 oktober 2003 08:20
<font color="red">Synd för dig...</font id="red">
#148 - 28 oktober 2003 14:39
(ZeroZ, det är jättesvårt att läsa din röda text!)

Min erfarenhet är att man ska använda nytt färskt vatten när man flyttar äggen. Sedan byter man inte vattnet innan ynglen kläcks. Antimögelmedel, rätt temperatur (ca 23 grader) och vattencirkulation är nära på nödvändigheter.

När ynglen kläckts är det artemianauplier som gäller. Då växer de fort och blir stora. Har försökt minska ner på nauplierutfodringen men då växer de jättesakta. Jag gav dem nykläckt artemia (nauplier alltså) minst tre ggr per dygn. Ett eller två vattenbyten per dag tills dess att jag kom på att koppla ihop yngelakvariet med stora akvariet. Då behövde jag bara slamsuga med några dagars mellanrum. Bekvämt!

På min websida nedan finns några bilder på mina yngel från Corydoras sterbai.
#149 - 5 november 2003 14:00
<font color="red">Jag bytte 30-40% vatten i den lilla 2L byttan som äggen låg i. De har börjat kläckas nu!
10 st har kläcks väntar fortfarande på de 5 st som är kvar. Metylenblått gav verkligen resultat! Tack Tommy !

Kan också meddela att malarna lekte igen imorrse. När jag kom hem från skolan så lyckades jag rädda 17st ägg, de var verkligen grymt bra gömda !
Detta är alltså 5:e gången de leker på 5 veckor !!!</font id="red">
#150 - 6 november 2003 20:52
Ursprungligen skickat av Michael Legnér

Min erfarenhet är att man ska använda nytt färskt vatten när man flyttar äggen. Sedan byter man inte vattnet innan ynglen kläcks. Antimögelmedel, rätt temperatur (ca 23 grader) och vattencirkulation är nära på nödvändigheter.

Michael, klarar ynglen av antimögelmedlet som då kommer att finnas kvar i vattnet?

/Mona
#151 - 6 november 2003 20:56
<font color="red">Alla ägg kläcktes utom möjligtvis ett.</font id="red">
#152 - 6 november 2003 21:16
Ursprungligen skickat av Mona

[quote]Ursprungligen skickat av Michael Legnér

Michael, klarar ynglen av antimögelmedlet som då kommer att finnas kvar i vattnet?

/Mona
[/quote]

Märkte inte av att de mådde illa av det, men inom något dygn är ju nästan allt vatten bytt.
#153 - 6 november 2003 21:21
Ok, tack!
/Mona
#154 - 16 november 2003 13:42
Hur ser era lekakvarier ut?
#155 - 17 november 2003 07:46
Ursprungligen skickat av Danny_C

Mina Corydoras sterbai lekte i vanliga akvariet: 310 liter, mycket rötter, ganska strömt vatten (men med platser med lä), pH ca 7, dH kring 1-2. Typiskt var att de lekter 5-7 dagar efter vattenbyte på 75% och sedan höll på i tre dagar.

Sedan jag flyttade har jag inte fått någon rom än.
#156 - 19 maj 2004 18:36
Ursprungligen skickat av Danny_C

Mina kar har bredbladiga-blad typ svärdplanta eller liknande där de brukar lägga romen på. Fast det händer att man hittar rom över allt ibland på rutan å på PowerHeads utblås...Men oftast på bladen, fin sand å så några gömställe i form av krossade lerkrukor eller stenar med skyfferplattor som tak.
Matar med god-kvalitetmat så att när jag börjar simulera rengperioden så ä dom feta å i god form att inleda leken.
#157 - 19 maj 2004 19:12
Har nu följt hela er diskussion och är jättesugen på att prova på att odla corydoras. Försökte förra våren, men fick inte äggen att kläckas. Fick tag i metylenblått för sent... Har ett 20L akvarium som står tomt. Vilken corydoras rekommenderar ni till en nybörjare?
#158 - 19 maj 2004 20:49
<font color="red">C. aeneus kanske. Hade du tänkt att odla i 20L?</font id="red">
#159 - 19 maj 2004 21:07
C. Aeneus å C. Paleatus är det nog dom du ska prova på först...Lättas att få i lek.

Annons