CO2. Vad och var?

#1 - 7 december 2005 06:37
Jag tänkte införskaffa mig en co2-anläggning. Problemet är främst att jag inte vet var jag ska köpa den, men jag är heller inte säker på vad jag behöver.

Jag har titta på de här tre inköpsställena:

www.aquamas.de
www.aquaristic.net
http://cichlidecentret.biz/

Aquamas verkar ha bra prisvärda kompletta sett inkl pH-controller. Ex det som kostar 289,90€. Där ska allt ingå vad jag förstår. Problemet är bara att flaskan som ingår är 2kg. Jag vill nog helst ha en 6kg. Sen undrar jag om den lilla reaktorn räcker till? (mitt akvarium är på 300l, skadar ju dock inte att ha utrustning som klarrar ex. 500l)

Det verkar som att cichlidecentret har 6kg-tub för 495DKK. Har jag missat något eller är detta väldigt billigt ?

Så... vad ska jag göra ? var är bäst att handla? är det lönt med pH-controller ?
#2 - 7 december 2005 07:14
En 6kg tub kan du få tag i för någonstans runt 400-800kr på en brandskyddsfirma, så priset i danmark är helt ok, om man slipper frakten. :)
#3 - 7 december 2005 08:10
Du missade en detalj, Den billiga tuben för 495Dkk var en utbytes flaska (påfyllning?)
Om du skulle köpa den kostade det 1295 kr, vilket kanske är ett okej pris för en ny 6kg flaska

/viggen_l
#4 - 7 december 2005 13:25
Ja, det verkar vara många som köper tuber på brandstationer mm. Helst skulle jag ju villa köpa en tub som är till för akvarier, då det blr enklare. Dock så vill jag inte att gasen ska ta slut hela tiden, så det är ganska viktigt att tuben är tillräckligt stor.

Jag förstår att det är omöjligt att säga hur länge ex en 2kg-tub kommer att räcka, men vad kan vara rimligt? Karet är på 300 liter, 4 lysrör, halvglest med växter och inte allt för många fiskar.

Är det föresten dyrare att fylla en 6kg än en 2kg ?

viggen: Det förklarar saken.
#5 - 7 december 2005 13:41
Det är ingenting som blir lättare med en "riktig köpetub".
Du ber bara brandskyddsfirman att plocka bort stigarröret ur en gammal brandsläckare (modellen med avstängningskran) som dom med all säkerhet har någon liggandes.
Det är standard anslutningar på tuberna.
Annars kan du ju köpa en tub på AGA (CO2 livsmedelsgas) men då rullar pengarna i väg.
#6 - 7 december 2005 15:24
[QUOTE=cactus]Ja, det verkar vara många som köper tuber på brandstationer mm. Helst skulle jag ju villa köpa en tub som är till för akvarier, då det blr enklare. Dock så vill jag inte att gasen ska ta slut hela tiden, så det är ganska viktigt att tuben är tillräckligt stor.

Jag förstår att det är omöjligt att säga hur länge ex en 2kg-tub kommer att räcka, men vad kan vara rimligt? Karet är på 300 liter, 4 lysrör, halvglest med växter och inte allt för många fiskar.

Är det föresten dyrare att fylla en 6kg än en 2kg ?

viggen: Det förklarar saken.[/QUOTE]

jag kan ju bara tala för mig, och min 6kg höll i 1 år, i ett 375kar 6 lysrör massa växter och massa fiskar...,

att fylla min 6-a kostade mig 150:-
#7 - 8 december 2005 06:49
Okej. Jag får väl leta rätt på en brandskyddsfirma då. Är de alltid så vänliga att de fixar de åt en ? jag menar en bradskyddsfirma sysslar väl inte med försäljning egentligen...

Vad kommer då att följa med den tuben ? man behöver väl såna tryckmätare också. Och kommer resten av CO2-systemet säkert att passa till en bvrandsläckare ? :/ slangkopplingar och sådant.

