Compressiceps

#1 - 7 juli 2005 10:18
Köpte två stycken compressiceps för ca2-3 veckor sedan. Tyvärr dog den ene dagen efter och jag har sedan dess bara haft en kvar, som har växt fint och mått hur bra som helst.
Igår inhandlade jag en till (den siste som fanns kvar nere hos fiskhandlarn som även fanns kvar när jag köpte mina två första)
När man jämför dessa (som var lika stora från början) så är storleksskillnanden rätt stor. Den nye fisken är väldigt smal och mycket kortare. Är det vanligt att man ser sådan stor skillnad när man tar hem nya fiskar? :confused:
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 7 juli 2005 10:24
är det malawicompressiceps eller tanganyikacompressiceps som du har?

I en affär matar man ju inte så mycket så av ganska naturliga skäl så växer de betydligt snabbare i ett hemmaakvarium. Men att den på bara 2-3 veckor skulle ha blivit avsevärt mycket större låter lite märkligt.
#3 - 7 juli 2005 10:43
[QUOTE=Kjell Fohrman]är det malawicompressiceps eller tanganyikacompressiceps som du har?

I en affär matar man ju inte så mycket så av ganska naturliga skäl så växer de betydligt snabbare i ett hemmaakvarium. Men att den på bara 2-3 veckor skulle ha blivit avsevärt mycket större låter lite märkligt.[/QUOTE]

Dimidiochromis compressiceps är det jag har. Tänkte inte på att det fanns både ock.
Den jag har haft längre är nog en 1-1½ cm längre, runt ½ cm högre samt betydligt tjockare...
Jag är mest orolig över att den nye kanske är sjuk på något sätt... Den är inte lika livlig som de andra fiskarna jag har i.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 7 juli 2005 10:57
Nykomlingar trakkas ofta vilket är stressande och kan leda till sjukdomar. En storleksskillnad lite drygt 1 cm på 3 veckor är inte onormalt.
#5 - 7 juli 2005 11:01
Okej, hur ska man försöka undvika detta?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 7 juli 2005 12:28
[QUOTE=Anna_84]Okej, hur ska man försöka undvika detta?[/QUOTE]
Man skall aldrig köpa in ensamma fiskar utan alltid en mindre grupp av en art.
#7 - 7 juli 2005 13:42
[QUOTE=Kjell Fohrman][QUOTE=Anna_84]Okej, hur ska man försöka undvika detta?[/QUOTE]
Man skall aldrig köpa in ensamma fiskar utan alltid en mindre grupp av en art.[/QUOTE]

Okej, brukar ju alltid köpa minst två, men där var bara en sådan kvar och akvariehandlarn sa ingenting om att jag köpte den ensam. :confused:

Annons