Colisa sunset ?

#1 - 5 december 2004 21:56
Min akvariebutikk har fått inn noen eksemplarer av noe de kalte "Sunset gurami". Fisken er omtrent så stor som en dverggurami - gul på farge ( men ikke så mørk som hannen hos honningsfurami ). Det var vanskelig å se forskjell på kjønn - alle hadde samme gule farge - og det var ikke særlig variasjon i lengden på ryggfinnene. Har søkt litt på nettet - uten at jeg ble særlig klokere av det. Men fant et par steder benevnelsen "Colisa sunset". Noen som vet noe om denne fisken ? Og hvilke krav som stilles til vann, medinnvånere i akvariet etc ?
#2 - 5 december 2004 22:40
Låter som mina som hette röda honumgsgurami ;-) Några gossister har dem och där kallas de för colisa labiosa alltså läppgurami röd odlingsform.
Mina har växt och det är tydlig storleksskillnad på hona/hane. Hannen stor och mer jämt färgad.
Är dina gula? Mina är brandgula. I en butik sa de att de var färgade och att färgen skulle gå ur efetr ett tag. Det är de inte, de är en odlingsform bara. Jag tror de har samma krav som andra guramis på ph och sånt. Trvliga fiskar. Fredliga, bryr sig inte om andra, hos mej bor de med nätbarber, neontetror, danios, siamesiska algätare och en ancistrus.
Jag har sex stycken. 200 liter.
#3 - 5 december 2004 22:58
Jag har en liten honungsgurami hemma som hette sunset i affären. Den är alldeles ljusgul med orange fenspetsar. Finns bild på den i mitt arkiv, (54 liter nr 1). De har samma krav på tillvaron som colisa chuna.
Mvh // Maria
#4 - 6 december 2004 07:52
De jeg så lignet veldig på Maria's gule honninggurami - bortsett fra finnene som var helt lyse, nesten hvite. Men det kan jo kanskje være en sak som vil endre seg med alder - og etter en tid i et "ordentlig" akvarium med planter etc. Søte var de nå uansett. Kanskje noe å satse på ?
#5 - 8 december 2004 11:10
Etter å ha undersøkt litt mer "her og der", så heller jeg nå mest til at dette må være Colisa labiosa. I Kjell Fohrmann's Back To Nature Akvarieguide ( norsk utgave ) har fisken fått populærnavnet leppegurami. I artbeskrivelsen vises en gul utgave - i kap. om teknikk & tilbehør en rød. I Riehl og Baensch's Akvariets Lexikon ( svensk utgave ) er den imidlertid stripete - og ligner veldig på en bandgurami. Da må det vel være slik at denne kommer i flere ulike fargevarianter ???

Hvorom allting er - jeg kjøpte to eksemplarer av denne fisken i går. De er pr. i dag ca. 4 cm lange - lyse gule - bukfinnen noe mørkere gul - mens ryggfinne og halefinne omtrent "hvite" og gjennomsiktige. En har en noe kortere og rundere ryggfinne - og jeg håper jeg har vært heldig og funnet en av hvert kjønn. Så langt ser de nå ut til å være rolige og fredelige fisker. Veldig søte ! Kanskje jeg kjøper nok et par... :-)
#6 - 11 december 2004 13:13
jag har köpt både röda och gula små guramis men de hette gul honungsgurami och röd....är alldeles knallgula, den ena lite gulare, de är ganska små och runda som vanliga honungsgurami, medans de röda är lite avlånga men lika små och helt klarröda. har haft de gula i två-tre månader nu och de röda i en månad<font color="navy"></font id="navy">
#7 - 11 december 2004 14:32
jag har oxå haft röd och gul honungsgurami, (köpt på herkules), dom röda blev ca 8cm stora (efter ett halvår, dessa har dött) dom gula är ca 4cm fortfarande och lyser runt i akvariet...(samma som Lenmar har på bild)
#8 - 11 december 2004 15:02
Efter grundlig sökning är det väldigt svårt att få reda på om det är en hybrid eller om det är colisa labiosa som har avlats fram i röd form. Jag tror inte det är honungsgurami i grunden för i så fall har man lyckats avla bort både hanens nästan svarta band i lekdräkt samt lyckats få honorna att ändra dels form och dessutom få färg. Honungsguramihonorna är ju närmast grå. På en webbplats sas de kunna blanda sig med dvärggurami dessutom.
Jag har jämt röda och några som är lite "spruckna" i det röda. Trevliga är de att titta på i alla fall.
http://www.fishinthe.net/html/fishguide/fishguide_fish.php?FC=25&nl=&nt=1
#9 - 12 december 2004 20:30
Ja, disse som jeg har ser i allefall presis ut som fisken på websiden som Gardener's link viser til. I allefall hva fargen angår.. Likte dem så godt at jeg kjøpte en til - så nå er de tre stk. Har blandede erfaringer med det å ha flere guramihanner av samme art i et kar - og jeg valgte derfor nok en dame. Men disse er jo svært rolige og fredelige - i allefall så langt - noen som har erfaringer med det å holde flere hanner i samme kar ?
#10 - 12 december 2004 20:38
Jag har tre par i samma kar. De är lite stöddiga ibland mot varandra men aldrig så att någon går och gömmer sig eller blir skadad på ngt sätt. De verkar inte bry sig. Jag har 200 liter. Jag är mycket nökd med fredligheten hos dem. (vill ha fredliga fiskar)

Annons