Corydoras?

#1 - 11 februari 2007 11:35
hejsan!! funderar på att köpa någon sorts cory. till mitt nya 60 liters kar .. så nu har jag några frågor som jag jättegjäärna vill ha svar på:D

Vilken sort passar bäst till 60L?

vilken är lättast att få yngel på?

Jag har tittat lite på pansarmalar och det finns ju albino och sånna vanliga , kan de få yngel elelr måste det vara samma färg?

kan man ha olika raser tillsammans och de ändå får yngel`?

Hur ser man könskillnaden?

kan de vara i samma akvarium som guppy endlers?

så det var nog allt jag kom på nu:P hoppaS PÅ SNABBA SVAR:D
#2 - 11 februari 2007 12:38
Med tanke på storleken på karet skall du nog nöja dig med C. pygmaeus eller C. habrosus, dessa blir inte så stora så du kan ha lite fler!
#3 - 11 februari 2007 13:21
de var inte så fina :/ vilka är det som brukar finnas i handeln? är det metallpansarmal? någon som har mer förslag? karet är ungefär 60L jag har inte fått den än så det kanske är större .. jag vill inte ha för små fiskar :P
#4 - 11 februari 2007 13:46
Men du kan inte ha hur stora som helst i det lilla karet! pansarmalar vill gärna leva i flock på minst 6 st, o du kan inte trycka ner 6st stora malar i ett så litet kar..
Då får du nöja dej med den mindre modellen på fisk
#5 - 11 februari 2007 14:03
aha men jag vill eju bara veta om det fanns något som passade men hepp .. ta det lite lugnt !! är . pygmaeus eller C. habrosus vanliga i affärerna?
#6 - 11 februari 2007 14:14
c. arcuatus
c. bondi coppenamensis
c. habrosus
c. hastatus
c. kanei
c. leucomelas
c. melini
c. panda
c. pygmaeus
c. sodalis
c. trilineatus

Funkar bra i ett 60L
#7 - 11 februari 2007 19:01
Tack så mycket:D:D .. haha häften av demma kan endast guldmember se:P men de man kunde se var fina:D kan man "blanda" de hära arterna eller måste man ha minst 6 st samma art i karet? är de lättlekte och? och svara gjärna på mina frågor däruppe;)
#8 - 11 februari 2007 19:49
Ingen aning om pygmaeus eller habrosus är vanliga i affärerna. Kollar oftast inte så mycket på corydoras när jag är i någon butik:p
Jo visst kan du blanda bara det är minst 6st men det blir snyggare om du har ett gäng utav samma sort för annars kommer det att se rörigt ut i akvariet.
Om dom är lättlekta eller ej får någon annan svara på som är lite kunnigare om corydoras:)
#9 - 11 februari 2007 19:50
Jag tycker det går bra med de flesta Corys i ett sådant kar. Mer viktigt är korrekt inredning och temperatur för art.
#10 - 11 februari 2007 20:29
Eller varför inte de här charmtrollen om du kan få trag i dessa:http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=779
Jag har 15 st som simmar i mitt 240 och är hur coola som helst!
#11 - 11 februari 2007 21:16
animal_ skrev:
Tack så mycket:D:D .. haha häften av demma kan endast guldmember se:P men de man kunde se var fina:D kan man "blanda" de hära arterna eller måste man ha minst 6 st samma art i karet? är de lättlekte och?

http://www.jjphoto.dk/fish_archive/mall3.htm
Sök på google så får du ju upp bilder :confused:

Corydoras är fredliga fiskar, men bra romtjuvar ;) Så om du ska odla någon art som läggar rom bör du skaffa ett speciellt odlingskar, eller något....
Du kan blanda, de kommer inte att korsa sig men i 60 l får du inte plats med så många fiskar. så då är det bästa attt skaffa flera av en sort. De kommer att må mkt bättre då också.
Olika arter är olika svåra att odla.
#12 - 12 februari 2007 11:27
Tack för svaren ;) och då blir det 6 st av samma art :D undrar bara vilken det blir:P ska titta på de förslagen ni gett mig igen och leta efter den som passar mig bäst:D återkommer sen;)
#13 - 14 februari 2007 11:34
akvariet är ungefär 64 liter:D
#14 - 14 februari 2007 11:38
har du svart grus så tycker ja du ska ha ljusa corysar, ljus sand mörka corysar, jag har 20-30 corydoras sterbai i mitt kar
#15 - 14 februari 2007 11:55
aa jag har svart grus.. ska nog ha någin vit/albino :P
#16 - 14 februari 2007 11:56
det blir skitfint corydoras aeneues albino lr va den heter tycker ja du ska köpa
#17 - 14 februari 2007 12:00
aa jag tror det blir sånna :D metallpansarmal
#18 - 14 februari 2007 12:26
mmm langa upp bild o du köper dem då :D

Annons