co2 .. ytterfilter och innerfilter

#1 - 28 mars 2007 18:38
Om jag har förstått det rätt, kan man använda en co2 apparat som är till fördel för växterna ?
På vilket sätt?
Vilka delar behöver jag?
Hur kopplas det?

Jag har ett Juwel RIO 180 liter.

Har en medföljande pump som pumpar 600l om jag har förstått det rätt.
Är det bra eller dåligt till ett 180 liters?
Kan jag kompletera med en ytterpump ( eller säger man ytterfilter) ?
Blir det inte för mycket tryck med en pump innuti och en utanpå?

Skaffar man en ytterpump om innerpumpen är för dålig?
Nä, då skaffar man väl en ny innerpump?

Någon vänlig själ som vill förklara dessa tre saker för mig?

Jag vill ha fina vålmående växter och fiskar.
#2 - 28 mars 2007 19:11
Kolet i CO2 är den största byggstenen för växten.
Då gäller det att man tillför tillräckligt med övriga näringsämnen. Det kan du läsa mer om på PMDD.se. Det gäller att ge både micro och macro ämnen för att växten skall kunna tillgodose all CO2 och så får man inte glömma ljuset, men bra förutsättning för näring så behöver växterna ljus också. Då tror jag att dina 60W inte räcker så långt, skulle tippa på att du behöver komma upp till 90-120W, d.vs. en till två lysrör till och kanske att du sätter reflektorer på vissa rör så att du får ner ljuset till otten ordentligt ochså. Jag vill inte verka bitter, men jag tycker att du skall ta reda på mera om CO2 och vad det gäller. Än så länge har jag lyckats bra i mitt 310liters kar med reält med växter utan CO2, nu först har jag funderingar på att skaffa det. Jag göder 3ggr i veckan med PMDD för att växterna skall trivas. Men jag har några växter som skulle må bättre av CO2, t.ex. den röda till vänster i akvariet om du tiitar in på hemsidan.

Det är inte helt lätt att starta med CO2. Du behöver en CO2 tub, regulator kopplad till en magnetventil för att stänga av CO2 tillförseln på natten, en bubbelräknare slangar och en "Trappa" eller en reaktor av något slag för att lösa upp CO2´n i vattnet. Trappan sätter du där du har hyfsad cirkulation på vattnet om du väljer en sådan. Reaktor kopplar man på slangen från filtret till karet så att man löser upp CO2´n på vägen in i karet från filtret. Sen finns det en variant genam att man kopplar en separat cirkulationspump på reaktorn också. Har inga bra bilder att visa dig tyvärr. Om man vill bygga vidare på detta kan man koppla en PH-kontroller på detta ochså så släpper den CO2 när PHt blir för högt och stänger när det blir för lågt.

För ett par år sedan hade jag ett Rio 180 som jag rev ur innerfiltret och ersatte med ett riktigt ytterfilter istället. Jag satte dit ett Fluval 304 med 1000L cirkulation på, så är det störreoch bättre möjlighet att få bätre filtrering genom att filtervolymen är mycket större.
#3 - 29 mars 2007 05:16
Tusen tack för dina svar!:)

Oj, verkar komplicerat det där med co2.
Tror jag skippar det ett tag.
Kan man lyckas utan den apparaten så är det ju bra.

Har två 30W lysrör.
Ett aquastar fram och ett grolux bak.
Hur ska jag kunna sätta dit två rör till?
Har bara två fästen på rampen!
Kan man köpa en ram med fästen för fyra stycken?

PMDD .. är det bra?
Kör med Sera florena och någon sorts tabletter som man stoppar ner vid rötterna.
Är PMDD bättre?

Kan man ta bort innerfiltret helt och hållet och ersätta med ett ytterfilter?
Sätter man ytterfiltret i skåpet under akvariet då?

Jag kommer inte in på din hemsida.:(

mvh ia
#4 - 29 mars 2007 11:18
Hej!
Här kommer lite tips:
Aquarelle och Aquastar är bra lysrör fär akvarieväxter och ger fina färger på fiskarna.
Skaffa reflektorer till dina två rör, det räcker långt.
Vill du ändå ha fler lysrör kan du köpa till en original Juwel-ramp.
Har själv tre akvarier som du och filtren räcker gott och väl till för normalt bruk, dvs om man inte vill ha väldigt mycket cirkulation. Dessutom kan du uppgradera pumpen genom att byta till en 1000 l. impeller (knappt 200:-) för mer cirkulation.
Skaffa PMDD, det är en heltäckande växtnäring som fungerar mycket bra och är billig. Dessutom ofarlig för akvariets invånare.

Lycka till!
Peter
#5 - 30 mars 2007 16:17
skvafs skrev:
Tusen tack för dina svar!:)

Oj, verkar komplicerat det där med co2.

Tror jag skippar det ett tag.

Kan man lyckas utan den apparaten så är det ju bra.

Har två 30W lysrör.

Ett aquastar fram och ett grolux bak.

Hur ska jag kunna sätta dit två rör till?

Har bara två fästen på rampen!

Kan man köpa en ram med fästen för fyra stycken?

PMDD .. är det bra?

Kör med Sera florena och någon sorts tabletter som man stoppar ner vid rötterna.

Är PMDD bättre?

Kan man ta bort innerfiltret helt och hållet och ersätta med ett ytterfilter?

Sätter man ytterfiltret i skåpet under akvariet då?

Jag kommer inte in på din hemsida.:(

mvh ia

Jag skaffade mitt ytterfilter då jag tycker att det ser tråkigt ut med den stora svarta burken som tar ganska stor plats i karet (tycker jag i alla fall). Och då skaffade jag ett som jag viste att jag skulle kunna använda i ett större kar när jag uppgraderade. Nu kär jag ett 310 liters med det filtret istället och det funkar bra. Innerfiltret sitter med 6 siliconfläckar som bara är att gryta bort lite försiktigt. Jag hade mitt ytterfilter i skåpet under. Så här blev det i akvariet.

[ATTACH]5561[/ATTACH]

Det med dubbla ljusrampar skulle jag bra precis som Annahult skrev. Skaffa en till originalramp från juvel, eller snickrar man en helt egen ramp själv. Men det kanske inte blir så snyggt.
#6 - 1 april 2007 14:08
TACK! för era svar .. !

Nu vet jag lite mer om allt vad jag undrade om.
Har beställt PMDD till växterna oxå.

kramar
#7 - 1 april 2007 14:26
Co2

Det är inte helt lätt att starta med CO2. Du behöver en CO2 tub, regulator kopplad till en magnetventil för att stänga av CO2 tillförseln på natten

Man kan köra CO2 med mäskmetoden också det gör jag i mitt RIO180L. Är lite billigare och enklare än tuber och sådant. Men detta är inte lika exakt men funkar bra, men man måste hålla koll på PH och inte ha för lågt KH/GH på sitt vatten.
Jag kör med 2 1 liters flaskor (FUN-Light flaskor YES är för drygt ;)), byter mäsk en gång i veckan, och använder en liten vatten pump där jag kör in CO2 på insuget. Låter lite men spelar ingen roll då ingen sover i rummet. Pumpen är kopplad till ljusrampen så ingen CO2 på natten.

Här kan du läsa mer DIY metoden (tuber och sådant med)

http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/Vaxtakvariet_3/Vaxtakvariet_3.htm

Annons