Connys 60L kar

#1 - 7 februari 2010 14:57
Hej efter att jag inte kunde låta kompisen spola ner 5 st friska kardinal tetror i toan fick jag dom i en plastpåse med 2 liter vatten så jag köpte mig en 2L petbox med luftpump som fick bli deras provosoriska hem.
Dagen efter fick jag två slöjstjärtar och en pansarmal med ett 15L kar av en ljudbutik i göteborg.
Detta blev starten för att leta större och billigt kar.
Så jag letade på blocket. hittade ett 60l kar för 140kr. så det hämtade jag direkt åkte till Herkules Zoo och köpte pump salt vattenberedning mat mm.
stack hem drog i gång karet utan något i för att jag tyckte synd att fiskarna var i så små utrymmen.
Fyllde på halva med vatten och tog gammalt vatten från dom andra och hällde i plus lite från en kompis. Flyttade över Elite a-130 pumpen för 10L kar för att där i finns goda bakterier och satte fullt ös på den i ca 1,5 dygn.

Nu är det en döskalle vas i och två olika sorters sander tillsammans med fiskarna
2 Slöjstjärtar, 5 Kardinal tetror och malen lever kvar i 15L karet i några dagar till för att det ska fortplantasig mat stora karet.

Slog på nya pumpen idag efter 2dygn en Aqua FAN-1 plus för 60-100L kar

Ska uppgradera med bilder och mer info så fort det händer något nytt.

Slutmålet är ju förstås att jag ska tillslut ha några större kar som typ ett 720liters och 250L och några mindre för nu har jag fått blodad tand och detta var mer påtvingat för jag kan inte låta någon "plåga djur" jag jobbar för att det ska få det bättre hos mig.:)

Tilllaggd bild 20100208:
[COLOR=#22229c][/COLOR]
#2 - 7 februari 2010 18:15
Föredömligt agerat! Men ett tips är att försöka hitta en butik där du kan få lämna in slöjstjärtarna och istället köpa några andra fiskar som passar bättre. Pansarmalarna är stimfiskar, så du kan skaffa ett par sådana till och sedan kanske ett par dvärgciklider som kronan på verket, t.ex. kakaduaciklider eller fjärilsciklider.
#3 - 7 februari 2010 20:29
Tack för att detta var posetivt trotts petboxen :P
Har insätt att Slöjstjärtarna är väligt vackra fiskar dom ska ändå ha minst ett 125liters kar det vet jag. Men om jag lämnar dom hos någon djuraffär så kommer säkert någon mamma köpa dom till sitt barn och hamna i ett 15L kar igen. Så ne jah behåller dom häldre om jag ska vara ärlig. Jag tror att det är en pansarmal men vad vet jag. det är iallafall den klasiska slamsugaren som alltid finns i ett akvarium.
Jag tänkte skaffa fler Kardinal tetror och bilda ett litet stim och ett par räkor.

Just nu är jag inne på att vilja bygga biotropiska akvarium ca 4-5 st och a en sällskaps akvarium så men men det blir en annan tråd när det går så långt.

Men iallafall när jag var mindre så minns jag att vi haft akvarium tidigare så jag började rota i källarna och det ändå som jag hittade var Sandfallet som jag nu har skrubbat och satt i dock utan sand men det blir iallafall ett litet gömställe till.
#4 - 7 februari 2010 22:35
Klassisk slamsugare, det låter ju inte som pansarmal (obs bara exempel) direkt :) snarare kanske ancistrus eller någon liknande.

Kul tråd i alla fall, börja med en spontan 2L påse och sikta på 720 snacka om akvariebiten :D
#5 - 8 februari 2010 10:50
danne0301 skrev:
Klassisk slamsugare, det låter ju inte som pansarmal (obs bara exempel) direkt :) snarare kanske ancistrus eller någon liknande.

Kul tråd i alla fall, börja med en spontan 2L påse och sikta på 720 snacka om akvariebiten :D

Tror du hittade rätta arten på firren väldigt lik bilderna på en Ancistrus

A ne jag fick lite blodad tand för detta iallafall och känner ändå en glasmästare som bytt många rutor på mina bilar för en låda öl kanske kan bli så att han skär till rutor för de samma också :)

Har sätt imorse att mina tetror har fullt upp att hålla sig borta från mina slöjstjärtar hela tiden kanske är bra det med tanke på att dom enbart är cetemetern stora men tyvär så mat vägrar dom kan röda mygglarver vara bra???
#6 - 8 februari 2010 16:36
en bild iallafall tyvär med en mobil kamra..
[COLOR=#22229c][/COLOR]
#7 - 28 februari 2010 14:19
a snart ska dessa fiskarna flyttas över till mitt nya 152 liters kar som jag köpt enbart för att jag råkade komma hem med tre silver hajar.
Fanns en baktanke med att jag köpte dom bara för att få tummen ur och köpa större kar ju mer dom växer :P
#8 - 1 mars 2010 18:17
oki igår flyttade jag över mina två slöjstjärtar och mina tre silverhajar till 152Lkaret.
Så att jag gick och köpte mig idag:

25kg finkonig svart sand
10 växter två olika arter lika många sv båda. art namn minns ej.
5 st svärdbärare 1 hande och 4 honor.
Hoppas att dom kommer att trivas och föröka sig också.

Det som jag gjort idag är att jag har möblerat om lite satt sandfallet i mitten växter i varje hörn mot bakrutan karet.
har också blockat ut så mycke av den gröna sanden som möjligt och fyllt på med svart sand.

Valde svart sand för att få fram skarpheten i Kardinad tetrornas färger.

Detta blev resultatet:
Bild: [COLOR=#0085dd]http://Connsann.bilddagboken.se/p/show.html?id=445684954&directlink=1[/COLOR]

Inte alls snygg nogestans men klart bättre än innan.
#9 - 2 mars 2010 19:06
Idag har jag fortsatt även med detta kar att fylla på med mer svart fin sand.
och har nu en undran Vilken växtnäring ska jag använda mig utav till mina växter??? eller ska jag jag börja om från början och lägga Cops Kattsand underst?
Kan jag senare ta och klippa växten till höger och plantera i mitt 152Lkar och få den att slå rot?
#10 - 11 mars 2010 20:22
Japp då var det dags för en liten uppgradering.
Igår åkte jag och en polare en sväng till Lidköping för att träffa andra polare. Fick för mig att ringa en gammal kompis och åka förbi på hemvägen. Sagt och gjort så var jag hemma hos han då han har börjat med Akvarium och har problem med förökning med sina CR fick jag med mig 30 st och en massa flytväxter. så jag tackade och tog emot och sedan insåg jag inte riktigt var jag skulle göra av dom för mitt räk kar är ju int igång..

A dom fick komma ner bland mina Kardinal tetror och Svärdbärare dom verkar trivar bra och firrarna verkar inte bry sig om dom.
Ska försöka få tag på en ny inrednings ditalj till detta karet som då java mossa och klä hela bakrutan med så kommer dom leva gött dom med :)
Men det kom även med fri passagerare bland flytväxterna... Sniglar dom ska jag försöka plocka ur till 15L karet och bara studera deras öknings kraft.
#11 - 12 mars 2010 18:59
Lite snäckor är ju å andra sidan duktiga på att hålla rent :)

Annons