Corydoras

#1 - 9 juli 2007 21:09
Letar efter en Corydoras-art till mitt 54l räkkar (inv: dvärgräkor, Panaque maccus). Jag funderar väl mest på någon av dessa:
adolfi
davidsandsi
metae
panda
melini
duplicaerus
burgessi

Alltså en art som har ljus (vit) bottenfärg med några bredare svarta ränder och kanske lite orangt i :)
Är någon av dessa arterna helt olämpliga i mitt kar tycker ni?
Karets vatten: pH 6.6, KH 4, GH 7, 24C, brunt vatten, fin vit sand (runda korn), mkt rötter och eklöv. Antar att ingen av "mina" Corydoras äter räkyngel?

Adolfi har jag hittat i en del affärer, men dom är ju rätt dyra. 100kr/st i alla affärer jag hittat dom i (3st). panda har jag hittat också, för rimligt pris. Men dom andra vet jag inte riktigt om jag sett i nån affär innan. Är det någon av dessa Pansarmalar som är mkt ovanliga?

Föresten, tror ni att nån sorts Grenmal (Farowella acus) skulle funka i 54l, eller är dom för stora och skulle dom äta räkyngel?

Tack för hjälp och tips! :)
#2 - 14 juli 2007 20:46
Jag tror nog att dom flesta corydoras kan sätta i sig räkyngel om ynglen är väldigt små och simmar nere vid bottnen. men om du har mkt flytväxter och sådant håller väll ynglen sig där...

detta är dock bara en gisnig har aldrig testat kombinationen räkor och corys. Det enda jag baserar det på är att paleatus äter krossade snäckor xD Jag brukar inte orka plocka upp alla snäckor så istället krossar jag dom (är jag en hemsk människa? :rolleyes:)

fiskar kostar en del, de flesta corys ligger ju på 60 + i djuraffärer... om dom är färggranna och mer svårodlade blir det ju mer... det är nog svårt att hitta så mkt billigare än 100 om du inte köper från odlare. Men om du nu bestämmer dig för att offra den summan pengar, tänk på att det är en investering som räcker länge ;) iaf med rätt skötsel av fiskarna :D
#3 - 15 juli 2007 06:30
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Om jag hade varit du hade jag verkligen övervägt minicorysar. Det finns så många söta små varelser att välja på; eller åtminstonde tre; habrosus (favorit!!), pygmé och aspidoras. Dessa blir inte så stora som vanliga corysar så man kan ha fler i akvariet. De är riktigt härliga när man har några (tio eller så) stycken![/COLOR][/FONT]
#4 - 15 juli 2007 08:27
Salt och peppar - corydoras
kanske
#5 - 15 juli 2007 09:25
Sugen på att ha nån större cory nu! :) Har pygméerna i ett annat kar med räkor och det funkar superbra!
Tror ni att C. panda skulle äta räkyngel? Corys i den storleken är väl fortfarande ingen fara,, eller?
#6 - 15 juli 2007 10:20
panda tror jag funkar. Har aldrdrig testat räkor och corys, men pandan har väll knappt tillräckligt stor mun för att få in ett yngel :p men iofs har ju du dvärgräkor så ynglen är ju väldigt små... det är up till dig. corysarna lär iaf inte må dåligt, frågan är hur det går med räkorna...
#7 - 15 juli 2007 12:40
dt borde funka ok med räkorna, några yngel måste ju överleva om pansarmalarna nu skulle få si för att äat ynglen...
Köpte alldeles nyss 3st Corydoras melini VF. Ska köpa fler när affären tar hem fler i höst. Dom såg verkligen pigga o fräscha ut!! :)
#8 - 15 juli 2007 20:01
härligt! vildfångade också :D

lycka till, håller tummarna föra att du får behålla dina yngel ;) du får berätta hur det går sen
#9 - 15 juli 2007 21:41
Någon som har egna erfarenheter med corys o räkyngel?

Annons