co2 växtgödning mm.....?

#1 - 15 januari 2004 08:11
Jag är ganska ny på detta skulle ngn kunna förklara var som krävs för att lyckas med ngt som detta.

http://194.236.255.117/defblog/pictureAction.do?method=view&id=1374

Måste man använda co2 och ngn typ av växtnäring? och i så fall hur går man till väga?

använder man vanlig växtnäring som man handlar på blomsteraffären? Vsd gäller co2 så är jag inte ute efter en tub som står permanent i lägenheten, kanske kan man ge en boost ngn gång ibland? kanske med kolsyrat vatten eller något?

Jag har ingen koll på detta kanske kan någon hjälpa en novis?
Mvh Oskar
#2 - 15 januari 2004 08:45
Ursprungligen skickat av oskar k

Jag är ganska ny på detta skulle ngn kunna förklara var som krävs för att lyckas med ngt som detta.



http://194.236.255.117/defblog/pictureAction.do?method=view&id=1374



Du behöver ett akvarium, ett brinnande intresse, några års erfarenhet, en massa tid och en rejäl dos tålamod.

Ursprungligen skickat av oskar k

Måste man använda co2 och ngn typ av växtnäring? och i så fall hur går man till väga?


Ja, både koldioxid och växnäring avsedd för akvariebruk.

Ursprungligen skickat av oskar k

använder man vanlig växtnäring som man handlar på blomsteraffären?

Nej, absolut inte. Den innehåller helt fel proportioner mellan olika gödningsämnen.

Ursprungligen skickat av oskar k

Vsd gäller co2 så är jag inte ute efter en tub som står permanent i lägenheten, kanske kan man ge en boost ngn gång ibland? kanske med kolsyrat vatten eller något?


Dessvärre är detta precis vad växterna behöver. Att låta växternas förutsättningar joja upp och ner alltför mycket kommer enbart att leda till algproblem.

Peter
#3 - 15 januari 2004 08:48
Bra förebild du har valt. Gäller att inte sätta ribban för högt ;)

Med krukväxtnäring får du garanterat samma gröna nyans, fast kanske mer på glaset... Det finns växtnäring avsedd för akvarieväxter hos din lokala zoobutik. Använd det. CO2 är nog ett måste om du vill få så fina växter. Finns billiga sätt att lösa den biten på.

Mitt tips är att läsa lite här på forumet. Du hittar mycket info kring växter & gödning.
#4 - 15 januari 2004 09:00
Glöm inte att det krävs mycket ljus för att uppnå detta resultat. Defdac har jag för mig har 0,7 watt välreflekterade lysrör per liter vatten.
Stämmer det?
MVH
magnus
#5 - 15 januari 2004 09:26
Defdac har jag för mig har 0,7 watt välreflekterade lysrör per liter vatten.

Stämmer det?

MVH

magnus



Defdac har 2x40 och 4x36 wattare
#6 - 15 januari 2004 10:26
DVS, ca 0,5 watt per liter. Jag trodde att han hade mer, men det kommer han nog att påpeka så småningom i sådanna fall. I vilket fall så tycker jag nog att gränsen går vid 0,5 watt per liter. Då menar jag välreflekterande fullspektrumrör. Det kräver också att man byter dom någerlunda regelbundet och att man håller täckglasen helt rena. Ljuset är den absolut viktigaste faktorn för bra tillväxt. Utan bra med ljus så kan du glömma det andra. MEN, om du har mycket ljus så måste du hålla bra co2 nivå och gödningsnivå. Ju mer ljus desto viktigare blir det.
Altså: Om du inte vill skaffa co2 så stanna kvar på lite ljus och nöj dig med relativt dålig tillväxt av lättare växter.
Om du skaffar mer ljus och inte håller rätt co2 nivå så kommer du bara att göda alger.
MVH
Magnus
#7 - 15 januari 2004 10:33




Defdac har 2x40 och 4x36 wattare



Dvs 0,7 som du sa, inte 0,5.... 2*40 + 4*36 = 224W (224W/310L = 0,72)

#8 - 15 januari 2004 10:39
OKI, jag räknade fel.
MVH
Magnus
#9 - 15 januari 2004 11:07
Viperman har helt rätt, och det blir typ 0,7 watt/liter. Jag har Biltema-högreflekterande tejp på två av rören längst fram, resten är utan reflektorer. Hade jag högre ramp skulle jag skaffa höga paraboliska reflektorer och fimpat 2 lysrör pga elkostnaden.

Det bästa tricket jag har är att vara löjligt noga med CO2-halten. Ljus i all ära, men har man inte bra med CO2 kommer man ingenstans.

