co2 via mäsk - lågt watt

#1 - 30 juli 2009 11:21
ett 540L kar, den "riktiga" vattenvolymen landar nog runt 500.

Tänkte sätta igång co2 via mäsk.
Har allt, slangar backventiler, en liten pump som får agera diffusor.

Tänkte sätta 2 flaskor för att slippa övergångarna - 1 flaskan startas dag 1, när ska jag starta flaska 2?

Har lite låg belysning. 2st 120cm aquarelle.
Vad kan problemen bli med så låga watt om jag startar med co2?.

Givetvis göder jag med Pmdd. Började med det igår..:)
#2 - 30 juli 2009 11:24
jo förresten, läste inlägg på zoonen att ska man köra co2 ska man max ha 0,3w/l gärna lägre.

Var ngt om att det var lättare att få stabilare vattenvärden då, och att växterna har lättare att ta till sig co2 än att lyset skulle spela ngn större roll.
#3 - 30 juli 2009 11:39
oj och jag har bara läst att man ska ha minst 0,3w/l gärna mera, kör iaf 0,64w/l och det funkar kanonbra.
men tror säkert det kan funka bra för dig så länge du inte tänkt ge dig på några mera ljuskrävande växter.

sen hur ofta du ska sätta ny mäsk är lite av en smaksak och beror på hur bra recept man har men i början innan växterna vant sig vid höga nivåer co2 skulle iaf jag satsa på en ny flaska varje vecka så lär nivån ligga lite extra stabilt i början men sen kanske öka på några dar mellan varje ny flaska :)
#4 - 30 juli 2009 11:54
okej.. låter spännande det här. ska nog köra o köpa mig en jäst eller så.
flaskorna är gjorda nu, så bara att ladda och tråkla ner slangen till diffusorn.
Jo, förresten..måste nog montera en hylla först för flaskorna. får nog skit av frugan om 3:åringen blir lite på lyran......=)
#5 - 30 juli 2009 11:57
just nu har jag lättare växtartet:

Valle vanlig och jättevalle (9st)
Java ormbunke
vattenpest
java mossa + några okända.

Lite najas G härjar runt här med som tydligen klarat sig sen min jätteutrensning för att bli av med dem....=(

Sedan lite andra snabbv. sm jag inte kan klura ut vilka namn de har...
#6 - 30 juli 2009 12:55
en extra fråga bara, du har väl inte glömt en reningsflaska? har du en treåring som är hälften så aktiv som min är det ett absolut måste annars om han/hon skulle få för sig att trycka ihop en flaska (mera troligt då dom sällan fixar att få loss en väl åtskruvad kork) så lär du få mäsk i hela karet och det vill vi inte ;)

annars låter det som enkla växter som borde funka bra.
#7 - 30 juli 2009 13:09
givetvis hare jag en reningsflaska...

Systemet är nu byggt och ihopmonterat. bara mäsksättning kvar nu.
diffusorn satte jag på gaveln till vänster, uingefär i mitten av vattennivån hamnar utblåset. diffusorn sitter också i mitten av gaveln.
En bra placering?
#8 - 30 juli 2009 14:20
det är ett ganska stort kar du har och det lär bli väldigt högt tryck i systemet om du har det placerat för djupt med risk för onödiga läckage så jag skulle inte vilja ha utsläppet av gasen mycket djupare än 15cm.
kan oxå bli mera stötvis utsläpp med sämre upplösning av gasen som följd om den tvingas ner för djupt innan.

själv har jag min diffusor (pump) placerad i bakre hörnet så den blåser mot baksidan och det delvis för att jag hade nog med cirkulation på vattnet men framför allt vill jag inte ha en bunt små bubblor mitt i karet utan dom slickar mera bakrutan och påverkar inte synintrycket utan löses upp eller stiger till ytan bakom växterna.
#9 - 30 juli 2009 15:23
okej. flytta upp pumpen lite grann nu.

Mäsken är nu satt efter recept med bakpulver jäst socker vatten och välling.

2 flaskan byttes ut mot 0,5l med nästan hela flaskan full med vatten. 3 flaskan agerar reningsverk.

hur lång tid brukar det ta innan man kan se lite bubblor?.
Ska jag starta diffusorn nu, eller vänta tills jag kan se att det bubblar?.
Står lite vatten i slangarna nu, men förmodar trycket kommer dra tillbaka det?
#10 - 30 juli 2009 17:18
tjoho!
nu börjar det bubbla och diffusorn är igång. Ska se hur många bubblor jag kommer upp i när det har satt igång riktigt.

