Colisa Lalia - hanar i förhållande till honor

#1 - 23 januari 2006 18:46
Hej!

Tills i förrgår hade jag sex stycken (tre par) Sky Blue dvärggurami. Av nån mystisk anledning (som jag försökt reda i på annat ställe här i forumet) så dog två av hanarna. Jag skulle gärna fylla på igen, men hur ska förhållandet vara mellan dem? Nu är det 1+3. Ska jag fylla på så jag har jämna par eller kanske 2+4?

Vad tror ni? Vad säger er erfarenhet?

Tack,
Mikael
#2 - 23 januari 2006 19:08
Dvärgguramis är parfiskar så 3 par var rätt. Fast det beror förstås på hur stort akvariet är. Är det trångt så kan hanar bråka sinsemellan.

Men med tanke på att två av dem dog plötsligt skulle jag nog vänta ett par veckor innan jag skaffade fler fiskar om jag vore du.
#3 - 23 januari 2006 19:12
Det är ett 110-liters... med ganska mycket växter.

Tror du att de dog för att det kanske var för tättbefolkat? För trångt i reviren?

Tack,
Mikael
#4 - 23 januari 2006 20:00
[QUOTE=Idrok]Det är ett 110-liters... med ganska mycket växter.

Tror du att de dog för att det kanske var för tättbefolkat? För trångt i reviren?

Tack,
Mikael[/QUOTE]

Jag vet faktiskt inte, men jag tror att två par kan leva i ett 110 liters. Det kan vara en idé att bara skaffa en hona och en hane först. Då är nog chansen störst att de hittar varandra. Sen när de har bildat par så kan man skaffa två till. Fast nu bor det redan flera stycken hos dig. Tror du du kan byta ut en av honorna mot en hane?
#5 - 23 januari 2006 20:09
Du tror alltså att 6 stycken är för många oberoende av vilken konstellation det blir/är? Det var ju på affärens inrådan jag började med tre par. Men jag börjar fatta att de hur seriösa de än verkar, inte alltid ger så goda råd.

Jag ska höra med dem om jag kan byta en hona mot en hane...

Tack,
Mikael
#6 - 23 januari 2006 22:52
[QUOTE=Idrok]Du tror alltså att 6 stycken är för många oberoende av vilken konstellation det blir/är? Det var ju på affärens inrådan jag började med tre par. Men jag börjar fatta att de hur seriösa de än verkar, inte alltid ger så goda råd.[/QUOTE]

Nej, tyvärr! Jag har inte så mycket till övers för det som sägs på djuraffärer. Ibland känns det som om de kan säga vad som helst, bara för att sälja :( Nu menar jag inte att alla skulle vara oseriösa. Men det finns garanterat mycket mer kunskap på detta forum än på många akvariebutiker.

Annons