Är det en bra idé att handla resten av sakerna från aquamas ? Jag vill nog gärna ha pH-controller också, och de verkar ju ha den billigaste.
#8 - 8 december 2005 07:02
Brandkyddsfirmorna, ok kallar sig kanske brandredskapsfirma ibland, sysslar bla med försäljning och fyllning av brandsläckare.
Det är bara tuben du köper därifrån, resten från tex aquamas el. aquaristc.
Det är standard gänga på tuben så grejjerna passar.
Det enda du ska tänka på med tuben är att stigarröret ska tas bort och att det ska vara den gamla modellen brandsläckare med avstängningskran.
#9 - 8 december 2005 13:37
Okej.

Jag blev bara lite fundersam nu eftersom pappa just sa att man kunde köpa 6kg brandsläckare på IKEA för runt 500kr, helt nya då. MEn han var inte säker på om det var kolsyre eller pulver etc... Kan det ha varit pulver ? är det billigare?
#10 - 8 december 2005 15:34
[QUOTE=cactus]Okej.

Jag blev bara lite fundersam nu eftersom pappa just sa att man kunde köpa 6kg brandsläckare på IKEA för runt 500kr, helt nya då. MEn han var inte säker på om det var kolsyre eller pulver etc... Kan det ha varit pulver ? är det billigare?[/QUOTE]

skulle förvåna mig ypperligt om det inte var skum eller pulversläckare...
#11 - 9 december 2005 09:23
Nu har jag kört och ringt runt till allt jag hittar i helsingborg som har med brandskydd att göra. Jag har hittat en säljare som är på semester i Spanien, och kommit fel till ett ställe som säljer i Ystad.

Vad ska jag göra nu ?

Har någon köpt beg. släckare i Helsingborgs-området?

btw... jag såg nu att en ny 6kg kolsyresläckare ligger på runt 2000kr. ;)
#12 - 9 december 2005 17:02
[QUOTE=cactus]Nu har jag kört och ringt runt till allt jag hittar i helsingborg som har med brandskydd att göra. Jag har hittat en säljare som är på semester i Spanien, och kommit fel till ett ställe som säljer i Ystad.

Vad ska jag göra nu ?

Har någon köpt beg. släckare i Helsingborgs-området?

btw... jag såg nu att en ny 6kg kolsyresläckare ligger på runt 2000kr. ;)[/QUOTE] om du köpar en gasflaska på typ aga liggar dett på samma pengar.blivar ju billigare att byte
mvh janne
#13 - 9 december 2005 18:24
Hej Cactus!

Till mitt 375 liters räckte en 3 kg tub ca tre månader. Jag tycker du är helt rätt på det om du satsar på en 6 kg tub alternativt två 3 kg. Att köpa flaska från en akvarieaffär är att betala för mycket tycker jag.

Jag har betalat 100 kr för 3 kg och 200 kr för 6 kg hos en brandskyddsfirma i Malmö. När man får dem därifrån är de fyllda men har kvar stigröret. Det brukar vålla mest bekymmer initialt när tuben är välfylld genom att utloppet fryser igen. Om du har den upprätt eller något upprätt blir det mindre bekymmer. Om det ändå skulle sluta bubbla stänger man bara av ett par timmar så det tinar upp.

Det borde gå få tag på begagnade brandsläckare i Helsingborg. Kolla gula sidorna, ring runt och fråga. När en tub är slut är du sannolikt tvungen att låta provtrycka den innan den fylls igen. I samband med det ber man dem ta bort stigröret. Jag betalade ca 400 kr för provtryckning och fyllning av en 6 kg tub och marginellt mindre för en 3 kg. Bara fyllningen kostar ca 150 kr. En flaska skall provtryckas vart 10:e år och däremellan kan du fylla den utan att provtrycka. Observera dock att det blir dyrare om du lämnar den till en brandskyddsfirma som inte har egen depå. De måste skicka iväg den och tar bra betalt för frakten.

Den enda depå jag känner till i Skåne är Presto i Ystad men man tycker det borde finnas fler uppåt Helsingborg. Fråga brandkåren var de brukar fylla.

Mvh
Jesper
#14 - 10 december 2005 01:20
Det blir en bit att köra för dig men Brand & Industriskydd AB i Osby har egen depå och fyller på co2, de kan även hjälpa dig att fixa en flaska.

