Colombiansk Flodräka

#1 - 5 mars 2006 21:48
Var nere i GBG igåroch hammnade på zoomässan i kungsbacka där jag fick syn på en Colombiansk flodräka kunnde inte motstå ett köp då jag aldrig stött på denna underbart roliga krabaten!

Stort tack till zoomässan en härlig butik och kunnig! kommer bli fler bilturer ner till er!

Någon som har erfarenhet av denna ?

[ATTACH]2315[/ATTACH]
#2 - 5 mars 2006 22:40
Kul med en sydamerikansk räkart i Sverige! Vet du det latinska artnamnet på den?

Själv letar jag efter Palaemon pantanal (brazilian yellow-belly grass shrimp) men har fortfarande inte lyckats hitta dem i Sverige.
#3 - 5 mars 2006 23:21
Har sökt på internet och det kan röra sig om en Macrobrachium nipponese
Om det är den finns det nogen stor risk att fiskarna kommer försvinna... verkar vara en glupsk sak..

Inte säker dock letar vidare!

Batski ring o fråga zoomässan de var på g att sätta upp en egen avdelning enbart med räkor :)
#4 - 6 mars 2006 10:21
[quote=Nocturna]Var nere i GBG igåroch hammnade på zoomässan i kungsbacka där jag fick syn på en Colombiansk flodräka kunnde inte motstå ett köp då jag aldrig stött på denna underbart roliga krabaten!

Stort tack till zoomässan en härlig butik och kunnig! kommer bli fler bilturer ner till er!

Någon som har erfarenhet av denna ?

[ATTACH]2315[/ATTACH][/quote]

ser ut som nå liknande jag hade...växte som bara den åt ALLT å skiftade färg i blått å rött
#5 - 6 mars 2006 12:08
[QUOTE=Nocturna]Har sökt på internet och det kan röra sig om en Macrobrachium nipponese
Om det är den finns det nogen stor risk att fiskarna kommer försvinna... verkar vara en glupsk sak..[/QUOTE]

Får hoppas på att det inte är den då!

[QUOTE=Nocturna]Batski ring o fråga zoomässan de var på g att sätta upp en egen avdelning enbart med räkor :)[/QUOTE]

Kul :)
#6 - 7 mars 2006 03:13
den va allt rätt läcker
#7 - 12 mars 2006 19:42
[QUOTE=Nocturna]
Batski ring o fråga zoomässan de var på g att sätta upp en egen avdelning enbart med räkor :)[/QUOTE]

Zoomässan ska flytta i juni (tror jag dt va..) och då kommer de att ha fler akvarium och fler sorters fiskar. då kanske de får fler räkor oxå.
#8 - 12 mars 2006 19:54
Vart ska de flytta?
#9 - 12 mars 2006 20:08
Bara in till innerstan, altså de ska inte vara på kungsmässan längre
#10 - 12 mars 2006 20:40
vem/Vad har du hört att zoomässan skall flytta ?.innerstaden e det inte iaf :)
#11 - 19 mars 2006 00:21
Nu har denbytt skal för första gången och börjar bli riktigt blåaktig specielt klorna.

Fortfarande osäker på det latinska namnet

Är det en Macrobrachium nipponese ?

Så här ser den ut nu!
[ATTACH]2452[/ATTACH]
#12 - 19 mars 2006 00:44
iofs nippon betyder väl japan men att den tillhör släktet Macrobrachium e jag hyffsat säker på
#13 - 14 april 2006 22:01
suck.... Och nu är den död vettefan varför den bytte nyligen skal o färgade upp fint igen o sprang som vanligt omkring..

Bytte foder till sera viformo som den satte i sig (3 tabletter den åt 2 av dessa) 3 timmar senare var den död
någon som vet om detta foder är "farligt" för räkor ?

aja känns jävligt trist lätt den häftigaste Akvarie djur jag haft

[:-5] [:-55]
#14 - 14 april 2006 22:06
[quote=Nocturna]någon som vet om detta foder är "farligt" för räkor ?[/quote]

vet inte men fick en mindre dödsvåg bland mina körsbärsräkor när jag provade hikari vegetabiliska maltabletter :/
#15 - 14 april 2006 22:24
Raven lustigt nog är det just det fodret jag kört på senaste månaderna bytte bara för att det var slut i butken.....
kanske kan ligga något i att räkor/kräftor vänjer sig vid en viss föda och byter man kanske de reagerar kraftigt... bara spekulationer från min sida men men..
#16 - 14 april 2006 22:45
mycke möjligt, en del djur är ju känsliga för foderbyte.
snabb googling gav detta resultatet.

Tabletter för malar och grönl. Inneh. 50 % Sera Vipan och 50 % Sera Flora. Utmärkt foder för barber och levandefödande tandkarpar. Utfodra alltid på samma plats, för då måste fiskarna konkurrera med andra på samma sätt som i naturen.

hur stora är tabletterna ?
tänker på ifall h*n kan ha ätit mer än magen klarat.
#17 - 14 april 2006 22:57
ca 2-3 mm höga o 5-6 mm breda mkt mindre än den Hikari h*n brukade äta (1-2st) dock är ju Seran mkt mer komprimerad och kanske sväller upp betydligt mer hikari som ju är väldigt porös..
#18 - 14 april 2006 23:04
har maten svällt kan den ha spräckt magen och eventuellt tarmarna men borde ju va lätt kollat genom att lägga en tablett i ett glas vatten och kolla efter en stund.

ju torrare en tablett är ju mer vatten borde den logiskt sett kunna suga åt sej och då även svälla mer.
#19 - 14 april 2006 23:17
japp skall testa det
#20 - 14 april 2006 23:24
får gärna återkomma med "forskningsresultaten"

Annons