congo synodontis i malawikar?

#1 - 22 juni 2008 18:50
Nu har jag äntligen handlat min första "nya" fisk och därmet brutit uppehållet på 3 -4 år (orkar inte räkna)

Det blev en synodontis ornatipinnis...litet dumt kanske med tanke på attj ag tänkte hålla mig biotopenligt eller i alla fall till malawi sjön, men s. Njasse (stavning?!) faller mig inte i smaken alls...Denna rackaren gick med, om jag kommer i håg rätt, malawisar, men kommer alltså ursprungligen från zaireom jag inte har fel för mig...men det borde väl gå bra ändå? :confused:[:o]
Funderar även på att hitta någon Gnathonemus art eller morymid om dessa går i hop med blå delfin ciklider...man har så många tankar och ideér...[:o]
#2 - 23 juni 2008 08:30
ingen alls?:(
#3 - 23 juni 2008 09:13
Vändmalar kan fungera ihop med malawis, men om du ville hålla dig till malawi, så hade njassae fungerat bättre.

Elefantnosfiskar ihop med malawis tror jag inte är någon bra ide´. De har inte alls samma biotop, och dessutom är elefantnosfiskar ganska så fridsamma och känsliga fiskar. Malawis är alldeles för burdusa för dem och risken är att de blir sönderstressade.
#4 - 23 juni 2008 11:30
Gnathonemus petersi är olämplig ja! Enligt FishBase finns följande mormyrider i Malawisjön: Mormyrops anguilloides, Mormyrus longirostris, Hippopotamyrus discorhynchus, Marcusenius livingstonii, Marcusenius nyasensis, Marcusenius macrolepidotus, Petrocephalus catostoma, Pollimyrus castelnaui och Brienomyrus longianalis. Men om du är angelägen om ett biotopriktigt akvarium så kanske dom inte bara ska komma från rätt sjö utan även rätt biotop - om man tycker det är viktigt. Varifrån respektive mormyridart och de cichlider du har hemma kommer, kräver en mer tidsödande undersökning. Dessutom blir några alldeles för stora!

Sedan är frågan vad som går att få tag i - till rimlig kostnad. Har man obegränsat med resurser är det ju bara att åka dit och hämta :-)
#5 - 23 juni 2008 20:18
Attans oxå! nåja man kan inte få allt man vill ha...
Malen är ju redan inköpt, så honom kommer jag nog fuska litet med...menade mest om han funkar i malawivattenvärden eftersom han kommer från kongo floden... Borde väl som sagt kanske satsat på njasse, men de ser så trååååkiga ut :p så det får blir fusk.
Ang mormyderna har jag oxå kollat upp vilka som finns i malawi, men frågan är om de alls går att få tag på...:( litet trist då de är förfärligt söta...
Det får väl bli något annat i stället, typ näbbciklider, som ju faktiskt är från malawi och är söta de med...någon som vet hur DE funkar med mooriisar? :confused:[:o] De kommer ju i alla fall från samma sjö men den är ju rätt stor...
Hade sådan tur att jag hittade ett akvarium i spoerna när jag var på a-lagret och Christer sa "ta du hem det" ( tusen tack christer!) så får väl se vad det blir i det. Det är dock inte särdeles stort så förmodligen blir det ingen e-nos där heller...

Annons