Columnaris

#1 - 9 april 2007 16:11
Har för första gången medicinerat i mitt akvarium så jag skulle behöva lite råd. Konstaterade att der var columnaris som var problemet, åkte til djuraffären o inhandlade baktopur, fick där rådert att ta bort allt filtermaterial o hälla baktopur i akvariet, sagt o gjort. På paketet står det att fiskarna ska behandlas dag 1 o 3, därefter görs ett delvattenbyte o man ska filtrera genom super carbon. Ska jag göra vattenbytet dag 4 eller när? 1/3 som jag brukar byta eller mer? Är det bara att stoppa i filtermaterialet efter vattenbytet o fortsätta som vanligt eller ska jag byta vatten oftare än en gång i veckan?
#2 - 9 april 2007 17:51
Hur förvarar du filtret? Hur stort är akvariet?

Vad jag kan se så sker vattenbytet dag 4.
Jag skulle byta hälften ungefär...

Filtrera sedan med aktivt kol i något dygn innan du sätter tillbaks filtret.
Kolet binder ev. medicinrester till sig.

Vattenbyte en gång i veckan låter bra. Det som är extra viktigt efter medicinering är att du ofta kollar vattenvärdena och helst nitrit.
#3 - 9 april 2007 18:17
Akvariet är 125l, filtret stoppade jag i en hink med vatten, har ingen annan stans att förvara det, något bättre förslag? Ska jag kasta bort kolet sen o lägga i nytt eller kan jag fortsätta med samma? (brukar filtrera genom kol)
#4 - 9 april 2007 18:21
Filtret kan inte ligga i vatten utan genomströmmning i allt för många timmar för nyttobakterierna kommer dö och bli giftiga för dina fiskarl. Så rengör filtret om det ska stå still en längre tid. Det var vad jag visste ;)
#5 - 9 april 2007 18:45
Ska jag rengöra o förvara det torrt menar du? och sen skölja ur det igen innan det tas i bruk igen.
#6 - 9 april 2007 18:51
Det ska nog räcka att du rengör det direkt du tar det ur vattnet, och blöter det innan det tas i bruk igen.

Men detta gör du bara om du inte kommer använda filtret så att det strömmar nytt vatten genom det hela tiden...

Annons