Kolet i CO2 är den största byggstenen för växten.
Då gäller det att man tillför tillräckligt med övriga näringsämnen. Det kan du läsa mer om på PMDD.se. Det gäller att ge både micro och macro ämnen för att växten skall kunna tillgodose all CO2 och så får man inte glömma ljuset, men bra förutsättning för näring så behöver växterna ljus också. Då tror jag att dina 60W inte räcker så långt, skulle tippa på att du behöver komma upp till 90-120W, d.vs. en till två lysrör till och kanske att du sätter reflektorer på vissa rör så att du får ner ljuset till otten ordentligt ochså. Jag vill inte verka bitter, men jag tycker att du skall ta reda på mera om CO2 och vad det gäller. Än så länge har jag lyckats bra i mitt 310liters kar med reält med växter utan CO2, nu först har jag funderingar på att skaffa det. Jag göder 3ggr i veckan med PMDD för att växterna skall trivas. Men jag har några växter som skulle må bättre av CO2, t.ex. den röda till vänster i akvariet om du tiitar in på hemsidan.
Det är inte helt lätt att starta med CO2. Du behöver en CO2 tub, regulator kopplad till en magnetventil för att stänga av CO2 tillförseln på natten, en bubbelräknare slangar och en "Trappa" eller en reaktor av något slag för att lösa upp CO2´n i vattnet. Trappan sätter du där du har hyfsad cirkulation på vattnet om du väljer en sådan. Reaktor kopplar man på slangen från filtret till karet så att man löser upp CO2´n på vägen in i karet från filtret. Sen finns det en variant genam att man kopplar en separat cirkulationspump på reaktorn också. Har inga bra bilder att visa dig tyvärr. Om man vill bygga vidare på detta kan man koppla en PH-kontroller på detta ochså så släpper den CO2 när PHt blir för högt och stänger när det blir för lågt.
För ett par år sedan hade jag ett Rio 180 som jag rev ur innerfiltret och ersatte med ett riktigt ytterfilter istället. Jag satte dit ett Fluval 304 med 1000L cirkulation på, så är det störreoch bättre möjlighet att få bätre filtrering genom att filtervolymen är mycket större.