Undrar vart det här bär hän........hm..
#11 - 30 juli 2009 17:42
hur mkt kan jag behöva öka pmdd doseringen till nu?
Kör förtillfället med standarddosering.
#12 - 30 juli 2009 22:22
hur mkt kan jag behöva öka pmdd doseringen till nu?

Kör förtillfället med standarddosering.

har man i bakpulver så får man gas omedelbart så det börjar bubbla ganska fort och är viktigare för dom som bara kör på en flaska så nästa flaska kan du nog skippa det om du vill då det bara tillför lite precis i början.
Med storleken på kar behöver du iaf inte oroa dig över för mycket co2 i karet då 1 bubbla i sekunden funkar bra i mitt 100liters och din pump troligen inte ens skulle klara att lösa 5 bubblor i sekunden nåt vidare.
Med tanke på din belysning så kan du nog köra vidare på standard dos PMDD och sen om du börjar se några näringsbrister på växterna så fundera på att öka på då till kanske det dubbla.
#13 - 31 juli 2009 06:21
okej. då skippar jag bakpulvret nästa gång.
Nu har ju visserligen mäsken gått ner i dvala under natten, men igårkväll låg jag nog runt 1-2 bubblor i sekunden i genomsnitt.

Jag stannar kvar på standarddos. så får vi se vad som händer. Nu när jag har börjat tillsätta kol så borde väl växterna bokstavligen skjuta iväg?. Nja, möjligtvis ngt begränsat med tanke på ljuset, men ändå..
Bilagor:
#14 - 31 juli 2009 06:50
OM detta inte räcker för mina behov och ideer drar jag nog igång en sats i andra änden av karet där innerfiltret får agera diffusor. Men då kommer det nog bli problem med vattenvärden.

tjoho, idag får jag nog mina andra 2 aquarelle rör! Då komer jag upp i 0,28W/L. Minus att de för tillfället hänger en bit ovanför. Ska till att bygga tättslutande ramp i slutet av månaden! Då lär det nog hända grejer.
#15 - 31 juli 2009 06:52
Har du måsvingereflektorer? Kan nog spela stor roll i ditt fall...
#16 - 31 juli 2009 07:00
nja, har reflekoter mellan de två lysrören, såna som sitter på vanliga armaturer, då mina egentligen är helt vanliga takarmaturer.
Reflektorn är formad som ett V.
Kanske jag skulle tråckla fast lite folie bakom rören på de jag kommer få.
De som hänger där nu får gå som de är. Dem är INTE roliga att plocka ner nu...
#17 - 31 juli 2009 07:02
jo förresten, läste inlägg på zoonen att ska man köra co2 ska man max ha 0,3w/l gärna lägre.

Var ngt om att det var lättare att få stabilare vattenvärden då, och att växterna har lättare att ta till sig co2 än att lyset skulle spela ngn större roll.

Jag har 6 st T5 54w med reflektorer (dvs 0,6 w/l)dessutom är det Sylvania Aquastar som har högt värde för det ljuset växterna vill ha i mitt 540 med CO2 och det fungerar utmärkt.

De växter som hamnar i skuggan växer väldigt dåligt.
Anubiasen och Java ormbunken får lite för mycket om de placeras utan skugga och det ger gröna alger på bladen, övriga växter stortrivs.
#18 - 31 juli 2009 07:20
de skrev aldrig ljusets obetydelse på zoonen, bara att ,om jag tolkade det rätt, att man kan om man vill börja köra med co2 alla redan vid ett redan dåligt upplyst kar.

Vad jag förstod så har växterna lättare att ta upp kolet än vad de har att ta till sig ljuse. Och att det skulle som sagt bli lättare att få stabilare värden och mindre svängningar vilket som sagt triggar alger.

Men, vi får väl se, jag får väl agera testperson, så märker vi vilket som egentligen är sanning i det hela. =/

förresten, där jag har mina mäskflaskor har jag en temp på 26gr C. räcker det för att mäsken ska jäsa?
#19 - 31 juli 2009 07:31
Tror knappast att man ska ha mindre ljus då man kör CO2 än om man kör utan. Och jag har hört rekommendationer kring 0,5w/l (vilket i och för sig är ett ganska dumt sätt att mäta sitt ljus på) även för kar utan CO2. Ljus kommer ju endast från lampan medan CO2 tillkommer från andra källor det med. Kör med happyplant, carbo och ca. 0,45w/l i mina kar. Vill prova CO2 men det känns dyrt och ännu mer tidskrävande än det jag kör nu. :/
Bilagor:
#20 - 31 juli 2009 10:13
de skrev aldrig ljusets obetydelse på zoonen, bara att ,om jag tolkade det rätt, att man kan om man vill börja köra med co2 alla redan vid ett redan dåligt upplyst kar.