/Mats
#15 - 10 december 2005 08:37
Bor du i helsingborg kan jag tipsa om Verkstadsservice på gåsebäck, Jag ska köpe en 3.5 kg Co2 tub där ny för 1700kr med moms 245kr för påfyllning (utbytt), De har även större och de har alltid hemma för utbyte. Jag försökte också få tag en en begagnad brandsläckare i Hbg området men den jag hittade blev nästan lika dyr som en ny. Jag har inte bestämt mig för var jag ska köpa regulator och dyl vet inte var det är billigast.

/viggen_l
#16 - 10 december 2005 09:41
Hhum, jag tror jag ska kolla med min farbror vad som går att ordna i pris på påfyllning, detta då han sidanom lastbilsåkeri, och energikasset/braskaminer även pysslar med påfyllning av brandsläckare. Dock främst för olika åkerier, så av naturliga skäl huvudsakligen pulver, men det skadar inte att fråga, inbillar jag mig.
Mest för att det verkar svårt/dyrt här i HBG.
B!
#17 - 11 december 2005 10:11
Jesper2:

Var ligger den brandskyddsfirman? Det är ju inte så långt till Malmö trots allt...

piraya: ja, osby ligger ju ganska långt bort...närmare 12 mil tror jag. Men tack för tipset.

viggen: Jag tror att jag har pratat med dem. :) Precis som du sa så säljer de inte beg. tuber.

Ja, lite tråkigt att det ska vara så svårt att få tag på grejor här i hbg.
#18 - 11 december 2005 12:34
Jag har köpt mina flaskor hos Örestads Brandtjänst som ligger nära Jägersro. Kommer man från Toys R Us kör förbi Jägers Zoo och tar första gatan till vänster så ligger firman i första korsningen. Ring och kolla innan, 040-22 82 75. Det är inte alltid de har inne.

Mvh
Jesper
#19 - 12 december 2005 20:07
Tack för tipsen.

Jag har snackat med Örestads nu. Tyvärr hade de inga hemma, men kom att få hem senare.

Hur som helst så har jag tub på gång från en kompis nu. Så förhoppningsvis så kommer det att ordna sig. I annat fall får jag höra av mig till Örestads igen.

Då var det resten av grejorna... låter det bra med grejor från aquamas? Vill helst ha en pH-controller som sagt.

Dyr frakt från aquamas?
#20 - 13 december 2005 09:14
Jag har ingen erfarenhet av aquamas utan köpte mina prylar i Stoby akvarieaffär. För att komma ner i rimliga pengar för komplett utrustning med PH kontroll är nog en tysk nätbutik att föredra. Tar man inte med flaska blir utrustningen inte så värst stor och tung och frakten bör kosta någon 100-lapp eller två.

Bifogar en länk vad gäller installation av CO2 utrustning;

www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/Vaxtakvariet_3/Vaxtakvariet_3.htm

Mvh
Jesper
#21 - 13 december 2005 11:48
Då var det resten av grejorna... låter det bra med grejor från aquamas? Vill helst ha en pH-controller som sagt.

Dyr frakt från aquamas?[/QUOTE]

PH-controller (c:a 1400:-),regulator m.dubbla klockor(c:a 390:-) och magnetventil inkl.backventil (c:a 280:-) på Aquamas.de är att rekommendera.
Nålventilen tror jag inte behövs, när du använder controller. I Ystad på brandskydd kostar en 6-kilos tub med ny tryckventil,provtryckt och påfylld 1145:-(för 1 år sedan). Frakten på aquamas.de blir dyr eftersom du tittat på kompl.anläggning inkl.tub(tuben är tung!),annars får du räkna med c:a 200:-
#22 - 13 december 2005 13:14
Cactus, varför vill du ha en controller? Visst verkar det bra att ha men det är inte nödvändigt som jag ser det. Jag kopplar min magnetventil till en timer som stänger Co2 tillförseln på natten. Det är alltså magnetventilen man kan klara sig utan om man har controller.

Angående begreppen HQI, är inte nålventil, tryckreduceringsventil och regulator olika benämningar för samma sak? Vilken funktion har den tryckventil som man får när man köper en 6-kg tub på Brandskydd i Ystad?

Mvh
Jesper
#23 - 14 december 2005 10:50
Hej!

En controller är en elektronisk mätare som stäner av gasen och sätterpå den allt efter behov. för att kunna göra detta så behövs en magnetventil också.
Controllern är mätaren och magnetventilen är kranen till gasen som controllern använder.

