Cory lek/ägg?

#1 - 1 oktober 2005 09:03
Godmorgon!

Kom upp nu på morgonen och ser at det är en bunta vitaktiga ägg högt upp på ett blad; ca 1-2 mm stora. Bör väl vara mina aeneus? Kan inte komma på något annat som skulle lägga ägg där.

Oavsett vilket. Nu flyger 5 av mina Corys runt som galningar i tanken. Leker i strömmen, leker bland växterna och ja, beter sig som galningar (väldigt rart :) ). Någon som vet vad detta kan bero på?
Har 2 eller 3 hannar samt 3 eller 4 honor, så kan det helt enkelt vara så att de leker 'igen'?

Sen då.. Äggen. Vad ska man göra med dom? Känns inte som de kommer överleva i akvariumet. Flytta på dom? Är det något man behöver tänka på? Ska man bara klippa av en bit av bladet och flytta det?

*phew* Nog för att jag tyckte det skulle vara kul med cory-ägg, men jag räknade aldrig med att det skulle bli så iom att jag inte gjort något åt 'klimatet'.

....
Nu slogs ljuset på i akvariumet
Verkar som våra corydoras fullkomligt tappat det under natten. Det är ägg lite här och var i hela akvariumet :D
Och de fortsätter?? Uppenbarligen har vi 2 hannar och 4 honor, men hur mycket ägg kan egentligen en hanne befrukta?

Mvh
Helena
#2 - 1 oktober 2005 09:57
O_o Helt vansinniga.. jag är alldeles lyrisk! Nog för att 90% av äggen inte blir befruktade, men gud så häftiga dom är! När honorna klämmer ihop sina fenor och släpper ner ägg som i en liten påse - så coolt! Kännermig som en liten flicka :)

Svarta spöket är helt lyrisk han med - han har redan satt i sig ett helt blad med ägg ;)

Annons