Vad jag förstod så har växterna lättare att ta upp kolet än vad de har att ta till sig ljuse. Och att det skulle som sagt bli lättare att få stabilare värden och mindre svängningar vilket som sagt triggar alger.

Men, vi får väl se, jag får väl agera testperson, så märker vi vilket som egentligen är sanning i det hela. =/

förresten, där jag har mina mäskflaskor har jag en temp på 26gr C. räcker det för att mäsken ska jäsa?

26grader är mer än tillräckligt men går mäsken ner i dvala på nätterna så borde det bli betydligt kallare där då? kan även va så att ditt bakpulver tog slut men den riktiga jäsprocessen inte riktigt kommit igång än. Med dina extra lysrör så borde ljuset bli mer än tillräckligt, som sagt är watt per liter ett rätt dåligt sätt att mäta hur mycket ljus man behöver utan man borde mera gå på antal lysrör baserat på karets djup, iaf så är det lite så att man inte behöver riktigt lika stor mängd watt/liter till större kar, se bara till att du har vitt bakom dina nya lysrör så kan du skaffa reflektorer dit sen om du känner att det behövs.
om jag förstod rätt har du ganska nyligen börjat med pmdd så förvänta dig inga underverk med växterna precis i början, det brukar ta ett tag för dom att anpassa sig och nog mera vanligt att algerna anpassar sig först så man får en massa extra alger när man börjar med detta, men om man inte ger upp så tar snart växterna över och sen ser man i princip aldrig mera några alger :)
Iaf om du funderar över en extra sats mäsk i andra änden av karet så vänta gärna en månad eller två innan du ger det in på det, som sagt allt sker inte över en natt ;)
#21 - 31 juli 2009 10:22
Nej då, har lärt mig att tålamod är ngt man måste ha med denna hobbyn.

Tj, jag satte en lampa som värmekälla till min mäsksats, inte en aning vad tempen är i flaskan nu. kanske ska släcka den nu då.

Fråga: har diffusorn placerad ganska långt upp nu, med utblåset precis vid ytterfiltrets utblås.
Räcker det att bubblorna far runt i karet?, eller ska man välja en lite mer strategisk placering?
#22 - 31 juli 2009 17:29
så, fyra aquarelle monterade och lyser upp praktfullt, 0,28w/l med co2 och pmdd torde få fatt på växterna!
men troligen nog också algerna =(

Fråga:
det bubblar ungefär 1 bubbla var 3-5 sekund. Bra/dåligt?

(ursäkta dumma frågor, men är väldigt ny på det här)
#23 - 31 juli 2009 17:50
Ngn som har länken till en sida där man kan ta reda på mängden olöst kol genom att mäta PH o KH via ett diagram?
Har tappat bort den...
Bilagor:
#24 - 31 juli 2009 17:58
så, fyra aquarelle monterade och lyser upp praktfullt, 0,28w/l med co2 och pmdd torde få fatt på växterna!

men troligen nog också algerna =(

Fråga:

det bubblar ungefär 1 bubbla var 3-5 sekund. Bra/dåligt?

(ursäkta dumma frågor, men är väldigt ny på det här)

jo denna uppsättning borde få fart på växterna, om bubblorna virvlar runt i karet är ok, inte så noga så länge dom inte stiger till ytan som stora bubblor (som dom ska göra på natten).
Bubbeltakten däremot låter väldigt låg och du vill nog ligga runt 1-2bubblor i sekunden för ett vettigt resultat, kanske inte optimalt recept?
mitt recept är:

4liter vatten
1msk proteinpulver (gammalt styrketränar pulver), välling funkar nog lika bra
1tsk bakpulver (men jag kör bara en 5liters dunk)
4dl strösocker
en ca 2mm tjock skiva av lidls färskjäst (har funkat bäst för mig) men annars har ett kryddmått torrjäst (för söta degar) ungefär samma effekt men kräver blandning i varmare vatten än färskjästen som ska ha fingervarmt vatten.

detta recept funkar bra för mig så kör du nåt liknande kan du ha problem med läckage, har du nån stor hink du kan doppa ner dina flaskor i ser du direkt om det bubblar där det inte ska.
#25 - 31 juli 2009 18:29
okej. ditt recept , går det anpassa till mitt med 2 litersflaskor?.