Idealiskt sköter jag min burk såhär:

Jag gör stora vattenbyten varje vecka (tömmer vattnet till halva höjden på akvariet(!)), väntar en dag så att pH:t sänks av CO2 till dit jag vill ha det (pH 6.5) och doserar 30 ml Tropica Mastergrow och 1 tsk KNO3.
Denna "fulldos" upprepar jag en eller två gånger till under veckan beroende på hur växterna ser ut och hur mycket dom bubblar.
Sista dagen innan vattenbytet doserar jag för 1 ppm fosfat med KH2PO4.

Men jag experimenterar rätt mycket så växterna får små shottar av allt möjligt titt som tätt. Nu senast fick dom en rejäl dos MgSO4 (varpå Nesaeans toppskot totalvred sig och blev superskrynklig), och innan det så experimenterade jag med att skjuta ner Seachem Florish Iron bland rötterna på en del växter (rejält med Cladophora där jag doserat det). Dessutom har jag skjutit ner CaCO3 bland rötterna ibland (verkar förbättra skrynkligheten något). Osv. Det pågår alltid något experiment 8)
#10 - 15 januari 2004 11:25
defdac: kan det stämma att du har ca 10cm botten mtrl?
I sådana fall tycker jag att beräkningen på watt/liter borde säga
224W/250=0,896 (40x50x12,5=250 liter)

Eller är jag fel i tankegången???
#11 - 15 januari 2004 14:08
Tja. Isåfall ska man ta med reflektorer och höjd med i beräkningen också, och då är det alltid någon som tycker att man ska gå ännu längre och börja räkna på diffus spridning, vattenklarhet, reflektion av sidorutor, nyans på gruset, microEinsteins osv osv.

Det är inte själva vattenmängden i sig som är intressant. Watt per volymenhet är därför egentligen ganska missvisande, men säger ändå något om i vilken liga akvariet spelar.

Man kan inte ha för lite ljus i ett akvarium, för växternas skull, om man har 0,5 watt/liter eller mer (om det inte är extremt tätplanterat eller är extremt högt >45 cm). På samma sätt vet man att den växtakvarist som kör >1,0 watt/liter gillar att minituöst justera och kontrollera näringsmängder för att uppnå fantastisk tillväxt.
#12 - 15 januari 2004 14:44
Om man nu vill ha ett bättre mått på ljusintensiteten än Watt/liter, så skall man nog innan man försöker kompensera för reflektorer, bottenlagrets tjocklek etc istället byta ljuskällans effekt, dvs strömförbrukning (watt) mot ljusflöde (Lumen). Detta går att finna i respektive lysrörs datablad.

För övrigt så varierar detta en hel del under lysrörets livstid och även mellan olika exemplar så det enda sättet att verkligen veta hur mycket ljus man har är att skaffa ett mätinstrument som mäter detta. Men hur många andra akvarister har man att jämföra sitt mätvärde med då? -Typ inga!

Peter
#13 - 15 januari 2004 18:18
Jag tycker det bästa är att testa och experimentera. Jag har 8x36W i ett 60cm högt akvarium och jag tänker testa ljuskrävande marktäckare fastän många vill påstå att det inte kommer fungera.
#14 - 15 januari 2004 18:23
Lumens är inte heller riktigt bra eftersom det mäter ljusstyrkan anpassat efter våra ögons känslighetskurva. Iofs tyder ett högt lumensvärde på bra effekt även för växterna, men är spektrat utformat som SunGlos spektra http://www.aqua-web.org/users/saurama/pages/23_sp_HagenSunGlo.htm så blir det väldigt missvisande jämfört med t ex Aquarelle http://www.aqua-web.org/users/saurama/pages/06_sp_PhilipsAquarelle.htm

40 watt Sunglon har fett med lumens (3100) men dålig PUR-effektivitet (0,52 uE/s/watt) (dåligt anpassat efter klorofyllets känslighetskurva), Aquarellen ger 2350 lumens men väldigt bra PUR-effektivitet (0,76 uE/s/watt).
#15 - 15 januari 2004 18:38
Aha! Tack för den förklaringen... Jag satt och klurade på precis det där häromdagen och undrade om Hagen överdrev sina siffror.

Peter
#16 - 15 januari 2004 18:41
Har du någon bra referenskurva som approximerar vad någon slags "medelväxt" kan tänkas vilja ha för ljus? Jag klurar lite på att byta mina 10 000 K HQI lampor mot några med lägre färgtemperatur. Antingen 5200 K eller 6500 K.

Peter
#17 - 15 januari 2004 20:04
Jag klurar på det samma, jag är inne på 6500K.
MVH
Magnus
#18 - 15 januari 2004 20:51
Ursprungligen skickat av Tropfrog

Jag klurar på det samma, jag är inne på 6500K.



