CO2 utblås bakom bakgrund?

#1 - 24 september 2015 19:46
Hej! Jag har en atomizer till co2 i mitt växtakvarium. Den fungerar mycket bra och allt växer som ogräs. Men den sprutar ut mikrobubblor som sprider sig i akvariet. Jag vill gärna ha så klart vatten som möjligt, så det stör mig lite.

Så frågan är: kan jag ha utblåset från atomizern bakom bakgrunden? Jag har powerheads på typ 3000 liter i timman som går ut i akvariet från bakgrundsfiltret, så co2n borde väl gå ut i akvariet? Tror ni att co2n kommer att spridas i akvariet om jag har co2n bakom bakgrunden? Kan det skapa en syrefattig miljö för filterbakterirns bakom bakgrunden?
#2 - 24 september 2015 21:00
Det låter inte som om det skulle bli något problem att få ut CO2:n i karet. Som jag förstår det har du atomizern på en separat krets nu och filtrerar i bakgrunden? Bubblorna från atomizern färdas ju ändå in bakom bakgrunden idag och blåser ut med filterströmmen så skillnaden torde bli minimal.

Tillsätter man CO2 i ytterfiltret har iaf jag upplevt att karet "känns" lite instabilare med skumma fiskbekymmer av och till. Jag tolkade det som att det blir för surt för bakterierna i filtret. Möjligen att det blir lite surare bakom bakgrunden just där du sätter ned atomizern men effekten blir sannolikt inte tillnärmelsevis så stor när du kör med innerfilter på det sättet.
#3 - 24 september 2015 21:02
Borde fungera bra och du kan ju placera atomizern efter filtermediat så co2,n inte försämrar nedbrytningen...

Annons