min diffursor verkar inte heller riktigt bra. det ställer sig mkt i behållaren, när det sen bestämmer sig för att komma ut, så gör VÄLDIGT mkt det. sedan är det lugnt ett tag, och sen samma visa igen.
#26 - 31 juli 2009 20:08
ja självklart kan du bara ta 2/5 av mitt recept till dina 2liters flaskor, men annars kanske fundera över att ha 2st 5liters dunkar till ditt kar istället så får du mera gas då detta recept ger mig ungefär en bubbla i sekunden och du klarar lätt att ha dubbla mängden i ditt kar.
om det samlas mycket gas i diffusorn låter inte helt bra, man brukar få samma effekt om man har gasutloppet för djupt så det är inte mäsken som puttar gas stötvis?
själv kör jag en sån här pump

http://cgi.ebay.com/Submersible-Fish-Tank-Sponge-Bio-filter-Pump-250-L-H_W0QQitemZ120454113488QQcmdZViewItemQQptZAU_Pet_Supplies?hash=item1c0b9fe8d0&_trksid=p3286.c0.m14

där jag tagit ut filtermattan och dragit in slangen i botten till en syresten och denna är så pyttig att jag precis fick plats med en syrestenen i filterbehållaren så blir du inte nöjd med din pump kan jag rekomendera denna modell, både väldigt liten och billig ;)
#27 - 31 juli 2009 20:11
har du ingen syresten i din diffusor kan jag förslå att du provar med en sån först då det ger jämnare flöde på gasen in i diffusorn
#28 - 1 augusti 2009 17:34
fråga igen:

Märkt att de flesta använder t-korsning mellan 1 och 2 ans dunkar.

Jag istället har slangen ifrån 1 ans dunk nerstucken i 2:ans dunk.
ifrån 2:an går det sen en slang till tvättflaskan.
Ngn som har prövat denna princip?

Jag har precis startat 2:an så lite snabba svar erfordras...=)
#29 - 1 augusti 2009 17:38
jag kör med dessa flaskor frma till löning nu, så köper jag mig 2 femlitare den 25 och laddar upp. tror du jag kan komma upp i 30ppm med ditt recept och två dunkar?

Lyckades rätta till diffusorn nu genom att borra ett hål direkt in till impellern, sätta slangen där och sedan sätta pumpen upp och ner så slangen går rakt ner i pumpen uppifrån sett. Nu samlas ingen gas och allt är ganska finfördelat.
Jag har ingen syresten ännu...
#30 - 9 augusti 2009 15:08
Ursäkta sena svaret men varit på semester, vad du får för ppm har jag absolut ingen aning om men bara det växer på bra ;)
Dunkar kan du om pengar är problemet gå till en bensinstation och plocka, brukar ligga massor med dunkar det varit spolarvätska i :)
Enda nackdel jag kan se med din koppling av dunkarna är att du inte kan stoppa in backventiler så du inte tappar trycket i hela systemet vid dunkbyte men om du alltid blandar nytt nära släckningsdax spelar det nog ingen roll :)
#31 - 9 augusti 2009 15:55
har nu byggt om systemet till 4 st 5L dunkar. visserligen bensindunkar men noggrant diskade.
Första dunken startad igår.
Nu får vi se vilket ppm det blir, men enligt plantswap så borde jag komma nära 30ppm
=)
#32 - 9 augusti 2009 21:31
frågan är väl om din diffusor fixar att lösa så mycket gas men annars låter mängden mäsk mera rimlig för ditt kar och bensindunkar är ett bra val då dom är byggda för att tåla lite högre tryck, kanske ser lite kul ut med bensindunkar vid karet bara :)
#33 - 11 augusti 2009 20:35
som sagt det viktigaste här är inte hur ofta det bubblar, utan ett jämnt tryck och en riktigt bra diffusor till ditt co2, kom ihåg det :) lycka till. Jag har själv satt upp ett 15 liters high tech kar. Ska nog förvandla om mina andra kar snart också! :)
#34 - 12 augusti 2009 18:13
Glöm det där med ppm, som snap3 skriver är stabilitet det viktigaste. Låg ppm och stabilt co2-flöde gör att det växer fullt tillräckligt. Sen gäller det att få till gödning och mäskbyten. Själ provade jag i två år utan att lyckas fullt ut. Lycka till!

/Johan

Annons