Har du hittat någon svensk- eller engelsktalande försäljare av sådana? Jag har bara hittat dom i Frankrike.

Peter
#19 - 15 januari 2004 22:50
För att få bra PUR-effektivitet ska kurvan passa ihop bra med följande:
http://194.236.255.117/akvarienet/images/temp/forumattachment832.jpg

Från
http://194.236.255.117/akvarienet/controllersvt?action=forumthread&topic_id=16&thread=427

Lampan bör alltså ha mycket kräm runt 440 nm och runt 650 nm. För att det även ska bli snyggt ljus måste det till en grön-gul spik också.

Om man kollar på glödljusets spektra i samma tråd så inser man varför glödlampor har så kass PUR-effektivitet, och varför Aquarellen är bra.
#20 - 16 januari 2004 08:29
Jag gick bara in i min lokala zoobutik som köper allt av simontorp. De kunde beställa hem det från ovan nända leverantör, det borde varje zoobutik i Sverige kunna göra. Annars så säljer ju aquaristic.net sina armaturer med 6500K, då borde några av deras reservlampor vara 6500K också, eller? Skriv till dom och kolla, kelvinvärdet står inte på alla deras lampor, men jag är övertygad om att några är på 6500.
MVH
Magnus
#21 - 16 januari 2004 14:40
Ojdå det var en väldig massa svar! jag vet inte om jag fortfarande förstår.... det är alltså förhållandet ljus/näring/syre som är grundstenarna i ett lyckat resultat. För det är väl så att kolsyran ökar syremängden i vattnet? om det nu är så, så kanske man kan öka syremängden på andra sätt? tex genom att använda sk syrestenar där man blåser syre genom vattnet??? kanske finns det andra enklare sätt att göra detta. Eller är jag helt ute och snurrar?

Vad händer om man inte har tillräckligt ljus och göder vattnet och tillför mer syre?

mvh Oskar
#22 - 16 januari 2004 14:45
Nej, växter tar upp koldioxid och avger syre. Det är därför det är bra att prata med sina krukväxter. På grund av svårigheterna med att prata med sina akvarieväxter, som befinner sig under vatten, använder många av oss någon form av anordning för att få ner koldioxid i vattnet på alternativt sätt.

Peter
#23 - 16 januari 2004 15:21
ok man behöver alltså hitta ett sätt att få ner kolsyra i vattnet. Kan man använda en överdos av kolsyra/näring vid tex uppstart av akvariet för att på så sätt få en bra start med växterna under ett par veckor? eller är det viktiga att förhållandena är riktiga =inte för mycket av ngt?

Skulle jag i så fall kunna använda min gamla sodastreamer som man gör bubbelvatten med, det är en sådan man stoppar i en co2-patron i. Kanske en dum fråga..... men men
#24 - 16 januari 2004 16:33
CO2 behövs under hela växtens livstid och det är ingen näring dom kan lagra i näringsreserver. Typ 40% av växten består av kol (från CO2) så utan stabil tillgång till CO2 blir det ingen vidare tillväxt. Ju fler växter man får desto trögare kommer tillväxten bli om inte extra CO2 tillförs.
#25 - 16 januari 2004 18:47
Kom på en liten sak bara.... kanske onödigt att investera i för mycket prylar. I vilken ordning skulle man överväga att ordna följande?
1. bra ljus, (mer än 2*36w 120cm grolux)
2. näringsämnen (tropico grow max el liknande)
3. co2 anläggning

tack för all hjälp
/Oskar
#26 - 16 januari 2004 19:00
Om man vill att det ska växa som sjutton och man vill fokusera på växterna så tycker jag följande ordning:
CO2 först, sedan KNO3, sedan TMG, sedan bra med ljus, sist KH2PO4.

Kör man vanligt fiskakvarium och bara vill att växterna ska se fina ut så skaffar man enbart TMG och eventuellt lite extra CO2 via mäsk - men absolut *inte* mycket ljus.
#27 - 16 januari 2004 19:36
Jag vet inte riktigt vad dessa förkortningar betyder, jag är som sagt en novis på detta område....

Tack för hjälpen Oskar
#28 - 18 januari 2004 14:24
CO2 = koldioxid.
TMG = Tropica Mastergrow.
KNO3 = Kaliumnitrat.

Förklaring/bakgrund: TMG är den akvariegödning som innehåller flest näringsämnen, men den innhåller inte kväve, fosfor och kol. Kol får du från CO2, Kväve kan man dosera via kaliumnitrat och fosfor behövs sällan i ett normalt akvarium.











Annons