"cookie cutter" eller mallar

#1 - 10 januari 2004 01:12
På cichlid-forum.com har de den här funktionen där de typ tar ut en mall för olika tankstorlekar)http://www.cichlid-forum.com/articles/quick_reference_list.php) , typ ett 112 liters (det är en standarstorlek i sverige eller hur?) där man listar vilka fiskar som skulle vara lämpliga i det karet. Cichlid-forum.com´s lista är lite tveksam många gånger (ofta så har de för många par av olika agressiva ciklider som om de skulle para up sig skule orsaka helvete i karet) men jag tycker det är en smart ide som om den blev förbättrad skulle vara lysande för nybörjare.

Hur det skulle funka är alltså:

Lista storleken på karet (112 liter och andra storleksorningar)
Lista olika kombinationer av fiskar ur olika grupper som tilsammans skulle funka bra ihop

så här skulle det alltså kunna se ut:

112 liters:

Tanyanjika sjön:
Julichromis ornata 1M:1F
Synodontis petricola 2 eller 3

Malawi:
Labidochromis caeruleus 1M:2F

Victoria:
Haplochromis sp. "Ruby Green" 1M:2F

Asien:
Betta splendens 1M:2F

osv osv för de olika kategorierna. Jag tror det här skulle funka bra som hjälpmedek, även om jag tror att det förmodligen skulle vara alldeles för tidskrävande att utveckla eller vad säger du Kjell? :/
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 10 januari 2004 10:13
På cichlid forum har de ju bara behövt att lista ciklider (zoopet handlar om alla fiskar) och då har de ändå bara hållt sig till ett fåtal arter. Trots att de på så sätt oerhört decimerat urvalet så har de detta till trots kommit fram till väldigt många tveksamma kombinationer sim du skriver.
Jag tror nog (eller rättare sagt vet) att det skulle vara ett helt oöverstigligt projekt att lyckas få ihop en funktion som skulle kunna göra detta på ett bra sätt.
#3 - 10 januari 2004 14:23
precis som jag misstankte.

Oh well, med san har brainstorming sa kommer vi sakert fram till nagra bra ideer forr eller senare :)

Annons