Jag håller på att starta upp ett 240 l kar, efter att kokat om allt innehåll. (Ett hästjobb, som tog en hel helg i anspråk). Jag köpte sedan först 8st Kilfläcksrasporas, för att köra in karet. (Jag ska stoppa i nya Malawisar, som är på ingång vilken dag som helst nu).
En kilfläck dog (och var som bortblåst) och en fick något jag trodde var en svampinfektion, på fästet till ryggfenan. Detta inom loppet av ett par dagar efter införskaffandet och isättningen. Jag tog med mig den sjuka fisken till affären och de gav mig 2 nya tillbaka. Jag köpte ytterliggare 2 st, så jag fick 10 kilfläckar. Efter ytterliggare 5 dagar satt en kilfläck död, fasttryckt mot pumpen. 9 kvar...
Nu ser jag att ytterliggare 2 fiskar har något vitt på sig (ej vita prickar...). En har samma typ av vitt "fnas" som den jag lämnade in på butiken + att den har konstig kropsform och en annan har liksom har ett tunnt, tunnt, matt vitt skimmer i huden.
Det har nu gått 12 dagar sedan första fisken stoppades i och jag har ingen lust att medicinera, i o m att detta bara är till att förbereda åt cikliderna.
Vad är det jag råkat ut för? Är det bara att ta bort "skräpfiskarna" och köra vidare på de 7 som nu är friska, eller? Är det något smittsamt, så jag måste koka om alltihop igen? (Har absolut ingen lust med det...):(
Har sökt blan frågorna och undrar nu om det kan vara sjukdomen "Columnaris"? Hur får man den i så fall och hur blir man av med den, utan att hälla medicin i karet? Är den smittsam? Hur gör jag med cikliderna?
Mycket tacksam för svar.
//Matts