Columnaris efter 12 dagar i nystartat kar?

#1 - 26 april 2007 16:42
Jag håller på att starta upp ett 240 l kar, efter att kokat om allt innehåll. (Ett hästjobb, som tog en hel helg i anspråk). Jag köpte sedan först 8st Kilfläcksrasporas, för att köra in karet. (Jag ska stoppa i nya Malawisar, som är på ingång vilken dag som helst nu).

En kilfläck dog (och var som bortblåst) och en fick något jag trodde var en svampinfektion, på fästet till ryggfenan. Detta inom loppet av ett par dagar efter införskaffandet och isättningen. Jag tog med mig den sjuka fisken till affären och de gav mig 2 nya tillbaka. Jag köpte ytterliggare 2 st, så jag fick 10 kilfläckar. Efter ytterliggare 5 dagar satt en kilfläck död, fasttryckt mot pumpen. 9 kvar...
Nu ser jag att ytterliggare 2 fiskar har något vitt på sig (ej vita prickar...). En har samma typ av vitt "fnas" som den jag lämnade in på butiken + att den har konstig kropsform och en annan har liksom har ett tunnt, tunnt, matt vitt skimmer i huden.

Det har nu gått 12 dagar sedan första fisken stoppades i och jag har ingen lust att medicinera, i o m att detta bara är till att förbereda åt cikliderna.
Vad är det jag råkat ut för? Är det bara att ta bort "skräpfiskarna" och köra vidare på de 7 som nu är friska, eller? Är det något smittsamt, så jag måste koka om alltihop igen? (Har absolut ingen lust med det...):(

Har sökt blan frågorna och undrar nu om det kan vara sjukdomen "Columnaris"? Hur får man den i så fall och hur blir man av med den, utan att hälla medicin i karet? Är den smittsam? Hur gör jag med cikliderna?

Mycket tacksam för svar.

//Matts
#2 - 26 april 2007 21:18
Mmm... Nu har jag i alla fall plockat bort de "sjuka" fiskarna och spolar ner dom i den sista vilan. Jag vågar inte ha dom kvar i karet längre, då jag inte vet om de smittar de andra fiskarna. Nu är det alltså bara 7st kvar. Hoppas att de håller sig krya!
Tycker fortfarande att det känns lite "si så där", vid tanken på att mina nya ciklider kommer hem när som helst...:confused:

Om det nu skulle vara sjukdommen Columnaris (och inte svamp, eller så) så undrar jag om det är något som kan smitta cikliderna också? Hur länge bör man vänta annars, för att vara säker på att inte sjukdommen finns kvar i akvariet? Borde jag ta bort alla fiskarna och vänta en tid, för att eländet ska försvinna ur karet?

Mvh
//Matts
#3 - 27 april 2007 05:39
Tillsätt inga nya fiskar så länge som du har problem!
De lär bli smittade och du får bara mer trubbel..
Testa tillsätt salt om du ej vill medicinera.
Salt kan ibland bita på Columnaris.
Kan ej garantera något, men värt att testa..
#4 - 28 april 2007 20:01
Nu har en till dött! Jag noterade igår att ena bröstfenan liksom inte såg ut som en fena längre, utan mer som en vit pinne. Den verkade pigg och matglad ändå, men simmade lite ryckigare och andades häftigare. Idag när jag kom hem, satt den död mot filterbehållaren.:( Nu är det ett par till som jag tycker ser ut som om bröstfenorna börjat vitna...

Är det Columnaris? Hur uppkommer sjukdommen? (Felaktig hantering, på något sätt?)

Om alla fiskarna dör i åkomman, måste jag starta om alltihop igen då (tömma, koka) eller räcker det med att låta karet stå tommt en tid?
#5 - 28 april 2007 21:10
ser det ut så här?
http://www.sera.cz/07/0732b.jpg
#6 - 28 april 2007 21:21
columnaris bakterien är smittsam och behandlas med en kombination av baktopur och baktopur direct! jag vet inte så mycket om denna åkomma men genom att använda aquatan (vattenberedning) så stärker man fiskens hudslem och står då emot yttre angrepp bättre.... Som de flesta såna här saker så finns det naturligt i karet i olika grad men när nån fisk blir försvagad av tex flytt, kraftig rengöring av karet, dålig vattenkvalite osv. så kan man få ett utbrott och det kan vara svårt att få kontroll på sen!
#7 - 28 april 2007 21:33
Hej igen och tack för svaren!

Ja, tyvärr ser det nog ut som på din bild Åheim...:(
Dessutom är det en av fiskarna som jag inte hittar (den första som försvann, för någon vecka sedan). Undrar om den nu ligger och ruttnar/förpestar hela akvariet nu kanske? (Tänkte att en sådan liten fisk inte ställer till så mycket om den ruttnar bort, men det kanske är fel då?)
Jag har ett 250l kar och de enda fiskarna jag har är just dessa Kilfläcksrasboror, nu endast 6st.
Jag är på väg att hämta 7 st Malawisar (De som kilfläckarnas enda uppgift, är att förbereda för) men är det en smittsam åkomma i karet känns ju det inte så bra längre!

Om karet blir tomt på fisk... Kan man vänta ut åkomman, eller måste jag koka/starta om alltihop igen då?[:o]

Annons