Cocosnöt i karet ?

#1 - 12 mars 2006 17:34
[FONT=Fixedsys]Hej ![/FONT]

[FONT=Fixedsys]Är det någon som vet om det är farligt att lägga i cocosnöten i akvariet. Inte cocosen utan kokt och väl rengjort skal.[/FONT]
[FONT=Fixedsys]Verkar vara en mysig grotta och lätt att fästa java mossa på.[/FONT]

[FONT=Fixedsys]Hoppas på många svar och många olika förslag på roliga och praktiska dekorationer.[/FONT]
#2 - 12 mars 2006 17:38
det är inte ett dugg farligt, däremot tycker jag personligen att det ser rätt onaturligt och fult ut :p

Bättra att bygga grottor med hjälp av sten eller stora rötter som bildar grottor mot bottnen.
#3 - 12 mars 2006 17:39
Visst kan du använda skalet av en kokosnöt!
Jag har flera stycken som grottor till mina firrar.

Vill man göra den fin kan man borra massa små hål i den och stoppa i lite javamossa i hålen så blir det som ett stort hår. Urcoolt tycker jag.
#4 - 12 mars 2006 17:40
Ganska vanligt faktiskt.
Alternativt kan man använda krukor också.
#5 - 12 mars 2006 17:43
Tacksam för snabba svar.
Jag tycker att det låter lite festligt, och tror att det kan bli mysigt, med cocosskal och java mossa.
#6 - 12 mars 2006 17:59
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Smaken är som baken, delad! Jag tycker inte det stör alls utan tycker det är fint. De har ju samma färg som rötterna! Jag tycker de är suveräna för mina paletter att leka i! Har ett par paletter som lekte först när de fick cocosnöten.[/COLOR][/FONT]
#7 - 12 mars 2006 18:13
Tack.
Hade cocosnöten som tilltänkt boplats till mina paletter också.
#8 - 13 mars 2006 00:30
[quote=Marie J]Vill man göra den fin kan man borra massa små hål i den och stoppa i lite javamossa i hålen så blir det som ett stort hår. Urcoolt tycker jag.[/quote]

http://www.akvarius.no/text.cfm?id=1209
skulle dock se snyggare ut med nån annan mossa typ taiwan-moss

[quote=Bumpan_2][FONT=Fixedsys]Inte cocosen utan kokt och väl rengjort skal.[/FONT]
[FONT=Fixedsys]Verkar vara en mysig grotta och lätt att fästa java mossa på.[/FONT][/quote]

behöver inte rengöra skalet direkt utan räcker att du gröper ur all kokos och skäöljer av skalet.
vissa malar är förtjusta i fibrerna som sitter på utsidan.
tänk dock på att kokoskal bör tas bort efter ett tag då det mjuknar och ruttnar.
sett siffror som indikerar att ett skal kan användas 1-3år utan problem.
#9 - 13 mars 2006 13:46
Jag använder mig av cocosnötter o mina paletter älskar dom

gröpte ur dom samt koka dom några omgångar för att laka ur färgen så dom inte färgar vattnet

Annons