Nålventil är en mycket noggran kran som man själv justerar så man får lagom stort gasflöde in i sin reaktor. Har man inte denna så kommer man att spruta in gas med full fart och tömma flaskan direkt.

Regulator och tryckreduceringsventil är samma sak. det är 60bars tryck i flaskan(=jättehögt) så för att få ner det till lagom ca 1bar så måste man ha en regulator.

Tryckventilen som sitter på flaskan när man köper den från en brandskyddsfirma är en kran. dom gamla hade en kran att vrida på men dom nyare har en spak att trycka ner när det brinner (tryckventil) så all gasen sprutas ut snabbt och släcker elden.

Urban
#24 - 14 december 2005 16:01
[QUOTE=HQI]Då var det resten av grejorna... låter det bra med grejor från aquamas? Vill helst ha en pH-controller som sagt.

Dyr frakt från aquamas?[/QUOTE]

PH-controller (c:a 1400:-),regulator m.dubbla klockor(c:a 390:-) och magnetventil inkl.backventil (c:a 280:-) på Aquamas.de är att rekommendera.
Nålventilen tror jag inte behövs, när du använder controller. I Ystad på brandskydd kostar en 6-kilos tub med ny tryckventil,provtryckt och påfylld 1145:-(för 1 år sedan). Frakten på aquamas.de blir dyr eftersom du tittat på kompl.anläggning inkl.tub(tuben är tung!),annars får du räkna med c:a 200:-[/QUOTE]

kantrollern är spygrön, och proben visar +-0,2pH fel... grejerna är i klass med dom från aquaristic..

regulatorn skall ha nålventil på sig, okay låt gå om du ställer ner trycket så kan du kasnke köra utan... men det kostar småsummor...

frakten lägger sig runt 20 evrå...
#25 - 14 december 2005 21:47
Mycket tacksam för alla svar.

Det blev slutligen en beställning från aquamas. Jag bestämde mig för att beställa ett komplett sett med tub och allting, eftersom det ändå inte (bortsett från frakten) blir billigare utan, om man beställer allt var för sig.

Jag beställde det settet för 289,90€, inkl. pH-controller etc. MEd frakt och allting blev det slutligen 317,00€ , vilket är ungerfär 2975kr.

Jag har dessutom, idag, fått tag på 2 stycken 6kg brandsläckare som jag ska använda. Vet inte om jag ska ha båda...troligen kommer jag att sälja den ena.

Är det föresten vanligt att brandsläckare inte godkänns vid provtryck? Är lite orlolig....man vet ju aldrig.

EDIT: Ringde precis till Sydbrand i Hbg. De tar 895kr för påfyllning och provtryckning! Det låter väldigt dyrt :( ... är det normalt ?
#26 - 15 december 2005 20:31
Ringde precis till Sydbrand i Hbg. De tar 895kr för påfyllning och provtryckning! Det låter väldigt dyrt ... är det normalt ?
Ja, det tycker jag låter lite dyrt. Jag gav 700 kr för en begagnad tub, provtryckt och fylld: http://www.bluesboy.se/viewlink.php?id=186
Tror mig ha sett flera här på forumet som köpt fyllda tuber under tusingen. Påfyllnad av 6 kg brukar ligga på ~150-300 kr.
#27 - 16 december 2005 15:43
[QUOTE=cactus]Jag har dessutom, idag, fått tag på 2 stycken 6kg brandsläckare som jag ska använda. Vet inte om jag ska ha båda...troligen kommer jag att sälja den ena.

Är det föresten vanligt att brandsläckare inte godkänns vid provtryck? Är lite orlolig....man vet ju aldrig.

EDIT: Ringde precis till Sydbrand i Hbg. De tar 895kr för påfyllning och provtryckning! Det låter väldigt dyrt :( ... är det normalt ?[/QUOTE]

Det är bra att ha flera tuber. När den ena tar slut har man en redo att direkt sättas igång så slipper man vara utan CO2 tills man har tid/möjlighet att fylla på.

Vad jag förstått är det ovanligt att en flaska inte klarar provtryckningen. Om den inte gör det tror jag det ofta går att fixa.

895 kr är dyrt. Det kostar ca hälften på Presto i Ystad som har egen depå.

Mvh
Jesper

Annons